View Full Version : Vann i kroppen


MHM
20-03-04, 17:42
Er det noen som vet om årsaker til vann i kroppen? Jeg har den siste uka hatt hovent ansikt, stive/klubbete fingre og ankler/føtter pga væskeansamlinger. Jeg har tidligere hatt episoder med for mye væske i kroppen, men da har det alltid vært etter en karbohydratdag. Særlig etter inntak av hvetemel eller sukker. Problemet nå er at jeg har spist svært bra denne sist uka. I dag spiste jeg t.o.m. salat til frokost. Og da skjønner jeg ikke HVORFOR..... :mad: Ikke skal jeg ha mensen heller. Eneste forandringer jeg har gjort siste uka er å ta masse melkesyrebakterier (det kjenner jeg på magen...), og drukket en kopp grønn te hver dag. Det kan da umulig være noen av de to tiltakene sin skyld? Kveldskosen for hele familien i dag er ørret - fordi mor i huset har vann i kroppen....(stakkars barn ;) ).
Det som forvirrer meg er at det kom såpass brått, ikke gir seg, og at jeg ikke finner forklaring i kostholdet.
Noen som har tips om mulig årsak eller hvordan bli kvitt det? :confused:

Maz
20-03-04, 18:35
Jeg hadde problemer med masse vann i kroppen etter en alvorlig svangerskapsforgiftning (HELLP). Ble ikke kvitt vannet og et halvt år etter så ble jeg anbefalt bindevevsmassasje. Det var vondt men det hjalp.

Selv om jeg var smellfeit så klarte hun ikke å lage en skikkelig rull på ryggen min i starten. Etterhvert som behandlingen fortsatte ble det myknet opp og det bevegelse i bindevevet igjen. Med dette forsvant vannet.

Så hva har dett med det du spørr om. Som jeg forstår det er det en del gamle følelser mm som kan sitte i bindevevet. Rett og slett bagasje som vi ikke har blitt kvitt. Dette sammen med omlegging til Lavkarbo kost var vendepunkt for meg. Har ikke hatt vesentlige ødemer siden, men untakk av små hevelser på slutten av svangerskapet.

Summer
20-03-04, 18:59
Når jeg jobbet nattevakt hadde jeg endel vann i kroppen...
Merker det fortsatt nå når jeg får for lite søvn, og/eller har en periode der vi ikke kommer oss i seng før utpå natten (ett-to tiden)
Salt gjør jo også at kroppen holder på væske....

Beveglese... og grønn te er jo vanndrivende... :)

Skorpia
20-03-04, 19:19
Vann i kroppen akkurat nå???
For min del,dersom du bor i en varm del av landet,kan det være allergi. Selja har vel sluppet pollen på diverse steder og allergi er den største årsaken til vannansamling i kroppen.
Dette vet jeg for jeg har tidligere hatt store plager med dette,bare at jeg reagerer på gress som er senere på året. Og det har vært utrolig varmt på østlandet siste dager.

Men klart det det kan finnes andre årsaker,men dersom du ikke har spist andre ting enn du pleier ville jeg sette min lit til det.

Fedonisten
20-03-04, 19:25
Noen som har tips om mulig årsak eller hvordan bli kvitt det? :confused:
Jeg vet at en del har god erfaring med kopping-massasje, så hvis du har anledning kan du jo kanskje prøve det? Blir jo noe a la det Maz foreslo tidligere.

Eller du kan ta kontakt med en akupunktør som kanskje kan hjelpe deg litt? Og er du riktig tøff kan du jo prøve å få hjelp hos en akupunktur-student..... Hvis du ikke er redd for nåler da :helsesjek:

Har nok ikke flere råd å komme med, jeg. Men jeg skal undersøke litt når det gjelder cellesalter - for jeg vet at et av cellesaltene regulerer væskebalansen i kroppen. Kommer tilbake til deg med info hvis jeg finner noe. Hvis du ikke allerede vet om dette da. Det kan jo hende.

:klem:

MHM
20-03-04, 19:42
Kremt.... SØVN......????? :sove:
Følte meg kanskje BITTELITT truffet der... :uskyldig: Har lagt meg mellom kl. 01 og 03 hele uka. Tusen-tusen takk for info. Jeg ante ikke at det kunne ha sammenheng med vannet! :eek: Men da faller brikkene på plass. I tillegg så har jeg bare trent en dag denne uka. Men da skal jeg love å LEGGE MEG i dag, og så er det håndballkamp i morgen, så da blir jeg forhåpentlig kvitt "bubble-face" og stive ledd.
Den leksa trengte jeg. Er veldig treig til å legge meg. Elsker å sitte oppe alene mens det er rolig i huset. Og etter at Karbojunkie.com kom inni livet mitt, så har jeg ikke akkurat blitt flinkere. :rulleøyne
Nå skal jeg sette den marinerte ørreten inn i stekeovnen, så den er klar til min slitne Birkebeiner-mann kommer hjem. God lørdagskveld alle sammen - jeg tar nok en tur innom igjen i løpet av kvelden (men ikke for sent... ;) )

MHM
20-03-04, 19:45
Fedonisten: Jeg så ikke innlegget ditt før jeg svarte Lise, men da håper jeg å slippe både kopper, nåler og cellesalter. Ha-ha! :D Lettere å sove. Og kanskje min kjære mann blir fornøyd også - han føler seg nok litt ensom til tider... :rolleyes:
Men hvis ikke søvn og mer mosjon hjelper, så har jeg fått mange gode råd i denne tråden, så 1000 takk! :)

Fedonisten
20-03-04, 20:00
Fedonisten: Jeg så ikke innlegget ditt før jeg svarte Lise Nei jeg skjønte det - men det er greit det - blir ikke sur og lei meg jeg.... (HER SKULLE VI HATT ET SMILEFJES SOM HET IRONISK) men da håper jeg å slippe både kopper, nåler og cellesalter. Ha-ha! :D Lettere å sove. Lett og lett - det kan være svært vanskelig spør du meg... Og kanskje min kjære mann blir fornøyd også - han føler seg nok litt ensom til tider... :rolleyes: Kanskje mannen din kan hjelpe til med den massasjen.....?? Du TRENGER jo ikke si at det er for å fjerne vann i kroppen.... ;) :p :eek:

Nille
20-03-04, 20:13
Vann i kroppen - stakkars deg. Der er SÅÅÅÅÅ ubehagelig. Vann i kroppen kan komme av allergier som Skorpia sier, og i tillegg, sukker alkoholer (kunstig søtstoff i sjokolade, lettbrus), saltholdig mat som bacon, baconcrisp, vin (spesielt hvitvin), noen smertestillende, lite søvn, stillesitting (lite bevegelse)…….. Og så er det hormonbalansen da …. (mine er helt på bærtur).

Hva kan du gjøre med det ?



Bevege deg mye (gågågågågå), drikke enda mer vann, - utrolig men sant, det hjelper…. Urtete hjelper noen, - bjørk, - løvetann. Asparges er vanndrivende (ikke hermetiske, men friske), du kan prøve asparges tabeletter hvis du finner det. Jeg har prøvd å skifte ut mine vanndrivende medikamenter med Løvetannrot tabeletter. Det hjalp, jeg gikk ned til halv dose, - men dessverre fikk jeg en allergisk reaksjon på løvetann og måtte slutte igjen.



Jeg har gått på vanndrivende medikamenter i 20 år. Har prøvd alt mulig for å slippe å gå på medikamenter. Jeg tar Moduretic Mite – 2 piller hver dag. Disse skal være kaliumbesparende, men allikevel må jeg ta ekstra kalium supplement (+ mange andre) fordi vanndrivende medikamenter hindrer nyrene å reabsorbere mineralene kroppen din trenger. Når nyrene ikke reabsorberer sodium og klorid, tas salt ut av kroppen og blodtrykket senkes ved at kroppsvæskemengden synker. Men de ”blokkerte” nyrene mister også evnen til å reabsorbere viktige mineraler, som kalium, magnesium, kalsium, krom, sink og mange andre. Så selv om vannet forsvinner, kan mineralmangelen forsårsake andre problemer. Økt blodsukker, øket insulinnivå…..diabetes. Jeg tar blodprøver hver 3 mnd. Pr dato tar jeg masse med kosttilskudd (bl.a. ekstra folsyre, kalsium og kalium, magnesium og alt det der) i høye doser fordi det blir skylt ut pga vanndrivede. Og jeg drikker masse vann !!



Hvis problemet ditt fortsetter og du må gå til lege, så tenk deg kraftig om før du tar slike. Prøv heller å finne ut hvorfor og prøv for eksempel asparges eller løvetannrot tabeletter, eller andre naturmidler. Spør Iset, hun er spesialist på det.

MHM
20-03-04, 21:12
Hjertelig takk for kloke ord, Nille. Jeg skal lagre dem på "V" for "væske i kroppen" i Alternativer-til-medisin-permen min !!! :_punk:

Summer
30-03-04, 23:01
Hvordan går det? :)

MHM
30-03-04, 23:35
Hvordan går det? :)
Så hyggelig med oppfølgende konsultasjon, da! :klem:
Jo, det går litt bedre med væskeansamlingene, men jeg er absolutt ikke kvitt det. Nå drikker jeg mye vann og grønn te, og beveger meg mer og sover mer. Jeg har også (som jeg kanskje har sagt i en annen tråd?) hårtap og er veldig sliten. Jeg er litt redd for å "behandle" hver av disse symptomene kun som enkeltstående symptomer, i tilfelle de tilsammen er signal om en ubalanse. Jeg er mest redd for hypothyreose, for det vil jeg IKKE ha. Men jeg er ikke kald på hender og føtter - vet ikke hvor viktig det symptomet er.
Nei, jeg vet ikke hvor jeg skal begynne å nøste, for væskeansamlinger + hårtap + sliten står vel opplistet som symtomer på omtrent alle lidelser mellom himmel og jord.... ;) Jeg følger opp i journalen min jeg, hvis det da ikke kommer noen nye råd mot vann i kroppen nå ved å "refreshe" denne tråden.... :D

Fedonisten
31-03-04, 09:33
Jeg følger opp i journalen min jeg, hvis det da ikke kommer noen nye råd mot vann i kroppen nå ved å "refreshe" denne tråden.... :D
...ja, jeg kan jo ikke annet enn gjenta at i følge kinesisk filosofi er væske i kroppen en ubalanse på milt, og at milten er et såpass "konservativt og sjefete" organ ;) at den for det første gjerne ikke vil ha endringer, og at det er vanskelig å rette opp andre ubalanser før milten spiller på samme lag som deg selv. :D

NB!

Jeg sier IKKE at dette er en fasit - men det er mitt innspill fra akupunktur-verdenen min. :)

Nålehilsen fra stikkende Fedonist ;)

Fedonisten
31-03-04, 13:59
Jeg har også (som jeg kanskje har sagt i en annen tråd?) hårtap og er veldig sliten. Jeg er litt redd for å "behandle" hver av disse symptomene kun som enkeltstående symptomer, i tilfelle de tilsammen er signal om en ubalanse. Jeg er mest redd for hypothyreose, for det vil jeg IKKE ha. Men jeg er ikke kald på hender og føtter - vet ikke hvor viktig det symptomet er.
Nei, jeg vet ikke hvor jeg skal begynne å nøste, for væskeansamlinger + hårtap + sliten står vel opplistet som symtomer på omtrent alle lidelser mellom himmel og jord.... ;) Jeg følger opp i journalen min jeg, hvis det da ikke kommer noen nye råd mot vann i kroppen nå ved å "refreshe" denne tråden.... :D
Det er jo opptil mange minutter siden mitt forrige råd - og da er det vel på tide med et nytt? ;) Orker du det? :confused:

Jeg har også tidligere nevnt cellesalter, og har nå sjekket litt nærmere på type cellesalt.

Cellesalt nr. 9, Natrum Muriaticum, kan bl.a. brukes ved hodepine forbundet med menstruasjon, håravfall, hevelser og ødemer i vev +++ Cellesaltet beskriveskort som cellesalt for væskebalansen - kanskje det kan være noe å prøve? Koster i underkant av 100,- kroner på apoteket (må kanskje bestilles), og dosering er 2 tabletter 3 ganger daglig for voksne. Tablettene skal smeltes under tungen, og man skal unngå mat og drikke 15 minutter før/etter inntak.

Flere råd kommer sikkert etterhvert - tror du ikke? ;)

:klem: fra Fedonisten på jobb

MHM
31-03-04, 14:11
Flere råd kommer sikkert etterhvert - tror du ikke? ;)
Joda, bare du får tenkt deg om.... ;)
Jeg sier tusen takk for gode råd! :D Nåler og salter.... - jeg skal dvele ved det til etter påske. :shifty: Men synes du ikke det er viktig å vite HVORFOR før man prøver ulike tiltak? Ikke sikkert dette er viktig ved væskebalanse?

Fedonisten
31-03-04, 14:41
Men synes du ikke det er viktig å vite HVORFOR før man prøver ulike tiltak?
ALLTID viktig å vite hvorfor!

Men noen ganger er "hvorfor" helt umulig å få svar på - og da syns jeg det er viktigere å få gjort noe med problemet enn å spare på det til evig tid.

Men der har du meg - vingler aldri med noe..... ;)

Summer
31-03-04, 16:03
Men synes du ikke det er viktig å vite HVORFOR før man prøver ulike tiltak? jo det kan være lurt å finne ut hva det er... Men så spørs det jo om det går an å finne ut hva det er, og om det er så lurt å vente til det får utvikle seg til noe som går an å finne ut hva er...

I min definisjon, så er sykdom ubalanse... Når ubalansen blir for stor og fastkjørt kalles det sykdom. Jeg er litt for å gjøre noe med ubalansene før de får satt seg... :)

(En liten historie om emnet: Vi var på sykehuset med vår sønn som ble operert, vi oppdaget at såret var begynt å bli hissig, innen legen kom var det blitt enda verre... Legen så på det, og tegnet en rød runding rundt det hissige operasjonssåret og sa: Når det har spredd seg utover den linjen skal vi behandle det.... etter en halv time der det hadde spredd seg mer, kom vi på aloevera-propoliskremen vi hadde med i tilfelle... Vi smurte denne på ca hver halve time, og så det krympe innover igjen... Når legen kom innigjen etter noen timer var han imponert, og vi fikk dra hjem... :) - Så altså moralen i denne historien er at det kan være lurt å ta tak i symptomene også, før det utvikler seg til noe mer... :))

Et annent tips jeg glemte er å drikke Kjerringrokk te. :)

Nille
31-03-04, 17:02
Jeg har prøvd ALT - og da mener jeg ALT for å bli kvitt vann i kroppen. Jeg er inne på sykehuset (SiR) 2 ganger pr år til voldsomme tester av alle slag, jeg har vært hos napropat (eller hva det heter) kinesisk lege, indianske medisinmenn (enten du tror det eller ei) fotsoneterapi, akupuntur, lymfedrenasje, healere - you name it ! INGEN, INGEN - absolutt INGEN, har i løpet av 20 år funnet ut HVORFOR. De "tror" det er hormonelt og jeg tar 2 mudoretic mite hver dag (tok egentlig 4 men er redd for bivirkninger). Har prøvd å kutte ut, både før og etter Atkins, men opplever samme resultat hver gang. Kraftig vannansamlig 3-5 kilo i løpet av et par dager. Og det får IKKE ned, uansett hvor mye jeg drikker, går, løper. Jeg kan ikke jobbe, og fungerer i det hele tatt ikke. Sist jeg skulle ta prøver måtte jeg gå 14dager uten medisin før prøvene ble tatt og jeg holdt på å tørne !! 3 dager med vanndrivende og alt var normalt. Har skapet fullt av mer urter og teer enn dere aner !! (hm.....minner meg på at jeg må hive det som er utgått på dato !)

Det viktigste for meg er ikke lenger hvorfor, men å bli kvitt plagene. Siste forsøk er å prøve snikimport av L-taurine, L-carnitine og en asparges greie fra Atkins som jeg ikke husker navnet på. Alternativt stikke til Sverige og kjøpe der !

Skal holde dere informert !! :)

Kristian
01-04-04, 13:03
Atkins diett virker jo dehydrerende men er dette positivt for de med for mye vann i kroppen:confused:

Skorpia
01-04-04, 14:08
Ja,her var det mange gode råd.

Min erfaring med kjerringrokk og bjørkeblad er at det virker ikke i det hele tatt,og ikke smaker det godt heller. Siste jeg prøvde var kjerrinrokk og etter en hadde jeg fått nok av å prøve,så prøvde jeg noen piller fra helsekosten som jeg ikke husker navnet på. De virka heller ikke.
Beina mine hovner opp av å innta sukkerholdige produkter,det eneste som hjelper for meg er å holde meg unna akkurat det.
Ja selvfølgelig kan en jo ta furosemid eller annen gift du får hos legen,de virker.

Når det gjelder hårtap kan det jo skyldes hormoner, eller det kan rett og slett være sinkmangel.

Men for å være på den sikre siden,ville jeg tatt noen tester hos legen.

MHM
29-05-04, 23:03
Aha! :D
Fedon har spalte i Hjemmet, og vet dere hva som stod der? At stresshormonet kortisol (som også øker ved inntak av natrium), holder tilbake vann fra nyrene. Og jeg som har stresset slik, og sikkert fortsatt har masse kortisol fykende rundt. Ikke rart jeg fikk væske i kroppen! Det kan jo også rime bra med din erfaring angående søvn, Lise (at mer væske i kroppen hvis lagt deg sent), for om natta skal kortisol synke, og hvis vi sover dårlig vil ikke kortisol bli så lavt som det bør.
Noen ganger går det opp et lys!

Summer
29-05-04, 23:11
Mhm... vil det si at nyrefunksjonen blir7fungerer dårligere ved stress og mye kortisol i blodet?

MHM
03-07-04, 18:27
Nytt innspill angående væskeopphopninger i kroppen!
Louise L. Hay skriver i boken "Helbred din kropp" følgende:

Sannsynlig årsak til problemet: Hva er det du er redd for å miste? Hva eller hvem er det du ikke vil slippe?

Nytt tankemønster: Jeg gir med glede slipp på fortiden. Det er trygt. Jeg er fri nå.

http://pages.prodigy.net/rogerlori1/emoticons/bath.gif

Anne
03-07-04, 18:48
Nytt tankemønster: Jeg gir med glede slipp på fortiden. Det er trygt. Jeg er fri nå.

http://pages.prodigy.net/rogerlori1/emoticons/bath.gifDet hadde vært deilig:cool: jeg vil også.....