View Full Version : Hva spiser dere?


Tøtta
30-08-05, 16:26
Heisann!

Jeg har starta med Lindberg, DVS på mandag starter jeg, var litt å sette seg inn i ja.

Men hva spiser dere?

Frokost:
Lunsj:
Middag:
Mellom måltider:

Jeg har lest en av Fedon sine bøker og der stor jo en del oppskrifte, men jeg synes det er vanskelig å sette sammen selv. Blir glad for alle forslag ;)

Klem fra Kristine :)

guro
30-08-05, 16:33
Forsøk å se i noen journaler, mange skriver opp hva de spiser der. Jeg gjør også det i perioder.

Tøtta
30-08-05, 16:34
Forsøk å se i noen journaler, mange skriver opp hva de spiser der. Jeg gjør også det i perioder.
takk ;) jeg må nok sette meg mer inn i forumet ja ;)

David
31-08-05, 20:14
Heisann!

Jeg har starta med Lindberg, DVS på mandag starter jeg, var litt å sette seg inn i ja.

Men hva spiser dere?

Frokost:
Lunsj:
Middag:
Mellom måltider:

Jeg har lest en av Fedon sine bøker og der stor jo en del oppskrifte, men jeg synes det er vanskelig å sette sammen selv. Blir glad for alle forslag ;)

Klem fra Kristine :)



Hei!

Til frokost idag spiste jeg tunfisk, et par knekkebrød, to biter kålrot, ca 7 cm agurk, tre cherrytomater. I tillegg lagde jeg eggerøre av tre egg, og spiste halvparten.

Til lunsj: Resten av eggerøra fra frokost, en liten kyllingfilét, to finncrisp, to knekkebrød, salat av tomat, agurk, vårløk, reddik, kinakål og paprika.

Middag: Ovnsbakt ørret, linsepuré og woka gulrøtter, vannkastanjer og bønnespirer.

Jeg har i tillegg spist to epler og 14 mandler. Snart kveldsmat, og da blir det müsli med cottage cheese, yoghurt, bær og en ts fruktose.

Jeg aner ikke proteinmengden e.l., men jeg prøver å følge tallerkenmodellen, og synes det funker.

Har fulgt Lindberg-kostholdet i litt over ei uke, og jeg tror jeg skal begynne å skrive opp hva jeg spiser...

Mum 4 2
03-09-05, 23:18
Jeg har skrevet litt hva jeg spiser i perioder. Du må gjerne ta en titt på det.

Tøtta
03-09-05, 23:20
Jeg har skrevet litt hva jeg spiser i perioder. Du må gjerne ta en titt på det.
Det skal jeg gjøre :) Takk for svar ;)

kaspara
25-06-06, 14:01
hva er tallerkenmodellen?

Syns jeg spiser mer enn jeg noen gang har gjort, har vært litt treig i magen også, men det er naturlig når jeg legger omm kosten.
Var på vekta idag, og til min store glede hadde jeg faktisk gått ned enhalv kilo siden jeg sluttet med eurodietten!
Var bekymra for at vekta skulle gå opp fort etter diettens slutt, men dette ser jo bra ut!

Nille
25-06-06, 22:29
hva er tallerkenmodellen?

Syns jeg spiser mer enn jeg noen gang har gjort, har vært litt treig i magen også, men det er naturlig når jeg legger omm kosten.
Var på vekta idag, og til min store glede hadde jeg faktisk gått ned enhalv kilo siden jeg sluttet med eurodietten!
Var bekymra for at vekta skulle gå opp fort etter diettens slutt, men dette ser jo bra ut!


Tallerkenmodellen:

Jeg anbefaler at du tenker på tallet 3 når du skal sette sammen maten. Det er fordi det er tre komponenter som alltid bør være i et måltid:



1) Proteiner (kjøtt, fjærkre, fisk, skalldyr, egg, cottage cheese). Det er veldig individuelt hvor mye man trenger, men minst 20 gram proteiner fire ganger om dagen kan være en grei tommelfingerregel. Det tilsvarer 100 gram kjøtt, fisk, kylling, skalldyr, eller 2,5 egg. Hvis proteinkilden er cottage cheese, så tilsvarer det er halvt beger. Man kan selvfølgelig lage en blanding av alle disse også. Det er i tillegg proteiner i ost og nøtter, men la dette være ”bonus-proteiner”.

2) Antioksidanter (grønnsaker, bær, frukt, urter, krydder). Mest mulig i hvert måltid. Men ha som tommelfingerregel at du minst har like mye grønnsaker som proteiner på tallerkenen. Helst dobbelt så mye. En halv teskje kanel er faktisk like mye antioksidanter som i et eple, så ikke undervurder krydder og urter. Bær er også suverent.

3) Fett (oljer, avokado, nøtter, tran, fet fisk). Hvert eneste måltid skal inneholde fett tilsvarende minst 1 ss olje eller ¼ avokado.



Så er det bare å kombinere i veg! Du savner kanskje matvarer som korn, yoghurt, ost, rødvin, smør, kokosfett, belgfrukter m.m.? Det er ikke noe galt i å bruke disse matvarene, men de er ikke essensielle for kroppen vår. De må komme i tillegg til annen mat. Proteiner, antioksidanter og fett er hva kroppen må ha. I hvert måltid!

Les mer her:

Startråd for dr. Lindbergs kosthold (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=1474)
Sammensetning av mat ved dr. Lindbergs (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=1475)

kaspara
25-06-06, 22:53
Det var kjempebra, og lett forståelig!
Tusen takk!