View Full Version : Ketolyse og utåndingsluft

Eplemannen
01-09-05, 14:03
Hei!
Er det noen som har merket at utåndingsluften er noe annerledes når man får i seg minimalt med karbohydrater? Føler jeg har en snodig utåndingsluft.....

Nille
01-09-05, 14:09
Torkil har svart innmari bra på dette:

Lukten skyldes, at fett nedbrytes til ketoner. Ketoner er egentlig en gruppe av løsemidler, der likesom f.eks sprit utåndes i små mengder. Ketoner gir grunnlaget for ketolysestixen som måler de ketonene som slipper ut i urinen.( man både tisser og puster iut fett i ketose - men dessverre , mengden er liten, i et forsøk som foregikk over en måned var forskjellen 1 kg på to forsøkspåersoner en i ketose, tvillingebroren ikke i ketose, men på samme energimengde - au det blev en digresjon)

Lukten er som aceton ( som også en et ketonstoff) og verst i starten, mange lukter det bare selv. Vann kan ikke fjerne lukten og heller ikke redusere den, men det er jo viktig av mange andre grunner. Persille virker ved hvitløksånde, neppe ved ketoner - eller hva tror du Lise?
Altså må lukten maskeres . De " bladene" som smelter på tungen kan brukes, ditto Läkerols " perler med mentoil/pebbermynte) - fikk den i Danmark og vet ikke om de finner her på garden.

nøtta
02-09-05, 12:06
jo sånne perler holdt jeg på å kjøpe her om dagen men så kjøpte jeg noe som het xylitol som inneholdt 0 kcal , 0karb , 0 protein og 0 fett :confused: hva er det i de da ??? skulle ha noe uten aspartam det var derfor jeg kjøpte de ....

de var kjempe gode kjøpte med tutti frutti smak