View Full Version : Min favoritt-lavkarbo-rett!


mofe
16-09-05, 17:16
.. er fårikål.

Hva er din?

Tricky
16-09-05, 17:40
Ovnsbakt ellers stekt laks med wokede grønnsaker og puré av grønne erter/blomkål/brokkoli, alt etter hva kjøleskapet har å by på. Mmmm.. Fantastisk! :D

Nille
16-09-05, 17:45
Meretes Indiske Simsalabim :sikle:

mofe
16-09-05, 18:03
Meretes Indiske Simsalabim :sikle:

Den kommer på en FORTJENT andreplass for meg :ja:

Albertine
16-09-05, 18:47
Helstekt indrefilet av svin med fløtegratinert blomkål.

mofe
19-09-05, 11:56
Flere? :)

Matilde
19-09-05, 12:42
Stekt laks, med masse brokkoli, litt løk, sopp og sånt kos.. og etter det har stekt så tar jeg litt rømme oppi stekepanna, blandet med en god skje urtekremost fra tine, litt salt og papper og lar det bare surre litt..og det smaker bare himmelsk!! ;)

mofe
19-09-05, 17:17
Stekt laks, med masse brokkoli, litt løk, sopp og sånt kos.. og etter det har stekt så tar jeg litt rømme oppi stekepanna, blandet med en god skje urtekremost fra tine, litt salt og papper og lar det bare surre litt..og det smaker bare himmelsk!! ;)

Hørtes nyyydelig ut! :ja: Lenge siden jeg har spist laks, men nå tror jeg at jeg skal prøve det igjen :ja:

nøtta
19-09-05, 17:48
Hørtes nyyydelig ut! :ja: Lenge siden jeg har spist laks, men nå tror jeg at jeg skal prøve det igjen :ja:

å laks er så godt !! spesielt grav laks eller røke laks ... hm hva er forskjellen egentlig ?? på den jeg har står det ikke ingredienseliste så jeg tenkte at da var det bare laks ...:eek: håper ikke det var noe mer ..

Nille
19-09-05, 18:05
å laks er så godt !! spesielt grav laks eller røke laks ... hm hva er forskjellen egentlig ?? på den jeg har står det ikke ingredienseliste så jeg tenkte at da var det bare laks ...:eek: håper ikke det var noe mer ..

Røkelaks er røket og har lang holdbarhet. Den kan være varmrøykt eller kaldrøykt. Ved varmrøyking saltes som regel fisken hel sløyet, før den tørkes og røkes i temp på fra 65 til 85 grader. Alt etter hvor stor den er og hva slags røykeskap som brukes. Skal den kaldrøykes vil den som regel fileteres først og saltes, eller legges i kar med saltlake. Så tørkes den og røykes på mellom 20 og 30 grader. Disse har lite karber.

Gravlaks er helt rå og har kort holdbarhet. Hele laksesider (helst av stor laks 3-4 kilo) gnis inn med en blanding av salt, sukker & pepper. Den første lasesiden legges med skinnsiden ned i n dertil egnet form, og drysses med hakket dill (masse). Noen bruker tørr sherry eller eau de vie (ca 2 cl) og heller over - noen bruker ikke vin/sprit. Neste lakseside legges over med skinnsiden opp. Så drysser man litt mer dill over og setter formen/beholderen på et kjølig sted i minst 2 dager (jeg lar den ligge 3-4 dager), hvor man snur laksesidene minst 2 ganger i døgnet og samtidig øser over laken som danner seg. Rå fisk algså, men veldig godt ! ...men vær OBS på sukkeret - det gir en del karber.....

nøtta
19-09-05, 18:12
Røkelaks er røket og har lang holdbarhet. Den kan være varmrøykt eller kaldrøykt. Ved varmrøyking saltes som regel fisken hel sløyet, før den tørkes og røkes i temp på fra 65 til 85 grader. Alt etter hvor stor den er og hva slags røykeskap som brukes. Skal den kaldrøykes vil den som regel fileteres først og saltes, eller legges i kar med saltlake. Så tørkes den og røykes på mellom 20 og 30 grader. Disse har lite karber.

Gravlaks er helt rå og har kort holdbarhet. Hele laksesider (helst av stor laks 3-4 kilo) gnis inn med en blanding av salt, sukker & pepper. Den første lasesiden legges med skinnsiden ned i n dertil egnet form, og drysses med hakket dill (masse). Noen bruker tørr sherry eller eau de vie (ca 2 cl) og heller over - noen bruker ikke vin/sprit. Neste lakseside legges over med skinnsiden opp. Så drysser man litt mer dill over og setter formen/beholderen på et kjølig sted i minst 2 dager (jeg lar den ligge 3-4 dager), hvor man snur laksesidene minst 2 ganger i døgnet og samtidig øser over laken som danner seg. Rå fisk algså, men veldig godt ! ...men vær OBS på sukkeret - det gir en del karber.....



Hei Nille !! takk for svar !! du er så snill å svarer på nesten alt jeg spør om ( ALT er vel fysisk umulig...:p) men hvorfor vet du alt ?? Du er jo som et vandrene leksikon - gid jeg hadde noen nille tendenser ...

Iset
20-09-05, 15:46
Jeg elsker laksefilet, så det er jo en favoritt.

Ellers blir vel favoritten min biff med bearnaisesaus og smørdampet brokkoli. :sikle:

dolphy
20-09-05, 16:51
Jeg elsker laksefilet, så det er jo en favoritt.

Ellers blir vel favoritten min biff med bearnaisesaus og smørdampet brokkoli. :sikle:

signerer på den! :geip:

Karin
20-09-05, 19:30
Tror at jeg også vil signere på biffen ja. Bearnais og brokkoli, og stekte sopp.

Ellers er dette en VANSKELIG tråd! Det kommer an på dagsformen! For alt det andre er også så godt!

Sa matvraket...

Gravlaks er jeg veldig glad i, men har ikke lagd det siden jeg begynte på Atkins. Tro om det kan lages med Splenda? Kanskje det gjør noe med holdbarheten - eller? Noen som har noen formening om det?

Gamla
21-09-05, 00:07
Kokt røkt kolje, brokkoli og ketolysekurens, Enkel hollandaisesaus.:D

Elena
26-09-05, 15:38
Mitt favoritt måltid

Er nok kylling stekt i olivenolje og krydder, med salat og blomkål til og en klatt hvitløkssmør :D

lokkebiff
11-04-07, 16:15
For tiden er det Gerd`s oste-kjøttkaker, ååååhhhh sååå GOOODE!!!!:sikle:

Men for en stund siden var det Iset`s pizza, YUUUUMMIIII!!!!! :sikle:


SMAAASK til dere go`jenter :suss:

Carisma
12-04-07, 19:51
For tiden er det Kyllingfileet med salat, ruccola, rødløk og pinjekjerner. Med bittelitt couscous ved siden av (klarer meg med en liten ss), og dressing av kesam med hvitløk salt og pepper. Skikkelig festmåltid å be gjester på :D

Siljevanilje
12-04-07, 19:58
for tiden går det i mexi i alle varianter, med stor ziggy lappe som base for alskens lavkarbo goder.

Photobscura
12-04-07, 21:52
FISK!!!
I alle herrens variasjoner!

Iset
16-10-07, 22:38
Blomkålgrateng med skinke. Mmmm.

Photobscura
16-10-07, 22:43
Jeg tror at om jeg må spesifisere, så må det være fiskeformen til Bee. Fire fiskefileter, en boks rømme, en trekvart pakke feta (eller tilsvarende mengde fet type fra innvandrerbutikk), rosamarin, salt og pepper. Legg filetene i en ildfast form og ha salt og pepper på, bland rømme, feta og rosmarin og hell det over. Gratiner i ovnen. NAMM!!!! :sikle: