View Full Version : Fluortabletter


Areola
27-09-05, 21:55
Jeg har tatt flux-tabletter i alle år, men plutselig i går bestemte jeg meg for å sjekke innholdsfortegnelsen.. 150 mg sorbitol! og 155 mg xylitol!
Bør jeg slutte med de kjære flux-tablettene mine?
Det står jo at man ikke skal bruke sorbitol i dietten.....:(

mofe
27-09-05, 22:09
Dette tror jeg virkelig ikke har noen innvirkning på vekta di :)

Kristian
28-09-05, 13:30
Har du problem med å gå ned i vekt? siden du spør mener jeg:)

Areola
28-09-05, 17:36
ehm.. neei..? Egentlig ikke.... :rodme:
Men hvis jeg plutselig IKKE gikk ned i vekt, hadde det vært greit å ha noe å skylde på....:p



:liste:

des65
28-09-05, 17:42
ehm.. neei..? Egentlig ikke.... :rodme:
Men hvis jeg plutselig IKKE gikk ned i vekt, hadde det vært greit å ha noe å skylde på....:p



:liste:
:) :) :p :D :D

Torkil
28-09-05, 19:32
Jeg har tatt flux-tabletter i alle år, men plutselig i går bestemte jeg meg for å sjekke innholdsfortegnelsen.. 150 mg sorbitol! og 155 mg xylitol!
Bør jeg slutte med de kjære flux-tablettene mine?
Det står jo at man ikke skal bruke sorbitol i dietten.....:(

Hei
Flourtabletter i alle år ??????:eek: Bor du i et spesiellt område,der det ikke er flour i vann og undergrunn ? OK jeg mener flourtabletter er helt unødvendige. Tannkrem med flour holder lenge. Når det gjelder ol-ene så bør de unngås på ketolysekuren, fordi de omdannes til karbohydrat. Men vi snakker om 1/3 gram, så det går jo fint an å bruke flour - hvis du altså synes det er en god ide.:D
Forsiktighetsregler: Forsiktighet bør utvises ved naturlig fluorinnhold i drikkevannet over 0,75 mg/liter. Forsiktighet bør utvises ved samtidig inntak av fluor i tannkrem, skyllevæsker og tyggegummi.

Vennlig Hilsen
Torkil

Areola
28-09-05, 20:19
i ALLE år!
Var hos tannlegen for en uke siden, hvor jeg fik stooooor ros for min bruk av fluortabletter. :D Jeg hadde null hull, selv om jeg har hatt et elendig kosthold, og pusser tennene kun på kvelden.. Og jeg fikk beskjed om at jeg ALDRI skulle slutte med fluor! Alt for mange slutter når de er på min alder, sa hun........ Og etter et par år begynte hullene å komme...

Kristian
29-09-05, 11:55
Hvis du er flink til å følge dietten får du ikke hull i tennene. :D ;)

jeef-micro
29-09-05, 12:46
Jeg fikk aldri fluortabeletter da jeg var liten, pga min fars sære meninger, og jeg har altid hatt masse hull i tennene. da jeg ble stor og fikk bestemme selv :p begynte jeg med fluorskylling, og har ikke hatt hull siden, så det må være noe i det. (og jeg hadde et veldig bra kosthold da jeg var liten) Pappa skylder på at jeg ikke drakk melk da når jeg klager over alle tannfyllingene mine...:rolleyes:

Torkil
29-09-05, 22:34
Jeg fikk aldri fluortabeletter da jeg var liten, pga min fars sære meninger, og jeg har altid hatt masse hull i tennene. da jeg ble stor og fikk bestemme selv :p begynte jeg med fluorskylling, og har ikke hatt hull siden, så det må være noe i det. (og jeg hadde et veldig bra kosthold da jeg var liten) Pappa skylder på at jeg ikke drakk melk da når jeg klager over alle tannfyllingene mine...:rolleyes:

Hei
Og jeg har aldri fått flourtabletter.:p Var hos tannlegen i mandags. Nul hul - som vanlig- og ikke så mye som en tannstein å rikke på:D . Tannlegen ble helt oppgitt og måtte ta to rtg-billeder for å tjene sine 570 kr. på 7 minutter.:o
Min sønn derimot har fått flourtabletter og skjemmende flourose på tennene. Hva flouren ellers har gjort i kroppen er det ikke godt å vite

Vennlig Hilsen
Torkil

Anne
29-09-05, 22:51
Jeg var en av de sære som valgte å ikke gi ungene mine fluortabletter da de var små..(Mer enn en mannsalder siden...:p ).Det begynte å komme da. Ingen hadde hull før de kom i tenårene og jeg ikke fikk lov å bestemmme mer:D , men de har fine tenner nå som voksne også. Kanskje et par plomber.


De spiste som alle andre, men jeg var veeeeeldig nøye på at de aldri skulle hverken spise eller drikke etter at de hadde puset tenner om kvelden. Og håper jeg klarte å lære dem god tannpuss ihvertfall.

Jeg hadde lest og hørt om hvordan fluor kunne påvirke tannemalje og bensubstans negativt på sikt.... :eek:

Summer
29-09-05, 23:15
Torkil: Hva er fluorose?

Anne: Husker du noe av det du har lest?

Torkil
30-09-05, 07:23
Torkil: Hva er fluorose?

Anne: Husker du noe av det du har lest?

Hei
Litt artig tråd i lavkarbo.no. Jer er også sær- liker ikke flourtilskudd.:(
Bruk av tannkrem med flour og skylling med flour ( som spyttes ut) reduserer forekomsten av carries med 50%. Men trenger vi ta tabletter og utsette hele kroppen for flour? :confused:

Flourose kan oppstå ved inntak av 0,1 mg flour/kg ( tabletter,drikkevann,tannkrem m.m.)
Det viser seg i misfargninger på tennene -hvite flekker.Tennene er ikke svekket så plagene er av kosmetisk natur. Høyere doser kan medføre større skader på tennene som da svekkes.
Ved slike doser vil også sener kunne forkalkes og bevegeligheten bli redusert.Man kan få endret skelettstrukturen og endelig få smerter i enden av de lange rørknokler.

Uten det er sikker sammenheng, er det tankekors, at kvinner i Norge tross stort melkekonsum ( les kalsium), ligger på verdenstoppen når det gjelder beinskjørhet.

Vennlig Hilsen
Torkil

Anne
30-09-05, 09:35
Anne: Husker du noe av det du har lest?Jeg bodde på Ås (Landbrukshøgskolen) den gang) og kjennner flere som jobber og forsker der. Dette er jo 100 år siden, men det som ble sagt var at i hvertfall på kuer:eek: så så de at bensubstansen ble svekket etter en tid (porøs tror jeg de sa) senene ble lite tøylige og at tannemaljen ble dårligere, svakerem og stygg. Bestandelene i fluor ble værende i kroppen, så dette var resultatet etter langvarig bruk. derfor anbefalte de heller å bruke ....hvis noe skulle brukes, benmel:cool: (tror det var det, men ikke sikker) Jeg gjorde ikke det da.

Så jeg droppet fluortabletter, men de fikk lov å være med på tannskylling med fluor og etterhvert brukte vi fluortannpasta.

Kristian
06-10-05, 17:03
Hei
Litt artig tråd i lavkarbo.no. Jer er også sær- liker ikke flourtilskudd.:(
Bruk av tannkrem med flour og skylling med flour ( som spyttes ut) reduserer forekomsten av carries med 50%. Men trenger vi ta tabletter og utsette hele kroppen for flour? :confused:

Flourose kan oppstå ved inntak av 0,1 mg flour/kg ( tabletter,drikkevann,tannkrem m.m.)
Det viser seg i misfargninger på tennene -hvite flekker.Tennene er ikke svekket så plagene er av kosmetisk natur. Høyere doser kan medføre større skader på tennene som da svekkes.
Ved slike doser vil også sener kunne forkalkes og bevegeligheten bli redusert.Man kan få endret skelettstrukturen og endelig få smerter i enden av de lange rørknokler.

Uten det er sikker sammenheng, er det tankekors, at kvinner i Norge tross stort melkekonsum ( les kalsium), ligger på verdenstoppen når det gjelder beinskjørhet.

Vennlig Hilsen
Torkil

Det var vel neppe fluortabletter da dagens benskjøre kvinner vokste opp, så årsaken var vel neppe fluor???
Poenget må vel være å finne riktig nivå av fluor. Jeg tror at vi får i oss for lite fluor gjennom kosten og drikkevannet.

Iset
07-10-05, 10:43
Jeg har heller aldri gitt datteren min fluor og vil ikke ta selv. Kanskje jeg hadde hatt færre hull i tennene om jeg tok det, men jeg vil i så fall heller ha hull i tennene enn å utsette kroppen for det fluor kan gjøre av "skade" der inne. Jeg vet ikke så mye om det, egentlig, men har lest så mye skrekkpropaganda at jeg ikke tør... Hvis noen en dag klarer å overbevise meg om at det ikke er skadelig, så skal jeg heller vurdere det. :D

guro
07-10-05, 10:59
Jeg har kuttet ut fluor til mine barn - og meg selv. Nå får de/vi bare natrulig tannkrem, med sitron/alovera/lakris/solhatt og hva det er alt sammen. Og 7-åringen er veldig flink med tanntråden sin. Fluor er skummelt - tror jeg - for hvem vet noe ... Men det er betryggende å høre at en skolemedisiner er enig med meg!

Iset
07-10-05, 11:02
Jeg har kuttet ut fluor til mine barn - og meg selv. Nå får de/vi bare natrulig tannkrem, med sitron/alovera/lakris/solhatt og hva det er alt sammen. Og 7åringen er veldig flink med tanntråden sin. Fluor er skummelt - tror jeg - for hvem vet noe ...

Ja her går det også i naturlige tannkremer. Jeg ville aldri brukt butikkjøpt tannkrem, de inneholder jo bare en masse kjemikalier!! Tror egentlig de bare gjør vondt verre. Jeg bruker Zymbion Q10 (dyr, men vel verdt pengene) og datteren min får disse Kingfisher tannkremene fra helsekosten med fennikel (smaker lakris, hun elsker den). :)

donjuanwannabe
09-10-05, 00:52
Jeg brukte fluor hver dag når jeg vokste opp helt fra da jeg fikk tenner tror jeg. Muttern er tannlegesekretær så det er vel grunnen til at jeg startet så tidlig (eller at jeg i det hele tatt begynte med det).

Jeg har aldri hatt hull i tennene, og har fortsatt null hull den dag i dag, men det har vel med bra tannpuss å gjøre også opp gjennom årene. Men jeg husker ihvertfall at jeg bestandig fikk skryt av tannlegen for steinhard emalje på tennene og det sa tannlegen kom av fluortablettene.

Men nå har jeg ikke brukt fluor på flere år. Og det siste året har jeg byttet den vanlige tannkremen med Zendium.