View Full Version : Nærsynt av stivelse?


Neptun-86
27-03-04, 20:00
Noen forskere mener at man kan bli nærsynt av å spise produkter med mye stivelse. ( http://www.forskning.no/Artikler/2002/april/1018966881.58 )

Hva mener du/dere?

Nille
27-03-04, 20:06
Det er det rareste jeg har lest...... hva skyldes langsynthet da ?? For lite stivelse ??? Hm.....det var en logikkbrist der for meg.....;)

Morsomt å lese uansett !:rolleyes: :D

Iset
27-03-04, 20:07
jeg mener kosten spiller inn på absolutt det meste av sykdommer vi har idag. også øyeproblemer. det er jo faktum at feks mangel på krom kan føre til stær (husker ikke om det er blå eller grå :rolleyes: )
magnesiummangel kan føre til hjerteproblemer kramper og migrene, sinkmangel kan føre til prostatakreft osv osv.

synd ikke legene kan få banket dette inn i skallen (jeg skulle gjerne tatt på meg den jobben, bokstavelig!!) og føre pasientene sine inn på en sunnere livsstil. istedet får de 1282897485 tabletter mot det ene og det andre, og ingen info om at det faktisk er KOSTEN som har ført dem dit.

:mad: :mad: :mad: :mad:

Skorpia
27-03-04, 20:10
Har faktisk ingen formening om dette,i og med at selv om jeg spiser svært lite stivelse(Atkins) var jeg faktisk i ferd med å bli langsynt før jeg begynnte med dette kosholdet også. Etter fyllte 40 blir de fleste mer eller mindre langsynt,pg må ha lesebriller etterhvert. De fås kjøpt på Nille til en femtilapp eller der omkring. Når synet blir verre trenger en ofte å kjøpe noen som koster 5-6 tusen,men jeg har til gode å høre at folk blir nærsynte med alderen.

Nille
27-03-04, 21:49
De fås kjøpt på Nille til en femtilapp eller der omkring.
:eek: Hvis noe skal kjøpes på meg skal jeg jammen ha mer en en femtilapp !!:D :p

Summer
27-03-04, 23:39
Stå på krava Nille! ;)

For meg er det naturlig å tro at kosten har noe med det å gjøre. Maten vi putter i oss er byggesteiner for kroppen, - putter vi inn feil mat, så kan vi regne med at det på sikt vil få konsekvenser...

HP
28-03-04, 00:08
Noen forskere mener at man kan bli nærsynt av å spise produkter med mye stivelse. ( http://www.forskning.no/Artikler/2002/april/1018966881.58 )

Hva mener du/dere?
Hva jeg mener? Helt enig!

Dette har jeg lest utallige steder før, sammenheng mellom mye sukker/stivelse i kosten og synsproplemer hos skolebarn!

Eller hva med denne frasen: "Du skal ha briller når du blir eldre!" Alle har hørt den, og vi har sikkert trøstet andre med den også.... Men for noe tull!!! Sier bare jeg... Kosten har ene og alene skylden for at "alle" trenger briller når de passerer 35! :p Bare så innmari synd at tallet ikke er 35 lengre, men 10... :mad:

Mitt om det!

Takk igjen Neptun-86!!! Fortsett med det gode arbeidet! Kjempekjekt at du vil delta her inne!!! :D

Maz
28-03-04, 00:58
Dette var nytt for meg, men jeg ser ikke vekk fra en sammenheng. Jeg er forresten nærsynt men har vært helt stabil i mange år.

Neptun-86
28-03-04, 11:44
Noe ganske overraskende som sto på www.forskning.no (http://www.forskning.no/) , som fortsatt passer under samme tema, er følgende:

"Teorien passer også sammen med det faktum at sjansen er større for å utvikle nærsynthet for de som er overvektige eller har fått diabetes som voksne. Begge deler hever nemlig insulinnivået."

Jeg trodde folk utviklet diabetes 2 fordi de hadde for lite insulin, jeg. Og jeg trodde også før at det kunne være uheldig for øynene jo mindre insulin man har, men det kommer vel litt an på hvor stort sukker- inntak man har også.

MHM
28-03-04, 13:11
Sitatet ditt fra www.forskning.no, bunner i at INSULINRESISTENS henger sammen med nærsynthet. Både overvekt og diabetes type 2 er sterkt assosiert med insulinresistens (kan ha insulinresistens som årsak). Insulinresistens er en arvelig tilstand, men utløses av miljøfaktorer som inaktivitet og feil kosthold. Det kan defineres på følgende måte: På grunn av feil på insulinreseptorene ute i kroppens vev (for få reseptorer eller skeive/trange reseptorer), virker ikke lenger insulinet godt nok. Bukspyttkjertelen kompenserer for denne dårlige funksjonen, ved å produsere MER insulin. Slik holdes blodsukkeret innenfor normalen, til tross for manglende insulinfunksjon. :(

Etter at insulinresistensen over mange år har gjort at kroppen tvinges til å produsere mye insulin, blir bukspyttkjertelen utslitt, og reduserer insulinproduksjonen. DA FØRST begynner blodsukkeret å stige, og man utvikler etterhvert diabetes type 2. Man kan reversere diabetes type 2, men det er mye lettere å ta det på forstadiet (insulinresistens), men da må Norges legestand skjønne at det kan være lurt å måle insulin (C-peptid) hos pasienter med overvekt, slapphet, søthunger m.m. Slik at man FÅR VITE at man har insulinresistens. Studier har vist at ca. 40% av den hvite befolkningen har genetikken som gir insulinresistens, slik at det går ikke an å bagatellisere problemet!

Nå beveger jeg meg plutselig langt fra nærsynthet, men i.o.m. nærsynthet og insulinresistens henger sammen, så kanskje jeg blir tilgitt....? ;)

Skorpia
28-03-04, 13:42
:eek: Hvis noe skal kjøpes på meg skal jeg jammen ha mer en en femtilapp !!:D :pOk kanskje det er bedre å kjøpe de på Europris da:D

Summer
28-03-04, 14:57
Nå beveger jeg meg plutselig langt fra nærsynthet, men i.o.m. nærsynthet og insulinresistens henger sammen, så kanskje jeg blir tilgitt....? ;)Synes du var helt innenfor tema jeg da... ;)