View Full Version : Svin og leddsykdom


Begod
31-10-05, 13:20
Jeg har slitasjegikt og har tidliger hatt lite smerter når jeg spiste lavkarbo og en gradvis økning i smertene når det ble mer karbo. Jeg har lest et eller annet sted at man skal unngå svinekjøtt ved leddplager og det har jeg gjort ved mine tidligere runder med lavkarbo. Nå prøver jeg å spise ala skaldeman som annbefaler svin, så jeg spiste mye svin i forrige uke og smertene forsvant ikke. Nå i helga har jeg ikke spist svin og smertene er borte. Mitt spørsmålet er om dere vet noe om at man bør unngå svin ved leddgikt / slitasegikt. finnes det forskning / annbefalninger i den retning?

Anne
31-10-05, 13:27
Jeg var til utredning for Bekthrews for 20 år siden, og den gang sa reumatologen at jeg skulle spiste minst mulig svinekjøtt.

Og jeg tror ihvertfall at jeg blir verre de periodene jeg spiser mer svinekjøtt. Nå har jeg vært litt sløvere det siste året....Så dette må jeg tenke på igjen. Hadde nesten glemt det.:o

mofe
31-10-05, 14:17
Tror dere dette gjelder for "vanlig" reumatisme også?

jeef-micro
05-11-05, 18:01
grunnen er vel at grisen er det eneste dyret som samler enkelte "slaggstoffer" i kjøttet. Den skiller ikke ut en del i nyrene om jeg ikke tar feil, slik at det er et mere "urent" kjøtt enn feks storfe. kan være at disse stoffene ikke er bra for diverse sykdommer...

så å spise slik muslimer og jøder gjør behøver ikke å være så dumt...

Elena
05-11-05, 18:38
Jeg har nakke problemer og gikk til en Biopat og fikk beskjed om å holde meg unna svin, skalldyr og kiwi samt kumelk. Da disse produktene inneholder for mye urinsyre, som vi med ledd og muskelsmerter ikke bør ha for mye av i kroppen.

det er iallefall en forklaring

Elena
05-11-05, 18:38
forresten kiwien er vel bare syre... den har vel ikke akkurat urin... :D

Iset
05-11-05, 18:53
Jeg har også hørt at svin ikke skal spises av folk med leddplager osv.
Men det er jo litt rart da, at Kwasniewski har behandlet hundrevis av pasienter med reumatiske lidelser, MS osv, med et kosthold MEGET rikt på svinekjøtt..:confused:

Ikke vet jeg... Tror bare man må kjenne på kroppen hva den sier.

nøtta
05-11-05, 20:04
forresten kiwien er vel bare syre... den har vel ikke akkurat urin... :D

:lol: aldri si aldri ;)

HP
06-11-05, 10:28
Jeg var til utredning for Bekthrews for 20 år siden, og den gang sa reumatologen at jeg skulle spiste minst mulig svinekjøtt.
Jeg har en kamerat med Bekthrews og han sier at han blir bedre uten svinekjøtt, og at det fortsatt er gjeldende råd. :)

Svinekjøtt har jo vært et "skittent kjøtt" siden langt tilbake i historien, så jeg vil ikke se helt bortifra at de ligger noe i de kulturelle/historiske anbefalingene. Det er ingen blodtyper som skal ha svin heller - om jeg husker rett. Jeg opplever også at jeg fungere bedre uten svin, selv om jeg ikke har noen revmatiske plager. :)

Angående Kwasinewski/Skaldemann diettene så anbefaler de da også annet kjøtt enn svinekjøtt? :confused:

Iset
06-11-05, 12:41
Angående Kwasinewski/Skaldemann diettene så anbefaler de da også annet kjøtt enn svinekjøtt? :confused:

Selvsagt, men Kwasniewski mener det beste og sunneste kjøttet vi kan spise er svinekjøtt, og han anbefaler det til alle, også pasientene sine med leddproblemer.

nøtta
06-11-05, 13:48
Selvsagt, men Kwasniewski mener det beste og sunneste kjøttet vi kan spise er svinekjøtt, og han anbefaler det til alle, også pasientene sine med leddproblemer.

:forstoikk og de lærde strides og strides....

jeef-micro
06-11-05, 13:48
Selvsagt, men Kwasniewski mener det beste og sunneste kjøttet vi kan spise er svinekjøtt, og han anbefaler det til alle, også pasientene sine med leddproblemer.

Har ikke det mer å gjøre med at svinekjøtt har mye mere "avdelt" fett/kjøtt da? feks storfekjøtt er mere marmorert (eller hva det heter)

Men jeg vet veldig lite om de OE-greiene

Begod
18-11-05, 13:55
Jeg har nå lært at jeg skal holde meg unna svinekjøtt, får umidelbart vondt etter å ha spist svin. Reaksjonen kommer bare noen minutter etter at jeg har spist svin, noe som får meg til å tro at det kansje er psyken som spiller meg et puss. jeg får spesielt vondt i pekefingren på venstre hånd. Det eneste som hjelper for å få det bort igjen er et høyt inntak av c-vitamin i et par dager så er det borte igjen.

Skorpia
18-11-05, 15:48
Min søster blir også bedre av reumatisme faktisk helt bra når hun holder seg unna svinekjøtt.

Siljevanilje
25-01-06, 16:57
jeg har begynnende et-eller-annet revmatisk og jeg blir verre med svinekjøtt og når det slår over fra høytrykk til lavtrykk.

*åååh, eg kjenne d på giktå, at eg ikje gidde å ut idag*

neidah, men seriøst far min har masse leddgikt. og mor mi har bechdrev ( eller koss d skrives) og begge seie de blir bedre uten svin.

Huldr
20-03-06, 01:06
Jeg har nå lært at jeg skal holde meg unna svinekjøtt, får umidelbart vondt etter å ha spist svin. Reaksjonen kommer bare noen minutter etter at jeg har spist svin, noe som får meg til å tro at det kansje er psyken som spiller meg et puss. jeg får spesielt vondt i pekefingren på venstre hånd. Det eneste som hjelper for å få det bort igjen er et høyt inntak av c-vitamin i et par dager så er det borte igjen.Aha!! Nå fikk jeg faktisk et svar på noe jeg har lurt veldig på de siste dagene!! Jeg har hatt vondt i fingrene i noen dager (spesielt tommelen på venstre hånd), også litt ellers i kroppen. Og jeg har måttet ta masse C-vitamin for å holde halsvondten i sjakk, mye mer enn jeg pleier (rundt 20 g daglig). Tydelig at kroppen bruker opp C-vitaminet veldig fort.

Jeg har spist masse svin de siste to ukene i forhold til ellers, fordi jeg ikke har hatt så lyst på kjøttdeig og sånt som jeg vanligvis bruker mye av. Har spist bacon, skinke, koteletter, pepperonipølse... Pleier ikke å spise mye sånt ellers. Så nå tror jeg det kan være en sammenheng, ja...

Jeg vet ikke om jeg har leddsykdom, men det begynner ihvertfall å bli klart for meg at dette har med betennelse i kroppen å gjøre...

litajenta
20-03-06, 09:11
Jeg har positiv reddgikt, RA, og kan IKKE spise svin! Da blir jeg så stiv at jeg kommer ikke ut av senga!


Så GRIS er no-no!

froken
22-01-09, 01:03
Vi som har rematiske sykdommer kal helst holde oss borte fra svin og JORDBÆR :( D som er sååå godt

energibunten
20-02-09, 00:15
Innen syre/basedannende mat-"teori" er svinekjøtt noe av det som danner mest syre. Nå danner også korn, sukker og fine karber også syre i kroppen, og de grønneste grønsakene danner base. Det lønner seg å spise mest mulig basedannende for å danne en fin PH-verdi i kroppen.
Vet ikke så veldig mye mer om dette, men en teori til dette over er det

Rin
05-07-10, 11:18
Jeg ser at dette er en gammel, gammel tråd, men bumper litt i den likevel, fordi jeg lurer på om flere har erfaringer (og forklaringer) med det å kutte ut svin i forhold til ledd/muskelsmerter?

...Og hva som blir den greieste erstatteren i et kjøkken som i høy grad er basert på first price-sekker med fettrike nakkekoteletter? :p

frifuggel
05-07-10, 12:03
Spiser lite svin pga urinsyregikt og psoriasisartritt. Merker veldig godt om jeg "synder" (spiser litt bacon...). Erstatter kotelettene med storfekjøtt (firstprice el noe tilsvarende har diverse rimelig storfekjøtt også, kjøper ofte rimelig pakker på Meny som jeg deler opp og fryser ned, husker ikke produsenten, dessverre) fugl, vilt og fisk. Er spesielt glad i tunfisk, selv om jeg nok burde ha litt dårlig samvittighet for det.. :p Svinekjøtt inneholder puriner, mener jeg og huske, skal også være forsiktig med belgfrukter, tomater, rabarbra og diverse, også. Går stort sett greitt, det da :) Merker også "syreutslag" hvis jeg drikker farris eller brus, så det prøver jeg å holde meg unna. Men, nå i sommervarmen er det utroooolig godt med en iskald Ramlösa..

Edit; Puriner kan trigge betennelsesreaksjonene i leddene, slik jeg har fått det forklart. Og merker det jo om jeg synder, selv om det ikke akkurat er "der og da"..

Flashman
05-07-10, 12:09
Min bror er hardt rammet av Bechtrews. Og han blir markant dårligere når han spiser svin. Snakket med revmatolog om dette. Han sa det var velkjent at mange som plages av revmatisme blir sykere av svinekjøtt. Men det gjaldt ikke alle, her må man som vanlig kjenne etter selv. Og lytte til hva legemet prøver å fortelle deg.

Kitt
05-07-10, 12:21
Jeg har fibromyalgi og vet at mange med denne sykdommen holder seg unna svinekjøtt pga effekten det har på smerter og stivhet.
For min egen del merker jeg overhodet ingen forskjell på min fibromyalgi uansett hvor mye svinekjøtt jeg spiser!

kamp
05-07-10, 20:19
Kan man bli verre i leddene av farris?

hvor kan jeg finne mer info om det?