View Full Version : Mini-eggpizza (kjempegod)


Iset
10-11-05, 12:55
Laget denne til frokost idag, men kanskje det er mer en lunsj-rett? Uansett, man kan jo spise den til hvilket måltid man vil da.

"Pizzabunn":
2 egg
1 ss kremfløte
Litt salt og evt krydder

Sett stekeovnen på 225 grader.

Pisk bunnen godt sammen og stek det i masse smør i en liten stekepanne så det blir en liten bunn på størrelse med ca et pitabrød.
Stek den lett på begge sider og la den gli over på en papirkledd stekeplate.

Dekk den med topping etter ønske. Jeg hadde på et tynt lag med tomatpure, hakket vårløk, skinke og ost. Masse ost.

Ha på masse pizzakrydder (oregano, basilikum, timian osv) og kanskje litt piffi.

Stek til osten er gylden. :)

nøtta
10-11-05, 13:58
åh sånn spiste jeg til middag i går bare at jeg tok fiberhusk, loppefrø og sesam frø i tillegg i deigen ....

bra at du la den iset !! :cool:

nøtta
10-11-05, 13:59
bra at du la den HER Iset :cool:

Iset
10-11-05, 14:42
Oj fiberhusk og slikt i eggerøra var sannelig ikke dumt!

nøtta
10-11-05, 16:30
Oj fiberhusk og slikt i eggerøra var sannelig ikke dumt!

nei da blir det litt mer ordentlig bunn .... er rimelig lei den eggesmaken :o

Enid
17-11-07, 23:50
Denne hadde vi til middag i dag, med litt kli og knuste linfrø i "røra". Kjempegod, falt i smak hos sambo også! Glemte nesten at det ikke var "orntli" pizza. Hadde tonnevis med italienske krydder på, det gjorde nok utslaget ;)

safran
18-11-07, 00:50
Du Iset - finner du på alle disse fantastiske oppskriftene dine selv? Jeg slutter aldri å la meg imponere av deg.

Iset
18-11-07, 01:00
Du Iset - finner du på alle disse fantastiske oppskriftene dine selv? Jeg slutter aldri å la meg imponere av deg.

Takk. :D
Ja de fleste finner jeg på selv, men jeg blir jo inspirert av kanskje en annen oppskrift og så utvikler jeg den videre så den passer meg og min kresne gane. Jeg har jo sett oppskrifter på noe lignende dette før, men så har jeg eksperimentert, lagt til masse krydder og fyll osv, og fått mine egne varianter. Samme med feks. pizzabunnen, der tok jeg utgangspunkt i en ketolysepizzabunn, men la til masse ost, krydder og lignende og prøvde meg frem. Har feilet mange ganger, men til slutt finner jeg alltid en bra variant.

Pøsh
15-05-09, 22:06
Dette hørtes godt ut og skal prøves :D

lille_trille
28-05-09, 14:03
Laget denne til frokost idag, men kanskje det er mer en lunsj-rett? Uansett, man kan jo spise den til hvilket måltid man vil da.

"Pizzabunn":
2 egg
1 ss kremfløte
Litt salt og evt krydder

Sett stekeovnen på 225 grader.

Pisk bunnen godt sammen og stek det i masse smør i en liten stekepanne så det blir en liten bunn på størrelse med ca et pitabrød.
Stek den lett på begge sider og la den gli over på en papirkledd stekeplate.

Dekk den med topping etter ønske. Jeg hadde på et tynt lag med tomatpure, hakket vårløk, skinke og ost. Masse ost.

Ha på masse pizzakrydder (oregano, basilikum, timian osv) og kanskje litt piffi.

Stek til osten er gylden. :)
Denne virker jo helt genial. Har du prøvd å ha den som matpakke? Egner den seg til å pakke inn og ta med f.ex. på jobben? Hvordan holder bunnen seg da?

Pøsh
28-05-09, 14:45
Denne lager jeg ofte og er kjempegod :D

Har på godt med krydder, tacosaus, kylling, pepperoni og ost *nam*

Baconstar
15-08-09, 20:56
Denne må prøves. :)

sykavsukker
15-08-09, 21:13
Takk :) Denne skal jeg lage :)

Polly Peanut
10-12-09, 13:09
...kan skrive under på at denne er digg!. Takk for oppskrift!

Glutenfreak
18-01-11, 16:37
Kan man ha oppi litt bakepluver, tro?

Det med kli og knuste linfrø var sannelig ikke dumt!
Man tager hva man haver, heter det jo så fint.

Fero
22-02-11, 19:44
Jeg kom opp med en nesten identisk variant i dag, og da jeg skulle inn her for å dele ser jeg jo at noen har tenkt i like baner :D Likegreit å legge den til her i steden for å lage en helt ny tråd, tenkte jeg da.

Calzone-variant med "ostesaus":

Min bunn besto bare av to små egg og litt vann, men bruk gjerne Isets variant med fløte også. Stek i en større panne så den blir tynnere og større, ca. som en litt tykk tacolefse.

1-2 toppede tsk. tomatpuré røres sammen med 1-2 tsk. Philadelphia (jeg brukte naturell). Ha oppi bittelitt vann så den blir mer smørevennlig. Jeg rørte også inn en dæsj med Fungi (http://www.fungi.no/) og litt pizzakrydder for mer smak.

Smør saus utover halve siden av bunnen, strø over oppskåret hva-som-helst (jeg brukte piknikskinke) og revet ost, ha litt mer saus på toppen om det er igjen og brett over den andre delen. Stek til osten er smeltet, eller rundt 7-10 min på 200 grader om det er vanskelig å se. Vips, så har du calzone! Det kan være lurt å legge den i lokket på en rund, ildfast form så det ikke renner, men ikke et must.

Den revne osten smeltet liksom litt sammen med sausen, så det hele fikk en rimelig tykk "creamy" følelse, veldig godt!

nina elisabeth
01-03-11, 16:55
hei...fy flate det må jeg si...minus 77kg??? rått...