View Full Version : Cocosa kokosolje - Extra Virgin eller vanlig?


donjuanwannabe
30-03-04, 12:53
HeiJeg har brukt Extra virgin kokosolje snart en måned nå. Er det noen vits?
Kan man ikke bruke den vanlige til halve prisen?
Hva er egentlig forskjellen mellom disse?

Tror jeg går over til den vanlig snart den må da være sunn den også?

gv

Solan
08-01-07, 13:39
Lurer på det samme. Mary Enig, i sin bok (sammen med Sally Fallon) "Eat Fat (to) Lose Fat" advarer generelt mot kokosolje presset fra det tørkede kjøttet på kokosnøtta fordi det ofte har ligget lenge på bakken for å tørke, og dermed har gått noe dårlig - noe som igjen "prossesseres bort" i raffineringen. Om denne advarselen da også gjelder Cocosa Pure, vet jeg ikke.

Jeg klarer ikke Cocosa Extra Virgin; den smaker alt for sterkt av kokos. Jeg bruker derfor Cocosa Pure nå for en stund, og håper jeg ikke har gamblet med helsa.

Link: http://eatfatlosefat.com

Nille
08-01-07, 14:00
Ja, det er faktisk stor forskjell. Og det advares mot å bruke "dårlig" olje. Forksjellen ligger i produksjons prosessen. Det er en årsak til at fremstillings prosessen til f.eks. Delfia fettet ikke er "offentlig". På forespørsel kan de heller ikke garantere at den ikke inneholdet transfett. Hvorfor ikke det da ?

Den må være kaldpresset av ferskt kokosnøttkjøtt og IKKE være utvunnet som et restprodukt etter andre kokosnøtt produkter. Det er Delfia fettet. Den er fremstiltfra bearbeidede kokosnøtt produkter. Varmebehandlet (sterke varme) og inneholder transfett.

Transfett er egentlig bare en kjemisk benevning på hva som har skjedd med en fettsyre etter oppvarming eller hydrogenering. Den endrer struktur fra cis-form til trans-form (molekylet vrir seg). Transfett finnes i alt industrifett.

Men hvorfor kokosolje som Cocosa er bra for oss er fordi den inneholder laurinsyre, andre mellomlange fettsyrer, vitaminer, mineraler og antioksidanter kroppen vår trenger. Den er i tillegg bra for huden og for førdøyelsen. Det menes også at den til en viss grad kan øke forbrenningen. Noen steder her i verden blir man anbefalt kokosolje istedenfor medisinering om man er på grensen til å ha lavt stoffskifte da dette også skal kunne stimuleres av oljen. Kokosolje er også en av de oljene som tåler varme godt, - så til steking er den også bra.

Her i Norge er det hovedsaklig to typer som selges. Cocosa Extra Virgin (kaldpresset fra ferske nøtter) til kosttilskudd og i mat. Og Cocosa Pure (presset av tørket kokosnøttkjøtt) som brukes til steking. Den første lukter og smaker av kokos, sisnevnte har inge smak eller lukt.

Du kan lese mer om Cocosa HER (http://forum.lavkarbo.no/showpost.php?p=106513&postcount=2).

Fridolina
08-01-07, 15:17
Jag bruker extra virgin jag..(pga att jag liker kokkos)

For noen måneder tillbake var jag på foredrag om cocosa..De snakket masse om den helsebringende effekten osv.. Men de gjorde ikke noen forskjell på de 2 typene,att noen va bedre en den andre osv bare att den ene var smakfri og brukes til stekning og den andre(eksta virgin) ikke ska brukes vid steking pga att de "bra tingene oppi" då blir ødelagde..:)

Men selvfølglig sier de ikke att den ena er bedre en den andre..de vill ju selge..vilken det en er..:)

donjuanwannabe
08-01-07, 19:53
Åhhhh, endelig noen som svarer!!! Har ventet på svar i nesten 3 år nå. Holdt på å gi det opp. ;) :p

Fridolina
08-01-07, 23:26
Åhhhh, endelig noen som svarer!!! Har ventet på svar i nesten 3 år nå. Holdt på å gi det opp. ;) :p
:stortsmil hehe..det skjønner jag gott:p

Solan
09-01-07, 23:51
Finnes det Extra Virgin kokosolje som ikke smaker like sterkt som Cocosa sin variant?

Solan
11-01-07, 10:10
Har noen av dere prøvd kokosoljer herfra:

http://tropicaloilseurope.com
(http://www.tropicaltraditions.com/epco.htm)

eller herfra:

http://www.coconutoil-online.com

De gir jo en god del detaljer om hvordan de fremstiller oljene sine. Det gjør ikke Cocosa-folket; hmmm, de burde kunne gi litt mer opplysninger, spesielt siden det finnes så mange dårlige måter å fremstille kokosolje på.

Solan
11-01-07, 11:34
// Advarsel: Skeptiker-modus //

På http://www.tropicaltraditions.com/what_is_virgin_coconut_oil.htm leser jeg:

Some retailers and manufacturers of Virgin Coconut Oils, referring to one of the processes mentioned above, call their coconut oil "Extra Virgin Coconut Oil." But there are no other processes used to make coconut oil other than the ones mentioned above, so this classification is simply arbitrary. There is no official classification or difference between "virgin" and "extra virgin" as there is in the olive oil industry, since the two oils are completely different in fatty acid composition, harvesting procedures, and terminology.

Merk at Cocosa kaller sin dyreste olje Extra Virgin.

Some are claiming that there are "raw" Virgin Coconut oils that never see heat at temperatures above a certain temperature (usually slightly over 100 degrees F.) and therefore contain beneficial enzymes. However, unless one is purchasing a coconut oil that has been transported from the tropics in refrigerated containers, and is delivered to you in refrigerated delivery trucks, this is just simply not possible.

I en artikkel om Bruce Fife (http://www.klikk.no/Article.asp?ArticleID=7286) står det om Cocosas "Extra Virgin" at

Det brukes ingen varme eller kjemiske stoffer – hverken før, under eller etter pressing. Dette gir en olje med en naturlig holdbarhet, og en nydelig smak og duft av fersk kokos.

Men blir Cocosa "Extra Virgin" levert i nedkjølte containere? (Merk også at Bruce Fife fra artikkelen ikke har omtalt Cocosa, så selv om han snakker varmt om godt utvunnede kokosoljer, betyr ikke det at han går god for at Cocosa er utvunnet på en god måte.)

Så ... litt undersøkelse på nettet, og jeg begynner å tvile litt på Cocosa, spesielt siden de er så sparsomme med å fortelle oss hvordan oljene blir utvunnet. Om "den billige" Cocosa-varianten får vi bare vite at de ikke har brukt kjemikalier, men hva de ikke har gjort forteller oss likevel ikke hva de har gjort.

Solan
11-01-07, 23:19
OK, gikk nettopp helt bananas på http://tropicaloilseurope.com og kjøpte ... mye kokosolje (og en liten krukke palmeolje). Dere får rapport om oljene når jeg får dem (hvis jeg da ikke må i gjeldsfengsel for kredittkortbruken min her først).

Solan
26-01-07, 22:04
Fikk oljene i dag, og har prøvd dem ut. Pussig ... jeg er stapp mett! :p

Virgin kokosoljen var helt utmerket. I motsetning til Cocosa "Extra" Virgin var ikke kokossmaken påtengende og jævlig, men faktisk grei og mild.

Den som heter "Expeller pressed" var rimelig lik den brune Cocosaen, men med et hint av en svak ettersmak av kokos.

Palmeoljen var det store spenningsmomentet, siden Topical Traditions advarte om at smaken ikke var noe som tiltalte alle. OK, det er ikke oljen du bruker om du skal imponere dine venner med velsmakende kokkekunst, men den har heller ingen direkte usmak. Smaken er ... tja, skal vi sette opp en ligning?

Palmeolje = Gulrøtter - friskhet + smak av jord

Palmeolje inneholder høye nivåer av antioksidanter (tocotrienol, den sterkeste formen for vitamin E, og karoten) og jeg regner med at det er disse sunne elementene som setter den litt pussige smaken. Brukt som stekeolje setter palmeoljen igjen en smak som får deg til å lete etter gulrøttene. Smaken er grei i og med at den viker for de andre smakene i retten, men med mindre du er glad i jordete gulrøtter bør ikke denne oljen brukes i retter med delikat smak. Dog helt utmerket til retter som med medium til sterk smak.

Gjenstår å teste: Coconut Cream.

Summa Summarum kan jeg varmt anbefale oljene fra denne leverandøren. Heldigvis, siden jeg jo gikk litt amok og bestilte mye.

ssskaldeman
26-01-07, 23:06
OK, gikk nettopp helt bananas på http://tropicaloilseurope.com og kjøpte ... mye kokosolje (og en liten krukke pameolje). Dere får rapport om oljene når jeg får dem (hvis jeg da ikke må i gjeldsfengsel for kredittkortbruken min her først).

Alla tropiska oljor är bra. De innehåller extremt mycket mättat fett och mättat fett är nyttigt. Det härsknar inte i våra blodådror.

Jag är själv förtjust i Cocosa Extra Virgin, den där från Soma Nordic. Jag steker i den, trots att jag kanske förstör en massa nyttigheter. Det passar nämligen min smak. Den smaklösa varianten är jag inte lika intrresserad av.

När jag blir klar med min kvinnobok ska jag rapportera en smula om de tester jag genomgår nu för tiden. Jag har ingen oxidativ stress i kroppen, och det intresserar vetenskapen. I klartext: mina celler åldras inte. Här har vi kanske förklaringen till att de gamla inuiterna hade en så god hälsa.

Jag har för närvarande det lägsta värdet på oxidativ stress som man mätt i Sverige. Det näst lägsta värdet har en författarkompis som skriver böcker om fettätande. Han heter Lars-Erik Litsfeldt och äter som jag.

Ju mer fett vi äter, desto friskare blir vi. Under förutsättning att vi inte kombinerer karbohydrater och fett.

Sten Sture

cathrine
27-01-07, 09:56
Åhhhh, endelig noen som svarer!!! Har ventet på svar i nesten 3 år nå. Holdt på å gi det opp. ;) :p

..Jeg beundrer deg som er så utholdende...:D ...

tennissokk
30-01-07, 18:24
Noen som vet noen andre plasser å bestille kokosolje?
Oljen var ganske billig, €22 for 1 liter, men frakten på den literen var hårreisende €53!

Solan
31-01-07, 08:04
Jeg bestilte 10 liter Expeller Pressed og en krukke Virgin. (Skulle ha bestilt bare Virgin nå som jeg kjenner hvor godt den smaker). Og Cocoa Cream (yummmmmm) og noen hudpleieprodukter. Frakten blir likevel den samme, så fordelt på alle produktene har jeg da fått rimeligere kokosolje enn om jeg hadde kjøpt Cocosa på helse-super'n.

Men det finnes andre som leverer kvalitets-kokosolje. De er listet i Nourishing Traditions. Skal skrive dem inn litt senere når jeg har boka foran meg. Sjekk evt. om du finner noe på

http://www.westonaprice.org/index.html

Coockie
08-03-10, 15:31
Nå er jeg forvirra.

Er det ikke debatter opp og ned å endeløst om at palmeolje er tiårets skrekkmat? Hvorfor vil man da kjøpe de som rein olje?

Er det forresten noen som vet om noen konkrete butikker i oslo som selger kokosolje (ala typen cocosa extra virgin med smak)?

Photobscura
08-03-10, 17:09
Nå er jeg forvirra.

Er det ikke debatter opp og ned å endeløst om at palmeolje er tiårets skrekkmat? Hvorfor vil man da kjøpe de som rein olje?

Er det forresten noen som vet om noen konkrete butikker i oslo som selger kokosolje (ala typen cocosa extra virgin med smak)?
Nå er det vel mer avskoging av regnskogen som uroer meg med palmeolje. Det er nok av bearbeida palmeolje (billig å utvinne), men palmeolje i ren form har vel like mye metta fett som kokosolje, så i ren form er den ut fra hva jeg vet ufarlig. Miljømessig, not so much :cool:

Jeg har kjøpt Cocosa både på Helios Ankern, Life i Markveien og Sunkost i Grensen.

Coockie
09-03-10, 09:48
Nå er det vel mer avskoging av regnskogen som uroer meg med palmeolje. Det er nok av bearbeida palmeolje (billig å utvinne), men palmeolje i ren form har vel like mye metta fett som kokosolje, så i ren form er den ut fra hva jeg vet ufarlig. Miljømessig, not so much :cool:

Jeg har kjøpt Cocosa både på Helios Ankern, Life i Markveien og Sunkost i Grensen.

Aha! Så det er ikke palmeoljen i seg selv, men den industrielle prosessen som ligger bak skrekkhistoriene :) Takk for oppklaringen!

Da satser jeg på at de har Cocosa på grensen i dag, siden jeg svinger innom der etter jobb :)

Photobscura
09-03-10, 18:30
Aha! Så det er ikke palmeoljen i seg selv, men den industrielle prosessen som ligger bak skrekkhistoriene :) Takk for oppklaringen!

Da satser jeg på at de har Cocosa på grensen i dag, siden jeg svinger innom der etter jobb :)
Njææ, du vet allmenhetens ideer om metta fett :o. Og så er det vel også det at den palmeoljen som brukes i industrien nok er kraftig bearbeida, så tipper den er rimelig ødelagt når den til slutt puttes i margariner og halvfabrikata.

Coockie
10-03-10, 11:14
Det jeg mente. Metta fett + industriell behandling = Transfett :)

Jeg fikk forresten tak i Cocosa, men det kosta meg drøye 200 spenn da. :eek: Det hadde jeg ikke helt forventa. Syns jeg så 140 kr som prisantydning et sted.

Blir nok netthandling fremover, men hadde ikke rukket det siden jeg skal lage litt «Cocosagodt» til helga :) hehe

Viclin
11-03-10, 09:28
Her koster Cocosa med kokossmak 179 kr, om jeg ikke husker feil. Den til steking kr 129,-. I Sverige på Nordbysenteret, betalte jeg 89 SEK for den til steking. Den med kokossmak kostet ca det samme, 189 SEK.

Coockie
11-03-10, 12:29
Har spurt kokken på jobben hva han tror om Kokosolje, og han var heller skeptisk til produktet. Ikke på grunn av innhold av næringsstoffer, men med tanke på regnskogområder.

Noen som vet noe om det? For jeg vil nødig støtte ødeleggelse av jordas lunger.