View Full Version : Spinat og fetafrittata


mofe
20-11-05, 03:48
150 g spinatblad
1 fedd knust hvitløk
2 egg
2 eggehviter
1/2 dl melk
2 ss revet parmesan
70 g feta, skåret i 1 cm terninger

Forvarm stekeovnen til 200 grader. Ha vaskede spinatblad og hvitløk i en gryte. Legg på lokk, og damp det i 3-5 minutter, til spinaten faller sammen.

Avkjøl spinaten raskt. Klem ut øverflødig væske. Hakk grøvt.

Ha egg, eggehviter, melk og parmesan i en bolle. Visp sammen. Rør inn spinaten. Smak til med salt og nykvernet pepper.

Fordel blandingen i seks nuffinsformer, fyll trekvart fulle.
Legg tre fetaterninger på toppen av hver form, og klem dem lett ned i røren. Stek i 15 minutter, eller til de er gyllengule og har satt seg.

Huldr
23-11-05, 02:30
Åh, dette så deilig ut! :sikle: Kan vel ha fløte i i stedet for melk, vel..? Spinat er nydelig godt altså!

mofe
23-11-05, 08:10
Helt sikkert :ja:

Huldr
22-05-07, 13:47
I skrivende stund har jeg disse i ovnen :)

Med en del modifikasjoner riktignok - nå kan jeg ikke bruke melkeprodukter (av kumelk). Og man tager hva man haver, så jeg brukte frossen spinat, ca en halv pakke. Smuldret i fetaost (saue/geitefeta) ca 150 g, og tok tørket hvitløk i stedet for fersk. En skvett vann i stedet for melka.

Mengden ble ca 16 små muffinsformer, men jeg ser de faller sammen en del ... De er ennå ikke helt ferdige etter et par og tjue minutter i ovnen, men jeg har prøvesmakt og de er gode :ja:

Neste gang skal jeg ha i litt mindre spinat og feta, tror de blir mer som de skal være da kanskje ... :rolleyes:

(Og dette var mitt 6000. innlegg. He he :D )

Huldr
22-05-07, 14:19
Mmmmhmm ...

NYDELIG GODE kalde med en kopp te til ... :sikle:

Bamse
04-05-08, 19:20
Denne oppskriften var kjempegod. Perfekt trøste mat :rolleyes: Tusen takk :D

nanna
29-08-08, 01:03
tusen takk, dette var kjempe godt!

bambi87
06-07-09, 02:02
Den må jeg prøve... Høres utrolig godt ut:)