View Full Version : IBS? crohns?


Siljevanilje
30-12-05, 19:55
jeg har ( som dere kan lese mer om i dagboka mi) masse trøbbel med magen..

for tri-fire år siden begynte det med at jeg ikke tålte melk.

så ble det hvete,
også har det bare bakka på seg (meg).
nå er det ALT raffinert, gjær, sprit ( pga magesår)
og ikke minst sukker...

og skal ikke ha for mye frukt. banan er håpløst.
det er overveiende sjanse for at det er candida, men har aldri fått en offisiell diagnose, fordi jeg vil ikke ta en provokasjons diett, spiser jeg noe jeg ikke tåler, så har plutselig femlinger i magen som sparker, så mye luft er det. ( alt utenom melk)

men har noen andre erfaringer med ibs? irritable bowel syndrom?
eller uc eller crohns?

legen har tatt en del tester, ikke vet jeg spesifikkt hva.

jeg er på nippet til å gi opp.

jeg liker å lage sunne kaker og kjekser, med grovt mel, men de er veldig vanskelige å få til.

huh. gruer meg litt til imorgen. da er det stor middag. med påfølgende dessert som jeg ikke skal ha fordi da blir jeg dårlig, og det er aldri verd det.

jeef-micro
30-12-05, 22:45
Jeg kjenner meg så godt igjenn i det du skriver. Magen min er også utrolig kranglete.
Morbus Chron er en kronisk betennelse i tarmene, (autoimmun sykdom slik som feks leddgikt) Det samme med Ulcerøs Colitt, men den gir betennelse kun i tykktarmen.

Jeg har i allefall ingen av delene (er grundig sjekket) men har laktoseintoleranse og intoleranse for egg

Jeg er også plaget med luft, og i tilegg diare, kvalme og masse oppkast... litt slitsomt, for man kan ikke gå så mange steder uten å vite hvor nærmeste do er..

Aline
30-12-05, 23:35
prøv vita biosa (om du ikke allerede har det) :)

Siljevanilje
31-12-05, 00:36
ja ska se på det, jobber jo i en helsekost. så har det tilgjengelig.
men jeg tar masse melkesyre bakterier.

men jeg tar så masse, det er både dyrt og gjerne ikkje så bra for kroppen.

men tingen er at jeg ikke vil ta en test diett, eller spise/drikke det jeg vet av erfaring at jeg ikke tåler, bare for å ta en blodprøve for å få en diagnose. da må jeg spise/drikke hvete og melk for to uker.

da kan jeg like greit bare flytte inn på dassen.. seriøst.

men har fått ny time hos legen 16 januar. da ska jeg spørre han om alt mulig.

har lest noe om edta kelat terapi ( dr flytlie) om å fjerne tungmetallene og amalgam i tennene som gjør at candida soppen ikke forsvinner, jeg har forsøkt å sulte an ut, det går ikke. jeg går nå på citrosept og olivenblad ekstrakt. kan ikke si at det har virket så veldig mye ennå.

og det er gjerne derfor ( candida) at jeg har så mye vondt og ikke tåler noen ting.
:confused:

jeef-micro
31-12-05, 06:43
Kan godt være noe i det du sier der, at har man Candida så tåler man heller ikke så mye. Men kan du ta en blodprøve å sjekke om du har candida?
Jeg har tenkt mye på det hvordan jeg skule bli kvitt plagene mine. Prøvde en gang å spise bare ris i en uke, for så å starte med en og en matvare, og finne ut hva jeg ikke tåler, men å spise bare ris, for meg som blir lei av maten mens jeg spiser den :rolleyes: dårlig ide...

Har du vært på gastroscopi eller colonscopi? da tar de prøver av tarmen for å sjekke cøliaki og ser at tarmen er frisk og fin (eller om den ikke er det) Det er ikke så ille som man tror.

Vet ikke hvilke prøver legen din skal ta for å sjekke hva du ikke tåler jeg, men jeg har i allefall vært på laktosebelastning, og det var IKKE så behagelig :rolleyes:

er det meningen at du skal spise "alt" du vet du ikke tåler før de blodprøvene eller?

Siljevanilje
31-12-05, 10:15
ja f eks. man har har laktoseintoleranse, så mangler man laktase, det som spalter melkesukkeret i magesekken , ( såvidt jeg har forstått)

på en eventuell blodprøve, der man drikke melk i forveien, skal det "sees" for mye av et eller annet stoff. er ikke sikker på hvilket.

men uansett, skal t legen den 16. skal da be om få ta alle prøvene som kan påvise noe eller motbevise noe.

både slange oppe og nede. vet at ingen av de er spes behagelige. men det slår nok ikke 6 januar, da skal jeg operere ut ei visdomstann. eg har tannlege skrekk. eg får heilt noia når de e inni i munnen min med skarpe ting og nåler.. ååååååååååå (dåne)

hvertfall. hvilke andre tester kan jeg be om???

takk, jeefern. bra vite at det er andre der ute også med det "samme"

:klem:

nøtta
31-12-05, 10:56
uff har du prøvd noe alternativt ?? biopat , homøpat ??

håper virkelig det ordner seg for dere, ikke noe greit og ha mage trøbbel.

:klem:

jeef-micro
31-12-05, 16:19
Jeg vet det er en lege et eller annet sted som tar urinprøve og sender til sjekk for proteinintoleranser. Det er ikke noe som oppdages på prikktest.

Du drikker ikke melk under en laktosebelastning, men en laktoseblandin, og de måler ett eller annet i blodet og du må puste inni ei sånn maskin (type promillesak) I tilegg er det lurt å vite hvor doen er :rolleyes:

Cøliaki testes ved å ta biopsi (prøve) avtarmen under gastroscopi.

Sender deg en pm jeg...