View Full Version : And eller kylling med vanilje ala La Rèunion

Nille
05-01-06, 21:09
Fra Viestad i Dagbladet har jeg stjålet denne og gjort den litt mer lavkarbo vennlig:

Vanilje er et fantastisk krydder også i saltmat, og den får en ganske ulik karakter avhengig av hva slags sammenheng du bruker den i. På La Réunion bruker man vanilje sammen med kylling, and, svin eller fisk, i tillegg til alle de opplagte dessertvariantene, og smaken blir en helt annen avhengig av om den dukker opp sammen med and i en rik rett, som denne, eller med kylling.

Oppskriften er mer eller mindre den samme - jeg ville hatt mindre andre krydder til kylling. Hva slags karripulver du bruker bestemmer mye av smaken - jeg bruker ofte vanlig norsk karripulver (med k) som inneholder mye gurkemeie og lite chili, det er omtrent det de bruker på La Réunion.

Server med ris til de som spiser det - tilsatt litt gurkemeie og noen rosiner.
Eller med jukseris eller blomkål mos og brokkoli til oss sunne !

Nok til 4

4 andelår, eller 4 kyllinglår (eller bryst)
1 vaniljestang, delt i 2 på langs
1 ts karripulver
2-3 ss smør eller palmeolje, eller Cocosa
Ev 2-3 tomater, hakket
1 nellikspiker
1 løk, hakket

Gni anda inn med frøene fra vaniljestanga, karripulver og salt. Del vaniljestanga i mindre biter. Varm smør. Stek anda i smør ved middels høy varme i 15 minutter. Skru ned varmen og ha i resten av ingrediensene. Sett på lokk og stek videre i en halvtimes tid, eller i stekeovnen ved 150 grader i 45 minutter.

Anne
05-01-06, 21:23
Denne så god ut...og smart med vaniljestang som krydder. Både svin og høns smaker godt med litt søtsmak:)
Takk!:klem:

mke1980
30-04-06, 16:41
Eller med jukseris eller blomkål mos og brokkoli til oss sunne !

Hva er jukseris?:confused:

Iset
30-04-06, 16:43

Grovrevet blomkål stekt i mikroen med smør, det ligner på ris. :)

Grovriv et RÅTT blokmkålhode så det ligner på riskorn (passer vel til 4-5 personer), legg en klatt smør i en mikrosikker form. Mikre det i 7-10 minutter. Smak og kjenn om den er ferdig. Kjempegodt. Du kan bruke denne som ris, jeg serverer den ofte til kylling tandoori feks.

Nille
30-04-06, 17:18

Her er en oppskrift på jukserius som er et alternativ for de som ikke har mikro !

1 blomkålhode
2-3 ss meierismør
1 fedd hvitløk - småhakket
1 ts (+) Maldone salt (eller havsalt) + nykvernet pepper (etter smak)
2 vårløk - kuttet opp i biter på skrå

Først rev jeg blomkålen på råkost jern grov side.
Smeltet smøret i en stor steke panne. Surret hvitløken en liten stund. Hadde oppi den revne blomkålen, kvernet pepper og salt. Stekte dette på middels varme i 7-8 minutter. Blandet oppi vårløken.

Iset
30-04-06, 22:46
Mmm det hørtes jo enda bedre ut.