View Full Version : Søtningsmiddelet Splenda


HildePåSlankern
16-01-06, 14:14
Dette er et spørsmål til Torkil.

Jeg har lest boka di, og jeg har et spørsmål angående søtningsmiddelet Splenda, som er vanlig i USA, men som ikke selges i Norge enda. Ingrediensene i Splenda er maltodextrin og sucralose. Vet du om disse stoffene omdannes til sukker når det opptas i tarmen? Det står på pakken at Splenda er passende for diabetikere. Produsentene har en egen nettside: www.splenda.com.

Takk!

Vennlig hilsen Hilde

mofe
16-01-06, 14:19
Vi har maaaange tråder her inne om Splenda - søk på ordet i tittelen :)

mofe
16-01-06, 14:22
Her:

http://forum.lavkarbo.no/search.php?searchid=241610

:)

HildePåSlankern
16-01-06, 14:22
Takk! Kan du se at jeg er ny her? :)

mofe
16-01-06, 14:23
Japp ;)

Men ingen skade skjedd :) Ikke alle som vet om søkefunksjonen :)

Anne
16-01-06, 14:48
Dette er et spørsmål til Torkil.

Hei
Det er ikke sikkert Torkil ser spørsmålet ditt, for han er bare innom sånn nå og da. Da burde du heller besøke han på www.Ketolyse.no (http://www.Ketolyse.no)

....men kanskje du er heldig...:p

Nille
16-01-06, 16:52
Splanda blir ikke til sukker i tarmen og du kan uansett bruke Splenda på Ketolysekuren om du vil ! :D

Det er veldig lite karber i.... nesten ikkeno !

SPLENDA(R) Granular
1 tsp (0.5 gm) = 0.5 gm carb = 2 calories
one half cup = 12 gm carb = 48 calories
1 cup = 24 gm carb = 96 calories

Torkil
17-01-06, 08:32
Dette er et spørsmål til Torkil.

Jeg har lest boka di, og jeg har et spørsmål angående søtningsmiddelet Splenda, som er vanlig i USA, men som ikke selges i Norge enda. Ingrediensene i Splenda er maltodextrin og sucralose. Vet du om disse stoffene omdannes til sukker når det opptas i tarmen? Det står på pakken at Splenda er passende for diabetikere. Produsentene har en egen nettside: www.splenda.com (http://www.splenda.com).

Takk!

Vennlig hilsen Hilde

Hei
Jeg så førtst dette nå. Når jeg er innom lavkarbo.no sjekker jeg naturligvis først forumet for ketolysekuren, siden andre interessante innlegg.
Sukralose er sukker som er tilsat klor ( klorert) det nedbrytes ang. ikke i kroppen. Det gir således ikke opphav til karbohydrater.

Dette i motsetning til også mye anvendt fruktosepolymerer (kommer ikke på handelsnavn) som ikke nedbrytes før det kommer til tykktarmen ( av tarmbakterier) og der kan en liten del opptas gjennom tykktarmen. Derfor kan man se angivelser som : Karbohydrat 60 gram/100 gram etterfulgt av Netkarbohydrater 2. ( altså de som tas opp.)

Vennlig Hilsen
Torkil

HildePåSlankern
17-01-06, 12:43
Tusen takk for alle svar! Jeg elsker Splenda, og brukte det også før jeg begynte på ketolysekuren for åtte dager siden.

Jeg har ikke gått ned så mye enda, men det kan kanskje også ha sammenheng med at jeg fikk mensen og at jeg har begynt å trene tre ganger i uka istedenfor to.

Matlysten har så og si forsvunnet. Skulle ønske jeg ikke var så matlei, men jeg er kjempeglad for å bli kvitt det stadige suget til å stappe noe i munnen. Jeg håper å bli kvitt 30 kilo i løpet av 6 måneder, jeg ser at andre har gjort det og mer til, da kommer jeg ned i en KMI på under 22, hvor min virkelige trivselsvekt er. Vi får se hvordan det går. Det er vel en fordel å ha noen delmål underveis. Jeg er veldig fornøyd med å ikke sulte og tenke på mat hele tiden. Grethe Roede er den verste kuren jeg noengang har prøvd. Det gikk i mat hele døgnet. Men jeg lærte endel om fysisk aktivitet, så det var ikke bare bortkastet.

Vennlig hilsen Hilde

mofe
17-01-06, 12:51
Det er helt vanlig å bli matlei, been there, done that :ja:

Ta en titt inne på oppskriftsforumet, masse deilige oppskrifter der! :)

manne
11-08-10, 12:59
Hei
(...)
Sukralose er sukker som er tilsat klor ( klorert) det nedbrytes ang. ikke i kroppen. Det gir således ikke opphav til karbohydrater.

(...)


Vil dette si at jeg ikke trenger å regne med karbohydratene i Splenda når jeg regner karb-innholdet i oppskriftene mine?

manne
12-08-10, 08:08
Bør jeg starte ny tråd om emnet, eller leser folk denne tråden selv om den er gammel...

*man blir litt usikker innimellom* :o