View Full Version : Vondt i magen - kan det være den mørke sjokoladen?


mofe
22-01-06, 07:17
Jeg hadde jo nyttårsforsett om å slutte å spise vanlig sjokolade, og gå over til mørk sjokolade. So far, so good. Kjøper 1 plate med Freia sin selskapssjokolade hver dag.

Har hatt vondt i magen de siste dagene, omtrent konstant, nesten type mens-smerter, og dobesøkene har vært sånn.. eh.. passe løse, mere enn normalt. (Sexy detaljer, I know.)

Men det jeg lurte på, kan jeg være sjokoladen jeg reagerer på? Som melkeprodukt? For den inneholder ingen sukkeralkoholer.

Har aldri merket noe reaksjon på melkeprodukter før, og spiser det hele tiden.

Ziggy
22-01-06, 08:02
Jeg hadde jo nyttårsforsett om å slutte å spise vanlig sjokolade, og gå over til mørk sjokolade. So far, so good. Kjøper 1 plate med Freia sin selskapssjokolade hver dag.

Har hatt vondt i magen de siste dagene, omtrent konstant, nesten type mens-smerter, og dobesøkene har vært sånn.. eh.. passe løse, mere enn normalt. (Sexy detaljer, I know.)

Men det jeg lurte på, kan jeg være sjokoladen jeg reagerer på? Som melkeprodukt? For den inneholder ingen sukkeralkoholer.

Har aldri merket noe reaksjon på melkeprodukter før, og spiser det hele tiden.

Bor du i nærheten av en Lidl butikk, så har de en 70% sjokolade uten melk til ca 15,- for 125 gram tror jeg det er... denne sjokoladen er hele familiens favoritt her hjemme ihvertfall... helt fra minstejenta på snart 2 år og storebror på 3... men så har de jo ikke smakt noe annen sjokolade heller da...

mofe
22-01-06, 08:11
Ingen Lidl-butikk i Oslo som jeg vet om.. Lurer på om det er en på Linderud, men det er jo et stykke unna.

Ziggy
22-01-06, 08:14
Ingen Lidl-butikk i Oslo som jeg vet om.. Lurer på om det er en på Linderud, men det er jo et stykke unna.

Du har nok rett i det, ja...

Har du forretsen prøvd Freias nye 70% sjokolade??? Den finner du sammen med den andre kokesjokoladen på velassorterte butikker... også i Oslo, skulle jeg tro... :p

jeef-micro
22-01-06, 08:15
Kan det være noe annet i den sjokkoladen du reagerer på da? se på innholdet og finn ut om det er noe rart i den...

mofe
22-01-06, 08:16
Hmnei, men jeg tror jeg mente å kjøpe den en gang, men var så dyr - denne koster bare 12 kroner.

Usj, nå er jeg kjempekvalm også - type lyst-til-å-spy-kvalm.

Men skjønner ikke om det er melken i sjokoladen heller, jeg tåler jo andre melketing.

Nøtter har jeg heller aldri reagert på..

mofe
22-01-06, 08:18
Kan det være noe annet i den sjokkoladen du reagerer på da? se på innholdet og finn ut om det er noe rart i den...


Sukkert, kakaomasse, kakaosmør, emulator (soyalecitin), tørrmelk, hasselnøtter, aroma (etylvanillin). Minst 42% kakao. Kan inneholde spor av peanøtter, mandler og hvete.



Men så rart, for jeg har først blitt kvalm den siste halvtimen, og har ikke tatt en bit på to-tre timer.

Mystisk.

Ziggy
22-01-06, 08:36
Kanhende det er mangelen på søvn og faste måltider som gjør at kroppen varsler om en liten "streik", eller???

Summer
22-01-06, 08:37
Jeg får sånne reaksjoner på mørk sjokolade dersom det er brukt melkefett i den. Spesielt i sensitive perioder. Får jeg i meg noe som er smør i (eneste melkeproduktet jeg ved uhell får i meg, så er det skikkelig menssmertesmerter (uten mens) og sliter skikkelig med fordøyelsen og dobesøkene. (Skulle heller ha født enn å ha melkeprodukt i tarmene smerter".

mofe
22-01-06, 08:47
Kanhende det er mangelen på søvn og faste måltider som gjør at kroppen varsler om en liten "streik", eller???

Mangel på søvn har jeg vel ikke - det er mere en døgnrytme som er på bærtur..

Faste måltider har jeg IKKE. Jeg kan glemme å spise på 12 timer, eller ikke ha lyst på mat i det hele tatt. Elendig, I know - men har ikke hatt så veldig matlyst de siste dagene med den dumme magen.

Lise: ja, det er menssmerte-aktig på deg også? Hm..

Også er det som om maten ikke blir fordøyd ordentlig heller.

Men jeg skjønner ikke helt det her med at det skal være melkeprodukter.

Okei - siste dagene har jeg altså spist sjokolade, også lagde jeg indisk simsalabim i forrigårs, med creme fraiche. Har spist to porsjoner av den.

Ellers har jeg drukket to glass melk, ett i går og ett i forrigårs.

Men - kutte ut sjokoladen noen dager, og se om det er det. Så kan jeg prøve det igjen noen dager.

Eliminasjonsmetoden, med andre ord.

Arghh. Jeg vil IKKE ha melke/laktose/whatnot-intoleranse!! :mad:

Ziggy
22-01-06, 08:50
Jeg får sånne reaksjoner på mørk sjokolade dersom det er brukt melkefett i den. Spesielt i sensitive perioder. Får jeg i meg noe som er smør i (eneste melkeproduktet jeg ved uhell får i meg, så er det skikkelig menssmertesmerter (uten mens) og sliter skikkelig med fordøyelsen og dobesøkene. (Skulle heller ha født enn å ha melkeprodukt i tarmene smerter".

WOW... såpass ja... da kan jeg bare si STAKKARS DEG... etter å ha vært med på flere fødsler... som bisitter da...:o

Summer
22-01-06, 08:52
Men mørk sjokolade i seg selv er også sterkt for magen (men magen min reagerer ikke så mye før jeg kommer opp i 70% i litt store mengder, eller 86 i litt mindre. 55% (som ikke er så lavkarbo som det burde. :p) tåler magen litt mer av, men ikke hormonene da. ;) Men legger vi til litt melkegreier, så er det VIRKELIG ille. (men det blir det jo unasett dersom jeg får i meg noe melk. :rolleyes: )

Ziggy
22-01-06, 08:53
Mangel på søvn har jeg vel ikke - det er mere en døgnrytme som er på bærtur..

Faste måltider har jeg IKKE. Jeg kan glemme å spise på 12 timer, eller ikke ha lyst på mat i det hele tatt. Elendig, I know - men har ikke hatt så veldig matlyst de siste dagene med den dumme magen.

Lise: ja, det er menssmerte-aktig på deg også? Hm..

Også er det som om maten ikke blir fordøyd ordentlig heller.

Men jeg skjønner ikke helt det her med at det skal være melkeprodukter.

Okei - siste dagene har jeg altså spist sjokolade, også lagde jeg indisk simsalabim i forrigårs, med creme fraiche. Har spist to porsjoner av den.

Ellers har jeg drukket to glass melk, ett i går og ett i forrigårs.

Men - kutte ut sjokoladen noen dager, og se om det er det. Så kan jeg prøve det igjen noen dager.

Eliminasjonsmetoden, med andre ord.

Arghh. Jeg vil IKKE ha melke/laktose/whatnot-intoleranse!! :mad:

Høres ut som en god ide... kutt den ut i noen dager... for så å spise en mindre mengde et par dager, og kjenn etter om det er noen forskjell...

Men husk da å spise tilnærmet likt når du gjør dette da...

Og husk... faste måltider kan også være det magen din trenger... selv om du er matlei...

Summer
22-01-06, 08:54
WOW... såpass ja... da kan jeg bare si STAKKARS DEG... etter å ha vært med på flere fødsler... som bisitter da...:oHehe, ja, pressriene, ikke åpningsriene (de var verre) :o

Fedonisten
22-01-06, 09:01
Arghh. Jeg vil IKKE ha melke/laktose/whatnot-intoleranse!! :mad:

*sniker seg inn*

Det tror jeg ikke du har heller - men med den døgnrytmen du har nå + mangel på fast og gjevnlig inntak av sunn mat for kroppen din + alt psykisk stress = ikke noe rart at mage/tarm slår seg vrang og hyyyyler på oppmerksomhet.

*forter seg ut igjen*

Ziggy
22-01-06, 09:04
*sniker seg inn*

Det tror jeg ikke du har heller - men med den døgnrytmen du har nå + mangel på fast og gjevnlig inntak av sunn mat for kroppen din + alt psykisk stress = ikke noe rart at mage/tarm slår seg vrang og hyyyyler på oppmerksomhet.

*forter seg ut igjen*

Ehh... skriver nok under på den jeg også, Mofe...

mofe
22-01-06, 09:05
*sniker seg inn*

Det tror jeg ikke du har heller - men med den døgnrytmen du har nå + mangel på fast og gjevnlig inntak av sunn mat for kroppen din + alt psykisk stress = ikke noe rart at mage/tarm slår seg vrang og hyyyyler på oppmerksomhet.

*forter seg ut igjen*

Hmja. Du sier kanskje noe.

Mener jeg leste et sted at tarmene inneholder like mange nerveceller som hjernen. (Eller noe sånt. Kanhende det var 1/10 da, men poenget var iallfall at det var kjempemange, og at magen reagerer på stress av alle slag, osv. Og sånn. Liksom.)

Ziggy
22-01-06, 09:07
Hmja. Du sier kanskje noe.

Mener jeg leste et sted at tarmene inneholder like mange nerveceller som hjernen. (Eller noe sånt. Kanhende det var 1/10 da, men poenget var iallfall at det var kjempemange, og at magen reagerer på stress av alle slag, osv. Og sånn. Liksom.)

:p ;) :p

jeef-micro
22-01-06, 09:54
signerer på det fedonisten sier... jeg har laktoseintoleranse, og vet av erfaring at da tåler du ikke noen melkeprodukter som inneholder melkesukker...

Summer
22-01-06, 10:05
Hmja. Du sier kanskje noe.

Mener jeg leste et sted at tarmene inneholder like mange nerveceller som hjernen. (Eller noe sånt. Kanhende det var 1/10 da, men poenget var iallfall at det var kjempemange, og at magen reagerer på stress av alle slag, osv. Og sånn. Liksom.)http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=1762&highlight=tarmen+tenker Denne artikkelken du tenker på?

mofe
22-01-06, 10:12
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=1762&highlight=tarmen+tenker Denne artikkelken du tenker på?

Hmnei, tror kanskje jeg leste det i bedre uten brød?

Leste nettopp den artikkelen dog (så den på "hvem er aktive" :p ) - veldig spennende!

Tenk at 95% av kroppens serotonin finnes i tarmen! Stakkars magen er deppa!

mofe
22-01-06, 10:16
Men - jeg lurer kanskje på om sjokoladen ikke lenger har så mye med magevondten min å gjøre, lengre. Fant nettopp ut at jeg har drukket 4,5 liter pepsi max på 14 imer.

Og kanskje kvalmen har noe å gjøre med de 40 sigarettene jeg har røyket på samme antall timer?

Jaja. Antakeligvis ingen melkeintoleranse da. Enda godt for noe.

Aline
22-01-06, 10:45
jeg tror på at sjokoladen alene ikke er syndebukken, men den 70% til freia koster 10 kr på rema og 15 ellers, så så veldig dyr er den ikke ;) og iallefall bedre enn "vanlig" mørk sjokolade :)

men mat og mindre stress er nok det beste. Begynne med det man kan ta konkret tak i? mat?

:klem:

mofe
22-01-06, 10:47
Mh. Mat er lurt.

nøtta
22-01-06, 10:52
det kan jo hende at du rett og slett er litt syk (naa har jeg lest alle innnleggene bortsett fra de fem siste ....) litt saan bare vondt i magen kvalm..... jeg sier som de uvitende legene det kan vaere et virus ?

uansett hvis du ikke er saa glad i 70prosent vil jeg annbefale den kokesjokoladen 70 prosent aldri noen som merker at det er over den vanlige en gang og vaer gang jeg spiser den maa jeg alltisd sjekke at det virkelig er 70 prosent :D