View Full Version : Lavkarbo og kreft


mofe
23-01-06, 05:37
Jeg leste i bedre uten brød, at kreftceller, i motsetning til vanlige celler, nesten utelukkende lever på glukose.

Noen mener at kreft skyldes et høykarbokosthold.

Det er også slik at mettet fett ikke oksiderer (var vel Ziggy som nevnte dette). Ergo vil et kosthold med mye mettet fett ikke kreve så mye antikosidanter.

Er det noen her inne som har sett forskningsresultater ifbm. lavkarbo, og dens virkning/forebyggelse/kurering av kreft?

Eller finnes det rett og slett ikke, fordi det ikke er noen som har økonomisk interesse av et slikt kosthold? Fordi ingen har enerett på "kjøtt og fett"....?

Fedonisten
23-01-06, 08:33
Jeg vet i hvert fall at økt insulin kan føre til økt celledeling, og at kreft jo er akkurat det; økt (og ukontrollert) celledeling.

Og økt insulinutskillelse - ja det kommer jo når vi spiser høyglykemisk.

*hu-hei - jeg skal nok ikke skrive mye i dag, er helt tåkete og klarer ikke formulere meg. Skal snart ta blodprøver og må faste. hu-hei*

Kristian
27-01-06, 07:35
Jepp! dette må være riktig. Noen som har hørt om noen som har vært på lavkarbo mens kreften fikk utvikle seg?

Fedonisten
27-01-06, 09:07
Jepp! dette må være riktig. Noen som har hørt om noen som har vært på lavkarbo mens kreften fikk utvikle seg?

nei - men jeg kjenner ei som brått la om kostholdet da hun fikk kreftdiagnosen. Var EKSTREMT nøye med å ikke spise noe som skulle trigge insulinproduksjonen.

At hun i dag er erklært frisk - og at de faktisk ikke fant spor av kreft i kroppen hennes når de begynte med behandling, men behandlet henne for sikkerhets skyld er en annen historie.

FRISK er hun i hvert fall!

Begod
27-01-06, 10:34
I følge DVP er forholdet mellom insulin og kreft vel dokumentert
( Hørte nettopp på intervjuet som Danjoh linket til)

mofe
27-01-06, 17:15
I følge DVP er forholdet mellom insulin og kreft vel dokumentert
( Hørte nettopp på intervjuet som Danjoh linket til)

Åh? Hadde vært veldig spennende å lese denne dokumentasjonen! :ja: Vet du hvor jeg kan få tak i?

Kristian
28-01-06, 02:47
Dette er jo sensasjonelt. Kurerte kreften med lavkarbokosthold. Jeg har hørt at i noen få tilfeller kan kreften gå tilbake. Kanskje disse har gått på lavkarbo mens legen mente at det ikke var relevant.
nei - men jeg kjenner ei som brått la om kostholdet da hun fikk kreftdiagnosen. Var EKSTREMT nøye med å ikke spise noe som skulle trigge insulinproduksjonen.

At hun i dag er erklært frisk - og at de faktisk ikke fant spor av kreft i kroppen hennes når de begynte med behandling, men behandlet henne for sikkerhets skyld er en annen historie.

FRISK er hun i hvert fall!

ssskaldeman
28-01-06, 15:09
Dette er jo sensasjonelt. Kurerte kreften med lavkarbokosthold. Jeg har hørt at i noen få tilfeller kan kreften gå tilbake. Kanskje disse har gått på lavkarbo mens legen mente at det ikke var relevant.



Under mina år på den här kosten har jag stött på åtskilliga som säger sig ha botat sin kreft med lowkarbokost. De har följt någon tysk läkare som menar att man aldrig ska störa en krefttumör utan i stället bekämpa den med naturlig kost och värmebehandlingar. Ja, kreftceller dör av värme! Men läkare som använder sådana metoder riskerar att förlora legitimationen. Åtminstone i Sverige. Det är lätt att förstå, de skulle ju kunna fälla hela läkemedelsbolag...

Sten Sture

Kristian
28-01-06, 23:33
Under mina år på den här kosten har jag stött på åtskilliga som säger sig ha botat sin kreft med lowkarbokost. De har följt någon tysk läkare som menar att man aldrig ska störa en krefttumör utan i stället bekämpa den med naturlig kost och värmebehandlingar. Ja, kreftceller dör av värme! Men läkare som använder sådana metoder riskerar att förlora legitimationen. Åtminstone i Sverige. Det är lätt att förstå, de skulle ju kunna fälla hela läkemedelsbolag...

Sten Sture

Man skal aldri røre en kreftsvulst men i stedet bekjempe den med lavkarbokost og varmebehandlinger. (var dette riktig oversatt?)

Vet ikke hvordan leger i Norge må forholde seg til kreft men jeg vet at alternative behandlere ikke har lov til å behandle kreftpasienter. Grunnen skal være at det ikke skal være lov til å gi kreftpasienter falske forhåpninger.

Men å behandle kreftsvultst med varme vil jo sikkert etterlate brannsår:confused:

Vell, Vell damer, har dere en kul på brystet er det bare å finne frem strykejernet:D

flap
28-01-06, 23:44
Under mina år på den här kosten har jag stött på åtskilliga som säger sig ha botat sin kreft med lowkarbokost. De har följt någon tysk läkare som menar att man aldrig ska störa en krefttumör utan i stället bekämpa den med naturlig kost och värmebehandlingar. Ja, kreftceller dör av värme! Men läkare som använder sådana metoder riskerar att förlora legitimationen. Åtminstone i Sverige. Det är lätt att förstå, de skulle ju kunna fälla hela läkemedelsbolag...

Sten Sture

Kanskje burde du herr Skaldemann ta til etterretning at du gjennom din bok har en viss tilhengerskare som kunne finne på å tro på det du sier over her. Kreftpasienter må gjerne prøve alt av alternativ medisin, tro har flyttet fjell før. Men bare det å referere til en som sier man ikke skal "störa" en kreftsvulst vitner om manglende dømmekraft. Men jeg forstår jo at alt som smaker av tradisjonell medisin møtes med stor skepsis hos deg. Det å insinuere at det medisinske miljøet ikke gjør alt de kan for å kurere kreft sier jo også sitt...

Kristian
29-01-06, 00:05
Mener du flap at en ikke skal fortelle andre at det går an å helbrede kreft uten å bruke den livsfarlige cellegiftbehandlingen:confused: Jeg har ikke tenkt å gå ut å predikere dette til krefpasienter, men skulle det være noen som spurte skulle jeg sannelig gi de svar?

Det er forsåvidt ikke noe nytt at enkelte reiser til tyskland for å få en alternativ behandling. det jeg ikke visste var at noen også behandler med lavkarbokosthold.

Fedonisten
29-01-06, 00:06
Vet ikke hvordan leger i Norge må forholde seg til kreft men jeg vet at alternative behandlere ikke har lov til å behandle kreftpasienter. Grunnen skal være at det ikke skal være lov til å gi kreftpasienter falske forhåpninger.

Dette er faktisk ikke riktig. Alternative behandlere har absolutt lov til å behandle kreftpasienter :ja: Det som IKKE er lov er å markedsføre sine tjenester med at man KURERER kreft. Men det kan jo ikke sykehusene gjøre heller - for hvis man da ikke blir kurert, så sitter man med skjegget fullt av postkasser.

Da mamma hadde kreft - ble hun faktisk anbefalt å oppsøke alternative miljøer I TILLEGG til skolemedisinsk behandling. Av overlegen på onkologisk avdeling der hun ble behandlet.

Ting forandrer seg.

flap
29-01-06, 00:09
Mener du flap at en ikke skal fortelle andre at det går an å helbrede kreft uten å bruke den livsfarlige cellegiftbehandlingen:confused: Jeg har ikke tenkt å gå ut å predikere dette til krefpasienter, men skulle det være noen som spurte skulle jeg sannelig gi de svar?

Det er forsåvidt ikke noe nytt at enkelte reiser til tyskland for å få en alternativ behandling. det jeg ikke visste var at noen også behandler med lavkarbokosthold.

Ja, selvsagt mener jeg det. Folk som har en kreftdiagnose må få lov til å benytte seg av all alternativ medisin de kan finne innenlands som utenlands. Men dette må selvsagt være et supplement i tillegg til konvensjonell cellegiftbehandling. Men hvis noen vil ha liv på samvittigheten så er det bare å anbefale folk å prøve ut alternativ behandling før konvensjonell medisinsk behandling. Det er mye rart man skal høre!!

ssskaldeman
29-01-06, 00:25
Mener du flap at en ikke skal fortelle andre at det går an å helbrede kreft uten å bruke den livsfarlige cellegiftbehandlingen:confused: Jeg har ikke tenkt å gå ut å predikere dette til krefpasienter, men skulle det være noen som spurte skulle jeg sannelig gi de svar?

Det er forsåvidt ikke noe nytt at enkelte reiser til tyskland for å få en alternativ behandling. det jeg ikke visste var at noen også behandler med lavkarbokosthold.
Tack. Kristian!



Jag vet inte ett dugg om kreft. Jag bara meddelade att en massa människor anser sig botade eller lindrade av alternativ behandling, värme eller att svälta kräftcellerna genom att inte ge dem socker. Det får stå för dem. Jag bara rapporterade detta. Men det får man tydligen inte göra.

Jag mötte f ö en sådan kille i Tanums bokhandel. Det var säkert nummer 50 i ordningen. Det finns lika gott om förtvivlade kreftpatienter som överviktspatienter. Han bekämpade tarmkräfta med sockerfri kost. Jag hoppas att det fungerar.

I Sverige förföljs läkare som försöker behandla kreftpatienter med naturliga metoder. Det ska vara kniv, kemoterapi eller strålning säger myndigheterna. Annars är det fel. Det är rimligt att fråga sig om det är så naturen har tänkt? Jag tar ingen ställning, men frågan är rimlig.

Så här skrev en av de utsatta läkarna igår. Hans brott är att han botat en massa kreftpatienter med fel metoder, i det här fallet värme:

> Hej Per,
> Jag är ledsen att behöva meddela dig dessa nyheter:
>
>
> Till alla våra patienter som behandlas med hypertermi
>
> Bäste patient,
>
> Det är med stor sorg jag vänder mig till dig idag med detta brev
> angående
> din behandling hos oss med hypertermi.
>
>
>
> Idag öppnade jag ett brev som jag fick av Socialstyrelsen, vari
> tillsynsläkaren Birgitta Persson meddelar mig, att jag inte längre få
> behandla patienter med hypertermi.
>
> Metoden anses enligt Socialstyrelsens bedömning inte vara
> enligt "vetenskap
> och beprövad erfarenhet". En exakt definition av dessa begrepp har
> ingen
> kunnat ge mig hittills.
>
> Jag har enligt en förfrågan från Socialstyrelsen våren 2005 sänt in
> vetenskapliga referenser angående hypertermi från hela världen.
> Hypertermi
> ges idag på cirka tio universitetssjukhus i Tyskland, och därutöver
> på cirka
> etthundra läkarmottagningar och kliniker i Tyskland. Även i Japan och
> Ungern
> är hypertermi en del av standardbehandlingen mot cancer. Jag har
> hundratals
> vetenskapliga referenser om hypertermi som kompletterande
> cancerbehandling,
> och jag har låtit Socialstyrelsen ta del av dessa.
>
>
>
> Beskedet idag kom som en chock för oss alla på kliniken och vi
> kommer
> nu att gå den juridiska vägen för att förhoppningsvis få tillstånd
> för att
> kunna erbjuda dig hypertermi behandlingar i framtiden.
>
> Det är i dagsläget dock inte möjligt att veta hur lång tid denna
> process
> kommer att ta.

Det är bara ett av många exempel. I Sverige pågår det en häxjakt på läkare som botar patienter med "fel" metoder, dvs metoder som inte gynnar läkemedelsbolagen. Jag hoppas att det inte är lika illa i Norge.

Sten Sture

PS
Det krävs inget strykjärn som något annat snille antog. Det handlar om ca 41 grader celcius om jag förstått det hela rätt.

flap
29-01-06, 00:29
Tack. Kristian!

Man blir så trött när man har med idioter att göra att jag funderade på att lämna listan. Men du gav mig modet åter.


Synes du herr Skaldeman at det sømmer seg å kalle meddebattanter her på lavkarbo.no for idioter?

Synes dere andre som bruker dette forumet aktivt at "idiot" er et uttrykk som er innenfor forumets regler?

ssskaldeman
29-01-06, 00:35
Synes du herr Skaldeman at det sømmer seg å kalle meddebattanter her på lavkarbo.no for idioter?

Synes dere andre som bruker dette forumet aktivt at "idiot" er et uttrykk som er innenfor forumets regler?
Du är ingen meddebattant. Vad du har för ärende vet jag inte. Men det är tydligt att du har ett ärende. Läs dina egna inlägg och försök att koppla dem till vad jag har sagt.

Sten Sture

flap
29-01-06, 00:39
Du är ingen meddebattant. Vad du har för ärende vet jag inte. Men det är tydligt att du har ett ärende. Läs dina egna inlägg och försök att koppla dem till vad jag har sagt.

Sten Sture
Jeg burde vel ikke, men jeg blir faktisk lei meg når du skriver slikt.

Blir helt satt ut her....

jeef-micro
29-01-06, 00:45
Synes du herr Skaldeman at det sømmer seg å kalle meddebattanter her på lavkarbo.no for idioter?

Synes dere andre som bruker dette forumet aktivt at "idiot" er et uttrykk som er innenfor forumets regler?

Må bare si meg enig med Flap her...

Vi bør ikke oppføre oss som om vi går i barnehagen her, og heller holde diskusjonene på et sivilisert nivå. Vi er forskjellige og har forskjellige meninger, det er greit, men å kalle hverandre idioter blir litt for dumt.

Vi bør ha litt mere respekt for hverandre en det!!

mofe
29-01-06, 00:52
Kanskje burde du herr Skaldemann ta til etterretning at du gjennom din bok har en viss tilhengerskare som kunne finne på å tro på det du sier over her. Kreftpasienter må gjerne prøve alt av alternativ medisin, tro har flyttet fjell før. Men bare det å referere til en som sier man ikke skal "störa" en kreftsvulst vitner om manglende dømmekraft. Men jeg forstår jo at alt som smaker av tradisjonell medisin møtes med stor skepsis hos deg. Det å insinuere at det medisinske miljøet ikke gjør alt de kan for å kurere kreft sier jo også sitt...

Ærlig talt, flap. Kan du ikke gi folk kredit nok, til å tenke selv - og ta en avgjørelse utifra informasjon de kommer over?

TROR du virkelig at om noen leser denne tråden - og har kreft - at de slutter på dagen med cellegiftbehandling, og begynner med lavkarbo? Uten å undersøke saken NØYE først??

Skal det ikke være lov å referere til leger/studier - som går imot tradisjonell medisin?

mofe
29-01-06, 00:53
Og skaldemann; hvor enn enig jeg er med deg i dine synspunkter - så håper jeg at vi fortsatt kan ha et forum, hvor medlemmene velger å ikke kalle hverandre idioter.

Malin
29-01-06, 00:55
Tack. Kristian!

Man blir så trött när man har med idioter att göra att jag funderade på att lämna listan. Men du gav mig modet åter.

Jag vet inte ett dugg om kreft. Jag bara meddelade att en massa människor anser sig botade eller lindrade av alternativ behandling, värme eller att svälta kräftcellerna genom att inte ge dem socker. Det får stå för dem. Jag bara rapporterade detta. Men det får man tydligen inte göra...



...PS
Det krävs inget strykjärn som något annat snille antog. Det handlar om ca 41 grader celcius om jag förstått det hela rätt.


Den snillen som du kaller han, var faktisk Kristian....

flap
29-01-06, 00:57
Ærlig talt, flap. Kan du ikke gi folk kredit nok, til å tenke selv - og ta en avgjørelse utifra informasjon de kommer over?

TROR du virkelig at om noen leser denne tråden - og har kreft - at de slutter på dagen med cellegiftbehandling, og begynner med lavkarbo? Uten å undersøke saken NØYE først??

Skal det ikke være lov å referere til leger/studier - som går imot tradisjonell medisin?

Joda, absolutt. Jeg mente bare at Skaldeman burde være forsiktig med slike utsagn spesielt på grunn av at han har gitt ut en bok og har mange tilhengere. Så klart det er lov å referere til alt som har med alternativ medisin å gjøre. Jeg understreker også flere plasser at kreftpasienter må kunne prøve alt de ønsker. Dette er faktisk også lov i Norge, i motsetning til i Sverige tydeligvis.

mofe
29-01-06, 01:01
Joda, absolutt. Jeg mente bare at Skaldeman burde være forsiktig med slike utsagn spesielt på grunn av at han har gitt ut en bok og har mange tilhengere. Så klart det er lov å referere til alt som har med alternativ medisin å gjøre. Jeg understreker også flere plasser at kreftpasienter må kunne prøve alt de ønsker. Dette er faktisk også lov i Norge, i motsetning til i Sverige tydeligvis.

Så du mener altså at "fremtredende" personer, om de er leger eller what not - ikke skal si sin mening om alternativ medisin?

Hva om at slike folk faktisk gjør det - skaper mere oppmerksomhet rundt temaet? Hadde ikke det vært flott?

Kristian
29-01-06, 01:03
Ja, selvsagt mener jeg det. Folk som har en kreftdiagnose må få lov til å benytte seg av all alternativ medisin de kan finne innenlands som utenlands. Men dette må selvsagt være et supplement i tillegg til konvensjonell cellegiftbehandling. Men hvis noen vil ha liv på samvittigheten så er det bare å anbefale folk å prøve ut alternativ behandling før konvensjonell medisinsk behandling. Det er mye rart man skal høre!!

Nå ville jeg heller snu dette på hodet, tenk om kreftpasienten dør på grunn av at jeg ikke fortalte ham at det hjelper å unngå karbohydrater....

Den siste setningen din kunne jeg ha vært foruten.:(

mofe
29-01-06, 01:05
Nå ville jeg heller snu dette på hodet, tenk om kreftpasienten dør på grunn av at jeg ikke fortalte ham at det hjelper å unngå karbohydrater....



Ja, ikke sant!

flap
29-01-06, 01:05
Så du mener altså at "fremtredende" personer, om de er leger eller what not - ikke skal si sin mening om alternativ medisin?

Hva om at slike folk faktisk gjør det - skaper mere oppmerksomhet rundt temaet? Hadde ikke det vært flott?

Joda, er ikke for sensur av noe slag, men jeg må få lov å være uenig ikke sant? Men dette dreier seg ikke om alternativ medisin, det dreier seg om å forkaste tradisjonell livgivende medisin til fordel for alternativ medisin. Det er mange nok som har dødd her i landet fordi de har kuttet ut kreftbehandling og heller satset på ulike former for alternativ medisin.

Albertine
29-01-06, 01:06
Som administrator på dette forum vil jeg henstille brukerne i denne tråden om å vise vanlig folkeskikk, og ikke bruke nedsettende uttrykk om andre personer.

flap
29-01-06, 01:07
Nå ville jeg heller snu dette på hodet, tenk om kreftpasienten dør på grunn av at jeg ikke fortalte ham at det hjelper å unngå karbohydrater....

Den siste setningen din kunne jeg ha vært foruten.:(


Greit, kunne sløyfet den. Men du har ikke oppfattet meg riktig. Synes det hadde vært en god ide å prøve lavkarbo hos kreftpasienter, men dette må skje i TILLEGG til tradisjonell behandling. Er du ikke enig i det?

mofe
29-01-06, 01:10
Joda, er ikke for sensur av noe slag, men jeg må få lov å være uenig ikke sant? Men dette dreier seg ikke om alternativ medisin, det dreier seg om å forkaste tradisjonell livgivende medisin til fordel for alternativ medisin.

Du skal såklart få lov til å være uenig. Det er mulig jeg ikke har fått med meg alt skaldeman/andre har sagt om dette temaet, mulig det finnes andre tråder - men jeg har ikke sett noe "statement" hvor tradisjonell medisin forkastes?



Det er mange nok som har dødd her i landet fordi de har kuttet ut kreftbehandling og heller satset på ulike former for alternativ medisin.

Ergo mener du at om de hadde fortsatt tradisjonell medisin, var de garantert til å overleve? Og om folk velger å avslutte tradisjonell medisin, er det jo fullt og helt deres valg. Du får det til å høres ut som om disse menneskene har blitt lurt.

flap
29-01-06, 01:10
For de som interesserer seg for temaet kan jeg anbefale følgende artikkel:

http://www.tidsskriftet.no/pls/lts/PA_LT.VisSeksjon?vp_SEKS_ID=758799

flap
29-01-06, 01:13
Her er en annen innfallsvinkel:

http://www.else-egeland.org/caibref.htm

flap
29-01-06, 01:16
Ergo mener du at om de hadde fortsatt tradisjonell medisin, var de garantert til å overleve? Og om folk velger å avslutte tradisjonell medisin, er det jo fullt og helt deres valg. Du får det til å høres ut som om disse menneskene har blitt lurt.

Nei det sier jeg ikke, men det er i alle fall en mulighet for helbredelse som er forkastet. Og ja, mennesker i en fortvilt situasjon blir så desperate at de kan bli "lurt" til å nekte videre medisinsk behandling og heller satse på healing, homeopati eller andre former for alternativ medisin.

Malin
29-01-06, 01:18
Som administrator på dette forum vil jeg henstille brukerne i denne tråden om å vise vanlig folkeskikk, og ikke bruke nedsettende uttrykk om andre personer.

Flott Albertine, det går for langt når folk blir kalt for idioter eller for sniller og betegnet som, ja jeg vet ikke hva det var, jo å si eller betegne at andre ikke er meddebbatanter bare fordi man bare er uenig om et tema som diskuteres... ja det blir bare for dumt!

Kristian
29-01-06, 01:20
Greit, kunne sløyfet den. Men du har ikke oppfattet meg riktig. Synes det hadde vært en god ide å prøve lavkarbo hos kreftpasienter, men dette må skje i TILLEGG til tradisjonell behandling. Er du ikke enig i det?

Hadde jeg fått kreft hadde jeg ikke avslått timen, men hadde vært nøye med kostholdet og hadde kreften vært borte innen jeg kom på sykehuset så hadde jeg avslått behandling ja og fortsatt det gode kostholdet.

Den behandlingen kreftpasienter får på radiumhospitalet er ikke for pyser akkurat.

mofe
29-01-06, 01:23
Nei det sier jeg ikke, men det er i alle fall en mulighet for helbredelse som er forkastet. Og ja, mennesker i en fortvilt situasjon blir så desperate at de kan bli "lurt" til å nekte videre medisinsk behandling og heller satse på healing, homeopati eller andre former for alternativ medisin.

Mulig jeg kverrulerer nå - men skal man da slutte å gi info om alternativ behandling, fordi det "kan hende" at noen blir lurt?

Personlig tror jeg at statistikken viser at alternativ behandling redder flere liv, enn den mister, når regnestykket er ferdig.

donjuanwannabe
29-01-06, 01:24
Diskuter sak og ikke person. Idiot og dum (eller andre nedsettende uttrykk) hører ikke hjemme her på forumet.

Malin
29-01-06, 01:27
Diskuter sak og ikke person. Idiot og dum (eller andre nedsettende uttrykk) hører ikke hjemme her på forumet.


:ja: :ja: :ja: :ja:

Hear, hear...

Iset
29-01-06, 01:28
Jeg syns Kristian og Mofe sier veldig mye bra her! :ja:

Malin
29-01-06, 01:32
Jeg syns Kristian og Mofe sier veldig mye bra her! :ja:

Er ikke uenig i det, men man må da tolerere at andre har et annet syn heller enn å utbasunere slike verbale kraftuttrykk om andre som det har blitt her, eller hva, Iset?

themonk
29-01-06, 01:36
Hva handlet egentlig denne tråden om? Er det om å gjøre å krangle mest mulig eller? Får jeg være med? :rolleyes:

Vet ikke helt om jeg synes det er så dumt å avslutte "tradisjonell behandling" til fordel for noe alternativt. Det er ikke til å stikke under en stol at av de som gjennomfører cellegiftbehandling som dør, så er det 40% som dør av selve behandlingen og ikke av kreften.

Folk må få velge det de vil. La alternativ behandling være et alternativ, og ikke snakk nedsettende om de som velger dette fremfor cellegift.

Malin
29-01-06, 01:47
Hva handlet egentlig denne tråden om? Er det om å gjøre å krangle mest mulig eller? Får jeg være med? :rolleyes:

Vet ikke helt om jeg synes det er så dumt å avslutte "tradisjonell behandling" til fordel for noe alternativt. Det er ikke til å stikke under en stol at av de som gjennomfører cellegiftbehandling som dør, så er det 40% som dør av selve behandlingen og ikke av kreften.

Folk må få velge det de vil. La alternativ behandling være et alternativ, og ikke snakk nedsettende om de som velger dette fremfor cellegift.

Nå tror jeg nok dette gjelder begge sidene i diskujonen, Themonk, men når man begynner med diverse kraftuttrykk, ja så er det jo ingen debatt lengre, spør du meg.

Selv fulgte jeg debatten med stor interesse, for dette er noe som virkelig opptar meg, og det å få del i andres synspunkter og evt. erfaringer om dette setter jeg stor pris på, men så begynte det virkelig å utarte seg da... og da var det ikke lenger fult så morsomt å følge med i debatten lengre. Desverre.

Iset
29-01-06, 01:55
Er ikke uenig i det, men man må da tolerere at andre har et annet syn heller enn å utbasunere slike verbale kraftuttrykk om andre som det har blitt her, eller hva, Iset?
Jo? Hvorfor går du ut fra at jeg ikke er enig i det? Var det ikke Skaldeman som var ute med kraftuttrykk? (Og jeg skjønner ham ganske godt og).

Malin
29-01-06, 01:58
Jo? Hvorfor går du ut fra at jeg ikke er enig i det? Var det ikke Skaldeman som var ute med kraftuttrykk?

Jeg sier ikke at du var uenig med meg, Iset, for all del!!! Og jo, det var Skaldeman.

themonk
29-01-06, 01:59
Nå tror jeg nok dette gjelder begge sidene i diskujonen, Themonk, men når man begynner med diverse kraftuttrykk, ja så er det jo ingen debatt lengre, spør du meg.

Øøh... hallo? "Diverse kraftuttrykk"? Jeg ser ikke helt på "idiot" som et kraftuttrykk. Flap fikk sitt pass påskrevet, som fortjent. Er det noe å dvele ved? Når noen er ute etter å krangle, så går enten debatten over i tåpelige argumenter som aldri tar slutt, eller så kan man avslutte den elegant som Skaldeman gjør her. :D Case closed, for min del.

Iset
29-01-06, 02:02
Jeg sier ikke at du var uenig med meg, Iset, for all del!!! Og jo, det var Skaldeman.
Nei men når du skrev innlegget over, så virket det som om du mente at Kristian og Mofe også hadde skrevet saftige verbale ting, og det syns jeg jo ikke de har. Du quotet jo meg når du skrev det. ;)

Kristian
29-01-06, 02:02
Nå har jeg lest begge linkene og den siste var jo informativt om alternativ behandling.
Den første linken var mye tall og viste at de som brukte alternativ behandling hadde litt høyere dødelighet enn de uten. Årsaken til dette må jo være på grunn av at mange tyr til alternativ behandling etter at legene har gitt de opp eller at pasientene ikke vil gjennom den tøffe behandlingen.
40% omkom av selve behandlingen den gangen. Nå er vel tallene litt lavere tror jeg. De sender heller hjem pasientene enn å gi dem en behandling de ikke tåler nå. Og da kommer alternativ behandling inn. Jeg vet om folk som har holdt kreften i sjakk med alternativ medisin og jeg vet om folk som ikke har gjort det.

Malin
29-01-06, 02:04
Øøh... hallo? "Diverse kraftuttrykk"? Jeg ser ikke helt på "idiot" som et kraftuttrykk. Flap fikk sitt pass påskrevet, som fortjent. Er det noe å dvele ved? Når noen er ute etter å krangle, så går enten debatten over i tåpelige argumenter som aldri tar slutt, eller så kan man avslutte den elegant som Skaldeman gjør her. :D Case closed, for min del.

Nei, så voksen vi er her da... jaja... kanskje du er vant til å kalle andre vere ting her på forumet, i og med at du ikke mener dette er et "kraftuttrykk" å bruke om andre i en såpass alvorlig diskusjon som dette tross alt var, men, vil du absolutt leke bajass, så velbekomme!!!

Malin
29-01-06, 02:06
Nei men når du skrev innlegget over, så virket det som om du mente at Kristian og Mofe også hadde skrevet saftige verbale ting, og det syns jeg jo ikke de har. Du quotet jo meg når du skrev det. ;)

Sorry... my bad!:o

Kristian
29-01-06, 02:10
Tack. Kristian!


PS
Det krävs inget strykjärn som något annat snille antog. Det handlar om ca 41 grader celcius om jag förstått det hela rätt.

Høy feber og så er kreften borte:confused: :) :) :)

themonk
29-01-06, 02:17
Nei, så voksen vi er her da... jaja... kanskje du er vant til å kalle andre vere ting her på forumet, i og med at du ikke mener dette er et "kraftuttrykk" å bruke om andre i en såpass alvorlig diskusjon som dette tross alt var, men, vil du absolutt leke bajass, så velbekomme!!!

Hmm... jeg synes du skal lese tråden fra begynnelsen av. Den produktive (og veldig interessante) diskusjonen sluttet idet flap begynte å "angripe" Skaldeman. Nå er tråden ødelagt. Om ikke det fortjener et lite kraftuttrykk, så vet ikke jeg.

Malin
29-01-06, 02:21
Hmm... jeg synes du skal lese tråden fra begynnelsen av. Den produktive (og veldig interessante) diskusjonen sluttet idet flap begynte å "angripe" Skaldeman. Nå er tråden ødelagt. Om ikke det fortjener et lite kraftuttrykk, så vet ikke jeg.

Som man ser det, Themonk, men selv mener jeg det går an å avslutte en diskusjon man føler lite fruktbar på en bedre måte enn det der, og det tror jeg vi i grunnen er enige i begge to. Håper jeg da. :o

205gti16v
29-01-06, 06:15
Kanskje burde du herr Skaldemann ta til etterretning at du gjennom din bok har en viss tilhengerskare som kunne finne på å tro på det du sier over her. Kreftpasienter må gjerne prøve alt av alternativ medisin, tro har flyttet fjell før. Men bare det å referere til en som sier man ikke skal "störa" en kreftsvulst vitner om manglende dømmekraft. Men jeg forstår jo at alt som smaker av tradisjonell medisin møtes med stor skepsis hos deg. Det å insinuere at det medisinske miljøet ikke gjør alt de kan for å kurere kreft sier jo også sitt...

Kvifor er du så bitter på Skaldeman? Det der syns eg er ein lite fruktbar måte å ordlegge seg på.

Og her kommer min meining: generellt har eg inntrykk av at leger grovt undervurderer kostholdet sin grad av betydning(sjå super size me) Ta diabetesforbundets kostholdsråd f.eks(les nyeste mat og helse), men nåken må jo leve av å selge insulin:rolleyes:
Det med at svulster kommer av høgglykemisk kost har eg tro på, det finst jo ikkje kreft hjå naturfolk.
Tiltroen til leger blir endå meir svekka av ein episode eg hadde med ein lege som ville gi meg antibiotika sjølv om eg sa at eg var på vei til å bli frisk. Sjølvsagt nekta eg.( dette var før eg begynnte å ete store mengder smør, rømme, feitt kjøt o.l. har ikkje vore sjuk etter at eg gjekk over på høgfettkost)

Berre så det er sagt så vasser eg i smitte kvar dag, jobber i ein barnehage med 125 barn. Litervis med snørr altså:D

Iset
29-01-06, 09:48
Det å insinuere at det medisinske miljøet ikke gjør alt de kan for å kurere kreft sier jo også sitt...

Selvsagt gjør de ikke alt for å kurere kreft når de forkaster alt annet enn skolemedisinsk behandling (inkludert andre typer kosthold enn det Ernæringsrådet står for).

jeef-micro
29-01-06, 10:30
Det med at svulster kommer av høgglykemisk kost har eg tro på, det finst jo ikkje kreft hjå naturfolk.
Og hvor kommer så dette fra? har du noen slags dokumentasjon på at naturfolk ikke får kreft?

Iset
29-01-06, 10:34
NÅ får vel naturfolk kreft, etter at de har blitt "forurenset" med mer og mer vestlig kosthold. Men tidligere fantes det ikke kreft hos dem, det står endel om det i Bedre uten brød tror jeg... Eller har jeg lest det et annet sted.. :hmm:

jeef-micro
29-01-06, 10:43
Selvsagt gjør de ikke alt for å kurere kreft når de forkaster alt annet enn skolemedisinsk behandling (inkludert andre typer kosthold enn det Ernæringsrådet står for).

Dersom det er slik din lege er, Iset, så anbefaler jeg deg å bytte lege. Jeg har faktisk aldri møtt en lege som har fortalt meg at jeg skal spise slik ernæringsrådet sier. I tilegg driver legen min med akkupunktur. Min forrige lege anbefalte meg å gå til homeopat, og jeg har blitt anbefalt av legenmin å spise lavkarbomat. men jeg fikk også beskjed om ikke å ta helt av da.

Mange går feks på eurodiett, og det er så vidt jeg har forstått det via lege man får eurodiett...

De fleste leger kommer kanskje ikke til å be pasientene sine om å spise lavkarbo når de får kreft, til det er det forsket for lite på emnet, men i helsevesnet ser man faktisk på det å finne en diett som en måte å selv takle en kreftdiagnose på. Mange kreftpasienter blir religiøse, andre finner en eller annen diett de ønsker å prøve. De fleste leger vil være positive til dette, gjerne i tilegg til at pasienten får tradisjonell kreftbehandling.

grunnen til at en lege ikke kan direkte anbefale lavkarbo, er at det er for lite forskning som sier at dette virker til at det er noen dokumentert virkning.

mofe
29-01-06, 10:55
NÅ får vel naturfolk kreft, etter at de har blitt "forurenset" med mer og mer vestlig kosthold. Men tidligere fantes det ikke kreft hos dem, det står endel om det i Bedre uten brød tror jeg... Eller har jeg lest det et annet sted.. :hmm:

Jeg leste det i bedre uten brød :)

jeef-micro
29-01-06, 11:00
Jeg leste det i bedre uten brød :)
Er dert gjort noe forskning på dette da eller?siden vi vet at det var sånn?

Iset
29-01-06, 11:05
Dersom det er slik din lege er, Iset, så anbefaler jeg deg å bytte lege. Jeg har faktisk aldri møtt en lege som har fortalt meg at jeg skal spise slik ernæringsrådet sier. I tilegg driver legen min med akkupunktur. Min forrige lege anbefalte meg å gå til homeopat, og jeg har blitt anbefalt av legenmin å spise lavkarbomat. men jeg fikk også beskjed om ikke å ta helt av da.

Mange går feks på eurodiett, og det er så vidt jeg har forstått det via lege man får eurodiett...

De fleste leger kommer kanskje ikke til å be pasientene sine om å spise lavkarbo når de får kreft, til det er det forsket for lite på emnet, men i helsevesnet ser man faktisk på det å finne en diett som en måte å selv takle en kreftdiagnose på. Mange kreftpasienter blir religiøse, andre finner en eller annen diett de ønsker å prøve. De fleste leger vil være positive til dette, gjerne i tilegg til at pasienten får tradisjonell kreftbehandling.

grunnen til at en lege ikke kan direkte anbefale lavkarbo, er at det er for lite forskning som sier at dette virker til at det er noen dokumentert virkning.
Nei min lege er ikke slik, min lege er fantastisk. :)
Men jeg vet jo hvordan mange leger er. Jeg vet det er blitt mye bedre de siste årene, man har jo tilogmed fått inn akupunktur på sykehuset! Men det er ikke til å komme fra at ikke alle leger og helsepersonale tenker på det beste for pasientene (du gjør helt sikkert det altså, jeg snakker jo på generell basis), når man vet at en overvekt av leger faktisk anbefaler tunge medisiner med fullt av bivirkninger mot at de får penger og feriereiser og andre goder av legemiddelfirmaene. Dette har jeg lest lange artikler om, og det er blitt bedre - flere leger nekter å bli med på dette, noen leger har nektet fra begynnelsen av (bla. Knut Flytlie), men mange bestikkes fremdeles. Jeg mener bare man ikke skal legge livet sitt TOTALT i hendene på noe helsevesen, men tenke selv og finne ut selv hva man ønsker å gjøre. Det er for mange som stoler blindt på det legen sier, og det kan være det siste de gjør.

mofe
29-01-06, 11:09
Er dert gjort noe forskning på dette da eller?siden vi vet at det var sånn?

Hm - jeg har ikke sagt at jeg vet det er sånn, har jeg? :) Jeg bare sier, prøver iallfall, at jeg tror på at alternativ behandling, inkludert lavkarbokost, kan være en mulighet for kurering/forbedring/forebygging av kreft.

Mulig jeg uttaler meg om noe som jeg har lite "dokumentasjon" på (jeg kan nok finne om jeg leter, dog) - men jeg tror på det, intuitivt, når jeg leser om at lavkarbo kan hjelpe på/forebygge kreft. Rett og slett - det høres logisk ut. :)

jeef-micro
29-01-06, 11:38
Nei min lege er ikke slik, min lege er fantastisk. :)
Men jeg vet jo hvordan mange leger er. Jeg vet det er blitt mye bedre de siste årene, man har jo tilogmed fått inn akupunktur på sykehuset! Men det er ikke til å komme fra at ikke alle leger og helsepersonale tenker på det beste for pasientene (du gjør helt sikkert det altså, jeg snakker jo på generell basis), når man vet at en overvekt av leger faktisk anbefaler tunge medisiner med fullt av bivirkninger mot at de får penger og feriereiser og andre goder av legemiddelfirmaene. Dette har jeg lest lange artikler om, og det er blitt bedre - flere leger nekter å bli med på dette, noen leger har nektet fra begynnelsen av (bla. Knut Flytlie), men mange bestikkes fremdeles. Jeg mener bare man ikke skal legge livet sitt TOTALT i hendene på noe helsevesen, men tenke selv og finne ut selv hva man ønsker å gjøre. Det er for mange som stoler blindt på det legen sier, og det kan være det siste de gjør.

Det er sant at alternative metoder kommer mer og mer inn på et sykehus, men samtidig kan man ikke behandle med metoder det ikke er nok forskning på.
Jeg tror på alternative behandlingsmetoder, og vi bruker også en del av det på avdelingen jeg jobber, men er det ikke forsket på det eller dokumentert en viss virkning så er det litt vanskelig å få bruke det... Dette er et vanskelig tema, for de fleste er livredde for å få kreft. Det er en sykdom som de fleste forbinder med å dø.(selv om dette i de aller fleste tilfeller ikke er sant -heldigvis)
Jeg tror at lavkarbo har noe for seg, men jeg tror ikke det ene og alene kan kurere kreft. Vi må ha inn skolemedisinen i dette også.
Og den siste kommentaren din der synes jeg var litt unødvendig...

jeef-micro
29-01-06, 11:40
Hm - jeg har ikke sagt at jeg vet det er sånn, har jeg? :) Jeg bare sier, prøver iallfall, at jeg tror på at alternativ behandling, inkludert lavkarbokost, kan være en mulighet for kurering/forbedring/forebygging av kreft.

Mulig jeg uttaler meg om noe som jeg har lite "dokumentasjon" på (jeg kan nok finne om jeg leter, dog) - men jeg tror på det, intuitivt, når jeg leser om at lavkarbo kan hjelpe på/forebygge kreft. Rett og slett - det høres logisk ut. :)

Mente ikke deg sånn spesielt i dette tilfellet Mofe :) tenkte bare at siden det stod i "bedre uten brød" så måtte forfatteren ha noe forskning på det
:klem:

themonk
29-01-06, 11:52
Dersom det er slik din lege er, Iset, så anbefaler jeg deg å bytte lege. Jeg har faktisk aldri møtt en lege som har fortalt meg at jeg skal spise slik ernæringsrådet sier. I tilegg driver legen min med akkupunktur. Min forrige lege anbefalte meg å gå til homeopat, og jeg har blitt anbefalt av legenmin å spise lavkarbomat. men jeg fikk også beskjed om ikke å ta helt av da.


Du er heldig as! Jeg har aldri vært borti en lege som er noe i nærheten av det der. Har generelt sett dårlige erfaringer med leger. De jeg har hatt har vært sta, uvitende og uinteresserte i yrket sitt. Kjedelig.

Iset
29-01-06, 12:02
Og den siste kommentaren din der synes jeg var litt unødvendig...
Jeg syns den er veldig viktig, for det stemmer jo. Media har jo HELE tiden skrekkhistorier om pasienter som har fått en vurdering fra legen og blitt sendt hjem, for så å dø dagen etter, eller i beste fall for så å gå til en annen lege og bli lagt inn akutt og reddet livet. Dette er jo de verste historiene, men det skjer, og det skjer ikke så sjelden heller! Jeg er ingen "legehater", jeg stoler selvsagt på legene, men ikke BLINDT. Jeg prøver å tenke selv også, og kanskje også få en annen leges vurdering om jeg ikke føler min leges vurdering er god nok. Man har jo ansvar for egen helse og bør lytte veldig godt til seg selv.
Uansett om vi er uenige i dette så står jeg for det jeg sier her, ned til minste detalj. :ja:

flap
29-01-06, 12:15
Kvifor er du så bitter på Skaldeman? Det der syns eg er ein lite fruktbar måte å ordlegge seg på.

Tja, jeg er tildels enig med deg på det punktet. Jeg kalte i alle fall ikke mannen for idiot, det jeg gjorde var vel å insinuere at han hadde dårlig dømmekraft. Jeg er ikke bitter på noen, lot vel irritasjonen ta overhånd. Jeg kunne godt ha forklart nærmere men lar det ligge. For å si det slik så håper jeg at jeg får gleden av å være den andre som havner i "Ignorer"-filteret til Skaldeman.

I etterkant er det mange som mner at et kraftuttrykk som "idiot" og andre betegnelser er på sin plass. Hvorfor er jeg en idiot? Er det fordi jeg ikke svelger alt rått? Fordi jeg setter spørsmålstegn ved informasjon andre meddebattanter kommer med? Jeg trodde forskjellig syn på saken er fruktbart for enhver diskusjon. Det var en som skrev at jeg ødela debatten, er det altså slik at hvis man kommer inn og er kritisk så ødelegger man debatten? Jeg tar som sagt selvkritikk på "manglende dømmekraft", men ødela jeg debatten? Det er også merkelig at de samme enkeltpersonene kommer igjen og igjen og direkte mobber alle som ikke har same syn på alt.

I går kveld hadde jeg bare lyst til å droppe lavkarbo.no og aldri sette en fot her inne mer, sikkert til stor glede for Skaldeman og et par andre debattanter. Men så ser jeg at postkassa er full av positive tilbakemeldinger og sjokk over hva andre debattanter kan få seg til å si. Så jeg gir nå lavkarbo.no en sjanse til.

jeef-micro
29-01-06, 12:24
Jeg syns den er veldig viktig, for det stemmer jo. Media har jo HELE tiden skrekkhistorier om pasienter som har fått en vurdering fra legen og blitt sendt hjem, for så å dø dagen etter, eller i beste fall for så å gå til en annen lege og bli lagt inn akutt og reddet livet. Dette er jo de verste historiene, men det skjer, og det skjer ikke så sjelden heller! Jeg er ingen "legehater", jeg stoler selvsagt på legene, men ikke BLINDT. Jeg prøver å tenke selv også, og kanskje også få en annen leges vurdering om jeg ikke føler min leges vurdering er god nok. Man har jo ansvar for egen helse og bør lytte veldig godt til seg selv.
Uansett om vi er uenige i dette så står jeg for det jeg sier her, ned til minste detalj. :ja:

Det du må huske på Iset, er at når du leser "skrekkhistoriene" dine, så kommer de utelukkende fra pasientens side. Dette er på grunn av en leges taushetsplikt. Jeg jober selv i helsevesnet, og vet at når vi får dårlig omtale i media, så kan vi faktisk ikke forklare hva som har skjedd fra vår side, nettop pga denne taushetsplikten.

Og det er ikke så ofte at pasienter blir sendt hjem og dør dagen etter... Alle leger sender kritisk syke pasienter på sykehuset. Om de ikke er kritisk syke når de kommer på legekontoret, men blir det når de har kommet hjem er en annen sak. Slike ting er umulige å forutse

HP
29-01-06, 12:30
Fordi jeg setter spørsmålstegn ved informasjon andre meddebattanter kommer med? Jeg trodde forskjellig syn på saken er fruktbart for enhver diskusjon.
Å sette spørsmål med innebærer mer enn å påpeke at den andre ikke har rett. Å sette spørsmålstegn i en debatt innebærer å sette begrunnede motargument mot motdebattantens uttalelser.

Det er klart at mange her diskuterer mest med følelsene - inkludert deg flap. Ydmykhet og research er alltid på sin plass. Hvis du sitter bak din skjerm å mener du har en viss kompetanse bak dine uttalelser så er du hjertelig velkommen til å dele dem.

Skaldeman har forøvrig aldri hevdet at han er hverken ernæringsfysilog, vitenskapsmann eller lege - han er en journalist som rapporterer hvordan han har gått ned i vekt, samt alle andre som han har mottatt lignende beretninger. Han rapporterer videre. Meta-diskusjoner blir da ikke hans fagfelt.

Når det gjelder kreft-forskning/behandling så ser jeg hverken på legene eller kreftmedisinen som problemet. Problemet er vitenskapen/metoden som ligger bak. Den vitenskapelige metode ble ikke utviklet for å forstå mennesker, eller mennerskers fysiologi.

En grunn til at sukker ikke har vært regnet som en faktor er at det på mange måter har vært et fredet næringsmiddel. Dette står nå for fall. Flere studier har komt som klart viser skadevirkningene av fruktose (Strøsukker er 50% fruktose), - det er klart at det i tiden framover kommer mange flere studier. Forhåpentlig snart en kreftstudie også som ser på fruktose/sukkererets betydning.

205gti16v
29-01-06, 12:34
Og hvor kommer så dette fra? har du noen slags dokumentasjon på at naturfolk ikke får kreft?

Har lest eindel om det i Sukker snikende fare og det som står der er dokumentert;)
Og i diverse artikler i mat og helse.

Ser i etterpåklokskapenstegn at eg helle burde formulert meg sånn:
Det med at svulster kommer av høgglykemisk kost har eg tro på,trur og på DVP sin dokumentasjon på at det ikkje det ikkje finst kreft hjå naturfolk.

jeef-micro
29-01-06, 12:42
Har lest eindel om det i Sukker snikende fare og det som står der er dokumentert;)
Og i diverse artikler i mat og helse.

Ser i etterpåklokskapenstegn at eg helle burde formulert meg sånn:
Det med at svulster kommer av høgglykemisk kost har eg tro på,trur og på DVP sin dokumentasjon på at det ikkje det ikkje finst kreft hjå naturfolk.






Denn er grei ;) mente ikke å virke kritisk, men for å tro på noe, så må jeg ha en viss bakgrunn for å forstå hvorfor ting fungerer på denne måten, og forstå hva som skjer i kroppen -om du forstår. Jeg påstår ikke ting dersom jeg ikke har grunnlag for å påstå det, og derfor ville jeg bare vite hvor utagnet kom fra ;)
Jeg får lese denn sukkerboka :)

Albertine
29-01-06, 12:42
Fint at du er her, HP. Vil gjerne diskutere et par småting med deg.

205gti16v
29-01-06, 12:43
Det er også merkelig at de samme enkeltpersonene kommer igjen og igjen og direkte mobber alle som ikke har same syn på alt. Sitat flap.

Flap. Føler du meg mobba av meg?

flap
29-01-06, 12:44
Det er også merkelig at de samme enkeltpersonene kommer igjen og igjen og direkte mobber alle som ikke har same syn på alt. Sitat flap.

Flap. Føler du meg mobba av meg?

Nei vil da ikke si det:)

Fedonisten
29-01-06, 12:47
OPPFORDRER DE SOM LESER OG SKRIVER I DENNE TRÅDEN OM Å TRYKKE PÅ KNAPPEN "NYE INNLEGG" - OG LESE TRÅDEN "OPPFØRSEL PÅ FORUMET".

DENNE TRÅDEN TRENGER EN PAUSE - DEN KOKER OVER SNART....


:klem: fra Fedonisten

Albertine
29-01-06, 12:50
Koker over? Tja, kanskje. Uansett synes jeg voksne folk kan ha vett nok til å diskutere saklig uten å gå løs på personer. Stor pekefinger til Skaldeman. :realmad:

205gti16v
29-01-06, 12:57
Det var godt å hørra:)

Det er ikkje alltid lett å formulere seg elektronisk:D (selvironi)
Mangler jo størstedelen av komunikasjonen(kroppsspråk), så generellt prøver eg å vere ekstremt tydeleg, på grensa til overtydleg.

Eg syns og det er misbruk av mine krefter å bli sint på nåken, så eg prøver heller å seie ting med humor;)

Me ser dei same bokstavane på skjermen, men ikkje alltid den same meininga:)

jeef-micro
29-01-06, 12:59
Det var godt å hørra:)

Det er ikkje alltid lett å formulere seg elektonisk:D (selvironi)
Mangler jo størstedelen av komunikasjonen(kroppsspråk), så generellt prøver eg å vere ekstremt tydeleg, på grensa til overtydleg.

Eg syns og det er misbruk av mine krefter å bli sint på nåken, så eg prøver heller å seie ting med humor;)

Me ser det same bokstavane på skjermen, men ikkje alltid den same meininga:)

kunne ikke sagt det bedre selv :D
Jeg tror vi alle innerst inne er enige. Vi har bare litt forskjelllige måter å komme til målet på ;)

:klem:

flap
29-01-06, 13:01
Men nå tror jeg at jeg tar en dags pause, det tror jeg vil gjøre godt. Nå er også søndagens frokost bestående av en boks tunfisk (jeg er så innmari heldig at jeg elsker tunfisk og knapt blir lei av det, billig er det også, 5 kr på ICA) inntatt så jeg er egentlig klar for en fin søndag. God søndag til dere også, Skaldeman inkludert. Neste gang skal jeg være enda litt mer saklig:D

flap

mofe
29-01-06, 13:05
Ja - det hadde vært fint om denne tråden fortsatte rundt temaet lavkarbo og kreft, og ikke diskusjonen om temaet.. :ja:

HP
29-01-06, 13:15
Koker over? Tja, kanskje. Uansett synes jeg voksne folk kan ha vett nok til å diskutere saklig uten å gå løs på personer. Stor pekefinger til Skaldeman. :realmad: Hvorfor bare Skaldeman? Slik jeg leser tråden så slengte flap først med sin "Herr Skaldeman", - som kan sidestilles med "lille venn" og :snill:

Jeg synes det er på tide at enkelte begynner å lese hva Skaldeman faktisk skriver. Han uttaler seg på ingen måte som noen ernæringsekspert! Les her i denne klistrede tråden: http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=7636 Det er ingen vits i å forfølge Skaldeman og stille ham til veggs for noe han aldri har hevdet selv å være.

Fortsatt god helg alle sammen! :)

Albertine
29-01-06, 13:16
Fordi det var han som kom med det sterkeste utsagnet.

flap
29-01-06, 13:17
Fordi det var han som kom med det sterkeste utsagnet.

Jeg har for øvrig tatt selvkritikk fordi jeg insinuerte "manglende dømmekraft". Den kunne jeg spart meg.

Iset
29-01-06, 13:20
Fordi det var han som kom med det sterkeste utsagnet.

Nåja... Kanskje DIREKTE ja, men når folk skriver det litt mer pakket inn så kan det være minst like ille. Jeg er på INGEN måte for personangrep på fora, men skjønner at det kan sprekke for folk til slutt. Ikke at jeg unnskylder det altså. Men nå er jeg vandt med mye sterkere saker enn det som har skjedd her den siste tiden, så for meg blir det på en måte barnemat, men jeg skjønner jo at folk reagerer når de er vandt med et stille og koselig forum uten usakligheter og krangling...

205gti16v
29-01-06, 13:25
Det er alltid bra å vere tydleg og ærleg på ein kjærleg måte.
Svarte kor tar eg det frå? :D

jeef-micro
29-01-06, 13:29
Det er alltid bra å vere tydleg og ærleg på ein kjærleg måte.
Svarte kor tar eg det frå? :D

DAMN YO'RE GOOD!!!
:klem:

Nille
29-01-06, 14:50
Hvis denne tråden skal fortsette som blir det ikke med diskusjoner om hvem som sa hva om og til hvem eller hvem som er årsak til hva.

Da blir det om LAVKARBO OG KREFT og spørsmålstillingene rundt det !

Postene som omfatter andre ting blir slettet eller flyttet til andre deler av forumet.

ssskaldeman
29-01-06, 16:19
Ja, det var dumt av mig att skriva så. Jag ber flap och alla andra som blivit upprörda om ursäkt.

Om jag ska ge en förklaring så var mitt olämpliga uttalande inte riktat speciellt till flap utan till häcklare av alla slag, som tillämpar liknande tekniker. I går kväll slogs jag nämligen på tre fronter, i tre olika länder, mot personer som ifrågasatte min rätt att rapportera andra människors erfarenheter. Samtliga skapade en vrångbild av vad jag faktiskt sagt och bemötte sedan den vrångbilden. Det är en vanlig härskarteknik.

Jag måste lära mig att överse med sådant. Men efter 20 timmar vid datorn var det tyvärr slut på tålamod. Därför rann adrenalinet över.

För att återgå till kreft. Skriver ett antal människor till mig och rapporterar om hälsoförbättringar så menar jag att det är det min plikt att föra de erfarenheterna vidare, åtminstone om någon frågar efter dem. Och här var det någon som frågade om kreft och lowcarbkost.

Jag vet ingenting närmare om kreft själv men många anser sig hjäpta av alternativa metoder. Det får stå för dem. Det är deras erfarenheter.

Jag fick de första rapporterna om detta för tre, fyra år sen och de personerna lever fortfarande. Vi får se hur det har gått för dem om tio år. Är det så att de blir permanent botade så kommer vetenskapen inte att röra sig en centimeter. Läkarna kommer nämligen att säga att det inte kan bero på kostförändringen! Tanken att kreft kan bero på dålig näringstillförsel är nämligen inte accepterad.

OE är populärt på den här listan. Läs Kwasniewski! Han skriver om undernärda celler som löper amok och han säger sig ha botat mängder med kreftpatienter med vår typ av kost. Lägg en normal mänsklig cell i äggula, säger han, och den mår väldigt bra. Lägg en kreftcell i äggula och den dör. Varför det? Jo för att det inte finns något socker i äggulan!

OBS: det är Kwasniewski som säger detta, inte jag! Men jag för gärna hans uttalande vidare.

Stefansson, den store antropologen, noterade att kreft inte förekom hos inuiterna. Han såg kreft som en civilisationssjukdom och skrev en hel bok om det. Jag har inte läst boken själv, men kanske någon på listan gjort det? I så fall kan ni väl ge en rapport av innehållet.

Sten Sture

Nille
29-01-06, 16:26
Og derved var debatten inne på riktig spor igjen !
Takk Skaldeman !!

:D

mofe
29-01-06, 16:34
Jeg tror jeg må skaffe meg denne boken av Kwasnievski (skrev jeg rett nå ? :o ) - samt boken til Stefansson, hva heter den? Kanskje jeg kan låne på biblioteket?

flap
29-01-06, 16:36
Ja, det var dumt av mig att skriva så. Jag ber flap och alla andra som blivit upprörda om ursäkt.

Nå har jeg allerede beklaget mitt ordvalg i et par innlegg før, men siden Skaldeman er tilbake kan jeg jo gjenta det så jeg er sikker på at han får det med seg. Håper på fortsatt blomstrende diskusjoner.

flap

jeef-micro
29-01-06, 16:44
Läkarna kommer nämligen att säga att det inte kan bero på kostförändringen! Tanken att kreft kan bero på dålig näringstillförsel är nämligen inte accepterad.

dette er jeg ikke så enig i... Jeg mener at dersom det er lavkarbokosthold som fører til at man ikke får kreft, så tror jeg at legene også ønsker å få dette frem i offentligheten. Kreft er et tema som er veldig mye forsket på, men forskning tar tid, da men skal ha et vist antall personer som har gjennomgått kreft og spist lavkarbo for å ha håndfaste bevis på at det fungerer. Jeg tror ingen lege vil "unngå å nevne" noe som har en dokumentert virkning. Lavkarbo eller ikke.

Men bare så det er sagt da; jeg HAR tro på at lavkarbo kosthold er sundt, at det kan hindre en del sykdommer, og kanskje kreft også

og vi må også huske at kreft er en naturlig del av aldringsprosessen, så enkelte vil på grunn av alder få kreft uavhengig av hva de spiser...

Anne
29-01-06, 16:58
Veldig interessant tema.

Jeg tror kostholdet har stor betydning, og at lavkarbo har positiv effekt på å forhindre utvikling av kreft.

Det er vel ikke til å komme bort fra at det også er en genetisk arvelighet , for sansynlig mulighet til å utvikle kreft, som er inne i bildet.

Gåten er vel ikke helt oppklart enda......

jeef-micro
29-01-06, 17:04
Veldig interessant tema.

Jeg tror kostholdet har stor betydning, og at lavkarbo har positiv effekt på å forhindre utvikling av kreft.

Det er vel ikke til å komme bort fra at det også er en genetisk arvelighet , for sansynlig mulighet til å utvikle kreft, som er inne i bildet.

Gåten er vel ikke helt oppklart enda......

Det er nok et stykke igjen til det ja, men heldigvis er kreft et tema som får utrolig mye penger til forskning, og som det forses mye på. Og da forskes det nok også på hvordan kosthold påvirker kreftcellene :)

Anne
29-01-06, 17:09
Og da forskes det nok også på hvordan kosthold påvirker kreftcellene :)Ja, det vil jeg anta.:)

Begod
29-01-06, 17:12
Jeg vil bli svært posetivt overrasket hvis det faktisk blir gjort forskning som kan bevise eller motbevise at lavkarbokost kan forebygge eller motvirke kreft.

Jeg tror det ikke før jeg får se det :cool:

Det jeg ikke fatter er at man ikke gjør en grundig analyse av dem som mener seg helbredet av alternativemetoder.

Iset
29-01-06, 17:15
Om jag ska ge en förklaring så var mitt olämpliga uttalande inte riktat speciellt till flap utan till häcklare av alla slag, som tillämpar liknande tekniker. I går kväll slogs jag nämligen på tre fronter, i tre olika länder, mot personer som ifrågasatte min rätt att rapportera andra människors erfarenheter. Samtliga skapade en vrångbild av vad jag faktiskt sagt och bemötte sedan den vrångbilden. Det är en vanlig härskarteknik.



Ja, jeg har vært borti slike mennesker ja, det har vi vel alle. Forskjellen er jo at vi er så "heldige" at vi bare kan ignorere dem, mens du jo "må" svare dem om det går direkte på boka og kostholdet "ditt". Det må være fryktelig slitsomt og jeg skjønner godt at det rant over etter all den negative diskusjonen. :klem:

Iset
29-01-06, 17:17
Jeg vil bli svært posetivt overrasket hvis det faktisk blir gjort forskning som kan bevise eller motbevise at lavkarbokost kan forebygge eller motvirke kreft.

Jeg tror det ikke før jeg får se det :cool:



Jeg er skeptisk jeg også. Jeg forkaster ikke ideen om at det MULIGENS blir forsket på, men jeg er som sagt skeptisk. Grunnen er vel de enorme økonomiske kreftene bak søppelmatindustrien, særlig sukkerindustrien. Mye forskning er jo sponset (og dermed korrupt) av denne. :mad:

Nille
29-01-06, 17:20
Jeg har en liten teori jeg. Jeg vet ikke om den stemmer og legene fnyste av meg. Men som dere kanskje vet så døde min far av kreft rett før jul - etter "kort tids sykdom". Vi ante ikke at han var syk engang - bortsett fra litt småtrøbbel med det ene benet - noe som viste seg å være blodpropp. De ville vite hvor denne kom fra - tok en masse prøver og fant ut at kan hadde bukspyttkjertelkreft med spredning til lever, lunger, nyrer, binyrer, bukhule, - ja stort sett alt. Kirurgen som rett før han døde opererte ham for ilius (tarmslyng) sa hun aldri hadde sett en person med så langt fremskreden kreft som fremdeles levde - og hadde hatt så god livskvalitet og levd uten smerter så lenge. Dessverrre finnes det ingen annen behandling enn smertelindring når en bukspyttkjertelkreft har spredd seg. Han har hatt kreften i flere år mener legene på onkologisk på Ullevål.

Men til saken. De siste to årene har far blitt noe påvirket av meg og mitt kosthold. Uten å innrømme det selvfølgelig, men han spiste stort sett kjøtt, fisk og fugl stekt i masse meierismør eller cocosa, med litt grønnsaker og en bitteliten potet ved siden av. (Poteter MÅ man jo ha !! :rolleyes: ). Han røykte pipe og likte godt et glass vin. Han foreleste for meg om at fettet er viktig for kroppen (hadde glemt at det var jeg som hadde fortalt ham det) og spiste alltid fettranden på koteletten, brukte stekefettet som saus. Samboeren fortalte at han ble i mye bedre form og humør etter at han la om kostholdet.

Jeg dristet meg frempå og spurte legen på Diakonhjemmet om det kunne ha en sammenheng med kostholdet at han var i såpass god form til å ha så langt fremskreden kreft, - og ble føysa bort. Etterpå kom en sykesøster bort til meg og sa "vet du, jeg tror teorien din er rett jeg, for jeg hadde aldri trodd han var så gammel og at han var så syk !".

Far var en stolt mann og jeg er glad over at han hadde det godt de siste årene han levde. Hadde han vært mindre sta og ikke så inni h**** stolt, hadde jeg nok klart å få ham over på lavkarbo tidligere. Om det hadde hjulpet vet jeg ikke. Men jeg ER overbevist om at kostholdet hindret symptomene på sykdommen i å ødelegge livskvaliteten hans - og det er jeg glad for.

En venninde av far har fått samme diagnose, med spredning. Hun har fått "dødsdommen", men ikke noe om hvor lenge hun har igjen. Vi har snakket mye om kosthold (hun var innlagt på Diakonhjemmet for tester uken før far døde) og hun går til en alternativ behandling ved onkologen på Ullevål nå. Hun har lagt om kostholdet sitt, og sier at om hun skal dø, så vil hun iallfall kose seg med god mat på veien. Jeg snakket med henne før helgen og hun er i bedre form enn på lenge. Hun vil ikke bli kurert, det vet vi, men livskvaliteten er bedre og det er jo det som teller !

Igjen, om det er kostholdet som hjelper kan jeg ikke være 100 % sikker på, men jeg tror iallefall at om det ikke kan stoppe kreften, så kan det sinke den prosessen som foregår i kroppen ved kreftsykdom.

Men det er altså min teori......

jeef-micro
29-01-06, 17:26
Jeg er skeptisk jeg også. Jeg forkaster ikke ideen om at det MULIGENS blir forsket på, men jeg er som sagt skeptisk. Grunnen er vel de enorme økonomiske kreftene bak søppelmatindustrien, særlig sukkerindustrien. Mye forskning er jo sponset (og dermed korrupt) av denne. :mad:

Mye skjer på "kreftfronten" så det er godt mulig at dette blir mere lagt merke til etterhvert...
Og som noen sa i starten av tråden, så anbefaler faktisk legene på onkologisk avdeing kreftpasienter å oppsøke alternative behandlingsmetoder, så vi er ikke så langt unna som vi tror...

Begod
29-01-06, 17:45
Mye skjer på "kreftfronten" så det er godt mulig at dette blir mere lagt merke til etterhvert...
Og som noen sa i starten av tråden, så anbefaler faktisk legene på onkologisk avdeing kreftpasienter å oppsøke alternative behandlingsmetoder, så vi er ikke så langt unna som vi tror...

Det er bra at vi er kommet så langt, men kreftforebyggene forskning , hvor skal de ta midlene fra? Kreft foreningen er vel de eneste som kunne tenke seg å sponse noe sånt eller? Jeg tviler i hvert fall på at legemiddel industrien vil sponse en slik forskning.

jeef-micro
29-01-06, 17:57
Det er bra at vi er kommet så langt, men kreftforebyggene forskning , hvor skal de ta midlene fra? Kreft foreningen er vel de eneste som kunne tenke seg å sponse noe sånt eller? Jeg tviler i hvert fall på at legemiddel industrien vil sponse en slik forskning.
jeg tror legemiddelindustrien kommer til å lage nye legemidler som man da "må" bruke når man spiser lavkarbokost.

Og dessuten er dette en fin grunn til å reklamere litt for kreftforeningen,som mer enn gjerne tar i mot penger fra folk ;)

Nille
29-01-06, 19:04
Og som noen sa i starten av tråden, så anbefaler faktisk legene på onkologisk avdeing kreftpasienter å oppsøke alternative behandlingsmetoder, så vi er ikke så langt unna som vi tror...

:ja: det gjør de, og de har noen "alternative" behandlingsmetoder selv også. Ting de tester på pasienter som har fått "dommen" men mer villig til å være med å prøve forskjellige ting. Både for å få det bedre den tiden de har igjen og for å hjelpe andre i samme situasjon. Det er sikkert litt mer nyansert enn det da.......

Og på Hospice Lovisenberg (som er smertelindring avdeling for terminale kreftpasienter) har de infomøter og kurs, bl.a i kosthold.

Kristian
29-01-06, 22:31
Det var jo litt betenkelig det med faren din Nille, at han ble kvitt smertene men ikke kreften, en kan jo bli lurt til å tro at en er kvitt kreften når en kjenner seg bedre. Og så kan en jo bare spekulere om han hadde blitt kvitt kreften om han hadde kuttet ut poteten også?
Men nå er det mange som er alvorlig sjuke som ser helt friske ut. Det kan jo være at far din ikke ville plage andre med sine plager og ikke ville\orket å gjennomgå en behandling.

205gti16v
29-01-06, 22:37
Eller at kreften utvikla seg så sakte at det ikkje førte til mykje smerter. Tenker høgt eg:)

Nille
29-01-06, 23:24
Takk for kommentarer Kristian og 205 !
Skal prøve å forklare litt.

Det var jo litt betenkelig det med faren din Nille, at han ble kvitt smertene men ikke kreften, en kan jo bli lurt til å tro at en er kvitt kreften når en kjenner seg bedre. Og så kan en jo bare spekulere om han hadde blitt kvitt kreften om han hadde kuttet ut poteten også?
Men nå er det mange som er alvorlig sjuke som ser helt friske ut. Det kan jo være at far din ikke ville plage andre med sine plager og ikke ville\orket å gjennomgå en behandling.

Du påpeker noe jeg tenkte på også. Men min far skrev nøye dagbok hver eneste dag. Alt han drev med og hvordan han følte seg var bekrevet hver dag. Vi har håndskrevne dagbøker som også er overført til PC fra 1976 til han dro på sykehuset med blodpropp i låret. Han skriver for en 3-4 år siden at han var trett og sliten og litt deprimert. Gikk til legen og ble sendt hjem med lykkepille. Den ble han dårligere av og slutta fort. Han har hatt litt vondt i en skulder for et par år siden og gikk til legen for mulig prostata problemer omtrent samtidig. Han har vært hos legen og klagd han, men ga opp etter et par år og følte seg som sagt mye bedre etter å ha lagt om kostholdet. Han har alltid vært aktiv med svær seilbåt (den siste Nauticat 33 kjøpte han for 4 år siden). Han har spasert eller syklet til båten hver dag (minst 30 min å gå hver vei) og da han fulgte meg til stasjonen 2 mnd før han døde strenet han av gårde i en sånn fart at jeg nesten ikke klarte å følge med ! Han så yngre ut enn sine 74 år - var slank og veltrent og gikk som en tidligere offiser gjerne gjør. Rett i ryggen !


Bukspyttkjertelen sitter i mellomgulvet, like til siden for leveren, og bak magesekken. Den har to viktige funksjoner: Dels skiller den ut fordøyelsesenzymer som hjelper til å fordøye maten vi spiser, dels skiller den ut insulin i blodet, som regulerer omsetningen av sukker i kroppen.
Det som er så rart er at han ikke har hatt noen symtomer på denne krefttypen. Bukspyttkjertelen sitter dypt i magen, og består av løst vev. Det betyr at en svulst kan vokse en god stund i dypet av kjertelen uten at det gir noen lokale symptomer. Kreft i bukspyttkjertelen er en typisk snikende sykdom der pasienten kan fortelle om vekttap, ubestemmelig ubehag i magen, kanskje kvalme og oppkast, kanskje dårlig appetitt. Hvis du får magesmerter, vil disse ofte stråle ut i ryggen


Hvis vi ser på oppgaven bukspyttkjertelen har i kroppen er det kanskje på grunn av kostholdet han ikke hadde smerter så langt uti sykdommen. Eller ?


Eller at kreften utvikla seg så sakte at det ikkje førte til mykje smerter. Tenker høgt eg:)


Du har et poeng der. Han hadde ikke smerter før siste uka han levde og da var det kun på grunn av tarmslyng (kunne ikke spise nooe for det var "fullt", fikk intravenøst i de siste halvannen ukene) og fordi kreften i buhulen genrerete så mye væske at han ble oppblåst. Og nei, dessverre hadde han nok ikke kunnet bli kvitt kreften med kostholdet, uansett om han hadde kuttet ut poteten. Legene mener han har hatt kreft i en 3-4 år. Så han fikk den nok mens han hadde et "normalt norsk kosthold". Men symtomene han har hatt stemmer heller ikke helt med kreften og derfor ble den ikke oppdaget så tidlig at det var noe å gjøre . Hadde han lagt om kostholdet tidligere kanskje, men det får vi aldri svar på.

Bukspyttkjertelkreft er en helt spesiell krefttype som ikke kan kureres eller behandles om den har spredd seg. Jeg vet ikke hvorfor, men andre krefttyper kan behandles med cellegift og slikt, men IKKE bukspyttkjertelkreft. (Sa de på Ullevål). Før den har spredd seg kan den opereres bort. Men etter det er det ingen sjanse. Behandling av denne krefttypen går kun på smertelindring. Men som sagt prøver de alternative behandlingsmåter nå, så kanskje det er noe forskning på denne krefttypen også.


<H4>Hvilke behandlingsalternativer er aktuelle?

Dessverre er det svært sjelden mulig å helbrede en svulst i bukspyttkjertelen. En sjelden gang kan det være aktuelt med en operasjon der en fjerner det meste av bukspyttkjertelen og også store deler av vevet rundt, men selv med en så omfattende operasjon er det få som overlever på lang sikt. Hvis gallegangene er klemt av, kan dette avlastes på ulike vis for å hindre gulsott med de plagene det medfører. For øvrig er det aktuelt med smertebehandling hos en del pasienter, men alt dette må diskuteres i det enkelte tilfelle.
Hvordan er leveutsiktene?

Leveutsiktene er dessverre dårlige for pasienter med denne diagnosen.

Det far var mest opptatt av da han fikk vite at han hadde denne krefttypen og at det ikke var noen behandling, var at han søster og hans sambo skulle bli tatt hånd om. Nr. 2 var at han ville ha bekreftelse på at det ikke var spredning til hjernen (han 2. kone døde av føflekkkreft som spredde seg til bl.a hjernen) - "Jeg har ikke gitt opp", sa han da jeg sa han ikke fikk lov å gi opp. "Jeg har forsonet meg med min skjebne, og det får dere også gjøre. Jeg har levd et langt nok og rikt liv og er ikke redd for å dø. Men jeg vil ikke ha smerter. Da vil jeg heller få lov til å dø. Å ligge i en seng med smerter er ikke noe liv for meg". Den siste dagen jeg satt ved sengen hans, forsikret han seg om at jeg hadde vintervedlikehold av båten organisert (+ alle de andre jobbene han hadde gitt meg) selv om han var "borte" i medisiner mesteparten av tiden - så sa han at "dette gidder jeg ikke mer, dette er ikke noe liv". Det var etter en natt hvor drenet var gått tett og smertepunpen ikke hadde virket. Han var for kraftløs til å ringe på hjelp. Jeg tror han ganske enkelt hadde bestemt seg for å dø. Han døde i søvne samme natt. Og jeg er veldig glad for at han slapp å ha det vondt mer.

Beklager å ha tatt opp så mye plass i denne tråden med fars historie. Følte bare at jeg måtte forklare litt....:o

205gti16v
29-01-06, 23:29
Det er jo ein himla relevant historie, fint at du vil dele med oss:) .

Tanta til mamma døde i sommar av magekreft, og ho hadde hatt kreft før. Ho åt "norsk" kost og blei ikkje kurert av skulemedisin.

Kanskje litt spinkelt grunnlag for statistikk detta nille, men ein begynnelse.:)

Kristian
29-01-06, 23:45
og vi må også huske at kreft er en naturlig del av aldringsprosessen, så enkelte vil på grunn av alder få kreft uavhengig av hva de spiser...

Det er vel så få som har levd størsteparten av sitt liv på lavkarbokost, så jeg lurer på hvorfor du mener det?

205gti16v
29-01-06, 23:55
Trur at mange i allefall får kreften tidligere og hos veldig mange hadde det nok ikkje brutt ut, men så har jo røyking, forurensing o.l. litt å seie. Men om ein struper næringstilførselen til ei celle vil den jo dø tilslutt.

Kan seie egentleg skulemedisinen om kva ei kreftcelle forbrenner?
Flap og jeef.

Kom til å tenke på det som står i ernæringsboka til helseutdanninga om insulins fettlagringsegenskaper:rolleyes: , for der står det at insulin fremmer fett lagring,men ingenting om at det er lurt å begrense karboinntak for å hindre overvekt.Kommer ikkje på ka boka heiter nå, må sove snart:)

flap
30-01-06, 00:15
Kan seie egentleg skulemedisinen om kva ei kreftcelle forbrenner?
Flap og jeef.


Kunne selvsagt skrevet MYE om dette temaet, men siden klokken er slagen tolv blir det bare en ørliten info. Som alle andre celler forbrenner også kreftceller glucose, men pga den økte celledelinga/aktiviteten trengs det ekstra energi i form av ekstra glucose.

Det siste eg har lest er at ein har funne ut at kreftcellene produserer sitt eget insulin, uavhengig av det insulinet kroppen frigir i forbindelse med økning av blodsukkeret. Kreftcellene har også fleire insulinreseptorer enn vanlige celler, nettopp for økt tilgang til energi.

Det er derfor mulig å tenke seg at et STRENGT lavkarbokosthold holder blodsukkernivået på et så lavt nivå at det vil dempe celleveksten, men mest sannsynlig tar likevel kreftcellene det sukkeret de trenger fra blodet på BEKOSTNING av vanlige friske celler.

Det er derimot forskning på å tilsette insulin systemisk (altså heile kroppen) slik at blodsukkeret blir så lavt at kreftcellene "sulter". De vil da kanskje være mer sensitive ovenfor cellegiftbehandling.

Jepp, nå må jeg til sengs. God natt....

jeef-micro
30-01-06, 00:36
Bukspyttkjertelkreft er en helt spesiell krefttype som ikke kan kureres eller behandles om den har spredd seg. Jeg vet ikke hvorfor, men andre krefttyper kan behandles med cellegift og slikt, men IKKE bukspyttkjertelkreft. (Sa de på Ullevål). Før den har spredd seg kan den opereres bort. Men etter det er det ingen sjanse. Behandling av denne krefttypen går kun på smertelindring. Men som sagt prøver de alternative behandlingsmåter nå, så kanskje det er noe forskning på denne krefttypen også.

Jeg mener å ha lest at grunnen til at bukspyttkjertelkreft ikke kan kureres (i de fleste tilfeller) er at den oppdages ikke før kreften har spredd seg til mage og lever. Det som får de fleste pasientene med denne type kreft til å oppsøke lege er nok desverre når den har spredd seg til lever og galle, og de virkelig begynner å føle seg syke. Ofte har da kreften "tatt veien" via magesekk og tolvfingertarm. Jeg har vært borti et par tilfeller av denne typen kreft (før jeg begynte på barneavdelingen) og den ene døde bare et par dager etter at kreften ble oppdaget. Den andre var litt heldigere (var kanskje i 40-årene) og fikk operert bort bukspyttkjertel, magesekk, tolvfingertarm og noe av leveren. Det er vistnok ikke mange som overlever denne type operasjoner, fir de er ganske drastiske (eller de var i allefall det den gangen -2002)

Dette er desverre en "snikende" krefttype, og det er nok hovedgrunnen til at de ikke behandler den så ofte. I tilegg til at når de først opererer så fjerner de ganske mange organer.

Kanskje litt rotete forklart, men jeg har desverre ikke bøkene fra jeg gikk sykepleien her, men skal hente dem, og da kan jeg også svare på dette, for da har jeg det ordrett fra boka, og er enklere å forklare:

Det er vel så få som har levd størsteparten av sitt liv på lavkarbokost, så jeg lurer på hvorfor du mener det?

Iset
30-01-06, 00:56
Er kreft en naturlig del av aldringsprosessen?? Det trodde jeg da ikke? Nå er jeg ingen ekspert på kreft, tvert imot. Men er ikke kreft egentlig en "ny" sykdom, sett i sammenheng med hvor lenge mennesket har levd?

flap
30-01-06, 07:35
Er kreft en naturlig del av aldringsprosessen?? Det trodde jeg da ikke? Nå er jeg ingen ekspert på kreft, tvert imot. Men er ikke kreft egentlig en "ny" sykdom, sett i sammenheng med hvor lenge mennesket har levd?

http://www.cancer.org/docroot/CRI/content/CRI_2_6x_the_history_of_cancer_72.asp?sitearea=CRI

205gti16v
30-01-06, 07:44
Det som er dumt er jo at det ikkje finst litteratur frå steinalderen.
Eg har forstått det sånn at Egypterane hadde mange av dei plagene me har(illustrert vitenskap om tannråte f.eks), og det var nok eit av det første samfunn som hadde eit politisk vedtak om at korn er bra å ete;)
Kostholdet i Egypt var nok ganske så høgkarbo trur eg.

jeef-micro
30-01-06, 09:54
Er kreft en naturlig del av aldringsprosessen?? Det trodde jeg da ikke? Nå er jeg ingen ekspert på kreft, tvert imot. Men er ikke kreft egentlig en "ny" sykdom, sett i sammenheng med hvor lenge mennesket har levd?
Jeg vet jeg har lest om dette med kreft og aldring et sted. Det er nok blitt mere "vanlig" å få kreft i ung alder nå enn det var tidligere, Og hos eldre utvikler kreften seg saktere enn hos unge (som har en større metabolisme) I tilegg til dette må vi også tenke på at det har kanskje blitt mere vanlig at eldre får kreft nå enn før, nettopp på grunn av at levealderen har økt. En viking hadde vist en gjennomsnittsalder på 40år eller noe slikt (mener jeg å ha lest et sted) I dag er gjennomsnittsalderen på 80 eller noe, så vi vet jo ikke hvor gamle de eldste steinaldermennene ble heller :rolleyes:

HP
30-01-06, 10:32
Det er vel slik at kreft har blitt en naturlig del av aldringsprosessen i vår kultur. Og det er jo også utgangspunktet for denne diskusjonen - vil det å gå tilbake til et naturlig kosthold bidra til å forebygge kreft?

Summer
30-01-06, 10:35
Er kreft en naturlig del av aldringsprosessen?? Når vi hadde forelesninger i geriatri, så sa læreren noe som jeg hang meg opp i, og som jeg er veldig veldig enig i: Aldersbetingete sykdommer er ingen naturlig del av aldringsprosessen. Man kan eldes helt fint uten å bli syk. Det er fullt mulig å leve og være frisk, til den dagen man sovner inn.

jeef-micro
30-01-06, 10:36
Det er vel slik at kreft har blitt en naturlig del av aldringsprosessen i vår kultur. Og det er jo også utgangspunktet for denne diskusjonen - vil det å gå tilbake til et naturlig kosthold bidra til å forebygge kreft?

Bare for å se det på en litt annen måte da HP: Levealderen har økt, vil den gå tilbake med et "naturlig kosthold"?
Jeg tror kreft var en naturlig del av aldringsprosessen også før i tiden, det er bare det at vi har fått bedre måter for å finne ut hvilke sykdommer folk har... Vi har flere muligheter til å behandle.
I tilegg har jo kreft blitt mere vanligblandt yngre enn det var tidligere da.

HP
30-01-06, 10:44
Bare for å se det på en litt annen måte da HP: Levealderen har økt, vil den gå tilbake med et "naturlig kosthold"?
Jeg tror kreft var en naturlig del av aldringsprosessen også før i tiden, det er bare det at vi har fått bedre måter for å finne ut hvilke sykdommer folk har... Vi har flere muligheter til å behandle.
I tilegg har jo kreft blitt mere vanligblandt yngre enn det var tidligere da.
Sukker, og industriellt utviklet og bearbeidet mat har aldri fått æren for at levealderen har økt. Hygiene, medisiner og høy levestandard har derimot det.

Det er ikke slik at vi må ut å jakte elg med kjepp og stein for å leve med et naturlig kosthold.

jeef-micro
30-01-06, 10:48
Var helst for å sette det litt på spissen da, det jeg mener er vel at vi vet jo ikke om steinalderfolk hadde kreft eller ikke, så det er litt vanskelig å si at det kostholdet de hadde ikke førte til kreft...

HP
30-01-06, 10:54
Var helst for å sette det litt på spissen da, det jeg mener er vel at vi vet jo ikke om steinalderfolk hadde kreft eller ikke, så det er litt vanskelig å si at det kostholdet de hadde ikke førte til kreft...
Men vi vet at naturfolk som ikke har tatt opp vår kultur enda mangler majoriteten av våre naturlige sykdommer. Og det er jo litt rart å observere at de menneskene som blir eldst her på kloden - ikke lever i vår vestlige verden. Rart fordi det er jo vi som har høyest levealder.

jeef-micro
30-01-06, 10:58
Men vi vet at naturfolk som ikke har tatt opp vår kultur enda mangler majoriteten av våre naturlige sykdommer. Og det er jo litt rart å observere at de menneskene som blir eldst her på kloden - ikke lever i vår vestlige verden. Rart fordi det er jo vi som har høyest levealder.

Det er vel forskjell på høyeste gjennomsnittsalder og hvor gamle enkeltmennesker blir da

HP
30-01-06, 11:10
Det er vel forskjell på høyeste gjennomsnittsalder og hvor gamle enkeltmennesker blir da

Ja helt klart! Men det har nok mest sammenheng med hygiene, medisiner og høy levestandard. Ikke et naturlig kosthold.

Hygiene - vi unngår det meste av smittespredning, lav spedbarnsdødlighet, liten fare for å stryke med av infeksjoner.
Medisiner - vi kan holde folk i live mange år lengre enn de "naturlig" ville levd. Hvis hygiene svikter - så kan vi fikse det.
Levestandard - vi unngår en rekke arbeidsrelaterte ulykker, og død/skade som følge av eksponering for naturkreftene. Død som følge av rovdyrangrep er også uvanlig.

Dette gir en høyere snitt alder, men det gir ikke de eldste og sunneste eldre. Ikke at det er et mål i seg selv å være det landet med flest over 115 ;)

ssskaldeman
30-01-06, 15:24
Här kommer ett intressant abstract:

"J Am Coll Nutr. 1995 Apr;14(2):202-8. Effects of a ketogenic diet on
tumor metabolism and nutritional status in pediatric oncology
patients: two case reports.

Nebeling LC, Miraldi F, Shurin SB, Lerner E.

Nutrition Department, Case Western Reserve University, School of
Medicine, Cleveland, Ohio, USA.

OBJECTIVE: Establish dietary-induced ketosis in pediatric oncology
patients to determine if a ketogenic state would decrease glucose
availability to certain tumors, thereby potentially impairing tumor
metabolism without adversely affecting the patient's overall
nutritional status. DESIGN: Case report. SETTING: University
Hospitals of Cleveland. SUBJECTS: Two female pediatric patients with
advanced stage malignant Astrocytoma tumors. INTERVENTIONS: Patients
were followed as outpatients for 8 weeks. Ketosis was maintained by
consuming a 60% medium chain triglyceride oil-based diet. MAIN
OUTCOME MEASURES: Tumor glucose metabolism was assessed by Positron
Emission Tomography (PET), comparing [Fluorine-18] 2-deoxy-2-fluoro-
D-glucose (FDG) uptake at the tumor site before and following the
trial period. RESULTS: Within 7 days of initiating the ketogenic
diet, blood glucose levels declined to low-normal levels and blood
ketones were elevated twenty to thirty fold. Results of PET scans
indicated a 21.8% average decrease in glucose uptake at the tumor
site in both subjects. One patient exhibited significant clinical
improvements in mood and new skill development during the study. She
continued the ketogenic diet for an additional twelve months,
remaining free of disease progression. CONCLUSION: While this diet
does not replace conventional antineoplastic treatments, these
preliminary results suggest a potential for clinical application
which merits further research."

Sten Sture

Kristian
30-01-06, 16:46
Ja helt klart! Men det har nok mest sammenheng med hygiene, medisiner og høy levestandard. Ikke et naturlig kosthold.

Hygiene - vi unngår det meste av smittespredning, lav spedbarnsdødlighet, liten fare for å stryke med av infeksjoner.
Medisiner - vi kan holde folk i live mange år lengre enn de "naturlig" ville levd. Hvis hygiene svikter - så kan vi fikse det.
Levestandard - vi unngår en rekke arbeidsrelaterte ulykker, og død/skade som følge av eksponering for naturkreftene. Død som følge av rovdyrangrep er også uvanlig.

Dette gir en høyere snitt alder, men det gir ikke de eldste og sunneste eldre. Ikke at det er et mål i seg selv å være det landet med flest over 115 ;)

Jeg har lest litt på folketellingene i norge 1800tallet og det som slår meg er at det var veldig stor andel unge folk, men av og til kan en finne personer på over 90 år.
De hadde nok ett høykarbo samfunn men de brukte lite sukker og melet var ikke så hvitt som idag. Mange omkom på havet og i epidemier. Sult tok sikkert også noen liv. de som overlevde dette kunne bli svært gamle.

elco
31-01-06, 13:16
Här kommer ett intressant abstract:

"J Am Coll Nutr. 1995 Apr;14(2):202-8. Effects of a ketogenic diet on
tumor metabolism and nutritional status in pediatric oncology
patients: two case reports.

Nebeling LC, Miraldi F, Shurin SB, Lerner E.

Nutrition Department, Case Western Reserve University, School of
Medicine, Cleveland, Ohio, USA.

OBJECTIVE: Establish dietary-induced ketosis in pediatric oncology
patients to determine if a ketogenic state would decrease glucose
availability to certain tumors, thereby potentially impairing tumor
metabolism without adversely affecting the patient's overall
nutritional status. DESIGN: Case report. SETTING: University
Hospitals of Cleveland. SUBJECTS: Two female pediatric patients with
advanced stage malignant Astrocytoma tumors. INTERVENTIONS: Patients
were followed as outpatients for 8 weeks. Ketosis was maintained by
consuming a 60% medium chain triglyceride oil-based diet. MAIN
OUTCOME MEASURES: Tumor glucose metabolism was assessed by Positron
Emission Tomography (PET), comparing [Fluorine-18] 2-deoxy-2-fluoro-
D-glucose (FDG) uptake at the tumor site before and following the
trial period. RESULTS: Within 7 days of initiating the ketogenic
diet, blood glucose levels declined to low-normal levels and blood
ketones were elevated twenty to thirty fold. Results of PET scans
indicated a 21.8% average decrease in glucose uptake at the tumor
site in both subjects. One patient exhibited significant clinical
improvements in mood and new skill development during the study. She
continued the ketogenic diet for an additional twelve months,
remaining free of disease progression. CONCLUSION: While this diet
does not replace conventional antineoplastic treatments, these
preliminary results suggest a potential for clinical application
which merits further research."

Sten Sture
Ja, dette var svært interessant - og spesielt konklusjonen! Takk for denne!

Kristian
31-01-06, 13:51
Ja, dette var svært interessant - og spesielt konklusjonen! Takk for denne!

Ja, nå forsto jeg ikke konklusjonen, kan du oversette?:o

elco
31-01-06, 15:49
Ja, nå forsto jeg ikke konklusjonen, kan du oversette?:o

Målet med undersøkelsen var slik jeg forsto det å se om kostindusert ketose hos pediatriske (?) kreftpasienter ville gjøre glukose mindre tilgjengelig for visse typer svulster, og dermed vanskeliggjøre svulstens metabolisme uten at pasientens næringsmessige status ble berørt. (Beklager klønete oversettelse, men jeg er ikke ekspert)

Og konklusjonen leser jeg som en forsiktig positiv holdning til å undersøke dette videre:
Selv om dette kostholdet ikke kan erstatte konvensjonell behandling, antyder de foreløpige funnene et potensial … som fortjener videre forskning (noe sånt).

Og det må da være bra?! Jeg synes iallfall det er spennende…

Iset
31-01-06, 18:35
Når vi hadde forelesninger i geriatri, så sa læreren noe som jeg hang meg opp i, og som jeg er veldig veldig enig i: Aldersbetingete sykdommer er ingen naturlig del av aldringsprosessen. Man kan eldes helt fint uten å bli syk. Det er fullt mulig å leve og være frisk, til den dagen man sovner inn.

Det er nemlig akkurat dette jeg også har hørt, så derfor stusset jeg litt over at kreft skulle være en NATURLIG del av alderdommen. Jeg tror nok heller det er BLITT det pga kostholdet, samt faktorer som økt forurensning, miljøgifter i maten, dårlig inneklima osv. Men kostholdet er nok den største synderen, tror jeg.

HP
31-01-06, 19:26
Det er slik at hvis mange nok blir det - så blir det naturlig ;) Et annet ord for vanlig egentlig. Mange blir det - ergo: det må være naturlig.

jeef-micro
31-01-06, 22:56
Når vi hadde forelesninger i geriatri, så sa læreren noe som jeg hang meg opp i, og som jeg er veldig veldig enig i: Aldersbetingete sykdommer er ingen naturlig del av aldringsprosessen. Man kan eldes helt fint uten å bli syk. Det er fullt mulig å leve og være frisk, til den dagen man sovner inn.

Om du er "frisk" til du sovner inn... hva gjør at du sovner inn da?
noe svikter jo, det er jo derfor vi dør...

Iset
01-02-06, 00:31
Det er vel kroppen som bare sier takk for seg etter et langt liv, at vi er foreldet? Man trenger jo ikke være syk for å dø av alderdom? Det blir jo ikke helt sammenlignbart med kreft.

jeef-micro
01-02-06, 06:29
Det er vel kroppen som bare sier takk for seg etter et langt liv, at vi er foreldet? Man trenger jo ikke være syk for å dø av alderdom? Det blir jo ikke helt sammenlignbart med kreft.

Dersom det jeg husker er riktig (at kreft er en naturlig del av det å eldes -og jeg sier ikke at alle får det) så er det faktisk sammenlignbart, for det er ikke alle som dør av kreft. Hos de eldre utvikler kreften seg langsommere, og mange dør med kreften sin, ikke av den. Og det å "si takk for seg" betyr jo også at noe svikter... viss ikke hadde jo ikke vedkomene dødd

Kristian
01-02-06, 09:34
Hadde vært interisankt å sett en undersøkelse på dette. Men de eldre blir sjeldent obdusert så lenge de ikke har noen spesielle sykdomstegn.

ssskaldeman
01-02-06, 10:12
Hadde vært interisankt å sett en undersøkelse på dette. Men de eldre blir sjeldent obdusert så lenge de ikke har noen spesielle sykdomstegn.

En stor andel av gamla människor som obduceras har icke aktiva tumörer, eller tumörer som kapslats in. Det finns en tysk läkare som skrivit en massa om detta. Minns inte hans namn. Jag gissar att en frisk kropp som får naturlig näring kan kontrollera tumörerna själv. På samma sätt som den kan bekämpa (nästan?) alla andra sjukdomar.

Sten Sture

janmesi
01-02-06, 15:35
Jeg vil anbefale alle å lese hva Lutz skriver om nettopp kombinasjonen for mye karbohydrater og kreft i boken Bedre uten brød. For mye insulin i kroppen fører til påvirkning av celler. Kreftceller foretrekker glukose som næring.

Kristian
13-02-06, 22:35
Noen som så tabloid idag om kreftbehandling i tyskland? På nyhetene sa de at norske politikere mente norske leger/forskere burde kikke på de tyske metodene. Noen som så hva behandlingen gikk ut på:confused:

flap
13-02-06, 22:55
Noen som så tabloid idag om kreftbehandling i tyskland? På nyhetene sa de at norske politikere mente norske leger/forskere burde kikke på de tyske metodene. Noen som så hva behandlingen gikk ut på:confused:

Så sånn halvveis på programmet, det handlet bare om en spesiell type medisin som pr. dags dato ikke blir brukt i Norge til den type kreft som pasienten det omhandlet hadde. Tror nok ikke at det er så stor forskjell mellom kreftbehandling i Norge og Tyskland, men ulike forskningsmiljø forsker på ulike behandlinger/medikament og har desverre vanskelig for å uten videre ta det de andre finner ut for god fisk.

Sense
17-06-08, 19:12
Etter et søk (nå husker jeg ikke etter hva engang.... :o ) så kom jeg bort i denne tråden.... sett bort fra kranglingen så ble jeg helt oppslukt, og dermed skuffa når den brått var slutt. Så nå prøver jeg å dytte den opp i igjen i håp om at noen kanskje har noe nytt å bidra med...?? Er jo et par år siden den var oppe.

Et utrolig interessant tema dette her.....

leeha
17-06-08, 19:46
jeg vet ikke om lavkarbo hjelper mot kreft, men jeg vet at hadde jeg fått det igjen ville jeg aldri ha hatt cellegift. jeg hadde eggstokkkreft for 6 år siden og fikk bep kur (en mix av 3 cellegifter) det er en av de hardeste de har på radium. Jeg skulle ha 6 kurer men nekta etter 5, det holdt. Det føltes som å dø. all celledeling stoppa opp , og det er vel det som skjer ved alderdom.
Jeg er nå uføretrygda pga fatigue ( utmattelsessyndrom) har måttet bytte ut et ankelledd pluss masse andre morsomme bivirkninger. Faktisk alle i boka også noen de har skrevet inn etterpå :D Jeg la også på meg 20 kilo , de er jeg jo selvfølgelig kvitt nå etter lavkarbo pluss 10 ekstra. men iallefall jeg ville prøvd det meste istedenfor cellegift. det tar jo nesten livet av deg. håpet er jo bare at kreftcellene dør litt før de vanlige cellene. Men jeg lever, litt flaks skal man jo ha :)