View Full Version : Spørsmål til Torkil om hudproblem og mulig vitaminmangel...


Malin
27-01-06, 00:02
Hei Torkil!

Min mann spiser også ketolysekostholdet, og han har fått et seriøst problem kviser og svært tørr og flassende hud på nesen, noe han ikke var plaget med før...:o Han har ikke vært plaget med kviser siden han var i tenårene, før nå de siste måneden(e) på ketolysekostholdet.

Må sier at han ikke har vært så nøye med å ta 1 multivitamin og 3 B- kompleks fra Nycoplus pr dag... men kan dette være årsaken da???

Spør jeg, for han sliter mye med dette for tiden, vil ikke være med ut lenger... og jeg forstår han! Han har ellers ingen som helst plager eller problemer, og trives utmerket på dette kostholdet, men så var det dette da...

Summer
27-01-06, 09:59
Det kan være vitaminene. Han får være litt mer nøye med å ta dem en periode og se om det bedrer seg. Ellers, så kan det jo også være en slags utrensing. (Dersom ha spiste snop og industrielt behandlet mat tidigere) Også kan det være feks. at han nå reagerer på noe han ikke tåler, som feks. melkeprodukter.

Albertine
27-01-06, 10:02
...eller for lite fett?

Torkil
27-01-06, 11:33
Hei
Dette er en veldig uvanlig problemstilling. Hvis man ser bort fra de første to uker får nesten alle renere, glattere og mer smidig hud når de følger ketolysekuren. Tar han ketolysetablettene trenger han ikke andre tilskudd ennevt magnesium som kan forsøkes 2 uker.
Følger han kuren med variasjoner i de blandede salater og grønnsaker og holder maten fet tror jeg problemet ligger et annet sted.
Kanskje er det seborrhoisk dermatitt som skyldes en sopp, den behandles med soppkrem. Utslett er naturligvis umulige å vurdere på beskrivelsen.
Han bør sjekke seg hos en hudlege, forutsatt, at han for øvrig følger ketolysekuren i sin enkelthet.
PS sol kan være løsingen, på denne tid får mange røde flassende utslett og hudproblemer.
Vennlig Hilsen
Torkil