View Full Version : Skadelig å spise rått bacon?


Iset
30-01-06, 14:26
Snuppa mi på 2 år elsker rått kjøtt. Hun blir helt ellevill når jeg skal steke bacon, hun stjeler baconet hele tiden og spiser det hel rått. Jeg har ikke turd å gi henne mer enn noen få små biter til nå, er redd det ikke er så heldig. Hun liker ikke så godt stekt, helst rått. Smør spiser hun også tykke chunks av. :eek:

Jeg tenker litt på nitritter og sånt, men det er det vel i baconet selv om det er stekt også? Hva mener dere? Skal jeg fortsette å gi henne litt, eller bør jeg steke det først? Jeg er veldig hygienisk altså (bakterier).

mofe
30-01-06, 14:28
Jeg snakket med noen angående dette, som hadde noen bekjente som jobbet på slakteri, tror jeg. Og hun sa at denne venninnen nå ALDRI mere spiste noe som ikke var gjennomstekt (altså heller ikke f.eks biff som var blodig).

Jeg vet ikke jeg - men jeg pleier å smake på maten ettersom den står og koker/steker - men venter alltid til jeg vet at det iallfall er gjennomstekt.

mofe
30-01-06, 14:29
Jeg bare kom på et ord.. trikiner? Kan det ikke være det i kjøtt, avogtil -selv om de sjekker? En parasitt? Mener det var det. Og den vil jo dø om man gjennomsteker.

mofe
30-01-06, 14:30
Titt på denne, Iset, ser ut som en god link.

http://www.helsenytt.no/artikler/raa_mat.htm

mofe
30-01-06, 14:31
Så gøy - jeg FIKK faktisk noe med meg fra zoologi-kurset på Ås i fjor :p

jankph
30-01-06, 14:33
Jeg har gomlet i meg rått kjøtt og bacon og blodige biffer i hele mitt liv og lever fortsatt i beste velgående og aldri blitt syk av det...hygiene er viktig ja, men sålenge det er vakuunpakket og ferskt ser ikke jeg noen betenkeligheter. Dessuten, det er en grunn til at vi har et immunsystem...og det blir jo ikke noe sterkere av at vi ikke tester det litt nå og da.

Iset
30-01-06, 14:34
:eek: Tusen takk, Mofe!! Da er det slutt på rått kjøtt her i huset ja! Heldigvis steker jeg ALLTID kjøttet godt, jeg takler ikke engang rosa biff. :P
Da får jeg heller bare gi henne litt smør og skufle henne ut av kjøkkenet mens jeg steker baconet. :D

Iset
30-01-06, 14:35
Jeg har gomlet i meg rått kjøtt og bacon og blodige biffer i hele mitt liv og lever fortsatt i beste velgående og aldri blitt syk av det...hygiene er viktig ja, men sålenge det er vakuunpakket og ferskt ser ikke jeg noen betenkeligheter. Dessuten, det er en grunn til at vi har et immunsystem...og det blir jo ikke noe sterkere av at vi ikke tester det litt nå og da.

Nei, på meg selv er det jo greit, men jeg tør ikke gamble sånn med datteren min. Det stod at det var farligst for barn og svake. Hun blir brynet nok av andre barn og slikt uansett, vi har det langt fra sterilt hjemme. :p

mofe
30-01-06, 14:37
Dessuten, det er en grunn til at vi har et immunsystem...og det blir jo ikke noe sterkere av at vi ikke tester det litt nå og da.

Jeg ser poenget ditt, jan - men jeg ser ikke helt hvorfor vi skal velge rått kjøtt til immunforsvaret vårt for å bryne seg på. :)

Nille
30-01-06, 15:08
Jeg har spist rått bacon hele livet jeg.... og lever enda ! Jeg spiser gjerne rått kjøtt - men bare oksekjøtt eller vilt - om det har vært frosset først. Det har jeg skrevet om i en annen tråd her inne.... ha'kke tid til å søke den opp....

Svin og kylling spiser jeg ikke rått -utenom svinekjøttet i baconet da....
Nå er vel ikke røykt kjøtt helt "rått" heller da... Spekeskinke ville å så fall være like farlig, den er jo også røkt, men i tillegg tørket ? Er det ikke slik ?

Eva
30-01-06, 15:17
Har hele livet spist store klumper:o med rå kjøttdeig innen tilberedning. Også jeg lever i beste velgående.:D

Iset
30-01-06, 15:19
Åh takk dere, begynte å kaldsvette litt her nå, siden jeg jo har gitt det til min dyrebare lille datter. :nervøs:
Jeg tenkte på det samme som Nille, nemlig at det jo er røkt slik som spekeskinke. Så da kan jeg altså fortsette med det ja. :)

Men bør det begrenses? Hun kan glatt spise 100 gram rått bacon daglig om hun får....

Albertine
30-01-06, 20:32
Det er ganske mye salt i bacon da, så hun må få rikelig med drikke attåt.

205gti16v
05-02-06, 05:35
Meiner å ha lest at c-vitamin nøytraliserer natriumsnitrit.

Åt carpacio i Italia i sommer, slafseslam:) Ingen problem å ete rått kjøtt, så lenge imunforsvaret er oppegåande.

jeef-micro
05-02-06, 17:39
Meiner å ha lest at c-vitamin nøytraliserer natriumsnitrit.

Åt carpacio i Italia i sommer, slafseslam:) Ingen problem å ete rått kjøtt, så lenge imunforsvaret er oppegåande.

carpacio? hva er det?

Nille
05-02-06, 17:55
carpacio? hva er det?

Det er rått rødt kjøtt eller fisk skåret i tynne tynne skiver - ofte med en dressing av olivenolje/balasamico. Gjerne med basilikum, hvitløk og parmesan høvlet over.

Det lages på mange måter, men kjøttet (oksekjøtt, viltkjøtt)/fisken (tunfisk egner seg best) har som regel vært frosset under et visst antall grader et visst antall dager (får å drepe evt. basilusker) og skjæres i løvtynne skiver.

Svin og kylling brukes IKKE