View Full Version : mofe'sss høyfett kjøttkaker


mofe
30-01-06, 18:51
Legger denne under middag jeg - men kan med fordel spises som frokost eller lunsj! :ja:

Ca. kost for hver kake (8 stk.); rundt 16-17 kroner!

mofe'sss høyfett kjøttkaker; ca. 3 deler kjøtt, 1 del fett, ?? del karbohydrater
(skal redigere inn dette senere - hvor mye veier 1 stor paprika??)

590 gram kjøttdeig av storfe (14 % fett)
Ca. 400 gram "avskjær av kotelett" (svin), hvor jeg har "sett med øyet" at inneholder rundt 250 gram fett. Kan være 200, kan være 300 - jeg har ikke vekt.
3 egg
1 stor rød paprika
2 never ost (revet norvegia)
1 ss seterrømme

-

Skar opp paprika i biter, hadde i bolle sammen med alt utenom avskjæret.

Skar opp avskjæret i mindre biter, og stekte på svak varme i 5 minutter (tenkte at det kanskje ikke ble ordentlig stekt om jeg bare blandet det i rått, siden kjøttdeig har mindre tetthet enn kjøtt/fett.. (?) )
Avkjølte avskjæret - hadde oppi blandingen.

Lagde små kaker av deigen, stekte på svak varme.



De står og steker nå - kommer inn etterpå, har bilder av hele kokkeleringen min! :)

mofe
30-01-06, 20:03
-

mofe
30-01-06, 20:05
Bacon ferdigstekt (skal steke dem lengre neste gang - ser at noen få av dem har litt rødfarge enda..).

Og første ladning ferdig. Stekte disse på laveste, og nestlaveste varme i sikkert 45 minutter, søster ringte fra USA.. :)

mofe
30-01-06, 20:07
Andre ladning lagt i panna. Fikk altså 8 store til sammen.

Mitt ferdige produkt! Sitter og spiser nå, smaker hysterisk godt, perfekt med seterrømmen til. Må huske neste gang å salte og pepre dem litt når de ligger i panna, dog.

Karakter 10/10!!

hede
30-01-06, 20:16
mofe: kan du komme en tur til nord-norge å lage kjøttkaker til meg. begynner å bli temmelig lei av kyllingfilet, laks og creme-fraiche.

hede

mofe
30-01-06, 20:25
mofe: kan du komme en tur til nord-norge å lage kjøttkaker til meg. begynner å bli temmelig lei av kyllingfilet, laks og creme-fraiche.

hede

You can do it, hede! Virkelig, det var innmari enkelt. Og masse kutting av ting - det er jo ganske så mannlig, sant? Du kan bruke det som et skalkeskjul om noen spør hvorfor i all verden du lager maten, og ikke en kvinne? :p

Iset
30-01-06, 21:17
Mmmm. Jeg er også nettopp ferdig med stekingen. Fikk 14 stykker av 1 kg kjøttdeig, 100 gram bacon og 100 gram ost. De smaker helt fantastisk. :sikle:

hede
30-01-06, 21:24
Du kan bruke det som et skalkeskjul om noen spør hvorfor i all verden du lager maten, og ikke en kvinne?
Da drar jeg frem samekniven min i løpet av uka og prøver!

hede

mofe
30-01-06, 21:27
Da drar jeg frem samekniven min i løpet av uka og prøver!

hede

Gi tilbakemelding her da, hvordan det gikk, og hvordan du syntes det smakte :ja:

hede
30-01-06, 21:32
Det skal jeg. Takk for tråden.

hede

mofe
30-01-06, 21:37
Har regnet ut at om man får 8 kaker, koster hver ca. mellom 15 og 18 kroner...! Og det er et helt måltid i seg selv - iallfall for meg.

Aline
30-01-06, 22:19
dette skal jeg prøve imorgen :ja: (sånt avskjær, må man i ferskvaredisk å kjøpe, sant? )

:)

mofe
30-01-06, 22:35
dette skal jeg prøve imorgen :ja: (sånt avskjær, må man i ferskvaredisk å kjøpe, sant? )

:)

Regner med det, ja. Men bacon funker nok like fint :ja: - selv om det er dyrere.

Iset
30-01-06, 22:38
Jeg er smartere enn jeg ser ut, for jeg fant ut at alt det hvite fettet på baconet som jeg jo har kastet hele livet, kan jeg bruke i kjøttkakene!!! Tenk på alt det jeg har kastet... :eek:
Så fra nå av blir det hvite brukt i kjøttkaker, pluss litt bacon også da, og det rene gode baconet som er igjen spiser jeg. :D

nøtta
31-01-06, 12:23
wow kokke mofe !!!! :hungry: saa flink du er, var saa goy med bilder !!!

Siljevanilje
07-02-06, 11:59
Hei mofe!
kjøttkakene dine så gode ut,
jeg skal lage mine egne idag av, 1 kg lammedeig og 1 kg kjøttdeig ca 250 g rent fett fra bacon. ( kresne silje) og gjerne litt paprika og løk. og et vispa egg for å holde alt sammen. nam nam..

gleder meg til middag jeg.

:klem: til bestemofe`n

mofe
07-02-06, 13:17
fortell hvordan de smaker da, silje! :)

Siljevanilje
08-02-06, 15:06
mine ble laga igår av 1 kg lammedeig , 800 g vanlig kjøttdeig og 300 g rent fett fra bacon. 1 løk hakket, og 1 paprika, og masse krydder, alle sjalottløk krydder , basilikum og salt og pepper.
og litt rapsolje.

det ble 22 kjøttkaker, jeg la de oppi sånn teflon muffinsform, og hadde i ovnen på 200 grader i ca 25 min.

jeg har en lei tendens til å svi de hvis jeg steker de på panna.
men det ble kjempe gode, litt tørre. men satser på de blir bedre.
og siden kraften av kjøttkakene ble liggende i muffinsformene etterpå, har jeg kjølt den ned, og ska lage suppe av den idag. og da må jeg jo ha oppi et par slanke kaker.

tror ikke jeg hadde nok fett oppi. men både i lammedeigen og den vanlige deigen er det masse. i lammedeigen sto det ikke på, det var kjøpt på et slakteri. men det va masse hvite felt i deigen.

skal ha enda mer bacon fett oppi neste gang.

nam nam:D