View Full Version : Helserisiko midjemål: 90 cm for kvinner, 100 cm for menn


mofe
09-02-06, 15:04
Ser på Oprah nå. (veldig godt program, reprise imorgen tidlig, tv3)

Om midjemålet for kvinner er over 90 cm (100 for menn), har man en forhøyet risiko for hjerte- og karsykdom.

Jeg tror jeg har rundt 86 cm, ellernoe sånt..

Men midjen, det er den tynneste delen av magen din? Mellom navlen og puppene?

Skorpia
16-02-06, 00:59
Ser på Oprah nå. (veldig godt program, reprise imorgen tidlig, tv3)

Om midjemålet for kvinner er over 90 cm (100 for menn), har man en forhøyet risiko for hjerte- og karsykdom.

Jeg tror jeg har rundt 86 cm, ellernoe sånt..

Men midjen, det er den tynneste delen av magen din? Mellom navlen og puppene?

Midjen er partiet mellom ribbeina og hoftene,omtrent på høyde med navlen altså livvidden.

Bolla Piggsvin
16-02-06, 13:03
Ser på Oprah nå. (veldig godt program, reprise imorgen tidlig, tv3)

Om midjemålet for kvinner er over 90 cm (100 for menn), har man en forhøyet risiko for hjerte- og karsykdom.

Jeg tror jeg har rundt 86 cm, ellernoe sånt..

Men midjen, det er den tynneste delen av magen din? Mellom navlen og puppene?



Ja, da ligger jeg godt under faregrensen der, i hvert fall! Men ærlig talt, kommer det ikke litt an på hvor høy man er? Lille meg på 1,65 bør vel være smalere "all over" enn en dame på 1,85 f.eks? :confused:

Zoë
19-02-06, 23:23
Mener å ha lest at kvinner bør måle under 80 cm, jeg.

Bolla Piggsvin
20-02-06, 10:48
Jeg mener å ha hørt at det har noe med forholdet mellom midje og hofter å gjøre. Hvis man har forholdsvis smalt liv (i forhold til resten av kroppen, altså) er visst faren mindre. Det er jo "eplefasongen" som er skummel. Den får man også lett om man spiser mye karbohydrater.

Fjonken
20-02-06, 10:51
Midjen din ligger ca 2 cm over navlen. Nå har jeg 6 cm igjen før jeg kan si meg friskemeldt. Det skal gå det.. skal trene masse fitnessball nå framover, for nå er jeg skikkelig gira.. :D

Albertine
20-02-06, 12:02
Midjen din ligger ca 2 cm over navlen.:lol: Ikke denne midjen nei!

Begod
20-02-06, 12:09
Hmm måler alltid rett på navlen , som også er det tykkeste punktet for min del. De rettlings linjenen som jeg har hørt tidligere er 88 cm for kvinner og 94 cm for menn målt ved navlen.

For min egen del tror jeg at jeg kansje må ned under 90 cm for å få en nogenlunde symmetri med resten av kroppen.