View Full Version : Æ vart skræmt


Kristian
17-02-06, 04:32
Driver å leser vitaminrevolusjonen av Flytli, jeg bruker multivitaminpreparater med jern fordi jeg føler meg mye bedre med litt mer jern, men så leser jeg at hvis en tar tilskudd som inneholder jern så øker jernlagrene og det kan føre til hjertesykdom. :( . Årsaken til lavt jern i blodet kan være for lite av magnesium, kobber og sink. Leser så på alle boksene mine og finner ut at kobber mangler i de tilskuddene jeg bruker nå men den som jeg brukte før inneholdt litt kobber og jeg følte meg mye bedre med det tilskudde, så nå skal jeg lete etter ett tilskudd som inneholder kobber.
Men så leser jeg at krom hemmer opptaket av jern i tarmen. Nå har jeg tatt mye kromtilskudd i flere år og føler at jeg har rikelig av akkurat det mineralet fordi rent krom ikke virker mot søtsug for meg. Når jern ikke blir tatt opp i tarmen, blir det da heller ikke plassert i jernlagrene:confused: ?
Har jeg da mye jern i lagrene eller ikke. ??? Jeg skal uansett finne ett tilskudd med kobber for å se om jeg klarer meg uten jerntilskudd da.

Summer
17-02-06, 09:33
Uff, man kan bli aldeles sprø av å lese slikt. :p
Om du har mye jern eller ikke, det kan du jo lett teste hos legen din. Jeg lurer meg på om vi kansje får nok jern gjennom kosten når vi spiser lavkarbo? Jeg tat hvertfall ikke jerntilskudd, og når jeg tork blodprøver for en måned siden, så fikk jeg beskjed om å stoppe med en gang å ta jerntilskudd hvis jeg gjorde det, for jernlagrene mine var så høye. :p
Kansje det ikke er jernet som gjør at du føler deg bedre med akkurat dette tislkuddet? Kobber og zink henger sammen også for mye av zink, så kan du få kobbermangel, og omvendt...
Det lureste er vel å finne et tilskudd som har alt plassert sammen slik det skal være i synergiefekt, også ta ekstra tilskudd av det man føler man har ubalanse på for å jevne ut. Ofte så kan det vel være lurt å få sjekket slikt for å være på den sikre siden, hvis man har penger til det.

Kristian
17-02-06, 18:35
Legen min har tro på lavkarbo for det følger han selv men kosttilskudd har han ingen tro på og dermed så har ikke han greie på det. Så jeg går ikke til ham for å sjekke det.
Kona har jerntabletter og tar jeg en av de så føler jeg meg i mye bedre form med en gang. Har også tidligere prøvd samme multivitamin med og uten jern. Følte at den uten jern var som å kaste penger i do mens den med jern ga meg overskudd. Men nå vet jeg at det er kobber jeg trenger, så nå er jeg på utkikk etter noe som inneholder både kobber og sink. Inneholder det også bor, selen, magnesium, kalsium og kalium så ville jo det flott.

Skorpia
17-02-06, 18:46
Legen min har tro på lavkarbo for det følger han selv men kosttilskudd har han ingen tro på og dermed så har ikke han greie på det. Så jeg går ikke til ham for å sjekke det.
Kona har jerntabletter og tar jeg en av de så føler jeg meg i mye bedre form med en gang. Har også tidligere prøvd samme multivitamin med og uten jern. Følte at den uten jern var som å kaste penger i do mens den med jern ga meg overskudd. Men nå vet jeg at det er kobber jeg trenger, så nå er jeg på utkikk etter noe som inneholder både kobber og sink. Inneholder det også bor, selen, magnesium, kalsium og kalium så ville jo det flott.

Hallo !!!! Jerntabletter er ikke noe du skal ta uten at legen din har sagt det til deg,det kan være direkte farlig,dersom du ikke har påvist jernmangel. Dessuten er ikke jerntabletter noe en får umiddelbar virkning av,så det må være psykosomatisk.

Skorpia
17-02-06, 18:50
Å Kristian, trodde du hadde mere vett enn som så. Eller har Tine meierier tatt fra deg alle cellene;) Spesielt jerncellene:D

Kristian
18-02-06, 00:35
OK, da er jeg psykosomatisk. Jeg har ikke tatt jern regelmessig. jeg har prøvd det for å se om det var en reaksjon. Jeg har nok hatt for lite jern i blodet fordi jeg har tatt så mye kromtabletter, derfor har jeg fått så god virkning av å prøve en og annen tablett. Nå skal jeg prøve med kobber, magnesium og sink for å se om jeg får utnyttet jernlagrene.

Men er det ingen som vet om jern kommer i jerndepoet når krom hindrer at jern blir tatt opp i tarmen:confused:

Hallo !!!! Jerntabletter er ikke noe du skal ta uten at legen din har sagt det til deg,det kan være direkte farlig,dersom du ikke har påvist jernmangel. Dessuten er ikke jerntabletter noe en får umiddelbar virkning av,så det må være psykosomatisk.

Nille
18-02-06, 00:57
Kan ikke svare deg på det med jerndepot og hvordan det fungerer. Har bare lært at alle har et jerndepot og at det er viktig å få fylt opp dette når man har gjennomgått operasjoner etc. Finner ikke noe om akkurat det på nettet heller.

Tror ikke reaksjonen din er psykosomatisk Kristian. I vår familie er det arvelig anemi over hele linja, - og før jeg la om kostholdet merket jeg veldig fort om jeg hadde glemt å ta dagens "folifer/ferrofer" eller hva den nå het jernpilla mi. Nå viser blodprøver og tester at jeg ikke behøver jern tilskudd lenger. Hvorfor vet jeg ikke, men jeg er happy jeg !

Har klippet litt inn litt fra Helsenytt jeg Kristian - men sjekk gjerne linkene: (http://www.helsenytt.no/artikler/blodmangel.htm (http://www.helsenytt.no/artikler/blodmangel.htm)
http://www.helsenytt.no/artikler/jernmangel.htm (http://www.helsenytt.no/artikler/jernmangel.htm)
http://www.helsenytt.no/artikler/jernoverskudd.htm (http://www.helsenytt.no/artikler/jernoverskudd.htm)):
(har uthevet noe med rødt)


Jernpiller i feil mager

- Å spise jernpiller er vel enkel og grei «sikringskost»?
- Jeg ser ingen grunn til at folk flest skal spise jernpiller. Alt tyder på at mye slikt jern havner i feil mager. Med andre ord: En stor del av jernet som kjøpes på apotek, tas av folk som ikke trenger dette tilskuddet til kosten.
- Hvem har behov for jernpiller?
- Først og fremst de som har mistet deler av magesekken etter operasjon, de som er gravide, de som regelmessig er blodgivere og de som har fått konstatert jernmangel-anemi ved legebesøk.
- Er det rett og slett usunt å spise jernpiller?
- Vi har ikke holdepunkter for å hevde at det er usunt for folk flest å spise unødvendige jernpiller, men enkelte får bivirkninger av jerntilskudd og hos noen kan jernpillene føre til at et blodtap via tarmen oppdages sent. Et annet medisinsk problem i denne forbindelse er at barn kan få tak i jerntabletter som oppbevares usikret for eksempel på kjøkkenet eller i ulåst medisinskap. Dersom barn tar for eksempel 15-20 tabletter, kan det føre til en livstruende forgiftning. Hvert eneste år oppstår det flere ganger slike farlige situasjoner - på grunn av at folk oppbevarer jerntabletter tilgjengelig for mindreårige.

Kristian
20-02-06, 11:24
Takk Nille, dette var fine linker. Jeg vet ikke om legen sjekket ferritin og hemoglobin sist gang jeg var der. Jeg visste jo ikke hva det var. Tror du jeg kan ringe legekontoret å få det sjekket om det var med på testen.?