View Full Version : Måltid for en laaang dag


janmesi
21-02-06, 08:58
Hei folkens
I går, mandag, hadde jeg en ganske hektisk dag. Stod opp i 8-tiden, og orket ikke å spise frokost - hadde spist så mye sent på kvelden dagen før.

Dagen var bizzi - skulle på et møte klokken 17 og ett klokken 19. Kun lunsj.

Dette spiste jeg klokken 12.00 - og først litt over ni begynte jeg å bli småstressa etter å få i meg mer mat:

1 egg
1 god, stor skvett sæterrømme (I think this is the trick - kanskje 1/4 beger)
3 store skiver skinke
1 godt stykke leverpostei med en god del majones
1 fiskekake med majones
Noen salatblader, litt paprika og den slags

På begge møtene var det småkaker (jæck!) fremme, men fristelsen var totalt fraværende. Okej, magen begynte å si fra - sakte men sikkert - at den var klar for mer næring i åtte-halv ni tiden. Men kakene fikk stå i fred fra mine hender.

Utrolig befriende å kunne gå så lenge mellom måltidene, men ideelt sett skulle man vel hatt litt påfyll litt før klokken ti - som det ble før jeg var hjemme ...

mvh Jan, ti. 21/02-06

jankph
21-02-06, 09:56
Jepp, jeg har selv erfaring med at rømme gjør susen når man trenger mat for en laaaang dag. Alt jeg steker blir som regel avsluttet med å helle litt rømme i stekepanna for å lage deilig rømmesaus...nammmmmm!

Fjonken
21-02-06, 10:09
På Atkinsinduksjon skal man være forsiktig med rømma, så det jeg gjør er å hive i meg en ekstra proteinshake når jeg aner at dagen kan bli lang og med få måltider. Proteinene holder meg mett veldig lenge.

janmesi
22-02-06, 13:29
Hvorfor skal man være forsiktig med det iflg Atkins? (Det var nytt for meg, men det er kanskje generell skepsis til meieriprodukter?)

Albertine
22-02-06, 13:31
Du kan spise inntil 2 ss rømme og 6 ss fløte pr. dag på Atkins induksjon.

Fjonken
22-02-06, 13:37
Albertine sa det for meg.. :)

Iset
22-02-06, 13:51
2 ss rømme? Det var sannelig ikke mye. Glad jeg ikke går på Atkins induksjon. :eek: :D

Fjonken
22-02-06, 14:09
Det holder i massevis.. ;)

Iset
22-02-06, 14:13
Ikke for meg. :P

Fjonken
22-02-06, 14:15
Man venner seg til mye vett du Iset. Du har vent deg til Skaldemanns anbefalinger. Jeg er i ferd med å venne meg til Atkins sine. Men begge må vi følge visse regler.. selv om vi har samme målet.

Iset
22-02-06, 14:17
Ja, jeg mente ikke å kritisere Atkins altså. Jeg går jo ikke på Skaldeman, jeg følger mine egne retningslinjer, fordi jeg nå kjenner mer og mer hvilken mat kroppen min trives med, og det er IKKE ren animalsk mat, men mye animalsk mat + grønnsaker, bær og nøtter. :)

Jeg bare syntes at 2 ss rømme var veldig lite og skjønner ikke helt hvorfor man får spise så lite, men om man syns det er greit så er det jo greit. :)

Fjonken
22-02-06, 14:27
Det er helt greit.. ble ikke sur jeg:D
Små mengder er nok til å sette litt smak på maten vet du. Rømme gir litt gnist til salaten og kan brukes som jevning. Og fløten kan man spare opp til en piska kremdott som dessert. For meg er disse rasjonene helt greie.. trenger ikke mer.