View Full Version : Hvordan smørdampes grønnsaker


GINOK
21-02-06, 16:48
Bruker for lite grønnsaker i kosten min, dette har jeg tenkt å gjøre noe med. Så derfor, hvordan smørdampes grønsaker på best måte. Eksempelsvis broccoli; kokes den mør i vann først og dampes i smør etterpå eller smørdampes den fra rå tilstand. Evt krydder, salt og andre ingredienser? Noen som kan forbarme seg over en analfabet i kokkekunsten.

GINOK

Nille
21-02-06, 17:07
Fra en ekspert:


Smørdamping
Kok opp vatn, ha i smør og smak til med salt. Vatnet treng ikkje dekkje grønsakane dersom du brukar lokk. Grønsaker treng forskjellig koketid ettersom type grønsak og korleis dei er kutta opp. Vi brukar smør i vatnet av fleire grunnar. Smøret gjev betre smak på
http://www.brimi.no/tips/bilder/utstyr_felles.jpgkokte grønsakar, som ofte kan vere smaklause. Dei held seg lenger e varme på grunn av feittet i smøret. Dei blir blanke og finare å sjå på. Sil godt av vatnet før servering. Dette er god kraft som ein kan bruke i for eksempel saus.

Iset
21-02-06, 18:12
Jeg følger "oppskriften" bak på brokkoliposen. Smelt en stor klatt smør i en gryte, legg i frossen brokkoli og ha lokk på. La dem surre i smøret (middels varme) til de er møre.

På den måten slipper man å tømme ut vitaminrikt vann. :D

Fjonken
21-02-06, 20:00
Jeg bruker dampkjele og slenger smør på i de siste dampeminuttene. Denne metoden kan også brukes med dampboks i mikroovn.

luringen
21-02-06, 20:22
jepp, bare å sette igang...min favoritt for tiden; smørdampet fennikkel!!!

Huldr
22-02-06, 01:45
Jeg følger "oppskriften" bak på brokkoliposen. Smelt en stor klatt smør i en gryte, legg i frossen brokkoli og ha lokk på. La dem surre i smøret (middels varme) til de er møre.

På den måten slipper man å tømme ut vitaminrikt vann. :DEller med fersk broccoli: ha bare litt vann i bunnen av kjelen, 1/2 cm eller så. Ta i salt (og smør) når vannet koker og legg i broccolien. Obs: det tar litt lengre tid, men vitaminene bevares bedre og broccolien forblir grønn, saftig og blir ikke vassen! :)

"Smøret gjev betre smak på
kokte grønsakar, som ofte kan vere smaklause. Dei held seg lenger e varme på grunn av feittet i smøret. Dei blir blanke og finare å sjå på."Dette hadde jeg ikke tenkt på! Jeg pleier å ha smør oppå broccolien etter koking, men nå skal jeg begynne å ha det i vannet! Takk, Nille! :)