View Full Version : En røverhistorie om tarmens helse


Iset
24-02-06, 13:31
Jeg skrev et innlegg på SG om dette, da jeg skulle forklare en bruker der inne om tarmfloraen og melkesyrebakterier. Har lyst å legge den ut her og, for den beskriver jo problemet ganske bra. :)

Det skal egentlig ikke så mye til for å ødelegge hele tarmflorabalansen. EN tidagers antibiotikakur er nok til å ødelegge balansen i flere måneder fremover. For å si det på en svært enkel måte: se på melkesyrebakteriene som "politiet" og Candidasoppen som "forbryterne". Bakteriene holder hele tiden styr på candidasoppen, som jo alle har i magen, men ikke i så stor mengde.

Men så blir politiet drept av en svær gjeng med antibiotika-jævler, og plutselig er det fullt opprør i magen! Kjeltringene, altså soppen, kan boltre seg fritt uten noe tilsyn fra politiet, som jo er drept! De formerer og vokser, og har skikkelig fest i tarmsystemet.

Det kjekkeste de vet er jo å øke seg selv i omfang slik at verten deres, kroppen vår, får en haug med plager som leddproblemer, kronisk trøtthet, håravfall, uforklarlige smerter og kløe i kroppen, dårlig hud, nedsatt syn, magesmerter og oppblåsthet, gass osv.

Man må altså tilføre mer "politi" slik at de kan arrestere soppen! Det hjelper ikke med yoghurt/Biola når man har drept stort sett alt av bakterier i magen, det blir som å sende en flokk barnehageunger utstyrt med lekepistoler mot en gjeng med terrorister. Man må ha kraftigere skyts, og da må man innta rene FBI-patruljen, altså melkesyrebakterier i tablett- eller pulverform med minst 8 millioner (helst 30 milliarder) melkesyrebakterier per tablett. Denne kuren må tas i ca 3 mndr for å gjenopprette skadene påført av 10 dagers antibiotikakur...

P-piller og diverse legemidler kan også være med på å skape ujevnheter i tarmfloraen. En god tarmhelse er vel noe av det beste man kan gjøre for kroppen sin, for å beskytte seg mot sykdommer og dårlig helse. :)

Summer
24-02-06, 13:40
Kjempebra Iset!

Også vil jeg gjerne legge til at de politiene jeg tar (:D), som heter ProbioZym (http://www.neurozym.com/probiozyme.htm), også har vist seg veldig gunstig ved proteinintoleranser (http://www.neurozym.com/proteinintoleranse.htm), og at de har bra resultater på fibromyalgipasienter.

Kristian
27-02-06, 22:45
Skal si du er flink til å ordlegge deg Iset, kjempebra var det.

Iset
28-02-06, 01:08
Åh tusen takk, Kristian. :klem: (Og Lise).

nøtta
28-02-06, 09:23
og her sitter jeg etter en endt antibiotika kur uten mulighet til og faa kjopt politier ..... men actimel kan jeg kjope , men det var jo bar ebarnehage ungene

flott forklart Iset :cool:

luringen
02-03-06, 09:48
er Fit-Line youghurten no tess som politi da??

Iset
02-03-06, 10:04
er Fit-Line youghurten no tess som politi da??

Jeg vet for lite om den, men den er sikkert mer tess enn dagligvareyoghurter. Uansett så tviler jeg på at det vil holde etter antibiotikakurer, da må det nok uansett sterkere skyts til.

En viktig ting å huske på: når dere kjøper melkesyrebakterier (helsekost/apotek) sjekk at de står KJØLIG der dere kjøper dem! De skal stå i kjøleskap, ellers blir de ødelagt, selv før åpning. Så om de står i vanlig hylle i butikken, ikke kjøp. De KAN være gode, men de kan også være totalt ubrukelige om de har stått for lenge. Min regel er iallefall å ALDRI kjøpe melkesyrebakterier som står i romtemperatur.

Siljevanilje
02-03-06, 10:57
kjempe bra Iset! mitt politi heter forøvrig Bio life- Bio dophilus,
tror totalt i mitt "senere" liv har jeg kjøpt sikkert 35 bokser. pluss ett par bio care intensive. blir peng av det.

Iset: det var nok jeg som redda bfen på life, Torgterrassen en periode. ;)

Iset
02-03-06, 18:01
kjempe bra Iset! mitt politi heter forøvrig Bio life- Bio dophilus,
tror totalt i mitt "senere" liv har jeg kjøpt sikkert 35 bokser. pluss ett par bio care intensive. blir peng av det.

Iset: det var nok jeg som redda bfen på life, Torgterrassen en periode. ;)

Hva, handlet du mest hos "oss"? :D

Bio Care Intensive er STEINDYR men gud så bra den er. 30 milliarder bakterier per dose er jo sykt mye. :D
Jeg brukte den en gang, følte meg som et nytt menneske etterpå, den varer jo ikke mer enn en uke. Men smaken var ikke så god da. Aprikos, du liksom. :eek:

Siljevanilje
02-03-06, 20:01
ja handlet ganske masse hos linn kristin. de to butikkene jeg handla mest hos var hos "dere" og life Kilden.