View Full Version : Iset! - Kwasinewski?


HP
17-04-04, 00:57
Fotell!

Kult navn eller noe du har satt deg inn i og følger? :p

:D

HP
17-04-04, 00:58
Har lest endel om kwasinevski - bare så det er sagt... :rolleyes:

:)

Iset
17-04-04, 13:03
Hehehe. Jeg har satt meg inn i det ja, fant et gammelt Mat og Helse der det stod mye om det. Da jeg leste bladet sist, var jeg enda vegetarianer og det var ikke noe for meg, men nå ser det virkelig ut som noe jeg vil følge! Fordelen med dette fremfor Atkins, er at jeg kan gomle nøtter dagen lang (hehe) og spise MY kremfløte, som jeg jo ELSKER! Men jeg prøver jo å begrense meg litt da, uansett.
Jeg vil vel si jeg følger en blanding av de to, men mest Kwasniewski.

Bare si fra om du vil vite hvilket blad det var, i tilfelle du vil lese det selv, så slipper du å lete gjennom alle bladene.

Nille
18-04-04, 14:52
Denne dietten kalles "The Optimal Diet" og for de som ikke har bladet, kan dere lese om det her. http://homodiet.netfirms.com/

Dietten skiller seg ganske mye fra Atkins bl.a. når det gjelder antall karber og typemat. (se menyforslagene) Så vidt jeg har forstått er litt at vitsen at man IKKE skal i ketose og at karbo innholdet skal ligge på 50-100 karber pr dag.

Vet om flere som har prøvd å kombinere den med Atkins. Problemet er at de tingene som gjør at Atkins funker, - skal man IKKE gjøre på denne, - og omvendt. De to første fasene på Atkins bør ikke kombineres med andre dietter i det hele tatt om poenget er å ta av. På vedlikehhold eller maintenance er de ikke så forskjellige. The Optimal diet er vel mer lik Lindberg enn Atkins.....

Jeg har bare lest på ovennevnte link + fulgt med i diskusjoner i andre forum. Jeg uttaler meg IKKE om dietten er bra eller ikke, til det kjenner jeg den for lite. MEN, konklusjonen fra andre forum er at det ikke er særlig smart å trekke det man liker ut fra de forskjellige diettene og kalle det Atkins, - eller Jan Kwasniewski, The Zone, CAD/CALP ..... eller kombo. Alle dietter med et navn er satt sammen på en måte som gjør at akkurat den sammensetninge virker. Det finnes ikke noe som heter kombinasjonsdietter. For noen virker det sikkert kjempefint å kombinere momenter fra alle typer dietter, - hovedsaken er at man spiser sunt og har det godt med seg selv. Jeg mener ikke det behøver å være galt . MEN - enten er man på den ene eller den andre, - eller egenkomponert lav karbo.

En venninde av meg har prøvd TOD (The Optimal Diet) i et par uker. Dessverre ligger karbene for høy for henne, så hun begynte å legge på seg. Hun gikk rett fra Atkins 20 karber til 50 !! Men hun liker bedre matutvalget på TOD, og vil, når hun kommer til vedlikeholdsfasen gå over til TOD igjen.

Hadde vært kjekt å høre om noen her inne har prøvd den ut og evt lest boka ??

Iset
18-04-04, 20:11
Nja, på optimal diet skal man ikke ha bønner eller belgvekster i det HELE tatt. Men man kan ha litt poteter eller korn (300 gram daglig maks), eller velge grønnsaker og bær ISTEDETFOR korn/poteter. Jeg velger det siste, absolutt!!

Men men, jeg følger vel egentlig mitt eget opplegg, kanskje det er dumt, kanskje ikke. Kjenner flere som har gått ned utrolig mange kg uten å følge spesielle dietter, men kun ved å kutte ned kraftig på karbsene. Om jeg slutter å gå ned i vekt, så får jeg heller revurdere det. Men det tviler jeg på, siden jeg fortsatt spiser slik Atkins anbefaler. Stort sett:)

Nille
18-04-04, 20:40
Ja, det viktigste er jo at det funker for deg ! Du kan jo være heldig og "tåle" mer karber enn hva Atkins sier for vedvarende. Og som du sier, stanser vektnedgangen før du vil er det jo bare å kutte litt tilbake igjen. Uansett er det hvordan DU føler det som er viktigst ! :)

Lykke til uansett hvordan du gjør det !! :klem:

Iset
19-04-04, 10:28
Nå leste jeg litt mer om det i går, og jeg syns faktisk TOD er så langt borte fra Lindberg at det ikke kan sies med ord hehe. Lindberg er veldig for lett-produkter av alt mulig, lettyoghurt, lettrømme, lett ditt og datt. TOD er for fett fett og atter fett. Stek helst i talg og svinefett liksom...
Lindberg er mest for å steke i oljer, og mener dette er bedre enn animalsk fett. TOD sier det motsatte. At animalsk er BEDRE enn vegetabilsk. Jeg syns egentlig mer man kan si at det ligger et sted mellom Atkins og Llindberg. :)

Nille
19-04-04, 10:35
Ja, der ser du hva jeg vet ! ;)
Jeg mente ikke å kritisere altså !! Vet bare hvor mye det betyr at det funker, og siden jeg hadde hørt om så mange som ikke fikk det til.... Men det kommer også an på HVORDAN ! Nå kan du så mye om dette at jeg tror nok du vil klare deg fint uansett hvordan du trikser og mikser !! :D

Ha en fortsatt god dag lille solstråle !! :klem:

Iset
20-04-04, 13:03
Nei jeg mente ikke at jeg syns du kritiserte hehe. Ikke i det hele tatt:) Ville bare oppklare litt.

Ha en flott dag du og Nillemor :klem: