View Full Version : Trening og glutamin


205gti16v
02-03-06, 09:16
Nåken som har erfaring med dette, føler eg har grei framgang utan dette kosttilskuddet. Men det er nåken som meiner at det er nødvendig ved hard trening:)

kjøttklumpen
02-03-06, 09:50
Jeg bruker L-glutamin for tiden. Har iallefall psykologisk effekt, og det er nok for meg :)

Begod
02-03-06, 10:37
Jeg bruker av og til Glutazym fra TN , Jeg syns at dette er et av de kosttilskuddene som jeg har hatt mest nytte av. Jeg vet at andre ikke syns de har nytte av det i det hele tatt, så det er vel ikke annet å gjøre enn å prøve.

Fjonken
02-03-06, 10:38
Vil råde deg til å stille det spørsmålet inne på iform.no. Der får du svar fra folk som virkelig har greie på dette med trening og kosttilskudd.

Begod
02-03-06, 11:27
jepp, men de er nok like mye villedene som veiledene.

Etterhvert har jeg lært at det nærmeste du kommer en fasit er dine egne erfaringer både når det gjelder kottilskudd, treningsprogram og kosthold.
Det finns tusner av kosttilskuddsprodusenter og treningsguruer som gjør krav på å vite sannheten om hva som er best for deg.

http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=3533&highlight=Glutamin

http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=289&highlight=Glutamin

Summer
02-03-06, 11:48
Hva som skal være bra med glutamin da?
Og har det egentlig noen forbindelse til gluten?

Begod
02-03-06, 12:36
Har du lest de 2 linkene , Lise? tror du finner svarene dine der.

Summer
02-03-06, 12:43
Har du lest de 2 linkene , Lise? :flau:

themonk
02-03-06, 13:34
Nåken som har erfaring med dette, føler eg har grei framgang utan dette kosttilskuddet. Men det er nåken som meiner at det er nødvendig ved hard trening:)

Nei, jeg mener at det ikke er nødvendig. Det er jo en litt unaturlig å supplere med isolerte aminosyrer uansett hvor hardt man trener. Ingen vet hva større doser glutamin over lengre tid fører til. Jeg syns også at markedsføringen av Glutaminpeptid er litt juks. Glutaminpeptid, som er det eneste glutamintilskuddet som er lov å selge i Norge, er egentlig ikke noe annet enn et delvis fordøyd hveteproteinkonsentrat. De har mange lovord om hvor bra det skal tas opp i blodet og musklene osv, osv... men du har ingen garanti for hva glutaminet brukes til i kroppen din, eller for at et vanlig proteinpulver ikke virker like bra som et glutamintilskudd.

Jeg skulle gjerne hatt noen sikrere bevis, før jeg går ut og bruker pengene mine på hveteproteinpulver.

Hvis jeg har valget mellom en boks med hvitt pulver og en hel, fersk indrefilet av okse, så vet jeg hva jeg velger i alle fall. :D

205gti16v
03-03-06, 17:05
Det er det eg har tenkt, rein mat er tingen;) Ville berre ha second opinions:)

Kristian
03-03-06, 23:43
Hveteproteinkonsentrat, er det det samme som glutenmel:confused: og når man steker det så blir det vel delvis fordøyd:rolleyes:

themonk
04-03-06, 13:24
Hveteproteinkonsentrat, er det det samme som glutenmel:confused: og når man steker det så blir det vel delvis fordøyd:rolleyes:

Det er såntno' jeg også skulle likt å vite. Jeg tror at glutenmel er litt mer tungt fordøyelig enn glutaminpeptid, men glutamininnholdet er nok noe i samme gata. Jeg tror ikke glutenallergi er noe problem med glutamintilskudd. Det er mye som er usagt når det gjelder sånne treningstilskudd. Litt mer åpenhet ifra produsentene hadde gjort seg.

Hvis noen er interessert så har jeg en uåpnet boks med l-glutamin fra apoteket i Tyskland. Jeg gir den bort for en pen sum. :D