View Full Version : Omega-3

guro
27-03-06, 16:55
Jeg synes forskerne roter fælt og går i ring jeg ...

http://www.forskning.no/Artikler/2006/mars/1143381009.93

Anne
27-03-06, 19:08
Stakkars oss.... *sukk*:o

Iset
27-03-06, 19:57
Gift?
- Så kommer giftspesialistene løpende, og sier at det er kvikksølv i denne fisken, og at gravide kvinner ikke kan spise den mer enn én gang i måneden. Jeg mener dette er basert på et ensporet syn.
- Kvikksølv er en komponent som betyr noe, men om de ikke spiser fisk, hva spiser de da? Kjøtt og smør? Det er ikke så heldig for fosteret.
- Det man må gjøre er en helhetlig vurdering. Fisk kommer veldig godt ut. Rødt kjøtt kommer mye dårligere ut, sier Drevon.

Sukk....

HP
27-03-06, 20:22
Jeg tror ikke fet fisk er den sunneste måten å få i seg Omega-3 på. Renset fiskeolje er derimot bra.

Problemet med helsegevinsten er derimot at den har feil fokus. Omega 3 kurerer hverken kreft eller hjertelidelser. Det har derimot gode virkninger, men hva hjelper det når folk lever en destruktiv livvstil som mange ganger utveier omega-3s (og andre sunne produkters) virkning?

Sammensettning av fettsyrer i kosten er også viktig. For mye omega-6 (fra margariner og varmpressede oljer) hindrer kroppen fra å ta opp omega 3.

Jeg synes studier som denne er viktige, - fordi de viser at virkeligheten ikke er så svart - hvit som mange eksperter skal ha den til å være. Det er sammensetningen som betyr noe, ikke enkelt matvarer.

Huldr
02-04-06, 00:44
Jeg synes dette var en tåpelig artikkel. Det er det jeg synes! :cool:

Omega 3 er en essensiell fettsyre - det betyr at vi må ha den tilført. Om det ikke har en klar effekt på hjerte- og karsykdommer er vel ikke så interessant så lenge det har positiv effekt på helsa totalt sett?!

Dessuten er Christian Drevon en id..t, t..k og d..t!!!

*irritabel* :o Ikke sur på noen av innleggene, altså! :p