View Full Version : pcos symptomer


Trolljenta
27-03-06, 22:25
Jeg har akkurat byttet lege og gikk derfor igjennom mine symptomer på pcos med min nye lege.
Etterpå slo det meg at han sjekket og spurte om alt utenom depresjoner/humørsvingninger, samme med min forrige lege.
Liker ikke leger å snakke om symptomer som ikke er synlige fysisk eller på blodprøver?

Nille
27-03-06, 22:50
Nei, det gjør de ikke. Det betyr ekstraarbeid det skjønner du. De kan til og med blit nødt til å sette seg inn et kanskje NYTT sykdomsbilde. Kanskje de til og med må ta opp en BOK eller en rapport og LESE for å finne ut hva pasienten kan feile. De fleste leger vil helst at du skal feile noe som syns på blodprøver, for da er det bare å skrive en resept og si "værs'go neste" ! Heldigvis er ikke alle slik..

...og dette har jeg fra en, ja akkurat....lege !

jeef-micro
28-03-06, 12:38
Er depresjner/humørsvigninger en del av PCOS? viste ikke det jeg :o Det har jeg heller aldri blitt spurt om, enda legen min skriver doktorgrad om PCOS... snedig

Trolljenta
28-03-06, 13:25
Ja, jeg har ihvertfall sett depresjon listet flere steder som et symptom på PCOS, men om depresjonen er et direkte symptom på PCOS eller forårsaket av andre symptomer som overvekt, hårvekst og barnløshet er jo et annet spørsmål..

jeef-micro
28-03-06, 14:00
Ja, jeg har ihvertfall sett depresjon listet flere steder som et symptom på PCOS, men om depresjonen er et direkte symptom på PCOS eller forårsaket av andre symptomer som overvekt, hårvekst og barnløshet er jo et annet spørsmål..

Det er litt sånn med de fleste symptomene på PCOS... hva kommer først? overvekten eller hormonforstyrrelsen??

eller hva kommer av hva er vel mere riktig å spørre seg om. kommer hormonubalansen av overvekt? eller kommer overvekten av hormonubalansen?

Trolljenta
29-03-06, 17:39
Det er litt sånn med de fleste symptomene på PCOS... hva kommer først? overvekten eller hormonforstyrrelsen??

eller hva kommer av hva er vel mere riktig å spørre seg om. kommer hormonubalansen av overvekt? eller kommer overvekten av hormonubalansen?

Ja, det er det som er, gjenstår nok mye forskning enda på PCOS.

Apropos symptomer, så har jeg hatt mensen 3 mnd på rad nå. De 3-4 siste årene før det hadde jeg løpetid et par ganger i året og blødde nesten ikke noe. Må si det har vært helt herlig å slippe mensen så ofte, men jeg vet jo at det er et tegn på at kroppen min er mer fornøyd nå :)

Aadi
03-04-06, 23:28
Mulig jeg ikker er veldig oppdatert på sykdommer/ plager.....

Men hva er egentlig PCOS ??

Trolljenta
03-04-06, 23:44
Jeg hadde heller aldri hørt om det før jeg var hos legen pga menstruasjonsforstyrrelser.

Hvis du scroller ned til overskriften "poly cystisk ovarie syndrom – PCOS" på denne siden er det en forklaring der på hva det er.
http://pub.tv2.no/nettavisen/spray/helse/article301880.ece

jeef-micro
04-04-06, 06:41
Mulig jeg ikker er veldig oppdatert på sykdommer/ plager.....

Men hva er egentlig PCOS ??

Jeg har lagd en liten definisjonstråd her inne... der står det litt i allefall :)

men kort fortalt så er det en hormonforstyrrelse som fører til at eggcellene ikke modnes, men blir til cyster. I tilegg er det en del andre problemer med dette. overevekt, uønsket hårvekst, insulinressistens, og uren hud. Lavkarbo har en gunstig innvirkning på PCOS

Aadi
04-04-06, 17:05
Takker....:)

jeef-micro
05-04-06, 12:57
Takker....:)

bare hyggelig :) en hver er ekspert på sin sykdom/plage vet du ;)

Boxie
24-04-06, 09:38
Hallo! Jeg var hos lege sist sommer og han påviste pcos, men det eneste han sa var at "du kan nok ikke spise så meget som dine veninner" og at om jeg ville ha barn så måtte jeg ta kontakt. Det første visste jeg fra før gitt........ :rolleyes: har måttet trene hardt og spise kontrollert hele livet for å holde vekten nogenlunde nede.

Da jeg kom hjem søkte jeg på nettet om pcos. På norske nettsteder fant jeg nesten ingenting, bare litt på Lindbergs sine sider, men i USA har de en egen nettside og organisasjon. Der fant jeg masse stoff og man kan kjøpe bøker og artikler. I USA er pcos er en "anerkjent" sykdom og ikke bare et fertilitetsproblem som legene her i norge tror det er (jeg mener ikke at fertilitetsproblem er "bare, bare", men pcos er så mye mer også). Det er masse symptomer og utfordringer som en person med pcos har. Inkludert depresjoner/humørsvingninger, carb-cravings, overspising, disposisjon for diabetes 2, mm. Søk på nettet og dere vil finne! :)

Trolljenta
24-04-06, 11:01
Hei Boxie,

Kan høres ut som om det er på tide å bytte lege.
Min lege sendte meg på kontroll på sykehuset i Vestfold, gynekologisk poliklinikk. Har byttet til KK på rikshospitalet siden jeg bor i Oslo nå. Kan ikke si jeg synes legetimene har vært verdt 250 kr eller hva egenandelen er.
Hadde jeg hatt mer penger skulle jeg gått på klinikken til Fedon

jeef-micro
24-04-06, 11:15
jeg vil også anbefale deg å bytte lege. spør om å få tatt en glucosebelastning, for å sjekke om du har insulinressistens og evt bør starte med metformin.
Jeg er så heldig at jeg bor i en by hvor vi har en lege som skriver doktorgrad om PCOS, og jeg har gått til henne. hun har masse kunnskaper om PCOS, og har hjulpet meg masse.

Boxie
24-04-06, 12:34
Det var da enda godt å høre at det finnes leger i dette landet som faktisk har kunnskaper om pcos! :) De jeg har snakket med kjenner til det, men tar det ikke seriøst.

Jeg klarer å holde de verste symptomene unna med kosthold og trening, men det er jo ikke bare enkelt som dere vet! Når legen ser at jeg ikke har kraftig overvekt så ser de det som et "ikke-problem". Poenget mener jeg må være å forebygge forverring av symptomene, og det er det jeg skal jobbe med framover. Jeg har ikke målbar insulinresistens og har ikke for lite tyroksen, men jeg har nesten alle symptomene! Det er den lille ubalansen i noen av kjønnshormonene som hele livet har "krøkket" til kroppen. Derfor blir jeg nok et litt vanskelig tilfelle for legene også. De vil jo gjerne ha tall å forholde seg til. Symptomer alene blir nok litt for kjedelig. :( Mine eneste synlige symptom er disse cystene og en menstruasjon som gjerne holder seg unna i måneder av gangen.

Ut i fra kroppen min skulle man tro at først har man "treigt" stoffskifte, så blir man overvektig og så kommer insulinresistensen og alle andre symptom, men jeg er jo ingen lege så dette er synsing. For dette er jo "feil" vei i forhold til forskning. Da kommer jo insulinresistensen først. Jaja...

Men uansett hva som kommer først av høna og egget, så står det i all litteratur jeg har lest om emnet at diett er fellesnemneren for å bli bedre. Og den dietten som er nærmest er lavkarbo og "steinalder-kosthold". Jeg får heldigvis hjelp fra ernæringsfysiolog hos Lindbergklinikken så jeg håper å kome ut av "telle kalorier-regimet" og få et mer naturlig forhold til mat etter hvert. :)

jeef-micro
24-04-06, 12:47
Det var da enda godt å høre at det finnes leger i dette landet som faktisk har kunnskaper om pcos! :) De jeg har snakket med kjenner til det, men tar det ikke seriøst.

Jeg klarer å holde de verste symptomene unna med kosthold og trening, men det er jo ikke bare enkelt som dere vet! Når legen ser at jeg ikke har kraftig overvekt så ser de det som et "ikke-problem". Poenget mener jeg må være å forebygge forverring av symptomene, og det er det jeg skal jobbe med framover. Jeg har ikke målbar insulinresistens og har ikke for lite tyroksen, men jeg har nesten alle symptomene! Det er den lille ubalansen i noen av kjønnshormonene som hele livet har "krøkket" til kroppen. Derfor blir jeg nok et litt vanskelig tilfelle for legene også. De vil jo gjerne ha tall å forholde seg til. Symptomer alene blir nok litt for kjedelig. :( Mine eneste synlige symptom er disse cystene og en menstruasjon som gjerne holder seg unna i måneder av gangen.

Ut i fra kroppen min skulle man tro at først har man "treigt" stoffskifte, så blir man overvektig og så kommer insulinresistensen og alle andre symptom, men jeg er jo ingen lege så dette er synsing. For dette er jo "feil" vei i forhold til forskning. Da kommer jo insulinresistensen først. Jaja...

Men uansett hva som kommer først av høna og egget, så står det i all litteratur jeg har lest om emnet at diett er fellesnemneren for å bli bedre. Og den dietten som er nærmest er lavkarbo og "steinalder-kosthold". Jeg får heldigvis hjelp fra ernæringsfysiolog hos Lindbergklinikken så jeg håper å kome ut av "telle kalorier-regimet" og få et mer naturlig forhold til mat etter hvert. :)

ble nesten litt forstyrra her jeg nå... som å lese om meg selv dette. Jeg har heller ikke målbar insulinressistens, og er ikke overvektig nok til å være et stort problem for legene... Jeg legger lett på meg, men stoffskifte er i nedre del av normalen. men mine blodprøver (testosteron) viste for to år siden PCOS, men i sommer var de normale (da hadde jeg gått ned 5 kg) og mensen var kommet tilbake.

men jeg går på metformin til tross for ikke målbar insulinressistens da

Boxie
24-04-06, 13:21
Så bra at du har gått ned og fått normale prøver! Flink! :) Jeg har gått opp 5 kg etter jul....... Men skal ned igjen nå. Må jo bare ta meg sammen, ellers ender jeg opp på 150 kg...... (men da hadde jeg i allefall fått mange nok symptom og "tall" slik at legene hadde brydd seg....:mad: )

Hva gjør metformin? Er det diabetes-medisin?

Jeg fikk ikke tilbud om medisin hos lege, jeg er jo normalvektig......

jeef-micro
24-04-06, 13:33
Så bra at du har gått ned og fått normale prøver! Flink! :) Jeg har gått opp 5 kg etter jul....... Men skal ned igjen nå. Må jo bare ta meg sammen, ellers ender jeg opp på 150 kg...... (men da hadde jeg i allefall fått mange nok symptom og "tall" slik at legene hadde brydd seg....:mad: )

Hva gjør metformin? Er det diabetes-medisin?

Jeg fikk ikke tilbud om medisin hos lege, jeg er jo normalvektig......

Metformin er et legemiddel som stabiliserer blodsukret, og gir mindre cravings for karbohydrater. er egentlig beregnet på diabetes type 2, men har vist seg å ha god effekt på PCOS'ere... Jeg fikk det av legen, for hun mente jeg godt kunne prøve det til tross for at jeg ikke har målbar insulinressistens.

Jeg har fått dårligere matlyst av de også jeg da, og jeg spiste lite fra før, så jeg sliter med maten for tiden, men jeg spiser i det minste "riktig" da når jeg først spiser :o

Fastlegen min (ikke ho PCOS-damen) skriver villig ut metformin til meg når jeg sa at jeg hadde fått det av hun andre legen...

Boxie
24-04-06, 13:47
Hørtes interessant ut! Matlysten min er som alltid på topp og jeg har aldri hatt særlig metthetsfølelse, og eeeelsker karbo og kan spise MYE protein om jeg tilllater meg selv det, men det kan jeg jo ikke (noen sier at protein og fiber er mettende. Sånt er ukjent for meg.....). Skulle gjerne ha funnet et middel som hadde normalisert dette. Derfor prøver jeg ketogen kost nå. Men kanskje hadde Metformin også vært en ide? Hm.....:rolleyes:

Blir nok ikke enkelt å finne en lege som er villig til å skrive ut Metformin uten fine tall å slå i bordet med. Jeg tror du er heldig med legen din :) Får sjekke det med Lindbergklinikken neste gang.

jeef-micro
24-04-06, 13:53
Hørtes interessant ut! Matlysten min er som alltid på topp og jeg har aldri hatt særlig metthetsfølelse, og eeeelsker karbo og kan spise MYE protein om jeg tilllater meg selv det, men det kan jeg jo ikke (noen sier at protein og fiber er mettende. Sånt er ukjent for meg.....). Skulle gjerne ha funnet et middel som hadde normalisert dette. Derfor prøver jeg ketogen kost nå. Men kanskje hadde Metformin også vært en ide? Hm.....:rolleyes:

Blir nok ikke enkelt å finne en lege som er villig til å skrive ut Metformin uten fine tall å slå i bordet med. Jeg tror du er heldig med legen din :) Får sjekke det med Lindbergklinikken neste gang.

sender deg en pm jeg ;)

Boxie
24-04-06, 14:15
Takk skal du ha! :) Skal prøve dette ovenfor legen neste gang! ;)

jeef-micro
24-04-06, 14:18
Takk skal du ha! :) Skal prøve dette ovenfor legen neste gang! ;)

Bra :)

Boxie
25-04-06, 09:45
Hei igjen! Nå har jeg hatt litt tid til å tenke og da dukker spørsmålene opp, vet du... ;) Kan du spesifisere litt hvilke endringer du har opplevd etter å ha begynt med Metformin? Både positive og eventuelt negative. Så har jeg noe håndfast å komme med til legen. Jeg regner med å måtte argumentere godt siden jeg enda ikke har utviklet insulinresistens.

jeef-micro
25-04-06, 11:13
Hei igjen! Nå har jeg hatt litt tid til å tenke og da dukker spørsmålene opp, vet du... ;) Kan du spesifisere litt hvilke endringer du har opplevd etter å ha begynt med Metformin? Både positive og eventuelt negative. Så har jeg noe håndfast å komme med til legen. Jeg regner med å måtte argumentere godt siden jeg enda ikke har utviklet insulinresistens.

positive: stabilt blodsukker, nedsatt cravings etter karber, bedre nattesøvn, mere energi og bedre humør (nesten som en lykkepille :D )

negative: nedsatt matlyst, og kvalme når jeg tar tre tabeletter pr dag (jeg har 850 mg tabeletter, de finnes som 500 mg også)

Boxie
25-04-06, 11:57
Tusen takk! :)

jeef-micro
25-04-06, 22:29
Tusen takk! :)

ingen problems ;)

Carisma
26-04-06, 21:02
Det er litt sånn med de fleste symptomene på PCOS... hva kommer først? overvekten eller hormonforstyrrelsen??


Siden PCO i stor grad er arvelig så kom vel kanskje hormonforstyrrelsen først? og så kom PCOS og overvekt osv....

jeef-micro
26-04-06, 21:37
Siden PCO i stor grad er arvelig så kom vel kanskje hormonforstyrrelsen først? og så kom PCOS og overvekt osv....

men samtidig så vil fett rundt eggstokkene også gi hormonforstyrrelse da...

Boxie
27-04-06, 09:43
Folk er så forskjellige og dermed er symptomene også svært ulike fra person til person. For min del så er det ingen i min familie som har anlegg for diabetes eller overvekt. Men selvfølgelig så kan det være gener fra langt tilbake som gjør seg utslag først nå. Jeg tror også at hormonforstyrrelsen kommer først, men at dette er mye mer komplisert enn vitenskapen per i dag vet. Per i dag går de ut fra at det er insulinet som starter hele prosessen ved insulinresistens, og at androgener og de andre kjønnshormonene "slenger seg på". Dette kan ikke stemme for min del siden jeg ikke har insulinresistens, men har flere av symptomene på pcos. Det er nesten så jeg tror at det er andre hormoner som også spiller inn for å trigge denne ubalansen, ikke bare insulinet :confused: . Vel, dette er bare synsing og løse påstander fra min side, men legene vet kanskje ikke alt enda. Selv om de sier det?

jeef-micro
27-04-06, 10:38
min kloke og snille lege, som vet "alt" om PCOS :) soer at man må se på resten av familien også for å se etter arveligheter... for eksempel er det ikke mange overvektige i min familie, menmin farfar mistet håret da han var i 20-årene, og hun går derfor ut fra at han har "skylda" for at jeg har PCOS...

klart arv spiller en stor rolle her, men overvekt kan gi hormonforstyrrelser fodi fett rundt eggstokkene hemmer dannelsen av noen hormoner (eller hvordan dette var) for min del er det nok arvelig

Boxie
27-04-06, 12:33
min kloke og snille lege, som vet "alt" om PCOS :) soer at man må se på resten av familien også for å se etter arveligheter... for eksempel er det ikke mange overvektige i min familie, menmin farfar mistet håret da han var i 20-årene, og hun går derfor ut fra at han har "skylda" for at jeg har PCOS...

klart arv spiller en stor rolle her, men overvekt kan gi hormonforstyrrelser fodi fett rundt eggstokkene hemmer dannelsen av noen hormoner (eller hvordan dette var) for min del er det nok arvelig

Jeg misunner deg den legen!!!! Men som vi før har skrevet om så skal jeg nok ha henne i bakhodet neste gang jeg er hos lege!:)

Ja, det kan forsåvidt være arv for min del også. Spesielt siden mine bestemødre døde på 30 og 40-tallet og man vet jo ikke om de hadde det. De hadde nok andre ting å tenke på..... Min far mistet også håret tidlig (30-åra). Hm.......

Men det med fett rundt eggstokkene var nytt for meg. Jeg har jo lurt lenge på hvordan jeg kan ha symptomer (og ikke bare cystene) når jeg er relativt slank. Jeg har nemlig forstått det slik at det er eggstokkene som produserer for mye androgen som i sin tur går over til fettvevet og lager østrogen (så får vi en dominoeffekt av det i hypofysen). Men for at kroppen skal produsere for mye østrogen så må man ha tilstrekkelig med fettvev der androgenet går over til østrogen. Og så mye fettvev har jeg da ikke? Men kanskje rundt eggstokkene? :o

Har du forresten hatt problemer med muskelsmerter? Jeg har ikke sett at det er et symptom for pcos absolutt, men jeg kobler det til det å mangle energi og være tung og sur i kroppen.

jeef-micro
27-04-06, 13:36
kan ikke si jeg har spesielle muskelplager, bortsett fra at jeg får fryktelig vondt i ryggen når jeg får mensen da... men det har ikke noe med PCOS å gjøre...

men det er meget mulig at du har arvet PCOS'en din fra din far... dersom han mistet håret i 30-årene.

Carisma
02-05-06, 10:19
Har du forresten hatt problemer med muskelsmerter? Jeg har ikke sett at det er et symptom for pcos absolutt, men jeg kobler det til det å mangle energi og være tung og sur i kroppen.

Hmmm, kan muskelsmerter være forårsaket av PCO? Jeg har kronisk senebetennelse i skuldrene, og det hadde ikke forundra meg om det hang sammen.....

jeef-micro
02-05-06, 10:37
Hmmm, kan muskelsmerter være forårsaket av PCO? Jeg har kronisk senebetennelse i skuldrene, og det hadde ikke forundra meg om det hang sammen.....

Jeg tviler på om det er noen sammenheng, men skal ikke si det bestemt. for jeg tenker litt slik at PCO er ikke en betennelsestilstand, men en hormonforstyrrelse. men om hormonene kan føre til betennelse det vet jeg ikke, men har som sagt vanskelig for å tro det.