View Full Version : Noen spørsmål - noen som kan svare?


Mokia
24-04-04, 22:03
***

Nille
24-04-04, 23:03
1. Om man går fra Atkins-kosthold, og over på "vanlig" mat igjen (man gir opp, omstendighetene gjør det vanskelig å følge opplegget, e.l.) - vil man da ese ut i en fei? Altså legge på seg mye hurtigere enn man ellers ville gjort om man hadde fulgt en mer tradisjonell slankekur? Dette spørsmålet har jeg fått av flere i det siste (når jeg har snakket meg varm om Atkins :p ), og jeg syns det er vanskelig å finne et skikkelig svar.

JA - Du vil legge på deg i en fei ! Atkins er ikke en regulær slankekur, men en total omlegging av kostholdet. Tror ikke man legger på seg MER enn etter andre kurer, - det kommer an på hver enkelt - vi er alle forskjellige.

2. Hvordan greier dere som følger Atkins (særlig induksjonsfasen) å sette sammen måltider slik at kosten i løpet av en hel dag er mest mulig optimal, mtp. fordeling fett/ proteiner/ karber?
Dette syns jeg foreløpig er fryktelig vanskelig, og til nå har jeg forsøkt å fokusere på å spise måltider som har både fett og proteiner i seg, + grønnsaker. Men aner jo faktisk ikke om jeg spiser for lite/ for mye/ feil type fett/ helt feil generelt. Fokuserer bare på å spise meg mett, verken mer eller mindre..

Hvis du baserer kostholdet på en variasjon av tillatte grønnsaker, kjøtt, fugl fisk, smør oljer og fløte, går som regel fordelingen av fett og proteiner av seg selv. Men skal du har en mest mulig optimal fordeling er den eneste måten å veie maten og føre f.eks. www.fitday.com (http://www.fitday.com) . I andre utenlandske forum gjør de fleste det. Vi har ikke noe slikt program på norsk dessverre. Det betyr mest at du spiser deg behagelig mett på lovlige matvarer !

3. Hvorfor er det ikke lov med melk under induksjonen?
Har ikke funnet melk på tillatt-lista, dermed regner jeg med det er forbudt?

Melk er ikke tillatt på induksjon fordi den inneholder for mye karbohydrater og dessuten laktose (melkesukker). Kremfløte inneholder også laktose, men i mindre grad. Hvis du blander fløte og vann isteden blir det mindre karber, men det er grenser for hvor mye fløte vi skal ha og !

4. Senere, når jeg går over på vedlikehold, hva slags konsekvenser vil det få om jeg velger å ha en "skeie-ut-dag" i uka, der jeg unner meg litt snop eller annen "fy-mat"?
Vil jeg legge på meg umiddelbart?

Du vil ikke legge på deg umiddelbart, men du vil ta senere av (sier Atkins). Det er mange som tar en skeie ut dag, - og for noen fungerer det. De fleste finner imidlertid ut at det de har slitt for hele uka er forgjeves da vekta går mye mye senere nedover. Det finnes andre "dietter" som har slik dag, men de er bygget opp på en annen måte. Hvis du vil ha en skeie ut dag i uka vil jeg råde deg til å finne en diett som har dette på programmet. Slik som CAD/CALP - eller South Beach ? (husker ikke hvilken i farta) Atkins fraråder en slik dag i uka på sitt program og sier det er akkurat motsatt av vitsen med hele dietten. Skal finne mer info om dette senere !)

5. Hvor lenge kan man gå på induksjonsmat av gangen?
Jeg vurderer å følge induksjonen enda litt lenger enn de 14 dagene. (Utålmodig, sjø!) Er det dumt?

De fleste går mye mer enn 14 dager ! Det er ikke uvanlig å gå på induksjon opptil 6 mnd. Hvis to har stor metabolsk motstand og/eller har mye å ta av er det helt OK. De fleste går over til vedvarende med 20 karbo for å få litt mer variasjon i kosten. Flere matvarer etc. Det er viktig at man går igjennom vedvarende og følger stadienen i boka. Når du har 5-10 kilo igjen å ta av er det iallefall på tide å gå på vedvarende !! Men som sagt, - jeg kjenner MANGE som fremdeles er på induksjon etter 6-8 mnd !

Står midt i matlaging her (sen middag etter jobb) skal skrive mer siden !

Nille
25-04-04, 10:51
Men vil det skje raskere enn med andre kurer? At man tar en større "risiko" (misforstå meg rett) om man følger dette og hopper av underveis, kontra andre typer slankekurer/-metoder? Jeg skjønner jo at mange tenker sånn (meg selv inkludert - ennå er det litt vanskelig å se for meg et helt liv nesten uten karbiser - selv om det jo absolutt er mulig.).Det vil ikke skje raskere enn med andre kurer. Det er helt individuelt for hver enkelt. Akkurat som noen tar raskere av er det noen som legger raskere på seg. Finnes ikke noe fasitsvar på dette.

Hvis du leser boka så er det ikke meningen at du skal ha et liv helt uten karbiser. Det viktige med Atkins er at du skal øke på med karbohydrater. Først med 5 pr uke (etter stigen i boka) senere 10 pr uke, helt til du når det punktet hvor du begynner å legge på deg igjen. Da er det STOPP. Med denne metoden (slik det står i boka) vil du holde vekten. Du kan være heldig å tåle 100-200 karber pr dag, eller du kan stoppe på 40-50. Som alt annet er dette også individuelt. Atkins er ikke en hurtigkur hvor du kan spise hva du vil når du vil og fremdeles ta av ...... en slik kur finnes ikke !!

MEN om du har nådd ønsket vekt, kan jeg ikke se noe stort problem med å skeie ut i helgene og spise mer forsiktig i ukedagene. Det er ingen optimal løsning, og langt fra den beste.

For noen funker alt mulig rart - men det betyr ikke at det er riktig å gjøre sånn. Jeg vil ikke anbefale deg å gjør det fordi det gir deg falske forhåpninger om at det kan fungere. Dette må du bare prøve ut sjøl. Så ser du fort om det funker for deg eller ikke !

Den beste måten er slik jeg har beskrevet overfor med påplussing av karber uke for uke. Det er dette som ER Atkins ! Da venner du gradvis kroppen til flere og flere karber. Hvis du tar utskeielser og forsiktig spising om hverandre vil kroppen aldri skjønne hva som foregår og du kan ødelegge forbrenningen din fullstendig.

For magefettet vil jeg anbefale deg å trene. Hvis du ikke liker helsestudio eller annen trening er det mange andre måter å trene mage på. Jeg bruker AB-slide hver dag. 50 reps. Det har gjort underverker, både på magefettet og ryggmuskler. De har en billigutgave på Ellos, den knirker fælt og er litt ustødig, men den funker. Jeg kan ikke forklare hvordan den virker uten å vise det. Se på bildet her. Du ruller fremover så langt du klarer mens kroppen/rumpa senkes mot gulvet.

http://www.cyberbrands.com/pub/images/abslide_med.jpg

http://shapeupshop.com/images/power_graphics/abs/ab_slide_girl.jpg

http://www.wonderfulbuys.com/enlargeimg/ab_slide.jpg

Er igjen på jobb og har ikke mye tid her, men håper dette gir eg noen ideer videre !!

:klem:

mofe
08-01-05, 14:25
Her har Nille gjort en svær jobb, så denne fortjener en plass høyt opp på lista! :)