View Full Version : Sinnsyk Trøffelkake


AnnaV
13-04-06, 01:08
Denne kan ikke beskrives engang - må bare oppleves! SMELTER ¨på tunga!



Ingredienser:
250 g sjokolade (sukkerfri el 70 % eller mer)
2 ss sirup (dette kan en leve med, i en hel kake)
6 dl kremfølte
4 ts instant kaffepulver
1 ts malt kanel
kakaopulver (100 %) til å drysse over


Smelt sjokoladen i vannbad sammen med 1,5 dl fløte og 2 ss sirup - ikke bruk for sterk varme så det svir seg. La avkjøle til ca 40 grader.

Mens du venter, kler du en springform med bakepapir el plastfilm (kaken skal ikke i ovnen)

Pisk fløten, kaffepulveret og kanelen - MEN IKKE STIVT! Den skal være som tjukk milkshake - Når fløten renner fra vispen skal sporet den etterlate forsvinne etter ett til to sek.

Bland sjokoladen og kremen forsiktig, vær lett på hånden. Rør med metallskje til konsistensen er myk og lett.

Hell røren i den kledde formen, og glatt ut overflaten med baksiden av en skje. Sett kaken i kjøleskapet, og la den "sette" seg en times tid. La gjerne stå over natten (men da må formen være dekket med plastfolie).

Åpen springformen, fjern forsiktig sidene. Legg et serveringsfat over kaken, vend opp ned, fjern springform-bunnen og alt bakepapiret / plastfilmen. Dryss kakaopulver (gejnnom en sikt, så den ikke klumper) over. Server kaken kjølig i tynne skiver.


Dette smaker som en blanding mellom sjokolademousse og sjokoladekake - virkelig ubeskrivelig god - og den SER sinnsykt fristende ut også!

ENJOY!

AnnaV
13-04-06, 01:10
PS - oppskriften er å finne i siste nr av SPIS BEDRE.

For å variere kan man droppe kaffen og i stedet røre inn to ss revet appelsinskall (kun det gule)
Da kan man gjerne toppe med noen appelsinskall-strimler for å pynte opp.

Karin
13-04-06, 01:56
Jeg kjenner at det begynner å jobbe veldig i kjertlene her... (sikle, sikle...) Denne MÅ jeg bare prøve!!!


(Hvem sa vi har en kjedelig diett???)

AnnaV
13-04-06, 09:32
Nå som det er påske og alt er det jo lov å skeie ut littegranne.... Men ikke lag den når du skal være alene noen dager - da har du plutselig spist hele selv, hehe.

Nena
25-06-06, 23:02
Overskrifta stemmer på en prikk - denne var bare helt SINNSYK god! Ble rost opp i skyene av folk som ikke liker sjokoladekake til vanlig... det eneste problemet var at ettersom temperaturen steg (fra kjøleskap til romtemperatur) ble den noe utflytende i fasongen - men smaken var det ikke noe i veien med!

For ordens skyld: jeg byttet ut kanel med en god dæsj konjakk :D mmmmm....

AnnaV
26-06-06, 14:40
Overskrifta stemmer på en prikk - denne var bare helt SINNSYK god! Ble rost opp i skyene av folk som ikke liker sjokoladekake til vanlig... det eneste problemet var at ettersom temperaturen steg (fra kjøleskap til romtemperatur) ble den noe utflytende i fasongen - men smaken var det ikke noe i veien med!

For ordens skyld: jeg byttet ut kanel med en god dæsj konjakk :D mmmmm....

Så flott at det var vellykket!
Kanskje den fløt litt fordi det sikekrt var litt høyere væskeinnhold med konjakk som tilsetning i stedet for kanel? Det er jo mulig.... Jeg har lyst å prøve med en liten dæsj chili, jeg...

Nena
26-06-06, 19:38
Jeg har lyst å prøve med en liten dæsj chili, jeg...

Det må jo bare bli helt supert - jeg elsker sjokolade med chili :sikle:....

Helinor
08-02-07, 17:41
noen som har prøvd å ha litt gelatin oppi denne? Kanskje den ikke flyter sånn ut da.

Havregryn
13-02-07, 22:45
Det må jo bare bli helt supert - jeg elsker sjokolade med chili :sikle:....

Jøss hva dere vet..og kan..
jeg må ha misset noe ett eller annet sted i verdenen av oppskrifter..
sjokolade med chili..aldri aldri har jeg hørt om den kombinasjonen.:eek:
Jeg liker chili..men kombinasjonen..hmm..



:w00t:

Carisma
13-02-07, 23:29
sjokolade med chili..aldri aldri har jeg hørt om den kombinasjonen.:eek:
Jeg liker chili..men kombinasjonen..hmm..


Har du ikke sett filmen "sjokolade" med Johnny Depp? :D
Tror forresten de snakker om sjokolade og chili i boka Hjerter i chili også? :rolleyes:

Havregryn
13-02-07, 23:32
Har du ikke sett filmen "sjokolade" med Johnny Depp? :D
Tror forresten de snakker om sjokolade og chili i boka Hjerter i chili også? :rolleyes:

Heisann
Jovisst den har jeg sett flere enn èn gang men aldri fått med meg at chili & sjokolade er fint sammen...
:p

Carisma
14-02-07, 09:11
Heisann
Jovisst den har jeg sett flere enn èn gang men aldri fått med meg at chili & sjokolade er fint sammen...
:p

Det hun putter i kakaoen er chili :)

Hyper
14-02-07, 16:51
Nå har jeg laget denne...står i kjøleskapet..blir spennende å se..
Droppet sirupen jeg da...
Håper ikke den er nødvendig i kaken??

Fridolina
14-02-07, 17:28
Går denne å lage med snabb-kaffe? sånt pulver?

tess81
14-02-07, 18:55
Nå har jeg laget denne...står i kjøleskapet..blir spennende å se..
Droppet sirupen jeg da...
Håper ikke den er nødvendig i kaken??

Hei, spent på å høre åssen den blei uten sirup, rapport ønskes:p

:klem:

Hyper
14-02-07, 19:00
Den står fortsatt i kjøleskapet gitt..Ikke blitt stiv enda...
Bytta fra nederste hylle til øverste da, så kanskje det går litt fortere..Tyvsmakte litt da, og den var veldig sterk på smak!....Men virker lovende..Regner med smaken blir litt svakere, når kaken har satt seg litt:)...
Kommer tilbake med rapport...

Gerd
14-02-07, 19:00
Så til Gerds vanlige spørsmål: Kan den fryses?? Er av den typen som gjerne skal lage ferdig ting i gooood tid...:o

Konkelimonke
12-04-07, 17:50
FY FLATE kor god!!! Nam nam nam! Eg droppa sirupen eg då, og heiv kaka i frysen... Men røra var berre supergoood!!!
Og så ikkje så mange karb i den heller... når du ser vekkifrå sirupen sjølvsagt!

Nam nam nam! No vert det NULL problemer med å gå i selskap, no når me kan ha med denne!

TUSEN TAKK for oppskrifta! You made my day!

Borealis
12-04-07, 18:31
Denne kan ikke beskrives engang - må bare oppleves! SMELTER ¨på tunga!



Ingredienser:
250 g sjokolade (sukkerfri el 70 % eller mer)
2 ss sirup (dette kan en leve med, i en hel kake)
6 dl kremfølte
4 ts instant kaffepulver
1 ts malt kanel
kakaopulver (100 %) til å drysse over


Smelt sjokoladen i vannbad sammen med 1,5 dl fløte og 2 ss sirup - ikke bruk for sterk varme så det svir seg. La avkjøle til ca 40 grader.

Mens du venter, kler du en springform med bakepapir el plastfilm (kaken skal ikke i ovnen)

Pisk fløten, kaffepulveret og kanelen - MEN IKKE STIVT! Den skal være som tjukk milkshake - Når fløten renner fra vispen skal sporet den etterlate forsvinne etter ett til to sek.

Bland sjokoladen og kremen forsiktig, vær lett på hånden. Rør med metallskje til konsistensen er myk og lett.

Hell røren i den kledde formen, og glatt ut overflaten med baksiden av en skje. Sett kaken i kjøleskapet, og la den "sette" seg en times tid. La gjerne stå over natten (men da må formen være dekket med plastfolie).

Åpen springformen, fjern forsiktig sidene. Legg et serveringsfat over kaken, vend opp ned, fjern springform-bunnen og alt bakepapiret / plastfilmen. Dryss kakaopulver (gejnnom en sikt, så den ikke klumper) over. Server kaken kjølig i tynne skiver.


Dette smaker som en blanding mellom sjokolademousse og sjokoladekake - virkelig ubeskrivelig god - og den SER sinnsykt fristende ut også!

ENJOY!

Noen som våger begi seg ut på å anslå hvor mange karber det er i denne...? :sikle:

Ziggy
12-04-07, 18:32
FY FLATE kor god!!! Nam nam nam! Eg droppa sirupen eg då, og heiv kaka i frysen... Men røra var berre supergoood!!!
Og så ikkje så mange karb i den heller... når du ser vekkifrå sirupen sjølvsagt!

Nam nam nam! No vert det NULL problemer med å gå i selskap, no når me kan ha med denne!

TUSEN TAKK for oppskrifta! You made my day!

Du kan også erstatte sirupen med smør, det funker helt utmerket. Smeltes sammen med sjokoladen. (Jeg bruker nok litt mere enn 2 ss smør da... )

.

chili
13-04-07, 09:05
Går denne å lage med snabb-kaffe? sånt pulver?



Tror det går helt fint! :)
(Jeg har gjort det noen ganger med andre typer sjokoladekake.)

Denne kaka ser jo så snacksen ut !! Og den må jo bli god med appelsinskall i ! :smile:

chili
13-04-07, 09:12
Har du ikke sett filmen "sjokolade" med Johnny Depp? :D
Tror forresten de snakker om sjokolade og chili i boka Hjerter i chili også? :rolleyes:


... He he. Det der Mexicansk sjokolade det er snakk om her, trur eg..! :D

I det minste en søramerikansk vri.

Photobscura
13-04-07, 09:26
Det hun putter i kakaoen er chili :)
Tror faktisk jeg har lest et sted at det er en aztekisk love posion:D Fra kakaoens barndom, tenk deg endorfinrush i en opphetet kropp :love:

chili
13-04-07, 10:46
Filmen 'Sjokolade' er jo bare helt fantastisk !! :stortsmil :ja:


:D

chili
13-04-07, 10:51
PS - oppskriften er å finne i siste nr av SPIS BEDRE.

For å variere kan man droppe kaffen og i stedet røre inn to ss revet appelsinskall (kun det gule)
Da kan man gjerne toppe med noen appelsinskall-strimler for å pynte opp.


... denne blir nok på bordet v neste runde selskaper hos oss ! :ja: ! namme..!

Iset
13-04-07, 11:03
De selger en knallgod mørk 70 % kakao-sjokolade med chili i helsekosten. Hvit pakke med hjerter på.

Chili og sjokolade er jo helt vanlig i sydligere land. Kombinasjonen altså. Jeg ser ofte chili som en ingrediens i både franske og spanske sjokoladekaker, feks.

nalana
13-04-07, 11:29
Oy, høres spennende ut! Hvilken helsekostkjede?

Mya
13-04-07, 11:32
Hei har selv pleid å bruke litt tørket chili i varm sjokolade den gangen jeg drakk det er kjempegodt

oj nå svnet jeg plutselig det veldig...

Borealis
13-04-07, 13:06
Oy, høres spennende ut! Hvilken helsekostkjede?

Tror Sunkost har den ihvertfall...

nalana
13-04-07, 15:43
Takk, løper og kjøper...

Et bedre liv!
15-04-07, 19:02
Ingen som har regna ut hvor mye karbs det er i denne? Har veldig lyst å lage denne, men må nesten vite hvor mye karbs det er. Er ikke noe flink på slike regnegreier nemlig.... :o

nalana
16-04-07, 13:05
Ingen som har tatt bilde av denne kaka?

Iset
16-04-07, 13:10
Oy, høres spennende ut! Hvilken helsekostkjede?

Life der jeg jobbet hadde den, men andre har den nok også. :)

nøtta
19-04-07, 11:26
hyper hvordan ble kaka til slutt ???

Luska
19-04-07, 11:51
Et dumt spørsmål fra meg; Hva er instant kaffepulver? :o Er det vanlig kaffepulver ala Friele? *blond*

Photobscura
19-04-07, 11:52
Instant er det samme som frysetørra, eller på godt norsk "pulverkaffe"!

Luska
19-04-07, 12:06
Instant er det samme som frysetørra, eller på godt norsk "pulverkaffe"!

Takk for svar :o

Melkerull
23-04-07, 14:01
:sikle: *sjokolade-elsker*

Carisma
27-04-07, 00:26
Noen som har laget denne med nøttebunn under?
Skal i bursdag til broren min på lørdag og tenkte på å ta med noe som jeg, min far med diabetes 2 og min samboer på lindberg også kan spise (skakke være lett sier jeg bare :D )
Og har testet denne på bursdagsbarnet før for han elsker sjoko-mouse kaker, derfor har jeg lyst til å prøve en ny vri på den.

Smula
14-06-07, 09:33
Nøyaktig HVOR mange karber er det i denne, da?

xtra
14-06-07, 13:24
Nøyaktig HVOR mange karber er det i denne, da?

Jeg regnet på det (med utgangspunkt i Freia Premium 70% for den hadde jeg i skuffen). Med sirup gir hele kaka:
KH: 125,5 g
P: 29,6 g
F: 349,3 g
Kcal: 3764

Uten sirup blir karboinnholdet 94,9.

Kanskje ikke helt superlavkarbo, men den høres jo utrolig god ut :)

Smula
14-06-07, 14:03
Ok, takk skal du ha - så si 95 karber, og så er det 8 biter i kaken... hmm nesten 12 karber per stykke... ikke noe for en ketolysetilhenger, med andre ord. :nei:

LilleMill
16-06-07, 20:40
Men om man har 100% bakekakao og sukkerfri sjokolade, så kan det ikke bli 95 net carb? Må jo bli mye mindre

Millsi
16-11-07, 16:12
Denne må jo være fantastisk som iskake?

sjokoman
10-12-07, 08:09
Den er fantastisk med varme bær og pisket krem til....sikle sikle....

Bergen27
06-04-08, 00:11
Bare lurte på, når sjokoladen skal smeltes i vannbad, skal man ha i fløten og smøret etter at sjokoladen har smeltet?

Jeg er litt sånn teskjekjerringa...hehe

tess81
06-04-08, 14:58
Bare lurte på, når sjokoladen skal smeltes i vannbad, skal man ha i fløten og smøret etter at sjokoladen har smeltet?

Jeg er litt sånn teskjekjerringa...hehe

Iallfall fløten, smøret kan du ha i med sjokoladen;)

Iset
20-05-08, 09:05
Hvor viktig er sirupen, egentlig? Dumt å kjøpe en hel boks sirup (den er jo billig men allikevel) bare for å bruke 2 ss, jeg bruker jo ALDRI sirup ellers.

Distrea
20-05-08, 10:40
Hvor viktig er sirupen, egentlig? Dumt å kjøpe en hel boks sirup (den er jo billig men allikevel) bare for å bruke 2 ss, jeg bruker jo ALDRI sirup ellers.

jeg hadde testet uten, men litt mer søtt kanskje?

si fra hvordan det går da :D

Iset
20-05-08, 10:45
Ja det skal jeg gjøre. :D Men det blir ikke i dag, for nå har jeg bakt en annen sjokoladekake (nøttesjokoladekaken min her inne). Huff, og så på en tirsdag da. Man blir virkelig søtsyk av å gå hjemme i barselpermisjon. Fnis.

Distrea
20-05-08, 10:48
Ja det skal jeg gjøre. :D Men det blir ikke i dag, for nå har jeg bakt en annen sjokoladekake (nøttesjokoladekaken min her inne). Huff, og så på en tirsdag da. Man blir virkelig søtsyk av å gå hjemme i barselpermisjon. Fnis.

hehe, men det er jo fint for oss andre at du får testet ut alle kake oppskriftene :p

dydde
25-03-09, 20:14
noen som har maktet å ta bilde av kaken? er nysjerring :D

nalana
26-03-09, 12:25
Den er ikke så mye å se på.:p
Ser ut som en litt kompakt sjokolademousse. Men jeg kan også skrive under på at den er sinnnsyyykt god. Jeg bakte Black sundag nettopp, fordi den er så i vinden på forumet her for tiden. Den var god nok, men denne er mye bedre.

Momse
28-03-09, 18:54
Jeg har nettopp satt denne kaken i kjøleskapet! "Deigen" var veldig god, gleder meg til å smake den ferdig :p Lørdagskos...sammen med kokosboller :D Føler at jeg virkelig skjeier ut i dag, altså :o

Sirius
29-03-09, 18:50
Tror dere det passer med nøttebunn til denne kaken?
Litt sånn a la ostekakebunn?

lalo
22-04-09, 22:00
JAMMI!!!

Har laget den i dag, sikle sikle!
Sikkert god med nøttebunn også!

nalana
23-04-09, 13:36
Sikkert perfekt med nøttebunn til denne. Fikk jeg også lyst til å prøve!:_punk:

Iselilja
05-05-09, 19:51
Denne lagde jeg i helgen, og den var så fantastisk god at jeg simpelthen MÅ lage den igjen neste helg (hvis jeg klarer å vente helt til helgen da... :liste: ).
Da skal den testes med kremfløte/vaniljekrem og jordbær. :hungry:

Vanlig "høykarbo" sjokoladekake er knusktørr i forhold!

Fero
12-06-09, 13:26
Ingredienser:
250 g sjokolade (sukkerfri el 70 % eller mer)
2 ss sirup (dette kan en leve med, i en hel kake)
6 dl kremfølte
4 ts instant kaffepulver
1 ts malt kanel
kakaopulver (100 %) til å drysse over


Jeg har tenkt å lage denne kaken i dag så jeg har et alternativ til kakebordet jeg må stå ansikt til ansikt med i morgen, men jeg har et lite spørsmål.

Kaffepulveret, har dere andre brukt det som er helt vanlig, med litt "store" klumper? Jeg har kun den espresso-instant saken, som er fint pulver. Den er vel endel sterkere enn vanlig kaffe, men siden jeg ikke er en kaffedrikker har jeg egentlig ikke peiling. Den espressoen skal i hvertfall blandes ut i 0.75 dl vann (1 ts.), for å få ferdig kaffe. Jeg regner jo med jeg kan bruke dette pulveret i kaka, men må jeg da bruke mindre av det?

Jeg er litt håpløs på kjøkkenet, så jeg er for usikker til å gjette, har jo bare ett forsøk :p Jeg lurer også på om noen har tips til noe annet jeg kan pynte kaka med? I "verste fall" kan jeg vel bare raspe opp restene av sjokoladen jeg bruker i oppskriften, gidder ikke kjøpe kakaopulver kun for én gangs bruk :)

nalana
12-06-09, 15:02
Det blir nok ikke bare en gangs bruk når du først har smakt denne kaka, eller moussen som jeg synes nærmest det er.:p

Jeg har ellers tidligere pyntet med hele små chilli. (Da har jeg hatt litt chillismak i kaka også så klart)