View Full Version : Sprøe peanøttkjeks


Aadi
13-04-06, 15:20
(24 stk)

Ingredienser:
2,5 dl peanøttsmør
1,2 dl Splenda
1 egg

Fremgangsmåte:
Forvarm ovnen til ca.160 grader
Bland alle ingrediensene i en bolle, og lag 24 kuler av massen.
Plasser alle kulene på et bakepapirkledd stekebrett. Trykk kulene flate med en gaffel.
Stek i ca. 12 minutter, og la kjeksene kjøle på brettet.

Nærings Informasjon / pr kjeks:
Kalorier 71.58
Protein 2.92g.
Karber 2.5 g.
Fett 6.9 g.


Kanskje disse kan brukes som bunn i en ostekake??

Nena
13-04-06, 20:44
:sikle: disse hørtes gode ut!!!

jankph
13-04-06, 20:48
Trenger du egentlig Splenda'n? Jeg synes peanøttsmør er godt rett fra glasset jeg...tror du det går bra med bare egg?

Jan.

Iset
14-04-06, 01:17
Nei man trenger jo ikke splendaen om man vil ha mer "salte" kjeks, til å feks ha ost på. :sikle:

Men om man er ute etter den søte varianten kan man jo ha i litt søtstoff. Da blir det jo mer kakelignende. :)

Aadi
14-04-06, 01:40
Jeg fant oppskriften på en amerikansk side...
Har ikke fått laget den ennå... tror jeg skal bruke den til Ostekake-bunn.
Kan sikkert redusere søtstoffet litt...eller kutte det ut slik dere foreslår...

Kanskje man bare kan kjøre nøtter og egg i en multihakker og lage av det?

Kanskje bytte ut litt av peanøttene med andre nøtter/mandler ?

Iset
14-04-06, 01:45
Jeg har laget disse før, og de blir knallgode. :)
Jeg blandet inn litt sukkerfritt sjokoladepålegg (Cavalier) og fikk peanøtt/sjokoladesmak på dem. :sikle:

Daizy
14-04-06, 12:33
Tror dere man kan hakke litt mørk sjokolade og ha oppi også?
Uansett, de så rågode ut :sikle:

Takk for oppskrift :blomster:
Nå må jeg bare spise brownie kaka mi før jeg baker denne - ellers kan det helt galt her :D

Aadi
14-04-06, 16:15
Takk for oppskrift :blomster:
Nå må jeg bare spise brownie kaka mi før jeg baker denne - ellers kan det helt galt her :D

Det var kanskje hos deg jeg fant den nydelige browniekaka?

Den har jeg skåret opp i biter,fryst ned 2 og 2 biter. Har kost meg med den om kvelden nå i påsken.
http://smileys.smileycentral.com/cat/8/8_3_16.gif (http://www.smileycentral.com/?partner=ZSzeb001_ZSYYYYYYYYNO)

Daizy
14-04-06, 16:19
Ja, i påska er det lov å kose seg :D hehe, bra vi er flere som gjør det :ja:

Aadi
14-04-06, 16:28
Den er iallefall helt nydelig.... spiser den browniekaka halvfrosen med 2 ts vaniljesaus (Tine)

Litt mer karber da, men kaka mi ble ikke høy....Den var klissete å få ut i formen.... Er din slik oxo?

Daizy
14-04-06, 16:42
Ikke særlig høy nei, men litt hevet den. Veldig klissete når jeg skule bre den ut i forma, og kanskje litt nå også - selv om jeg brukte bakepapri :)

Siljevanilje
14-04-06, 17:15
går det an å lage peanut kjeksen med mandel smør? det er det eneste jeg har.... tenkte å lage salte mandel kjeks.

Aadi
14-04-06, 18:35
går det an å lage peanut kjeksen med mandel smør? det er det eneste jeg har.... tenkte å lage salte mandel kjeks.

Det går det helt sikkert... vi må bare prøve oss frem...
Vi er vel satt fast i melvanene, slik at vi har vanskelig for å tenke nytt når det gjelder mat avogtil...

Siljevanilje
14-04-06, 22:31
det var igrunnen ikke så vellykket med mandelsmør, det hjalp ikke på at jeg hadde gått tom for splenda. så jeg tenkte, da lager jeg salte peanett kjeks. hadde bitte litt lo salt oppi. og resultatet jo det ble tørrere enn sahara.


eh ja.. baker silje er over å ut

Nille
15-04-06, 18:33
Tror du må slutte med å eksperimentere Siljevanilje. Du bruker jo opp 1/2 års forbruk av Splenda på et par uker ! :p

Siljevanilje
15-04-06, 18:37
ja må gjerne det... :rodme:

Daizy
15-04-06, 18:46
Jeg bakte disse med 150 gr peanøtter - finmalt + 2 ss fløte (ellers slik oppskrifta sier) Også med litt hakket sjokolade på toppen.

Nammis :) Veldig gode kjeks :sikle:

Søster
13-11-08, 14:20
Har lagd disse nå, men de ble ikke sprø :confused: Var veldig gode på smak, men tok nok for mye søtningsstoff i, for de ble altfor søte :o
Tilsatte litt hakket Cloetta melkesjokolade (sukkerfri), men den egner seg nok ikke til baking, for den ble bare som harde dropsbiter.
Jaja, har fått tilfredsstilt søtbehovet mitt i allefall :p

Jabba
13-11-08, 21:08
Det er 2,5 karber i hver kjeks?

Jabba
26-11-08, 21:39
Jeg bakte disse i kveld ---- med dårlig resultat.... :-(
Disse ble så tørre at de smuldret opp når jeg tok dem av brettet....
Hva kan jeg ha gjort feil? Var nøye på mengdene i oppskrifta!

Jabba
27-11-08, 11:20
Noen som kan hjelpe?

Obsidaisi
07-12-11, 18:33
Tenkte prøve meg på disse nå, men er deg noen som har erfaring Splenda vs Sukrin? SKal jeg bruke samme mengde sukrin tror dere?

Obsidaisi
07-12-11, 18:58
Prøver meg nå:

50 gr peanøttsmør
50 gr Sukrin
1 egg
Bittelitt fiberhusk, bare for å binde røren litt mer....men hadde ikke så mye peanøttsmør, og siden jeg ikke var sikker på sukrin og forholdene, ble det bare slik.

Står i ovnen nå, holder dere oppdatert.

Obsidaisi
07-12-11, 20:35
Tror jeg en gang forspiste meg på sukrin...hadde det i eggedosis...ble kvalm og ondt i magen...så derfor er den "ising" følelsen av sukrin dårlige minner. Men det ble mer kake enn kjeks, siden de ikke ble så sprø. Men god på smak sånn sett. Trikset er nok å ha en litt tørrere deig i utgangspunktet.

TinyToon
15-12-11, 00:56
Noen som kan hjelpe?

Du må nok ta de ut litt før. Hvis de steker for lenge vil de bli tørre. Jeg tok ut mine etter 12 minutter, men ovnene kan være forskjellige. Det gjør ikke noe om den er bittelitt myk når du tar den ut, det or'ner seg når den kjøles ned.

Yrla
15-12-11, 01:40
Prøver meg nå:

50 gr peanøttsmør
50 gr Sukrin
1 egg
Bittelitt fiberhusk, bare for å binde røren litt mer....men hadde ikke så mye peanøttsmør, og siden jeg ikke var sikker på sukrin og forholdene, ble det bare slik.

Står i ovnen nå, holder dere oppdatert.Ble det veldig søtt? Kjeks jeg lagde ved først forsøk med nesten like mye sukrin som annet ble ekkelt søtt.