View Full Version : Pilates


Hege_
17-04-06, 13:41
Ser det er noen her på forumet som bruker Pilates. Har litt lyst til å kjøpe video og gjøre dette hjemme. Noen som har erfaring med dette de kan dele med en nybegynner? Trener ellers styrke x 3 per uke.

Nille
17-04-06, 15:11
Kan absolutt anbefale Pilates i sammenheng med styrke pg evt. kondisjons trening. Det er en egen treningsform som handler om konsentrasjon og pusteteknikk, muskelforlengelse og utholdenhet, avspenning og balanse. Treningsmetoden kombinerer yoga, styrketrening og strech. Jeg fikk det anbefalt av en SPA dame på Gol. Hun hadde trent yoga før, men det ble litt for "stille" for henne. Jeg hadde lurt på å melde meg på kurs. Men så er det denne jobbingen da. Skift og kurs kombinerer ikke særlig bra ! Derfor har jeg med stor suksess trent på gulvet hjemme.

Det aller aller beste er å starte med en enkelt program, slik at man får øvelsene "inn". De fleste som er lit trent fra før tar dem lett og kan raskt gå over til mer "viderekomne".

Det første jeg gjorde var å laste ned noen programmer fra nettet:

Power of Pilates
Pilates for Dummies
Winsor Pilates - Basics - Step by Step
Winsior Pilates - Accelerated Body Sculpting

De to siste programmene kan også kjøpes fra TVshop og er veldig fine. Se her (http://www.tvshop.com/index.phtml?set_country=NO).
Jeg startet med Step by step og 20 minutters programmet, men økte ganske raskt til Accelerated Body Sculpting som er mer avansert (45 min).

Etterpå har jeg fått broren min til å bestille for meg i USA og sende, siden Winsor Pilates ikke sender utenfor USA.

Winsor Pilates er nok en "modernisert" pilates, hvor grunnøvelsene (som også her utføres i rolig og avslappende tempo) til Joseph Pilates er beholdt. Hun trekker dem imidlertid litt videre i noen av programmene. Basis programmet var stort sett det samme som Power of Pilates, - kun med grunnøvelsene for matte. Men hun har laget minst 20 forskjellige "programmer" - bl.a. for gravide, for de som skal trenes opp sakte etter å ikke ha trent før, for rygg/mage, for overkropp - dette er korte program på 20-30 minutter. Så er de de mer moderniserte, litt lengre programmene på 50 minutter, med Maximum burn, fat burning, body sculpting/forming - mage, rumpe, lår/overkropp/rygg etc etc. Litt for enhver smak altså. Hun anbefaler også å ikke trene samme program hele tiden, og ikke hver eneste dag. Hun presiserer faren for overtrening og sier 20 min basis programmet er flott for å holde rygg og "vondter" i sjakk (altså den "legende" ). Hun presiserer også at øvelse skal gjøres sakte, kontrollert i en glidende bevegelse, ikke fort og voldsomt.

Jeg har hatt et par treningsavbrekk, men er nå i full gang igjen. Kroppen min liker det ! Nå har jeg akkurat fått et nytt program som gjenomføres med en Sculpting Circle, eller Magic Circle som J. Pilates selv kalte det. Det er kjempeeffektivt, og krever at man har øvelsene ganske godt inne fra før. jeg storkoser meg jeg.

Vi har en pilates tråd http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=3876&highlight=pilates - hvor vi har diskutert forskjellige former for pilates, og jeg har leget meg en Pilates dagbok her (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=6090&highlight=pilates). I sistnevnte står det vel mest om at jeg HAR trent - fant ut at det var forpliktende å føre det hver dag, da MÅ jeg liksom :o Men det står også litt om programmene jeg bruker.

Lykke til !!

Hege_
17-04-06, 18:42
Oi. Her var det mye info. Takk for svaret. Må bruke litt tid på å komme gjennom stoffet.