View Full Version : Trening av nedre magemuskler


Hege_
22-04-06, 18:12
Er det noen av dere som har gode tips til trening av nedre magemuskler som ikke går ut over ryggen?

Fjonken
22-04-06, 18:27
Ta rulla på fitnessball.. Det er effektivt på nedre magemuskler og ryggen er overhodet ikke involvert i øvelsen. Så lenge du holder ryggen rett da.

Nille
22-04-06, 18:38
Øvelse 1,2 og 4 HER (http://www.trening.no/nyhet.php?id=1197)


Du bør ikke trene så du føler deg sliten i magen etterpå. Tren kun på toppen av overskuddet ditt, da er du sikker på at musklene er positve og svarer på treningen med å bygge seg opp. Det er fort gjort å overtrene magen


Men magen tåler å trenes hver dag. Ellers kan jeg anbefale et enkelt Pilates program...

Hege_
22-04-06, 21:48
Ja. Tentke jeg skulle kjøpe et program med Pilates. Har bare ikke fått surra meg tid det ennå. Og et par matter, har nemlig fått med gubben!
Kan jo egentlig gjøre det med en gang...

Nett
23-04-06, 09:26
Hva er rulla, Fjonken?? Har fått en sånn fitnesball og lurer litt på hvordan øvelser jeg skal ta??

Fjonken
23-04-06, 11:16
Stå på kne med ballen litt fra deg. Legg hendene sammen håndflate mot håndflate og legg underarmene oppå ballen. Om mulig trekk albuene sammen også. Trekk inn magen. Skyv langsomt ballen fra deg. Pass på at bevegelsen kommer fra hofta. Skyv ut så langt du kan og hold. Gjør du bevegelsen riktig vil du nå tydelig kjenne stramming i nedre del av magen. Hold stillingen en stund og trekk så langsomt tilbake samtidig som du slipper magemusklene. Gjenta så mange ganger du overhodet klarer. Viktig å holde ryggen rett her. Du skal kun endre vinkelen i hofta. Verken krumme ryggen eller noe annet. Tærne skal ikke løftes fra matta. Hender og albuer bør holdes samlet for få best effekt.

Jeg har dessverre ingen illustrasjon til denne øvelsen. Jeg fant den på min Fitnessball dvd. Har lett på nett for å se om jeg fant illustrasjone eller videosnutt der.. men nei.

Det er litt kronglete i starten. Men prøv deg fram og du vil før eller siden finne riktig stilling.

Kan også anbefale situp på ball. Men har du ryggproblemer må du være 100 % sikker på at du er i riktig utgangsposisjon. Her kan prøving og feiling gjøre ryggen verre. Særdeles viktig at korsryggen hele tiden har kontakt med ballen og at du ikke bikker bakover for mye. Prøv deg fram.. men vær forsiktig.

114->92-95
23-04-06, 15:51
Det er ikke noe som heter "nedre magemuskler" eller "øvre magemuskler". Når du trener de "øvre" så trener du også like godt de "nedre" og vice versa. Det som er viktig er å finne gode øvelser som trener de rette magemusklene og min anbefalning er å gjøre crunch med kneløft.

HP
23-04-06, 16:28
Det er ikke noe som heter "nedre magemuskler" eller "øvre magemuskler". Når du trener de "øvre" så trener du også like godt de "nedre" og vice versa. Det som er viktig er å finne gode øvelser som trener de rette magemusklene og min anbefalning er å gjøre crunch med kneløft.
Hva heter de da? Som du selv sier så er det viktig med øvelser som trener de riktige magemusklene, og "nedre" og "øvre" synes jeg er bra angivelse av hvilke en ønsker å trene (av mangel på en bedre angivelse).

Fjonken
23-04-06, 16:44
Dette er flisespikkeri. Alle sier øvre, nedre og skrå magemuskler. Til og med proffene gjør det.

Nille
23-04-06, 17:03
Kranglefanten er på plass ser jeg :p

Viser forøvrig til denne siden (http://www.trening.no/nyhet.php?id=1197) som jeg har henvist til tidligere.

Her er det øvelser som fokuserer på magens øvre, nedre og skrå muskler. Og det er der fokuset er øvelsene tar mest. MEN
Det er viktig å være klar over at de øvelsene som er ment å trene en bestemt del av magen, også til en viss grad trener resten av magen.

Ikke lett dette nei.... :rolleyes: Skal vi si uavgjort og avslutte det her ?

114->92-95
23-04-06, 17:06
Dette er flisespikkeri. Alle sier øvre, nedre og skrå magemuskler. Til og med proffene gjør det.

Det er vel ikke flisespikkeri når mange tror at det er mulig å isolere nedre del av magen med ulike øvelser, det går dessverre ikke. Derfor burde de fleste fokusere på øvelser som belaster de rette (ikke riktige, men rectus abdominis) magemusklene!

Kranglefanten er på plass ser jeg :p

Viser forøvrig til denne siden (http://www.trening.no/nyhet.php?id=1197) som jeg har henvist til tidligere.

Her er det øvelser som fokuserer på magens øvre, nedre og skrå muskler. Og det er der fokuset er øvelsene tar mest. MEN
Det er viktig å være klar over at de øvelsene som er ment å trene en bestemt del av magen, også til en viss grad trener resten av magen.

Ikke lett dette nei.... :rolleyes: Skal vi si uavgjort og avslutte det her ?

Synes det er ganske patetisk at du kaller meg en kranglefant, for det første er jeg ikke det og for det andre så er vel du en moderator her.

Fjonken
23-04-06, 17:08
:rolleyes: lange flate baller....

Nille
23-04-06, 17:09
Synes det er ganske patetisk at du kaller meg en kranglefant, for det første er jeg ikke det og for det andre så er vel du en moderator her.

Men kjære vene, var det deg jeg siktet til da ?

114->92-95
23-04-06, 17:10
Hva heter de da? Som du selv sier så er det viktig med øvelser som trener de riktige magemusklene, og "nedre" og "øvre" synes jeg er bra angivelse av hvilke en ønsker å trene (av mangel på en bedre angivelse).

Jeg synes det er en ganske dårlig og villedende angivelse.

HP
23-04-06, 17:11
Jeg synes det er en ganske dårlig og villedende angivelse.
Deg om det.

114->92-95
23-04-06, 17:11
Men kjære vene, var det deg jeg siktet til da ?

Sorry, burde jo skjønt at det var fjonken du refererte til. My mistake, sorry!

Please ikke steng tråden, kanskje noen kan bli litt opplyst av den.

Fjonken
23-04-06, 17:14
Ja visst ordet flisespikkeri er nok til å kalles en krangel så er jeg vel det.. :rolleyes:

Hege_
24-04-06, 22:11
Det er vel ikke flisespikkeri når mange tror at det er mulig å isolere nedre del av magen med ulike øvelser, det går dessverre ikke. Derfor burde de fleste fokusere på øvelser som belaster de rette (ikke riktige, men rectus abdominis) magemusklene!

Nei jeg tror ikke man kan isolere magemusklene, men det finnes jo øvelser som tar mer lavere på magen ELLER høyere på magen ELLER på siden av magen. Kan vi si oss enige? Jeg synes for øvrig også at det var en god betegnelse. Det var derfor jeg brukte den. Det var jo ikke meningen at man skulle krangle her da bare for at jeg brukte feil ord...

114->92-95
25-04-06, 16:12
[quote=114->92-95]Det er vel ikke flisespikkeri når mange tror at det er mulig å isolere nedre del av magen med ulike øvelser, det går dessverre ikke. Derfor burde de fleste fokusere på øvelser som belaster de rette (ikke riktige, men rectus abdominis) magemusklene!

Nei jeg tror ikke man kan isolere magemusklene, men det finnes jo øvelser som tar mer lavere på magen ELLER høyere på magen ELLER på siden av magen. Kan vi si oss enige? Jeg synes for øvrig også at det var en god betegnelse. Det var derfor jeg brukte den. Det var jo ikke meningen at man skulle krangle her da bare for at jeg brukte feil ord...

Det er ingen øvelser som tar mer på øvre eller nedre del av de rette magemusklene, det finnes derimot øvelser man kjenner bedre på nedre og øvre del av de rette magemusklene. De skrå magemusklene må man trene på en litt annen måte enn de rette magemusklene.

Personlig liker jeg den øvelsen jeg fortalte om tidligere. Det finnes også endel godt konstruerte treningsmaskiner for optimal magetrening uten at det skal gjøre vondt i korsryggen.

Ingen som krangler her:)