View Full Version : Trenger noen tips!


Madonna
28-04-04, 22:53
Jeg er relativt fersk her inne, og trenger noen gode i råd i forbindelse med hva slags diett jeg skal velge?
Jeg ELSKER brød... :o Og kan leve av sjokolade... Når jeg spiser middag så kan jeg godt spise 3/4 ris og 1/4 kylling... :rolleyes: Jeg føler at jeg konstant har et søtbehov, og nå kan jeg liksom ikke unnskylde meg med at jeg ammer lenger heller... ;)
Med andre ord jeg er laget av karbohydrater jeg! Problemet er at jeg føler meg sliten, trøtt og energiløs. Og nå MÅ jeg gjøre noe med kostholdet mitt så jeg får tilbake litt av energien igjen!
Jeg håper å ta av 2-3 kg, men det viktigste er at kroppen skal bli fastere. Skal trene 2-3 ganger i uka og ta jevnlige sit-ups, så det gjør sikkert sitt det også. Og sammen med endret kosthold så må vel det bli en løsning.

Men hva skal jeg velge? :confused:
Kan ikke noen av dere som er litt drevne gi meg litt input om hva slags diett dere kanskje tror vil være ok for meg?

Fedonisten
28-04-04, 23:16
OI...


Ingen lett oppgave dette her - men jeg er sikker på at dine plager med tretthet osv. HELT KLART SKYLDES HVA DU SPISER!!! Men det har du sikkert tenkt på selv også - siden du er på dette forumet!? ;)

Jeg forstår det som at du ikke har så mange kilo for mye - men at det er de andre plagene som er grunnen til at du ønsker endring. Selv vil jeg anbefale deg å bli "Fedonist" - for det er et - etter min mening - enklere kosthold enn et Atkins-opplegg.

MEN - disse brød og ris-måltidene dine må du gjøre noe med uansett hva du velger, og endringer er jo alltid litt slitsomme og vanskelige.
Som en start vil jeg anbefale deg at du skaffer deg boka til F. Lindberg hvis du ikke har den allerede. Bruk litt tid på å sette deg inn i prinsippene og anbefalingene - for å hoppe på en diett uten å kjenne den i det hele tatt, eller uten å være motivert synes i hvert fall jeg er kjempevanskelig.

- også kan du spørre masse mer her! :) Og det kommer sikkert mange flere og mye bedre (og mer konkrete.....) råd på denne tråden også.

Lykke til - og :klem: fra Fedonisten

trulte
28-04-04, 23:37
Jeg gir meg ikke jeg.......

Anbefaler å gå på kurs fordi

1. Du får hjelp til å virkelig FORSTÅ, du har en kursleder som kan forklare. Det er så annerledes teorier at jeg tror man kanskje må ha ett lite dytt for å skjønne fullt ut hvorfor og hvordan.

2. Du får vinkling fra mange kanter gjennom de du kurser deg sammen med, og ganske sikkert mange aha-opplevelser.

3. Motivasjon til å "holde ut", du vet du skal på kurs og det er lettere å styre unna endel ting.

Uff og uff, mener ikke at dette er det eneste saliggjørende for alle, så ikke misfortå meg, men opplegget til Fedon (og Atkins) er så fundamentalt anderledes enn hva vi er flaskeforet opp med at man kanskje kan trenge litt hjelp til å røske inngrodde meninger ut av ryggmargen.(det tror jeg er den lengste setningen jeg har skrevet i hele mitt liv...)

Klem fra Trulte

MHM
28-04-04, 23:53
Uff og uff, mener ikke at dette er det eneste saliggjørende for alle, så ikke misfortå meg, men opplegget til Fedon (og Atkins) er så fundamentalt anderledes enn hva vi er flaskeforet opp med at man kanskje kan trenge litt hjelp til å røske inngrodde meninger ut av ryggmargen.(det tror jeg er den lengste setningen jeg har skrevet i hele mitt liv...)
Lang og GOD setning.... ;)
Enig med Trulte i at et kurs vil kunne bli bra for deg, i.o.m du er litt søkende til hva og hvordan, vet ikke hvordan du skal gripe det an osv. Selv om ikke kunnskap er alt, så er det ganske greit å få en forklaring på HVORFOR du har så lyst på søtt, og HVA som skjer i kroppen din når du spiser karbohydrater, proteiner og fett. Dette får du på et kurs - og det blir noe mer enn å bare lese boka.