View Full Version : tryptofan

kate
14-05-06, 13:12
hei..

noen som har erfaringer med tryptofan? har store problemer med å sove pga sykdom.. tar sovetablett men det er ikke bra føler jeg. hørt at melatonin kan være til hjelp. men det må vel være bedre å ta en aminosyre enn hormoner...?

Summer
14-05-06, 17:52
Jeg tar L-tryptofan. Produktet heleter griffonia, og jeg merker bedret søvnkvalitet etter å ha tatt det en periode. Men jeg mener å ha lest at melantonin ikke har noen særlige bivirkninger. Det står litt om dette i det nyeste Mat og Helse. :) Melantonin er vel noe som virker med en gang, mens tryptofan er forstadiet til seretonin, som igjen er forstadiet til melantonin, og virker mer balanserende på sikt. Spørsmålet er jo hvilken effekt du søker? Jdeg kunne godt tenke meg å prøve melantonin i tillegg i blandt når jeg sliter med søvnen..

Eva
14-05-06, 18:33
Hei i tråden.

Har ikke prøvt trypofan. Lise, hvor kjøper du det og hva koster det?

Har derimod prøvd Melatonin, holder på med det nå. Har slidt med søvnproblemer hele livet, og disse er bare knallgode. En 1/2-1 time etter du har tatt en sådan blir du søvnig på en naturlig måte og sover godt hele natten og våkner uten "hang-over". Men ta kun en. Jeg tok to en gang jeg hadde hatt en dårlig nattesøvn, og det var for mye!!

Kjøpte de gjennom www.lillepille.com (http://www.lillepille.com). Innen jeg var ferdig med å betale porto, rekomandert sending og moms kom slike 60 tabletter opp på 500 kr.:eek: :mad: Kanskje derfor jeg synes de er gode da de var så dyre.:D Det må finnes en billigere måte å kjøpe dem på. Kanskje noen som vet. Ihvertfall kan de varm anbefales!

Klem

Fjonken
14-05-06, 19:07
Blir man ikke avhengige av sånt?

Eva
14-05-06, 19:21
Blir man ikke avhengige av sånt?
Tryptofan og Melatonin er ting som finnes naturlig i kroppen. Tryptofan er en aminosyre (som tilføres via kosten) og melatonin er et hormon. Vet ikke helt om vi har for lite av disse ting hvis vi lider av søvnproblemer. Det skal ikke skape avhengighet å innta disse medikamenter. Jeg føler meg ikke avhengig av Melatonin. De kvelder jeg ikke tar de, føler jeg ikke abstinenser eller noe i den stil.

Derimot er Benzodiazepiner, som er en gruppe av syntetisk medisin mot uro, angst og søvnløshet. bla Vival, Stesolid, Rohypnol, Flunipam osv. sterkt vanedannende, og de blir man avhengig av.

Summer
14-05-06, 20:17
Kan man ikke få melantonin av legen sin nå da?

Her er en tråd om serotonin s (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=5508&highlight=griffonia)om kan være nyttig lesning.

Jeg kjøper griffonia her (http://www.bionature.no/php/bn_oss.php). Er ikke så dyrt. :) .....eh... det ser ut til at de ikke selger mer... Men Johannesurt da? Det skal jo også øke produksjonen av serotonin. Selger ikke de det på apotekene nå? Ulempen med det er jo at man ikke kan bruke diverse andre medisiner samtidig som dem, så om en bruker blodfortynnenede eller SSRI, så skal en ikke bruke den.

kjøttklumpen
14-05-06, 22:06
Noen proteintilskudd har bra med tryptofan. Regner med kjøtt også inneholder stoffet.

Summer
14-05-06, 22:56
Noen proteintilskudd har bra med tryptofan. Regner med kjøtt også inneholder stoffet.Ja, spesielt kalkun har jeg fått med meg. :D

Fjonken
14-05-06, 23:06
Her er jeg supergrønn altså. Bare så det er sagt, men hvordan kan aminosyrer påvirke evnen til søvn? Trodde det var mer hormoner som styrte søvnen jeg.. Eller er jeg helt på bærtur nå?

Summer
15-05-06, 09:42
Hormoner er signalstoffer, og signalstoffene trenger visst byggesteiner, og vhilke byggesteiner de får bestemmes av kosten vår.
Insulin er også et hormon, og vi påvirker det gjennom maten vi spiser (særlig ved sukker hvor vi overforbruker insulin og sliter ut kjertelen som lager det, og slik jeg har forstått det, så sliter vi ut systemet med for mye produksjon av seretonin i hjernen også når vi spiser mye sukker, og en kan visst få seretoninressistens,- det vi diskuterte i den andre tråden). I alle fall, så inneholder maten byggesteiner, og de ulike byggesteinene er viktig for ulike prosesser i kroppen, og når vi tilfører byggesteiner, så vil kroppen nyttugjøre seg dem til å danne det den trenger.

Her var mer:

Hjernen bruker den essensielle aminosyren tryptofan til å produsere serotonin. En essensiell aminosyre er ikke kroppen i stand til å produsere selv. Inntak av tryptofanrik kost kan også virke positivt sammen med lysterapi. Tryptofan finnes i forskjellige matvarer. De beste kildene til tryptofan er bl.a. animalsk protein, som kjøtt, meieriprodukter, egg og fisk, men også i vegetabilske produkter som brun ris, cottage cheese, peanøtter, soyaprotein og de fleste typer grønnsaker. Ved et normalt kosthold er det lite sannsynlig å få i seg for lite tryptofan. Men for at tryptofan skal bli best mulig transportert til og opptatt i hjernen er organismen avhengig av karbohydrater. Derfor får mange mennesker trang til sjokolade og annen ?nei-mat? om høsten og vinteren. De som føler velbehag etter å ha spist sukker, sjokolade eller andre karbohydrater eller har et stort sug etter disse produktene har som regel alt for lave mengder serotonin. Lysterapi vil da være til stor hjelp.

Hvordan kan serotonin påvirke så mange funksjoner i kropp og sinn?

Noe over 30 forskjellige nevrotransmittere har blitt identifisert. Noen har små spesialoppgaver og noen har bredere virkningsområder. Sammen med acetylcholin, dopamin og noradrenalin er serotonin den nevrotransmitteren som har flest oppgaver og er den som finnes i størst mengde i hjernen og ryggmargen og påvirker mange basale funksjoner fra muskelbevegelser til humør.

Alle nevrotransmitterene samarbeider med å støtte opp om våre tankeprosesser, våre sensoriske prosesser, evnen til å ta avgjørelser og våre handlinger. Selv om det er i hjernebarken de overordnede avgjørelser tas, ser hjernen ut til å fungere som et slags demokrati; mange forskjellige sentra i hjernen tar del i de mer basale funksjoner og avgjørelser som styrer når vi skal spise og sove, i hvilken grad vi føler smerte og om vår energi, vårt humør og vår motivasjon er høy eller lav. Hvis et senter i hjernen svikter kan de andre til en stor grad overlappe for det feilfungerende.

Et av serotoninens største oppgaver er å styre og kontrollere effekten av de andre nevrotransmitterene. Dette betyr at serotonin bestemmer hvilke beskjeder som får prioritet og hvilke som må vike og har dermed enormt mye å si for alle sider av vår eksistens. Lave nivåer av serotonin kan dermed gi mange og store negative utslag.

Fjonken
15-05-06, 11:32
Takk for oppklarende svar. Nå ble Fjonken enda litt klokere.. :)

Summer
15-05-06, 22:50
Jeg så at disse på denne siden (http://www.netrition.com/primaforce_5htp_page.html) var anbefalt inne på Fedon Lindberg sine sider. Veldig betryggende når det er anbefalt av en indremedisiner. :)