View Full Version : Selvhypnose - transe

mofe
14-05-06, 14:08
Iflg. denne artikkelen har 60% av oss evnen til selvhypnose. Og vi går inn og ut av transe hele tiden, uten å være klar over det.

http://forbruker.no/jobbogstudier/studier/article1316848.ece

De fleste mennesker går ut og inn av transe, uten å tenke over det. Blir du oppslukt av en film, eller lever deg inn i boken du leser, har du sannsynligvis vært i en hypnoselignende tilstand.

Å kunne gå inn i hypnose er en evne som personer kan ha mye eller lite av. Omkring 60 prosent av befolkningen tenkes å kunne ha god nytte av hypnose.

Disse er personer med stor evne til konsentrasjon og forestilling.

Du har trolig opplevd hypnose dersom du:

- Har kjørt bil og kommet frem til riktig sted uten å ha tenkt på kjøringen.

- Har jogget og "våkner" når du er kommet hjem.

- Føler at arbeidet flyter helt av seg selv.

- Føler at tiden har fløyet uten at du har merket det.

- Har følt at en hendelse går i sakte film.

- Har danset, vært i ett med rytmen uten å bli trett.

- Har hatt intense drømmelignende bilder i våken tilstand.

Kilde: Psykolog Bjørn Wormnes ved Universitetet i Bergen.

Gratis kurs. For å lære mer om avslapning, visualisering og selvsuggesjon kan du få et gratis kurs på www.selvhypnose.no.

Spennende! :ja:

Fjonken
14-05-06, 14:10
Med andre ord.. så er jeg i transe omtrent 85% av min "våkne" tid..:D

Trolljenta
10-08-06, 12:52
Jeg kjøpte boken til Sigurd Stubsjøen og han andre fyren om selvhypnose. Ble ikke så veldig mye klokere av det egentlig, så hadde vært interessant å melde seg på kurs.

sirimor
10-08-06, 13:59
Jeg har gått på kurs hos Sigurd Stubsjøen. Veldig inspirerende.:)

nøtta
10-08-06, 14:13
tenk og være på joggetur og våkne når man kommer hjem, det hørtes utrolig deilig ut :D

neida, høres veldig interesant ut :ja:

Trolljenta
10-08-06, 14:52
tenk og være på joggetur og våkne når man kommer hjem, det hørtes utrolig deilig ut :D

neida, høres veldig interesant ut :ja:

hehe.. den tanken har slått meg også

Nille
12-08-06, 16:03
Med andre ord.. så er jeg i transe omtrent 85% av min "våkne" tid..:D

:ja: jeg også !! :p Men jeg har kalt det selektiv hørsel. Fikk det samtidig som jeg fikk barn...

Karin
13-08-06, 01:58
:ja: jeg også !! :p Men jeg har kalt det selektiv hørsel. Fikk det samtidig som jeg fikk barn...
Ja, ikke sant . . . God egenskap å ha når man er lærer også. . .

Nei, det siste var i hvert fall tull! Men dette kan jeg faktisk mye om. Hadde en helt fantastisk kursleder i Tromsø. Og jeg bruker det fremdeles innimellom på elever/klasser.

Jeg setter dem ganske enkelt (ved hjelp av det som heter pathworking) i en lett transe, for å unngå at de konsentrerer seg om alt mulig annet. Så har jeg dem der - akkurat der. Men jeg understreker at det er snakk om en LETT transe.

Skorpia
13-08-06, 14:12
Leste gratiskurset i selvhypnose,og må si det er veldig likt de fleste avslapningsteknikker. Det minner veldig om Jose de Silvas bøker om visualisering. Minner meg på at jeg absolutt bør begynne med det igjen,men det er alltid et tiltak å få begynnt.:o

Karin
19-08-06, 03:19
Det ER avslapningsteknikk. Og det ER visualisering. Og det er faktisk alt det er. Verken mer eller mindre. Og så kan man lede andre i en drøm.

(Har drevet med det sånn nå og da i 22 år vel nå. . . se ovenfor. . . )