View Full Version : Metformin


MariaMagdalena
15-05-06, 15:42
Hei!

Noen av dere her inne som knasker på metformin?
Lurer på hva man kan spise for å klare å holde på maten overhode??
Hva slags måltid tar dere tablettene til?
Skal tablettene taes like etter måltidet, eller midt i måltiden?

Skjønner ikke hva jeg gjør galt... har forsøkt å ta tablettene til ulike sunne måltid - men får diare og tarmsmerter uansett!

Klart man går ned i vekt ved hjelp av metformin. Maten kommer jo ut enten den ene veien eller den andre, like fort som man har spist. Kan umulig være særlig smart måte å gå ned i vekt på? Skjønner lite, jeg..

Noen som har tips og råd å komme med?

Albertine
15-05-06, 15:52
Begynn den første uka med en tablett som du tar på kvelden etter et lite måltid. Så tar du en halv tablett til, på morgenen etter frokost. Øk på med en halv tablett i uka til du er oppe i full dose. Ta dem midt i eller etter måltidet, ikke først. Og til slutt- ikke vær for streng med karbene! Da kan du oppleve at du blir kvalm og uvel.

MariaMagdalena
15-05-06, 20:18
Takk for at du tok deg tid til å svare!

Men jeg sliter med bare en tablett hver dag... konstant mavetrøbbel. Så jeg kommer meg aldri høyere opp i dose (skal visstnok opp i 2000). Men det å dele tablettene var kanskje ikke så dumt. Hva om jeg fordeler det utover dagen? Halv en til frokost og halv til kvelds... blir det bedre kanskje? Skal prøve meg på det.

Takk igjen!

Albertine
15-05-06, 20:57
Prøv med bare en halv til kvelden først, så venner du deg til den. Hvor stor dose tar du? Jeg strever med å komme opp i 2550 mg, skal ta 3x850 mg.

jeef-micro
15-05-06, 22:31
jeg skal også ta 3x850... rekner med du har 4x500?

min lege sa til meg at det er bedre at jeg tar en tabelett pr dag enn ingen, så jeg fikk beskjed om å ikke stresse for mye med å komme opp i dosen. så dersom du gjør som anbefalt her, en tbl om kvelden eller en halv morgen og kveld

jeg startet med en tbl til middagen, og det fungerte bra for meg. merker i allefall stor forskjell på de dagene jeg er sløv og ikke tar...

MariaMagdalena
17-05-06, 22:46
Jeg har 4x500 mg i anbefalt dose hver dag.

Har i dag tatt kun halv tablett til frokost, og da gikk det fint uten bivirkninger. Tror jeg tar bare halve tabletter i noen dager, for så å forsøke å ta èn hel tablett. Svært så følsom maven min er for disse tablettene... det har kanskje sammenheng med høyt sukkerinnhold i maten jeg stapper i meg? Har ikke helt klart å legge om kosten... :flau:

Takk for alle tips!

Albertine
17-05-06, 22:52
Nåja, metformin viser ingen nåde hvis du spiser mye sukker og/eller fett. Da er det rett på do, gitt. Vær mer forsiktig med sukkeret, da vil du nok merke bedring.

jeef-micro
23-05-06, 19:26
eller sjekk ut mums anbefalinger om øking av dose...

ta en halv tablett (vis det er det du tåler) i ei uke, øk så opp dosen med en halv tablet i uka frem til du er opp i full dose.

får du bivirkning, så går du bare ned til den dosen du sist tok, og tar den ei uke til før du prøver å øke på nytt

metformin gir i allefall meg dårligere matlyst og fint lite cravings etter karber...

Melania
23-05-06, 20:20
Blir litt nyskjerrig her ;) , hva er egentlig Metformin og hvorfor tar man det?

Nille
23-05-06, 20:47
Metformin gis som regel til pasienter med PCOS og/eller insulinresistens. (Insulinresistens hører med ved PCO syndromet, men man kan ha insulinresistens uten å ha PCO) Det eneste metformin/Glucophage gjør, er at den øker insulinfølsomheten i vevet ditt. Det vil si at insulinet virker bedre rundt om i kroppen. Det vil igjen si at du ikke trenger å produsere så mye insulin. Man tar metformin for å avlaste bukspyttkjertelen (omtrent det samme som skjer ved ketose). Når insulinet ditt kryper nedover, så vil det være lettere å gå ned i vekt. Det står t.o.m. vektreduksjon som bivirkning i pakningsvedlegget....

Det sies at det ikke er vits i å ta Metformin om man er i ketose, da ketosen i seg selv senker insulinnivået. Men jeg tror mange tar den allikevel.....

Det har en klok person her inne forklart meg..

Noen får også medisinen uten å ha fått diagnose insulinresistens, men det er fordi insulinresistens ikke er en bestemt ting som påvises av en test. Det er flere faktorer som må være tilstede, - uten at jeg kan gi noen nøyaktig forklaring......

Melania
23-05-06, 20:55
Takk for svar, og da forstår jeg mer. Fikk nemlig Glucophage for noen år siden da jeg gikk på Lindbergsklinkk. Selv vet jeg ikke om de hadde noen effekt, men jeg tok de og opplevde ingen bivirkninger. Jeg var da ikke i ketose, men fulgte et Lindbergs kosthold.

Sist jeg var på lindbergsklinikk spurte jeg om disse (siden jeg gikk på de da jeg tok av fra 112 til 85 i løpet av 6 mnd) men fikk da beskjed om at de syns det var unødvendig, og at man ikke var så sikker på effekten. Kan vel være at det skyldes at insulinresistensen er blitt senket i forhold til da jeg veide over 100 kg?

jeef-micro
23-05-06, 23:07
metformin er egentlig medisin beregnet på diabetes type 2, men har som Nille forklarte vist sg å hatt god effekt på insulinressistens og PCOS, da det som bivirkning har nedsatt matlyst og mindre cravings etter karbohydrater, i tilegg til stabiliseringen av blodsukret

Ulvemor
24-05-06, 12:06
Jeg hadde også mindre bivirkninger av Metformin da jeg tok dem helt til slutt i måltiden (eller litt etterpå) og hadde litt mindre fett i kostholdet. I det hele tatt var jeg veldig fornøyd med dem, men kan ikke bruke dem når jeg ammer, så jeg har en laaaang pause fra dem nå.

Nille
24-05-06, 18:57
metformin er egentlig medisin beregnet på diabetes type 2,

Flott at du er våken og fikk med det Jeefer'n, diabetes II er jo "hoved diagnosen" iforb. med Metformin. Hadde helt falt ut av mitt innlegg. (mente jeg hadde det med - men har nok bare "tenkt" det ! :o )

jeef-micro
25-05-06, 17:25
Flott at du er våken og fikk med det Jeefer'n, diabetes II er jo "hoved diagnosen" iforb. med Metformin. Hadde helt falt ut av mitt innlegg. (mente jeg hadde det med - men har nok bare "tenkt" det ! :o )


Det er jo det spørsmålet jeg får fra vennene mine når de ser jeg tar metformin... "har du diabetes?"... Sånn er det å ha sykepleiervenner :p det er ikke sånn at vi lærer om insulinressistens og behandling av dette på sykepleien

Jeg er forresten en av de som har fått metformin til tross for at jeg ikke har påvist insulinressistens da...har vært på glucosebelastningen, men fikk beskjed om at jeg ikke har insulinressistrens da...