View Full Version : sukkerfri oboy
hei !!
en liten glad melding her, nå har det kommet sukkerfri oboy
som nr 1 på ingrediense lista står matodexstrin .... hva er det ? produktet er søtet med splenda.
Du kan lage selv også.
Instant kakao (6 kopper) *
· 96 g tørrmelkpulver, tilsvarer 1 l skummet melk
· 3-5 strøkne ss kakao
· 3-5 strøkne ss fruktose eller tilsvarende i søtning
Alt blandes godt og oppbevares i en tett boks. Ved bruk tilsettes 3 ss av blandingen til 2 dl varmt vann.
åh så kjekt. har de det over alt?
Hvor mange karber blir det pr 100 gr av disse to da? Den hjemmelagde og den bortelagde..?
hei !!
en liten glad melding her, nå har det kommet sukkerfri oboy
som nr 1 på ingrediense lista står matodexstrin .... hva er det ? produktet er søtet med splenda.
Det er nok maltodextrin du mener - les mere om det i denne tråden;
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=513
også har jeg et spm til ( det kom ikke som noe sjokk nei :o)
slik ser næringsinnholdet ut for en porson som er 2 dl lettmelk + 3ts oboy
sukkerfri oboy -->vanlig oboy
energi 130 kcal ->150 kcal
protein 7,7 g -> 7,5 g
khd 16 g horav 10,5 g sukker --> 21g horav 20,5 g sukker ( :eek:vilt)
fett 3,5 -> g 3,4
kostfiber 2,8 g --> 0,7g
veit at oboy absolutt ikke er lavkarbo mat, men når det sto sukkerfri så fulgte den med meg ut av butikken !
spm derimot er hvor mange av disse kgh skal man telle med ?
inngrediensene er forøvrig : maltodekstrin, fettfattig kakao (27%),inulin, emulator,salt,sucralose,aroma !
Takk for svar !
Det er ikke gull alt som glimtrer.. Her gjelder det å ha tunga rett i munnen og kunnskapene på plass.. Så.. hva er hva her egentlig?
Er ikke sukkerfritt sukkerfritt i ordets rette forstand?
Det er ikke gull alt som glimtrer..
Det kan man vel ikke bli mint ofte nok på nei .... :o
menne til mitt forsvar :o så er jo sukkeret byttet ut med søtningsmiddel ! det kommer jo en del melkesukker her fra melka men jeg lurte på om de andre khd skulle telles med , f:eks lacerol inneholder jo 68 g khd per 100g men det er slike som ikke skal teller med fordi det ikke påvirker blodsukkeret
så jeg lurte på hvordan er dette med maltodeksrin ? kjenner ikke til dette søtningsmiddelet ...
:):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):) :):):):):):):)
Men står ikke det på pakka, da?
Det burde de jo skrive på, for ellers så gidder vi jo ikke å kjøpe det flere ganger fordi vi tror det er fullt av sukker...???
Men står ikke det på pakka, da?
Det burde de jo skrive på, for ellers så gidder vi jo ikke å kjøpe det flere ganger fordi vi tror det er fullt av sukker...???
nei det står ikke på :nei: hm ..... men det står jo ikke sukker i ingrediense lista .....
jeg så på den i butikken.
I to desiliter melk er det vel 8 gram karb? (eh matte... :confused: )
Og i pulveret kan det jo være 2 gram net karb?
og dermed blir det 10?
(skulle ønske jeg hadde pakken her nå...)
Ihvertfall i den sammenligningstabellen på pakken så var det med melk :)
jeg har skrevet det over ......
eller var det noe annet du lurte på ?
:p
ops...
Jeg så ikke at du skrev melk... men det vil vel bli mindre karber med helmelk?
;)
:p
ops...
Jeg så ikke at du skrev melk... men det vil vel bli mindre karber med helmelk?
;) Så vidt jeg har sett så er det like mye karber i lettmelk (lager kaffe latte med det hever dag på jobb) som i helmelk? Skummet har har litt mer karber, men den eneste melken jeg klarer å drikke
ja menne da er det jo ikke sååå ille da :o man kan jo blande det i piska krem og lage sjokolademousse :sikle:
ja menne da er det jo ikke sååå ille da :o man kan jo blande det i piska krem og lage sjokolademousse :sikle:
:sikle: :ja:
Eller ha i smoothisen istedet for det yuke proteinpulveret :)
(jeg liker nemlig bringebær og sjokoladekombinasjonen i smootien :D
nå har jeg laget sjokolader med det mmmmm, men viste dere at det er maltodekstrin i sånne dipp poser fra maarud, står som nr 1 på lista :eek: nei det er det ingen som snakker om nei :rolleyes::p
dip poser har sukker også.
dip poser har sukker også.
ja men det står langt bak på lista (men viktig og være klar over det ja, mye rart i sånne poser) men maltodekstrin (føler jeg skriver det ordet i en ny variant for hver gang :p) står som nr og hvis det er et søtningsmiddel er de ikke pliktige til og si ifra ? .... hm .....
Maltodekstrin brukes som et "fyllstoff/hjelpestoff/lim" for bl.a. søtningsmidler og er ikke særlig søtt i seg selv. Det brukes som hjelpestoff i en rekke pulvervarer. Det er et sakkarin, men det lukt- og tildels smakfritt (nøytralt på smak) og er ikke et søtningsmiddel alene. Derfor behøver det ikke oppgis. Det er et lett fordøyelig karbohydrat som ikke skal påvirke blodsukkeret i nevneverdig grad.
Maltodekstrin brukes som et "fyllstoff/hjelpestoff/lim" for bl.a. søtningsmidler og er ikke særlig søtt i seg selv. Det brukes som hjelpestoff i en rekke pulvervarer. Det er et sakkarin, men det lukt- og tildels smakfritt (nøytralt på smak) og er ikke et søtningsmiddel alene. Derfor behøver det ikke oppgis. Det er et lett fordøyelig karbohydrat som ikke skal påvirke blodsukkeret i nevneverdig grad.
Takk takk, like oppklarende som alltid , hva skulle vi gjort uten deg ? :klem:
Trolljenta
25-05-06, 05:47
Dette fikk jeg til svar fra kraft food om holiday dip mix:
(pr 100 gram vare)
Maltodekstrin ca 40 %
Modifisert potetstivelse ca 10 %
Sukker 7-8 %
Dekstrose 3-4 %
Sukkerarter 17 g totalt
Skjønner ikke hvordan de kommer frem til 17 g sukkerarter :confused:
Jeg trodde det var mest krydder i disse blandingene, men det er jo bare dritt
Jeg syntes det er sukker i alt jeg. Selv om det ikke er så veldig logisk.
vBulletin® v3.7.2, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.