View Full Version : Atkins og kalorier


fatso
30-04-04, 10:02
Jeg vet at man ikke skal telle kalorier når man går på Atkins. Men jeg lurer på hvordan deres erfaringer er med dette. Man må vel ligge under det kaloriantallet kroppen forbrenner pr dag også med Atkins eller hvordan fungerer det?:gator:

Nille
30-04-04, 14:37
Atkins er ikke en telle kalori diett.

Hvis du holder deg til tillatte matvarer på lista vil du automatisk ligge greitt til med kalorier også.... MEN, det er mange unntak. Hvis du er forholdsvis tung og har en basal forbrenning på 2000 kalorier pr dag, kan du risikere at kroppen går i "sparemodus" fordi den får for lite mat om du spiser rundt 1300 kalorier pr dag. dette er noe du må justere og finne ut av selv -dvs. hva DIN kropp tåler.
Hvis du har treig forbrenning, stor metabolsk motstand, kan det hende det er nødvendig for deg å telle kalorier også... Men dette er som sagt unntakene og ikke regelen !

Atkins hadde en tommelfinger regel (anbefaling) med at du skulle spise 10-12 ganger din aktuelle vekt (i lbs/pund) i kalorier pr dag. Min vekt er pr dato ca 153 lbs, - dvs at jeg bør ligge på mellom 1530 og 1836 kalorier pr dag. Dette stemmer ganske godt overrens med basal forbrenningen min som er 1328 kalorier pr dag. Kommer jeg UNDER 1500 går iallefall MIN kropp i total sparing.

Som sagt, dette er noe som er individuelt fra kropp til kropp... Du må bare prøve å finne ut hva som er best for deg !

Lukke til :)