View Full Version : Atkins vs Lindberg


Zoë
02-05-04, 23:48
Leser i Atkinsboka at en kan forvente å gå ned en halv kilo i uka. Det er vel det samme som en kan forvente på Lindberg kosthold.

Men hvordan kan det ha seg at en ikke går ned mer på Atkins, når Lindberg kostholdet er mye mindre restriktivt på karbohydrater?

Nille
03-05-04, 00:06
Du kan gå ned mye mer enn 1/2 kg pr uke på Atkins, men man anbefaler ikke at man tar av fortere. Helsemessig er 1/2 kg pr uke optimalt. Tar du av for mye for fort mister du mye mineraler kroppen trenger - du blir trøtt og uvel. Under induksjonen tar mange av mye mer, men det er en del vannvekt også, da Atkins programmet er ganske vanndrivende i seg selv. Dessuten går farten på vekttapet ned etterhvert.... Alle kropper reagerer forskjellig.....

Jeg snakket nettop med ei som var sur fordi hun bare gikk ned 1.5 kg pr uke på Atkins...... Jeg hadde vært kjempehappy :)
Skal ikke uttale meg om Lindberg - kjenner ikke til dietten og har gitt bort boka mi !

Maz
03-05-04, 08:38
Vedlikeholdsdietten til Atins og Lindberg er nokså like.

Forskjellen ligger jo i at på Atkins er ett karbohydrat ett karbohydrat, men på Lindberg (og Sout Beach osv) så klassifiseres karbohydrater etter hvor raske de er. Hvor rask blodsukker og insulin stiger per gram. Lindberg benytter da ikke telling av karbohydrater men vil snart gi ut en liste med glykemisk balanse (etter hva jeg har hørt). Glykemisk indeks sier bare noe om hvor raske karbohydratene i maten er. Ideelt sett må en se på antallet karbohydrater og glykemisk indeks i kombinasjon.

Som jeg forstår det er det mange drevne atkinsfolk som ser på typen karbohydrat og mange Lindbergere som tar hensyn til antallet karbohydrater også.

Målet er da ikke å gå ned i vekt raskt. Men i et tempo kroppen takler og ikke minst legge om kosten for livet. Rakst ned = raskt opp.

Nille
03-05-04, 09:16
I Atkins programmet er ikke en karbohydrat en karbohydrat, - snarere tvert i mot. Det presiseres hele tiden at det er forskjell. Og at de karbohydrater man spiser hovedsaklig skal bestå av grønnsaker......

Han skiller helt klart på gode/good (lav GI) og dårlige/bad karbohydrater (høy GI) og har faktisk et helt kapittel i boken satt av til glykemisk indeks (iallefall i den utgaven jeg har) På hjemmesiden under "Science behind Atkins", er det også flere sider som handler om GI og betydningen av blodsukker/insulin stigning.

Matvarene på på "tillatt" listen for induksjon ligger alle lavt i GI. Matvarer som er spesifisert IKKE tillatt ligger alle høy i GI. Det er samme prinsippet som Lindberg, de bare forklarer det forskjellig. Hvis man følger Atkins etter boka ser alle Atkinser også på GI (dvs. gode og dårlige karbohydrater) ikke bare de drevne.....der er bare som sagt ikke lagt like stor vekt på det som hos Lindberg !

Er på jobb, så jeg har ikke boka tilgjengelig. Skal sjekke opp sidenr. når jeg kommer hjem !

Maz
03-05-04, 10:42
Mener nå likevel at det ikke er store forskjellen. Jeg kan ikke Atkins spesielt godt men har observert her inne at det er fokus på antall.

For Lindberg er ikke så liberal på karbohydrater. Storparten der kommer jo også fra Lav GI grønnsaker. Skjønner forresten ikke hvorfor en skal sette disse opp mot hverandre når likhetene er større enn forskjellene.

Iset
03-05-04, 11:33
Det er vel helst på induksjonen en karbohydrat er en karbohydrat, da teller vi. Men fase 4 og Lindberg er jo tilnærmet identiske...

Nille
03-05-04, 13:03
Mener nå likevel at det ikke er store forskjellen. Jeg kan ikke Atkins spesielt godt men har observert her inne at det er fokus på antall.

For Lindberg er ikke så liberal på karbohydrater. Storparten der kommer jo også fra Lav GI grønnsaker. Skjønner forresten ikke hvorfor en skal sette disse opp mot hverandre når likhetene er større enn forskjellene.
Er helt enig, det er ikke store forskjellen, - de bare forklarer det forskjellig og har vekt på litt forksjellige matvarer (som linser f.eks, på Lindberg..)

Du har helt rett MAZ, fokusen på Atkins er på tellingen av karbobydrater.... fremdeles ganske likt Lindberg, men en annen måte å gjøre det samme på....

Slik jeg oppfatter det er Atkins mer ekstrem enn Lindberg...eller radikal eller hva man vil kalle det....men som sagt, LINDBERG KAN JEG IKKENO OM !! :o

Som man sa i gamle dager her i byen; Noen liker mora, noen liker datteren, - alle liker Bjellands ketchup !!

Oversatt til dagens situasjon: Noen liker Atkins, noen liker Lindberg, alle liker lavkarbo kosthold !!

Iset
03-05-04, 13:24
Som man sa i gamle dager her i byen; Noen liker mora, noen liker datteren, - alle liker Bjellands ketchup !!


:lol: Den har jeg ikke hørt før.

Zoë
03-05-04, 19:35
(/QUOTE)Skjønner forresten ikke hvorfor en skal sette disse opp mot hverandre når likhetene er større enn forskjellene.[/QUOTE]


Jeg spurte nå bare av ren nysgjerrighet - ikke noe galt i det vel....?! ;)

Lindbergkostholdet virker langt mer tiltalende på meg, fordi det er vel ikke tvil om at det er mer liberalt når det gjelder karbohydrater???

Bønner, linser og rugbrød daglig! + litt frukt ! Synes det høres fin-fint ut, jeg!

Men nå valgte jeg atkins fordi det er strengere, og derfor mer effektivt, tenkte jeg. Men av svarene jeg har fått , så er kanskje konklusjonen at det ikke er mer effektivt når det gjelder vektnedgang?

Jeg synes nå det er temmelig viktig å gå forholdsvis raskt ned i vekt, jeg , og det er jeg sikker på at jeg ikke er alene om å synes!

Jeg forventer en kilo ned i uka. Kan ikke si at jeg tror det er uforsvarlig.

HP
03-05-04, 19:47
Spennede diskusjon!

Her er mitt syn: Atkins er en sikker måte å ta av kiloene sine, følger en planen så tar du av...
Lindberg er mer avhengig av hvor flink du er... Er du flink så tar du av som på atkins, er du ikke flink tar du mindre av...

Tenker det at det er en god grunn til at Atkins har den strenge kostplanen han har, og jeg tenker det at Lindberg kommer etter etterhvert som han får mer erfaring på baken...

Er du junkie følger du Atkins, er du flink følger du lindberg... Du ender opp omtrent samme plassen uansett. Lindberg er tilnærmet lik Atkins vedlikehold.

Atkins er idiotsikker, på Lindberg må du være flink... :p
Og uansett er det snakk om livstilsendring for livet, du kan ikke gå tilbake til å spise "normalt" igjen... :rolleyes:

Maz
03-05-04, 20:49
Og uansett er det snakk om livstilsendring for livet, du kan ikke gå tilbake til å spise "normalt" igjen... :rolleyes:
AMEN og derfor liker vi ikke begrepet KUR... eller hva?

Zoë
03-05-04, 22:05
Ja du sier noe, HP!

Det er nok derfor jeg har valgt Atkins - jeg har evnen til å være "flink" i kostholdet - men ikke akkurat nå for tiden, desverre. Jeg skjønte nok dette på et halvveis ubevisst plan, og bestemte meg for å strengt følge Atkins`formaninger!

(MEN når det er sagt, så kan jeg nesten ikke vente til jeg kommer til vedvarede - frukt, havregrøt og rugbrød er er superbe , næringsrike , flotte matvarer etter mitt syn.:) )

HP
04-05-04, 00:12
AMEN og derfor liker vi ikke begrepet KUR... eller hva?Nope! ;)

Anne
04-05-04, 14:24
Atkins er idiotsikker, på Lindberg må du være flink... :p
Og uansett er det snakk om livstilsendring for livet, du kan ikke gå tilbake til å spise "normalt" igjen... :rolleyes:Normalt og normalt, alt er relativt. Litt usikker på hva du mener med "normalt", men mener du med "normalt" at en ikke kan spise det en spiste før (både type og mengde)så er jeg ihvertfall enig.
FOR DET VAR JO KANSKJE DET VI LA PÅ OSS AV I UTGANGSPUNKTET :eek: ( JEG-snakker for meg selv)

Det viktigste er vel kanskje å lære oss til å spise både riktig type og ikke minst mengde mat og snop. Dvs legge om alle vaner, også det evinnelige behovet for å putte i oss noe stadig vekk. Uvane for min del , tror jeg.:cool:

Typen mat bør endres for at vi ikke skal få disse blodsukkersvingningene med påfølgende "behov" (samt andre helsemessige fordeler), som gjør at vi missforstår signalene og tror vi er sultne. Samtidig bør vi også foreta en vanendring (mengde):eek: :eek:

Og når vi har oppnådd det vi ønsker (vektendring/bedre helse) så betyr det vel ikke at vi fortsatt MÅ være avholdende til alt det forbudte vi har spist før. Forhåpentlig har vi da blitt så bevisste at vi faktisk kan forsyne oss litt med det som blir budt oss borte eller hjemme uten at vi skal få verdens verste samvittighet. "Normalisere" det litt i forhold til omgivelsene......men huske å komme oss inn på banen igjen. Mange gjør jo det i dag, og klarer å holde vekta og helsa....:D

Tilbake til det jeg vel begynte med ; "normalt " er et relativt og noe diffust begrep for mange av oss. Vi har underveis i "karbo-prossessen" lært hva som er nok og hva som er sunt, så la meg si at ; NOK + SUNT = NORMALT
Hmm...ble dette forståelig da:confused: :confused: :confused: ...mener vel å si at vi kanskje ikke må være fanatiske hverken i den ene eller andre retningen...

Iset
04-05-04, 14:32
Jeg slutter aldri å forundre meg over folk som sier " Når du går på Atkins kommer du bare til å legge på deg alt igjen når du begynner å spise normalt".

Hva mener de med "normalt"?
Er det den maten man spiste FØR man begynte å slanke seg? Da er det ikke rart man går opp igjen, om man gjenopptar det kostholdet.

Men da blir det jo det samme med Grete Roede, Libra, Vekt og Kostakademiet og alle "dietter". Så snart man begynner å spise normalt igjen, så går man opp alle kiloene. Hvorfor tenker de ikke på det? Hvor er fornuften til mennesker??

Fedonisten
04-05-04, 14:44
Jeg slutter aldri å forundre meg over folk som sier " Når du går på Atkins kommer du bare til å legge på deg alt igjen når du begynner å spise normalt".

Hva mener de med "normalt"?
Er det den maten man spiste FØR man begynte å slanke seg? Da er det ikke rart man går opp igjen, om man gjenopptar det kostholdet.

Men da blir det jo det samme med Grete Roede, Libra, Vekt og Kostakademiet og alle "dietter". Så snart man begynner å spise normalt igjen, så går man opp alle kiloene. Hvorfor tenker de ikke på det? Hvor er fornuften til mennesker??
Jeg tror at fornuften til "disse menneskene" er pakket godt inn i usikkerhet, slaggstoffer og redsel for endringer. For mange representerer de som spiser Atkins eller annet lavkarbo-kosthold noe fremmed, annerledes og skummelt. Endringer ER skummelt! For de fleste. Også er det slitsomt. Ofte i hvert fall.

Når det gjelder Grete Roede og alle andre dietter og kurer, så er de så godt innarbeidet i den norske folkesjela - at det kan være vanskelig for folk å se at deres prinsipper er mye av det samme som lavkarbo-prinsippene.

For prinsippene er jo like; man må passe på hva man spiser og hvor mye. Den STORE forskjellen er valg av produkter! Det vet VI - men mange tør ikke helt å tenke tanken på dette enda, og vil derfor fortsette sin jojo-slanking enda en tid.

En annen ting, er jo at det er ikke Lindberg eller Atkins som har fått Kongens fortjenestemedalje heller - det er det Grete Roede som har! Klart det blir lagt merke til! Men når Lindberg har holdt på med sitt opplegg like lenge som GR (hun har jo holdt på siden 70-tallet) så tenker jeg det skal ordne seg med noen medaljer på han også.

Maz
04-05-04, 15:24
Grete Rode osv er jo tuftet på vanlig Norsk kosthold der en begrenser mengder og fett. Dette er brødbasert kost og er ikke radikalt anderedes enn det de gleste spiser etterpå. Det er ment å gjøres en periode og så øke kaloriinntaket noe. Lavkarbokosthold er ikke ment for en periode. Dette virker fordi du spiser slik at kroppens hormonbalanse blir bedret. At du kan øke mengdene og spise noe "galt " i ny og ne etter å ha oppnådd ønsket resultat er en ting. Men går du tilbake til et brødbasert kosthold vil hormonbalansen komme i ulage igjen. Jeg mener fullt og fast at vi som har insulinresistens ikke noensinne bør vende tilbake til et typisk Norsk kosthold.

Lissa
26-05-04, 00:49
Grete Rode osv er jo tuftet på vanlig Norsk kosthold der en begrenser mengder og fett. Dette er brødbasert kost og er ikke radikalt anderedes enn det de gleste spiser etterpå. Det er ment å gjøres en periode og så øke kaloriinntaket noe. Lavkarbokosthold er ikke ment for en periode. Dette virker fordi du spiser slik at kroppens hormonbalanse blir bedret. At du kan øke mengdene og spise noe "galt " i ny og ne etter å ha oppnådd ønsket resultat er en ting. Men går du tilbake til et brødbasert kosthold vil hormonbalansen komme i ulage igjen. Jeg mener fullt og fast at vi som har insulinresistens ikke noensinne bør vende tilbake til et typisk Norsk kosthold.bare for å forsvare GR litt...
det er ikke så mye brød at det gjør noe du får lov å spise, nei!
max 5 tynne skiver i løped av dagen... - om mellommåltidet består av noe annet enn brød - 4 tynne skiver...

en kaffekopp kokt ris/pasta eller en liten potet er det man får til middag...

allikevel er det ikke en sultediett for man spiser masse sunne grønnsaker og endel frukt.

jeg tror at grunnen til at mange er mindre skeptisk til GR enn lavkarbo-dietter er at det er lettere å fortsette med et lavere kcal nivå av de samme matvarene man er vokst opp med, enn å legge om innholdet i kosten totalt både for en selv og mange rundt en samtidig!

Anne
26-05-04, 10:20
bare for å forsvare GR litt...

GR har gjort mye for mange. Helt klart.
Dessverre så er det ikke alle hennes metoder eller kosthold passer for.
Så da er LAV Karbo trolig et veldig godt alternativ, men Atkins vs Lindberg? Trolig en smaksak....justert for den enkelte.
Visse forskjeller er det, men prinsippene er jo ganske like...Lavkarbo-kosthold for helsens skyld.