View Full Version : Typisk pco`ere?


Borealis
30-05-06, 23:42
Hei!
Som sagt, jeg er ny her (se presentasjon i annet forum).
Jeg har pco, muligens pcos, er ikke sikker på hva så er kriteriene for å putte på s`n. Men, har altså ikke hatt vanlig mens på ti år, har cyster på eggstokkene, forhøyet LH (ihvertfall på slutten av 90-tallet) og 2 ivf-sønner.
Og problemet med at alt flesket stort sett legger seg rundt midjen!:mad:
Har ikke mye kviser, -aldri hatt det, og lite/normalt med kroppshår.
Andre blodverdier enn LH veit jeg ikke.

Men, det jeg lurer på, er; dere andre med pco(s), har dere mye muskler? Lett for å bygge muskler? Jeg er rimelig muskuløs, og har alltid vært sterk, t.om. sammenlignet med gutter. trener vekter, men lite armer/overkropp, og likevel får jeg kommentarer på overarmer, etc.
Er dette typisk for pco`ere?

Andre ting som er "typisk" oss??
Lurer ho Hege/Borealis.

Albertine
31-05-06, 09:50
Du har PCOS ja, for i tillegg til cyster på eggstokkene har du uregelmessig mens og mannlig overvektsmønster - pluss at musklene dine tyder på en god dose testosteron i kroppen. Jeg er også sterk, men mine muskler kommer nok helst av at kroppen min bærer på så mange kilo. Det eneste som er veldig typisk for oss med PCOS er dessverre cystene, fordi denne stygge lidelsen har så utrolig mange ansikter.

Boxie
31-05-06, 10:48
Hei!
Som sagt, jeg er ny her (se presentasjon i annet forum).
Jeg har pco, muligens pcos, er ikke sikker på hva så er kriteriene for å putte på s`n. Men, har altså ikke hatt vanlig mens på ti år, har cyster på eggstokkene, forhøyet LH (ihvertfall på slutten av 90-tallet) og 2 ivf-sønner.
Og problemet med at alt flesket stort sett legger seg rundt midjen!:mad:
Har ikke mye kviser, -aldri hatt det, og lite/normalt med kroppshår.
Andre blodverdier enn LH veit jeg ikke.

Men, det jeg lurer på, er; dere andre med pco(s), har dere mye muskler? Lett for å bygge muskler? Jeg er rimelig muskuløs, og har alltid vært sterk, t.om. sammenlignet med gutter. trener vekter, men lite armer/overkropp, og likevel får jeg kommentarer på overarmer, etc.
Er dette typisk for pco`ere?

Andre ting som er "typisk" oss??
Lurer ho Hege/Borealis.

Det er veldig mange symptomer (som er s'en etter pco) og alle dine tyder på at du har pcos. Det virker også som at du har insulinresistens og at du kanskje da har lett for å legge på deg? det er i tilfelle typisk. Man kan også bli litt "tung" både i kropp og sinn av pcos. Jeg har også bra med muskler. Spesielt rundt nakken og biceps. Det er også vanlig symptom. Men det er et utall med symptom og ikke alle har det samme. Du kan lese litt om det på dette forumet og om du søker på internett. Vil anbefale deg å søke på amerikanske nettsider. I norge har ikkje forskning på dette kommet særlig langt. Dessverre.

Borealis
31-05-06, 15:33
Hei, takk for svar!
Jeg har jo oxo tenkt på det med testosteron/muskler. Men da er det jo litt pussig, at jeg ikke har andre tegn til høyt testo-nivå? lite/ingen kviser, lite/ingenting hår på "manne-plasser"...? hm...

jeef-micro
31-05-06, 15:46
det med testosteron og hvordan det påvirker kroppen vises også ulikt fra person til person. Jeg har PCOS. jg fikk det konstantert i 98, da var jeg 19 år, og hadde forhøyet testosteron, men i fjor etter å ha gått ned litt i vekt, fikk jeg tatt nye prøver, som var normale. Jeg har allikevell problemer med hårvekst feks. Ikke i ansiktet, men bikinilinjen. Men det kommer sikkert av at jeg hadde høyt testosteronnivå en gang i tiden. Når det kommer til muskler, har jeg ikke spesielt mye, men de jeg har er sterke... eller no sånt...

Mum 4 2
31-05-06, 19:25
Jeg har ganske kraftig PCOS (i følge PCOS-lege-guruen her i Trondheim), men unormalt lave testosteronnivåer til å ha såpass PCOS-preg.

Har en del kroppshår ja :confused:. Lange og tildels manglende sykluser. Cyster på eggstokkene. Kraftig insulinresistent med overvekt (men har oppnådd normale blodprøver ved å gå ned 25 kilo med lavkarbo og metformin i 2002). Dessverre er en del av disse kommet på igjen (ikke alle), men jeg jobber med saken. ;) Har alltid vært sterk (selv da jeg var tynn en gang i tiden), foruten i armene da.

Hvordan var svangerskapene dine da. De med forhøyet testosteron har en tendens til kvalme/oppkast i hele svangerskapet, og metformin (diabetesmedisin) ser ut til å virke gunstig på denne kvalmen.

Boxie
31-05-06, 21:35
Jeg går ikke på Metformin, men jeg lever sunt med lavkarbo kosthold og mye trening. Likevel har jeg et voldsomt karbosug hele tiden. Jeg tenker på pannekake, risgrøt og hvetebakst.....nam! Det virker ikke som at det hjelper å spise lavglyemisk og uten sukker og usunn mat. Enkelte dager er jeg helt uten energi, svimmel og orker absolutt ingenting. Ikke gå, ikke jobbe, ikke trene. Vil bare spise karbo, karbo, karbo. Og det hender jo at jeg gir etter også. Noen opplevd lignende?

Det som er rart er at dette kommer ikke etter å ha spist feil, da hadde det jo vært naturlig. Men det ender som sagt ofte med at jeg spiser feil etter at jeg har en sånn dag...! :confused: Anyone!?

Borealis
01-06-06, 00:23
Hvordan var svangerskapene dine da. De med forhøyet testosteron har en tendens til kvalme/oppkast i hele svangerskapet, og metformin (diabetesmedisin) ser ut til å virke gunstig på denne kvalmen.


Nei, lite kvalme! Småuggen igjennom hele dagen fra ca uke 8/9- 14/15. Men kastet aldri opp. Trodde det var østrogenpåvirkning så gjorde en kvalm...(og så er jeg sjukepleier!? *skjems*)

Men apropose det med østrogen; jeg har lest at pga disse småcystene våre produserer små mengder østrogen hele tiden, har vi forhøyede østrogennivåer, istedet for svingende....og at også testosteronet vi har (for mye av!) blir omdannet til østrogener i fettet vårt (som vi har for mye av!)
Himmel, æ bli heilt surrat i hauet!!:confused:

Albertine
01-06-06, 08:07
Jeg har hørt akkurat omvendt, at det er østrogenet som blir omdannet til testosteron...

Boxie
01-06-06, 08:30
"Eggstokkene produserer for mye mannlige kjønnshormoner, kalt androgener. Dette skyldes en ubalanse oppstått muligens allerede i fosterlivet eller i barndommen før puberteten. Folikklene stoppes i veksten på et tidlig stadie, hvor de kan produsere androgener.
Mannlige kjønnshormoner kan bli omdannet mange steder i kroppen. I fettvev endres androgener til kvinnelige kjønnshormoner, østrogener.

Kontinuerlig høye verdier av østrogener vil trigge hypofysen til å fortsette å danne mye eggløsningshormon, LH, på et tidspunkt hvor ingen folikkler er klar til eggløsning. Økt mengde fettvev produserer altså økt østrogen, og kan derfor medføre undertrykkelse av hypofysens sykliske hormonutskillelse av FSH og LH. Nedsatt mengde FSH medfører igjen at folikklene ikke stimuleres og dermed går folikkelmodning og eggløsning i stå. Den forhøyede utskillelse av LH fra hypofysen på et tidspunkt hvor folikklene ikke er modne til eggløsning, medfører at eggstokkene stimuleres til økt produksjon av androgener, mannlige kjønnshormoner.

Balansen mellom hypofyse og eggstokk fastlåses således i det vi kaller en ond sirkel (circulus vitiosus).

Effekten av de mannlige kjønnshormonene er forskjellig, dels avhengig av hvor følsom den enkelte kvinne er for androgener, dels hvor mye fritt androgen det finnes i kroppen, da det kun er frie androgener som virker.
De mannlige kjønnshormonene kan nemlig bindes og inaktiveres i blodbanen av et eggehvitestoff som forhindrer dem å virke. Dette bindende eggehvitestoff kalles SHBG. SHBG faller hos overvektige. Mangel på SHBG vil gjøre symptomene verre.
Følsomheten for androgener i hud og hårfolikkler er som nevnt forskjellig. Følsomheten avhenger av hvor mange mottakssignaler den enkelte person har. Noen har mange mottakssignaler for mannlige kjønnshormoner, andre har få. F.eks. har asiater ofte få reseptorer og folk fra middelhavsregionen ofte mange. Dette avspeiler hvorfor hårvekst kan være varierende hos forskjellige individer med samme hormonprofil.
Men ikke kun kjønnshormoner spiller inn ved PCOS, også sukkerstoffskifte og fettstoffskifte er påvirket"

Albertine
01-06-06, 08:47
Åh, kjempeinteressant, Boxie! Takk! :)

Boxie
01-06-06, 13:27
Åh, kjempeinteressant, Boxie! Takk! :)

Den er grei! :) jeg har vært rundt omkring på nettet og samlet meg noen artikler om temaet, og er bare glad for at "budskapet blir spredt"

Mum 4 2
01-06-06, 14:29
Nei, lite kvalme! Småuggen igjennom hele dagen fra ca uke 8/9- 14/15. Men kastet aldri opp. Trodde det var østrogenpåvirkning så gjorde en kvalm...(og så er jeg sjukepleier!? *skjems*)

Jeg er også sykepleier, har lest masse om emnet, men visste heller ikke dette at man antar at forhøyet testosteron gir kvalme. Det var det legen som driver prosjekt ved St. Olavs som fortalte meg. Hun hadde iallfall gode resultater med kvalme og metformin.


Men hjalp ikke på meg (spydd og vært kvalm i 2 x 8,5 mnd`er jeg - men det var verdt det ;)). Men så har jeg som nevnt unormale lave testosteronnivåer i forhold til diagnose da....

Borealis
01-06-06, 16:48
Skjønner at jeg har mye å lære her! Suger til meg som en SVAMP!:)