View Full Version : Da var jeg i gang, og er liiiiitt usikker


Seigdama
07-06-06, 13:34
Hellau alle sammen!

Da var jeg i gang med Ketolyse, og er spent på hvordan dette går. Er avhengig av resultater for å si det slik... :eek:

Handla i går, og har nå ingen penger igjen... er det noe som er særdeles billig å kjøpe inn som jeg kan spise masse av i tiden fremover?

Det jeg også lurer på er denne treninga. Jeg er ganske så aktiv og pleier løpe osv opp til 5 ganger i uka (og er fremdeles "lubben" ja...), og er avhengig av å trene ganske mye. Det sto i boka at dette kunne være farlig? Passer meg dårlig, så hva bør jeg gjøre? Trener på helsestudio... Hva med styrketrening?

På forhånd takk :D

Grethe
07-06-06, 13:43
Hei.
Ville bare ønske deg lykke til. Det er ikke så innviklet som det ser ut til, du kan glede deg til masse god mat , selv om man blir litt matlei etterhvert. De fleste går ned endel i starten og det er jo veldig motiverende .
Håper at du har investert i kosttilskudd? Tror de er viktige for å holde prosessen igang og dempe søtsuget.
Angående trening så tror jeg kroppen din sier klart ifra hvis du trener for mye....man går tom for krefter så det stopper seg selv. Men du som er trent fra før tåler sikkert mye mer enn en slik slappfisk som meg. Jeg går en halvtimes tur et par ganger om dagen og det holder for meg.
Vet ikke hva som er billig mat, jeg sverger til karbonadedeig, kyllingfilet med sopp og rømmesaus. Mange spiser egg og bacon . Er forresten ende oppskrifter i ketolyseboka....har du lest der? Lykke til!

Seigdama
07-06-06, 14:15
Har sett i boka, og har fått en del tips der. Må bare tenke på pengene, er ikke så prisbevisst. Dessuten bor jeg på verdens mest avsidesliggende plass og coop'en har ikke såååå billig mat:p

Glad jeg kan spise kylling, det er jeg veldig glad i. Regner nok med jeg kommer til å bli matlei ja, og så er jeg jo litt glad i sukker... Som alle andre her inne kanskje...? Kan man spise mørk sjokolade?

jeg har kjøpt vitaminer, jern-tabletter (mangler blod oppi alt det her..), og sånn soya-protein, så jeg bakte brød igår. Tror du det holder?

Tusen takk skal du ha :) Trenger all den motivasjonen og støtten jeg kan få. Skal inn i en kjole snart, så trenger å gå ned 3-4 kg til da.. Tror forumet kommer til å bli veldig nyttig for meg!!

nøtta
07-06-06, 14:18
når du følger ketolyse kuren kan du spise hva du vil bare du holder deg innenfor et bestemt antall khd, du kan spise mørk sjokolade men ikke så mye at du går over grensa !

manikken
07-06-06, 14:22
Hei Seigdama!
Anbefaler at du bruker de tilskuddene som selges via ketolyse.no, sammenlignet med tilsvarende fra helsekost er de nok billigere. Står i boka hva du bør ta. Lykke til:)

Torkil
08-06-06, 05:53
Hei
Jeg ville holdt meg unna sjokoladen, den tar for mange av de karbohydrater du skal bruke på blandet salat og grønnsaker. (Viktigheten av dette er omtalt i boken) Spis fett kjøtt, frosne nakkekoteletter pleier å være billige - selv i COOP.
Grillkylling er bra. Er du alene har du kjøtt til to middager i lår+overlår samt brystkjøtt til to salater med kylling og rømmedressing.
Lykke til
Torkil

Seigdama
08-06-06, 08:58
Takk for gode svar :)

Jeg har bare ett spørsmål til... jeg har nemlig bakt det soyabrødet, men jeg synes ikke det smaker noe særlig godt, og har problemer med å få det ned... Tips til frokost? Som jeg kan ta med på jobb når jeg ikke får tid til å lage noe om morgenen... :rolleyes:

nøtta
08-06-06, 09:01
omelett er en klasiker , lag det kvelden i forveien ;)

Seigdama
08-06-06, 10:57
Flott flott :)

Forresten, er det noen som har noen gode linker til lister som sier hvor mye karbs som er i ulike matvarer?

Har de i boka, men skulle hatt flere ;)

Nille
08-06-06, 11:31
På førstesiden i forumet her -

Den store matvaretabellen (http://www.lavkarbo.no/matvaretabell)

Seigdama
08-06-06, 12:00
Hehe, er på øynene man først blir blind...:eek:

Fjonken
08-06-06, 12:13
Takk for gode svar :)

Jeg har bare ett spørsmål til... jeg har nemlig bakt det soyabrødet, men jeg synes ikke det smaker noe særlig godt, og har problemer med å få det ned... Tips til frokost? Som jeg kan ta med på jobb når jeg ikke får tid til å lage noe om morgenen... :rolleyes:


Prøv heller prinsessebrød, Nabobrød eller Solabrød.. Grove saker som kommer ganske tett opptil vanlig brød i smak og konsistens..

Oppskriftene ligger på oppskriftsforum, under bakst og under den store brødlenken..

Seigdama
12-06-06, 09:11
Jippiiii!! Jeg har tatt av litt over 3 kilo!! På 6 dager!! Superfornøyd nå altså!!

Men... idag glemte jeg av alt av matpakke hjemme, og måtte spise et knekkebrød med leverpostei. Er hele karbis-kvoten tatt nå da..? *sukke*

Merete A
12-06-06, 09:21
Jeg må innrømme at jeg ikke kjenner prinsippene for Ketolysekuren, men som Skaldeman-disippel må jeg bare si at jeg ikke helt skjønner dette snakket om brød, kaker og sjololade?

Som karbo-avhengig er vel det beste man kan gjøre for å bryte avhengigheten, å "ta en Nille" (- som jeg nå har lært handler om å spise ren, karbofri mat uten tilsetningsstoffer)? Ved å fortsette å spise brød, sjokolade, bars og allverdens kunstig sukkerkliss, opprettholder man vel bare det gamle suget etter karbo? Og hvorfor lide? Når man spiser Skaldemansk, blir jo karbosuget borte som dugg for sola. Jeg savner INGENTING av det jeg kicka på før.

At dere vil dere selv så vondt?

Seigdama
12-06-06, 09:25
Jeg måtte spise et knekkebrød fordi det ikke var noe annet å oppdrive, og jeg vil ikke gå 5 timer uten mat når jeg sitter på jobb.. :eek:

Merete A
12-06-06, 09:35
Jeg tenkte ikke akkurat på det kriseknekkebrødet - mer på planlagte måltider med soyabrød og prinsessekaker og hva det nå er alt sammen. Og sjokolade? Begriper ikke at noen ØNSKER å opprettholde karbosuget, bare. Men dere er kanskje ikke så ødelagte som jeg var, og da går det kanskje fint an å leve med "litt" av den maten jeg overhodet ikke kan spise ... Vi er sikkert forskjellige.

Jeg har ellers følgende tips til billig, lettvint, god mat:

Vent til du får medisterfarse og kjøttdeig på tilbud. Kjøp inn MENGDER! og sett av en dag til å steke en drøss med burgere :-) Bland medisterfarsen med kjøttdeigen (jeg brukte to deler farse til en del deig), krydre med pepper og hvitløk og muskat (eller hva du liker best) og stek i meierismør. Jeg lager meg burgere på ca 125 g stk, og pakker to og to og putter i fryseren. Da har jeg noen ukers lettvint mat på lager.

En fettburger pakket inn med skivet tomat og tre blad issalat på hver side: NAM!

Seigdama
12-06-06, 09:46
Takk for tips!! Det skal jeg absolutt benytte meg av :D

Jeg kan bare svare for meg selv her jeg da...Når det gjelder å ta en sjokoladebit, litt is, eller noe slikt, ser jeg på det som en belønning til meg selv når jeg har vært flink. Jeg trener ganske mye, så det er gjerne i forbindelse med det. Synes ikke det er vanskelig faktisk, heller en liten gulrot som gjør at jeg klarer max ellers :) Dette er jo selvfølgelig veldig individuelt, og er mulig mange kanskje sprekker pga sånne utskeielser. Problemet er jo også (sikkert for mange) å måtte tilpasse resten av dagens kost i forhold til den ene sjokoladebiten...

Merete A
12-06-06, 09:54
Jeg må nesten le, jeg :-) For meg er en sjokoladebit ingen belønning, lenger, snarere en STRAFF. Mitt poeng er at når jeg kutter helt ut all slik mat, savner jeg det overhodet ikke, heller. Jeg synes ikke egnentlig jeg er "flink" lenger, heller ... Denne måten å spise på fører til at alt går som en lek. Det koster meg INGENTING å avstå fra karbomat. Hadde det ikke vært deilig å slippe i det hele tatt å ha lyst på slik mat vi ikke skal ha, da?

Jeg leser av og til at folk skal ta seg "slankefri" i ulike sammenhenger. Jeg skal være forsiktig med å ta munnen for full (sic!) i og med at jeg er såpass fersk i gamet ennå, men slik jeg lever nå, har jeg "slankefri" hver eneste dag :-))) Jeg tenker jo overhodet ikke på mat lenger! Jeg spiser mine tre til fire måltider hver dag fordi jeg er sulten. Jeg fyser ikke på noe som helst. Og koser meg med mine fete, proteinrike måltider med litt grønt attåt.

Og jeg forstår altså ikke at folk vil seg selv så vondt at de frivillig opprettholder karbosuget ... ???

Seigdama
12-06-06, 10:01
Har ikke noe særlig sug etter det, så for min del går det greit. Jeg har gått på kuren i en uke da,så kan ikke si at jeg vet om det fortsetter..

Men hvis man har sug etter søtt, er det nok greiest å kutte ut alt ja :)

Iset
12-06-06, 10:08
Ebbamor: det er så utrolig deilig å lese innleggene dine!!!! Du STRÅLER av energi og tiltakslyst, og du sier så mye fornuftig! :D

Jeg er selvsagt helt enig med deg. Det er faktisk en av de største årsakene til at jeg har vært her i over 2 ÅR og enda veier like mye (egentlig mye mer) som da jeg kom hit i januar -04. :eek:
Jeg har nemlig alltid måttet lage alle slags erstatninger for søppelmaten. Lavkarbobrød, lavkarbokaker, lavkarbosnop, lavkarbo ditt og datt!!
Det har endt med fråtseorgier fordi jeg HELE tiden har opprettholdt sukkersuget mitt.

Da jeg prøvde meg på Skaldeman i februar i år, holdt jeg meg konsekvent unna ALL sjokolade og drittmat i flere uker. Jeg var virkelig dårlig den første uken, holdt på å gi opp, men Skaldeman, Albertine og andre støttet meg og ba meg holde ut abstinensene, som jo er kortvarige. Etter den første uken EIDE jeg ikke lenger sukkersug og følte meg fantastisk! Jeg tror nesten noen kunne ha tvangsmatet meg med sjokolade, jeg hadde bare spyttet det ut! :eek:

Desverre begynte hjernen min å tulle med meg etter 6-7 uker, og jeg begynte å få tanker som feks: "du har vært så flink så lenge nå, det kan vel ikke skade å bare ta EEETT kakestykke i dette selskapet? Eller eeeen liten sjokoladebit, eller en iskrem?". Jeg mente jeg fortjente det, og gav etter. Det ble SELVFØLGELIG avløst av flere måneders sprekk der jeg la på meg de 10 kiloene jeg hadde gått ned, pluss litt til. :dåne:

Nei, man MÅ holde seg totalt borte fra sukker om man virkelig skal bli kvitt sukkersuget! Det finnes som regel ingen vei utenom! Det høres kynisk og vanskelig ut for de fleste mennesker siden sukker alltid har vært en viktig del av det sosiale livet (selskaper, sammenkomster, kino osv) og vi dermed ikke tror vi kan klare oss totalt uten, men jeg anbefaler alle å PRØVE 1-2 uker uten noen som helst form for sukker og helst ikke kunstige sukkerprodukter heller, så kan de virkelig kjenne på kroppen hva det vil si å være FRI for sukkersuget. Aldri mer sukkerslave!

:)

Merete A
12-06-06, 10:28
Ja, sånn er det. Som en alkoholiker som ikke kan drikke "litt" alkohol, har jeg det med karbs. Jeg ønsker IKKE å gå i fella som flere her inne beskriver. For meg passer det best å stryre fullstendig unna drittmaten. Ennskjønt ... mat???

MAT folkens, det er slikt vi fra naturens side er ment å spise: kjøtt, fisk, fett, noe grønt, nøtter og bær og en og annen frukt. Alt annet er SØPPEL og har ikke noe i våre munner å gjøre.

Men vi er utstyrt med fri vilje. Informasjon om hva som er bra og hva som er dårlig, vet vi som vanker her inne. Og så er det faktisk opp til den enkelte.

Jeg kan ikke annet enn å anbefale det jeg ser virker for meg :-)))

Iset
12-06-06, 10:33
Helt enig. MEN jeg må innrømme at jeg syns det er fint at lavkarbokaker og slikt finnes, for det er jo ikke alle som MÅ holde seg totalt unna det heller. Det beste er jo (for ALLE) å kun spise naturlig mat, men i dagens samfunn er det ikke så enkelt for alle. Da er det greit at man kan ty til sterkt sukkerreduserte og kanskje litt sunne (feks med mye kremfløte, smør, nøtter osv) desserter og kaker i selskaper og lignende. Om det ikke gir et ekstremt sukkersug da. Men det er det ikke alle som får av et lite lavkarbokakestykke eller en kremdessert uten sukker. Vi må bare finne ut hva som passer for hver enkelt. :D

Fjonken
12-06-06, 13:44
Vil bare inn og rette opp en liten feiloppfatning. Brød og kaker og desserter i lavkarboforstand er ikke vanlig brød, og kaker og desserter med mel og stivelse og sukker. Det er lavkarboversjoner som i mange tilfeller er så og si karbofrie. 1 skive solabrød på 35 gram gir 1,4 karber.. og letter min hverdag betraktelig. Det som reddet meg ut av matleiheta. Jeg mener det er greit å spise litt sånt innimellom fordi det gjør ikke store utslaget på karbobudsjettet og det holder apetitten oppe på et levelig nivå. Sjokolade med eller uten sukker forsøker jeg å holde meg unna i hverdagen, men unner meg en liten bit til helg og fest. Det samme gjelder for lavkarbokaker og lavkarbodesserter.. Ikke noe man spiser hver dag. Vi skal vel ikke bli helt asketer heller selv om vil lever et lavkarboliv?

Seigdama
13-06-06, 12:26
Bare kom på en ting jeg ikke har fått helt med meg i boka... (kan hende jeg ikke har vært nøye nok).

Hvor mørk skal fargen på stixen være? Jeg ligger på den nest mørkeste, men kommer meg ikke heeelt ned til den aller lillaeste. Er det litt dumt?

Fjonken
13-06-06, 12:30
Bare kom på en ting jeg ikke har fått helt med meg i boka... (kan hende jeg ikke har vært nøye nok).

Hvor mørk skal fargen på stixen være? Jeg ligger på den nest mørkeste, men kommer meg ikke heeelt ned til den aller lillaeste. Er det litt dumt?

Spiller ingen rolle hvor dyp fargen er. Det eneste som teller er at det er farge..

Seigdama
13-06-06, 12:34
Spiller ingen rolle hvor dyp fargen er. Det eneste som teller er at det er farge..

:D :D :D
Takk!! Nå ble jeg glad!

Fjonken
13-06-06, 12:49
Veldig mørk farge kan indikere trening som er bra.. eller for lite inntak av vann, hvilket ikke er så bra..

Seigdama
13-06-06, 12:53
Ah, I see...!! Er veldig nøye med å få i meg nok vann, så det tror jeg skal gå greit. Treninga kan gi utslag, men det blir i såfall i (meget så) kortere perioder...

Jeg er så glad for at jeg har dere som kan så mye om dette! All honnør ;)

Charmtassen
13-06-06, 14:51
Takk for gode svar :)

Jeg har bare ett spørsmål til... jeg har nemlig bakt det soyabrødet, men jeg synes ikke det smaker noe særlig godt, og har problemer med å få det ned... Tips til frokost? Som jeg kan ta med på jobb når jeg ikke får tid til å lage noe om morgenen... :rolleyes:Jeg har også bakt soyabrødet og jeg brukte seterrømme istedenfor kesam, da ble det mindre karber. MEN jeg puttet oppi 50 g godt hakkede valnøtter, og da blir karbene ca. 0,8-0,9 pr. skive. Soyabrødet smaker bedre med valnøttene i, og med f.eks. litt Philadelphia (gjerne med urter/krydder/løk-smak) på så blir "protein-smaken" nesten helt borte. Ellers så har jeg laget noen karbonader med grønn paprika, stang-/stilkselleri og purre i (ca. 1,3 karb'er etter min oppskrift) som jeg spiser sammen med 1 skive soyabrød. Det er smaskens!

Og apropos farge på stix'en: Jeg er bare på svakt rosa jeg, men så drikker jeg også mellom 3 og 4 liter vann om dagen - og det kan jo gjøre utslag som kjent. (Fikk farge på stixen etter 2 dager!)

Seigdama
14-06-06, 10:01
Takk for tips!!

Jeg fikk også farge etter bare to dager, og ble veldig fornøyd. Det ser ut til at jeg har tatt av meg nærmere 5 kilo siden forrige mandag, så jeg er helt i ekstase. Jeg elsker Ketolysekuren altså :D

susanna
14-06-06, 10:06
så deilig å høre seigdama..
håper jeg er like "heldig"

Hadde lyst å sjekke fargen på stixen i går (min første dag på ketolyse) men fikk de ikke i posten i går. Håper de kommer i dag så kanskje jeg er i ketose allerede i dag da????

Seigdama
14-06-06, 10:20
så deilig å høre seigdama..
håper jeg er like "heldig"

Hadde lyst å sjekke fargen på stixen i går (min første dag på ketolyse) men fikk de ikke i posten i går. Håper de kommer i dag så kanskje jeg er i ketose allerede i dag da????

Ja, du skal se du ser utslag du også! ;)
Dette går bare kjempefint, bare vent å se. Vi skal klare målene begge to! Må bare få meg sånn fancy greier som viser vekta mi og hvor langt jeg har igjen til mål. Ser så stilig ut :p
Jeg har vært flink til å trene, så tror kanskje det er litt av grunnen.. :)