View Full Version : Å trene


susanna
20-06-06, 21:50
Jeg vet at man ikke skal trene på ketolysekuren (spes ikke aerobic å slikt)

Menjeg har såå lyst å trene. Meldte meg inn på et treningssenter for nesten 4 måneder siden og har trent 3-4 ganger i uka hver uke siden mars. De siste 2 ukene har jeg ikke vært innom.

Jeg vet det advares mot treningn men jeg merker til nå ingenting på kroppen. Ikke fiskeånde, ikke melkesyre i musklene, ingenting egentlig. Stixen er svak rosa og jeg ligger på 15 karber pr dag (noen dager er det blitt litt minder men prøver å holde 15 (de første dagene var jeg litt over)

Kan jeg prøve meg på en lett aerobic-time?:confused:
F.eks en time med 30min aerobic og 30 min styrke? (da er det ikke "hopp å sprett" i 60 min i hvertfall)
Synes det er litt bortkastet å betale så mye på treningssenteret å ikke kunne bruke det, men hovedgrunnen er at jeg har kjempelyst å trene.

Begynnte å trene for å slanke meg, har gått ned sakte men sikket ved hjelp av masse trening og sunt kosthold (ikke lavkarbo)
Føles derfor rart å begynne på ketolysekuren å bli nødt til å kutte ut hele treningen...

Hjelp... treningsfoten min verker etter å hoppe å sprette pippelitt ihvertfall :rolleyes:

Georgine
20-06-06, 21:55
Kutte ut trening?? Det avsnittet har ikke jeg lest ;) Trener styrketrening sånn ca 6-7 timer i uka.

Du kan oppleve at du går fort tom for energi på lavkarbo, men det er da ingen grunn til å slutte å trene? Mener da vitterlig at trening anbefales jeg (har lånt bort boka mi så jeg husker ikke nøyaktig hva som står)

Nille
20-06-06, 22:00
Jeg vet at man ikke skal trene på ketolysekuren (spes ikke aerobic å slikt)

Menjeg har såå lyst å trene. Meldte meg inn på et treningssenter for nesten 4 måneder siden og har trent 3-4 ganger i uka hver uke siden mars. De siste 2 ukene har jeg ikke vært innom.

Jeg vet det advares mot treningn men jeg merker til nå ingenting på kroppen. Ikke fiskeånde, ikke melkesyre i musklene, ingenting egentlig. Stixen er svak rosa og jeg ligger på 15 karber pr dag (noen dager er det blitt litt minder men prøver å holde 15 (de første dagene var jeg litt over)

Kan jeg prøve meg på en lett aerobic-time?:confused:
F.eks en time med 30min aerobic og 30 min styrke? (da er det ikke "hopp å sprett" i 60 min i hvertfall)
Synes det er litt bortkastet å betale så mye på treningssenteret å ikke kunne bruke det, men hovedgrunnen er at jeg har kjempelyst å trene.

Begynnte å trene for å slanke meg, har gått ned sakte men sikket ved hjelp av masse trening og sunt kosthold (ikke lavkarbo)
Føles derfor rart å begynne på ketolysekuren å bli nødt til å kutte ut hele treningen...

Hjelp... treningsfoten min verker etter å hoppe å sprette pippelitt ihvertfall :rolleyes:

Det advares mot hard trening dersom man er utrent fra før og kjenner de signaler kroppen gir. Er du godt trent fra før vil du sannsynligvis tåle tilnærmet samme mengde trening som du gjorde før. Er du ikke så godt trent må du prøve deg frem.

Det som er viktig er at du lytter til kroppen og ikke tar deg helt ut. I begynnelsen vil man kanskje tåle mindre og bli svimmel og uvell, - det betyr STOPP. Lytt til kroppen og tren så mye du orker og kroppen din vil ! Det er mange her inne som opplever at de får MER energi og orker MER når de går på ketogen diett.

susanna
20-06-06, 22:01
Georgine:
Kanskje jeg ordla med litt krasst og feil.
Mener ikke å kutte trening men husker bestem at jeg leste at man ikke burde trene aerobic og hard trening.

Vet at man ikke skal KUTTE trening, men treningen bør bestå av gåturer på en halvtimestid for dagen?

Nille: Ja da skal jeg jammen prøve med på litt aerobic allikevel jeg :)
Begynner med de letteste timene å tar det gradvis oppover

Merete A
20-06-06, 22:07
Jeg begynte å gå med skritt-teller et par måneder før jeg la om til Skaldemansk mat. Jeg hadde da som mål å gå 6000 skritt om dagen. Da jeg begynte med lavkarbo, var målet 10 000 skritt om dagen - samtidig med at jeg begynte å trene styrke med personlig trener to ganger i uka.

Jeg har BARE hatt positive erfaringer med min trening kombinert med å være i ketose :) Jeg orker mer og mer ... er blitt veldig sterk og utholdende på veldig kort tid - treneren er imponert! I tillegg til ganske hard styrketrening, er jeg nå oppe i et snitt på 12 500 skritt om dagen! Har ikke vært i så god form siden jeg var 18!

Tror nøkkelen ligger i å lytte til kroppen, som flere har vært inne på her. Jeg merker at min kropp snakker tydeligere til meg nå når jeg er i ketose. Jeg er aldri i tvil om jeg trenger mat, hvile, drikke, søvn - eller er klar for ei treningsøkt :D

Hurra for ketose!

Georgine
20-06-06, 22:13
Georgine:
Kanskje jeg ordla med litt krasst og feil.
Mener ikke å kutte trening men husker bestem at jeg leste at man ikke burde trene aerobic og hard trening.



Neida, du er ikke krass :)

Prøv og se hva som skjer.. lett aerobic burde ikke være så gale det?

Fjonken
21-06-06, 00:08
Er bare å trene i vei på det du trente før du tok det avbrekket. Men i samme slengen huske på at du kanskje ikke når helt opp til samme nivå som tidligere. Man går fortere tom ved trening på ketogen diett. I allefall i begynnelsen, men etterhvert går det bedre.

Seigdama
21-06-06, 11:13
jeg merker det godt på styrketreningen at jeg klarer ikke max hele tiden som jeg har gjort før. Men det gjør egentlig ikke så mye :)
Det verste er egentlig at jeg klarer ikke utholdenhetstrening som jeg har gjort, for den er jeg avhengig av i den sporten jeg bedriver.. har blitt mer "koselig" trening da, det er jo også godt :D

Fjonken
21-06-06, 11:18
All trening er bra.. så lenge en holder det på et fornuftig nivå..

susanna
21-06-06, 12:41
Takk for ALLE svar.

Men trene skal jeg definitivt gjøre men være veldig påpasselig med å lytte til kroppen.

Jeg hadde tydeligvis misforstått dette med trening jeg. Så takk til alle dere som hjelp meg nå

Fridolina
21-06-06, 16:41
Du har igentligen ikke missførstått..Det er bare litt rart førklart i boken syns jag..Det står ju faktiskt att hart trening som aerobic og styrketrening ikke rekomenderes..Men hard trening er ju en personlig definition..spørrs ju hur trent du er fra førr.. men han skriver ju også hvor viktigt det er med trening!! Lyssna på kroppen er nog det beste trur jag.. I min andre uke blev jag så slapp att jag nesten ikke klarte gå oppfør en bakke.. Men nå er det bedre;)

Lykke til Susanna:D

Torkil
21-06-06, 18:09
Hei
Ut fra spørsmål angående trening er det nokk forklart for enkelt. Man kan trene inntil man merker det blir for mye og man går tom.
Som mange har forklart tåler de som ikke har trent tidligere ikke så hard trening som de som er vant til hard trening.
Uansett, kroppen sir i fra på en måte slik at man ikke kan unngå å merke det. Det svartner, man blir svimmel og må sette seg ned i 5-15 min, mens kroppen jobber med produksjon av ketoner og litt nedbryting av muskler for å skaffe et minstemål av blodsukker. Så hard trening kan gå ut over musklene i tillegg til å være ubehagelig og kanskje farlig.

Ikke bli redd, du merker det !!!

Vennlig Hilsen
Torkil:)