View Full Version : Hva er Mind Muscle Connection?


Eva
26-06-06, 20:32
Har her i det siste - i forbindelse med trening, sett begrepet Mind-Muscle Connection. Noen som vet hva i alle dager det er og hva begrepet kalles på norsk?

På forhånd tuuuusen takk for svar.:klem:

Eva
26-06-06, 20:52
Virkelig ingen som vet???????? :forvirret :hylgrine: :_oy:

jankph
26-06-06, 21:12
For å si det enkelt, hvis du bare trener uten å tenke. så har du ingen mind-muscle connection. Nøkkelprinsippet i MMC er å fokusere på muskelen, ikke på selve bevegelsen. Ved å fokusere på muskelen og ikke bevegelsen (eller f.eks. vekta du skal løfte) vil du få muskelen til å jobbe korrekt og også hardere, selv med lett, eller til og med helt uten vekter. På den måten oppnås økt muskelstyrke raskere, og ikke minst bedre koordinasjon av de enkelte muskelgruppene. Vel, slik har ihvertfall jeg forstått det.

Eva
26-06-06, 21:36
Tusen takk for flott svar.:) Det var jo utrolig spennende. Og jeg som er veldig interessert i tankens kraft.:rolleyes: Har før lest at det er utrolig viktig at man konsentrerer seg om den muskel man trener. Men at det likefrem hadde et eget begrep var jeg ikke klar over. Vet du (eller andre) hvor man kan lese mer om fenomenet og/eller om det har et norsk navn?

Fjonken
26-06-06, 21:43
Hvordan gjør man det da? Altså hvordan konsenterer man seg om en bestemt muskel? Jeg mener det er ikke alltid jeg vet hvilken muskel jeg trener altså og da blir det liksom litt vanskelig å visualisere den muskelen.

Merete A
26-06-06, 23:09
Kjøp dere et par timer eller fem med en personlig trener, og få instruksjon om dette. Vil dere vite navnet på musklene, kan de jo pugges ;)

Min trener er opptatt av dette, og jeg merker jo sjøl at jeg er mye mer bevisst på ulike muskelgrupper uansett om jeg trener eller "bare" beveger meg enn jeg var før jeg ble gjort oppmerksom på denne måten å tenke muskler på. Jeg forstår det ikke sånn at man skal visualisere muskelen, Fjonken, men rett og slett konsentrere oppmerksomheten rett mot den muskelen/de musklene man vil trene.

Har dere for eksempel merket hvor mange magemuskler dere bruker når dere går i en nedoverbakke?

Moro, dette :D

Eva
26-06-06, 23:15
Hei Ebbamor.

Å betale flere tusen kroner for å få forklaring på hva Mind-Muscle connection er på norsk er vel litt langt ute.:D Men takk for ditt bidrag. Den som søker skal finne og jeg får sikkert en forklaring som er topp en dag. Men jeg vet da en del allerede, takket være bla deg.
Klemz:)

jankph
26-06-06, 23:35
Det er nok riktig som Ebba sier at det handler mer om å fokusere enn å visualisere, men sistnevnte er et stykke på veien. Selv føler jeg at jeg f.eks. får mer ut av 10 100%-fokuserte situps enn 50 kjappe mens jeg ser på TV eller tenker på helt andre ting enn magen min.

Merete A
26-06-06, 23:38
Mnjo, det er muligens litt drøyt å betale så mye for å få vite mer om MMC. Jeg tenkte jo at man kunne lære litt mer om hvordan kroppen egentlig henger sammen samtidig, og lære hvordan det er lurt å bevege musklene for å få mest mulig effekt av styrketrening, også, da ... men jeg er hjertens enig i at det koster flesk! Jeg betaler skjorta for å ha min personlige trener to ganger i uka, men jeg hadde ALDRI kommet i slik form på egen hånd, og jeg synes det er verdt hvert øre og mer! Jeg trener "vanlig" styrketrening med vekter, og MMC er sånn sett bare en bevisst, liten del av jobben jeg utfører :) Jeg er for øvrig så til de grader konsentrert om muskelbevegelsene at jeg ikke en gang "greier" å telle. Da er det vidunderlig å ha en som sekunderer og som pusher meg når jeg innerst inne tror jeg ikke greier de fem siste løftene i den tredje serien ;)

Herlig!

Eva
27-06-06, 00:53
Ebbamor, personlig trener eller ikke, så er jeg nå blitt mye klokere i kveld! At du har glede av en personlig trener er jeg ikke i tvil om, du lyser som en sol og har en fantastisk utstråling. Lykke til videre med treneren;) (altså ment på den riktige måten:D)!

Merete A
27-06-06, 02:18
Hehe ... ;)
Tusen takk! :)