Jeg elsker asiatisk mat, alt fra indisk til japansk; via indonesisk, vietnamesisk, kinesisk, thai-mat..... I tillegg til å være god er den som regel sunn også. Og inneholder masse krydder som stimulerer fordøyelsen og forbrenningen.
Problemet mitt er å være oppfinnsom i forhold til å kutte bla risen. Så jeg tenkte jeg skulle lage denne tråden hvor vi kan utveksle våre beste lav-kabo varianter av asiatiske oppskrifter. Ordet er herved fritt! :)
Denne er veldig god, og er asiatisk mat for mons.
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=6325&highlight=kylling+karri
Sulten nå! :D Men hva er "Blomkålris"?
Problemet mitt er å være oppfinnsom i forhold til å kutte bla risen.
Jeg trodde ikke det krevde oppfinnsomhet for å ikke koke ris til maten. :p Asiatisk mat kan fint spises uten ris. (Kanskje litt vanskelig å bli mett av sushi uten ris men...) I Kina blir ris sett på som fattigmannskost. Å be om ris til maten i et kinesisk selskap blir sett på som en fornærmelse. Jeg synes ikke det er noe behov for å erstatte risen med noe. Man kan bare kutte det helt ut.
Sulten nå! :D Men hva er "Blomkålris"?
HER (http://forum.lavkarbo.no/showpost.php?p=36642&postcount=7) er min, dvs. Karen B's, versjon av blomkålris/jukseris. Knallgodt !
:sikle:
Slenger inn denne også: (som jeg skal prøve når jeg har god tid)
Indisk smakfull, lavkalori storfegryte
Indisk lavkalori oksegryte med ingefær, meget smaksfull og god (ikke veldig sterk) ca 4 porsjoner.Pr porsjon ca: Kalorier 500, Karbohydrat 9g, Protein 39g, Fett 34g, Fiber 2g.
Antall porsjoner: 4
Tilberedningstid: 90 min.
Ingredienser:
800 g oksekjøtt, helst benfri høyrygg
2 løk
2 hvitløksfedd
4 cm frisk ingefær
2 ss smør eller margarin
3 ts spisskum
2 ss karri
1 ts salt
1/2 l vann
3 tomater
1 dl yoghurt naturell
Eventuelt: 1 knippe frisk koriander
Tilberedning:
(Tips: skjær av en 4 cm stor bit av ingefæren, og skrell den. Deretter skjærer du biten på langs i så tynne skiver som mulig. Skjær opp skivene i fyrstikk store strimler, så kan de tilsettes gryten)
1)Tørk av kjøttet, og skjær det i 2-3 cm store terninger. Skrell og finhakk løken og hvitløken. Skrell ingefæren, og skjær den i fine strimler.
2)Smelt smøret i en stor gryte, og brun kjøttet. Ta det opp av gryten. Fres løk, hvitløk og ingefær i fettet som er igjen i gryten i ca 5 min. Rør uavbrutt. Tilsett krydder, og la det surre 1 min.
3)Legg kjøttet i gryten sammen med stekesjyen og hell over ca 1/2 liter vann. Legg på lokk, og la kjøttet trekke på svak varme ca 1 time.
4)Skåld tomatene i kokende vann, og fjern skallet. Del hver tomat i fire, og fjerne stilk partiet. Tilsett tomatene når gryten har kokt i 1 time. La gryten koke med lokk i ytterligere 30 min.
5)Bland inn yoghurt og pynt med etter smak og behag med koriander. Serveres med ris og eventuelt extra yoghurt og agurk skiver.
Fra Matmons.net
Flere? Jeg ELSKER asiatisk mat!
Dette lager jeg ofte - blir litt sånn "man tager hva man haver" - men jeg MÅ ha kyllingfileter, fersk ingefær, sitrongress, løk, chili og kokosmelk (fet)
Så jakter i kjøleskap, fryser og hyller i håp om å finne bambusskudd, vannkastanjer, frosne/ferske bønner, sopp, brokkoli og gulrøtter.
Alt dette er absolutt ikke nødvendig.
Skjærer kyllingen i meget tynne skiver mens den er halvtint. Likedan med gulrøttene (ha de sist i gryta, kokes toppen 1 min.) Det smaker best om grønnsakene gir litt tyggemotstand.....vel - løken er bedre gjennomstekt (litt store biter av denne) Prøv dere fram - men for all del, dette skal IKKE stå og putre i 10-15 min
Med en god, varm panne er dette klart på 5 min