View Full Version : Tarmskylling


Frøya
06-07-06, 09:24
Er det noen som har erfaring med dette?

donjuanwannabe
06-07-06, 12:49
Nei, men følger du lavkarbo kost er det bortkastede penger.

Frøya
06-07-06, 16:43
-ok, men hvorfor det? det er jo to forskjellige ting.

Iset
06-07-06, 16:47
Det er vel kanskje ikke bortkastede penger om man gjør det helt i begynnelsen av en "diett". Men når man går på lavkarbo blir det ikke liggende igjen så mye "avfall" i tarmene siden kroppen utnytter mye mer av næringsstoffene osv og er friskere og sunnere. Så det er jo ikke like nødvendig på lavkarbo som det kanskje er på "vanlig" kosthold.

Aline
06-07-06, 16:48
Nå du spiser lavkarbo, a la Atkins induksjon eller skaldemann og lignende, så renser det tarmen for de tingene som blir skylt ut igjennom en tarmskylling.

http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=7342
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=2622

I tillegg til at de tingene som ligger i tarmen og "ulmer" er mel og sånt, altså avfall fra maten vi helst ikke skal spise?

Frøya
06-07-06, 18:03
Wow! Nei, da trenger jeg ikke da. En lettelse egentlig...

Takk for oppklarende svar!

lokkebiff
16-04-07, 14:02
...og når du har levd på lavkarbo en stund, vil en "spisedag" gi deg en SKIKKELIG "tarmskylling"... :_oy:

:lol: :lol: :lol:

Brimstone
19-04-07, 06:39
Jepp, signerer den, Burning ring of fire :p

lokkebiff
19-04-07, 11:55
Jepp, signerer den, Burning ring of fire :p

Yeah!!!http://bestsmileys.com/toliot/3.gif

Fedonisten
19-04-07, 12:08
Jeg går til tarmskylling for tiden, og jeg tror; det som kommer ut hadde ikke kommet ut uansett hvor lavkarbo jeg spiste.

Gladimat
21-04-07, 13:27
Hva består en "spisedag" av?? :)

lokkebiff
21-04-07, 13:28
Hva består en "spisedag" av?? :)

MAAAASSE karbohydrater!!!

Gladimat
21-04-07, 13:32
Såpass ja :) Men man må vel vente en stund før man tar en spisedag da? Det er bare min 6. dag på Skaldeman's i dag :) Passer vel bra å gjemme slike spisedager til julaften, påskeaften og sankthans da? :D Eller bør man sitte på do den dagen? :rolleyes:

Traxior
21-04-07, 18:18
Jeg går til tarmskylling for tiden, og jeg tror; det som kommer ut hadde ikke kommet ut uansett hvor lavkarbo jeg spiste.

Jeg har hatt Colonoskopi 2 ganger i år, en gang i januar og en gang i mars, og legen sa at etter den gangen i mars at han aldri hadde sett noen som var så ren innvendig (begynte på ketolyse i februar), så jeg velger å tro at man får ut det man måtte ønske ved ett lavkarbokosthold.

Traxior
21-04-07, 18:19
Hva består en "spisedag" av?? :)

Altfor store mengder "brune" flasker.

lokkebiff
21-04-07, 18:20
Såpass ja :) Men man må vel vente en stund før man tar en spisedag da? Det er bare min 6. dag på Skaldeman's i dag :) Passer vel bra å gjemme slike spisedager til julaften, påskeaften og sankthans da? :D Eller bør man sitte på do den dagen? :rolleyes:

For å si det slik: JEG ville IKKE ha ødelagt f.eks julaften med å plutselig spise høykarbomat....:nei:

Snikende Saccosekk
22-04-07, 01:16
Jeg går til tarmskylling for tiden, og jeg tror; det som kommer ut hadde ikke kommet ut uansett hvor lavkarbo jeg spiste.

Mulig jeg har gått glipp av noe, men er det ikke bare bæsj som kommer ut ved tarmskylling? Som hadde kommet om en dag eller to uansett?

Det var til og med tema for en nylig episode av Penn & Teller: Bullshit :-)
http://www.tv.com/penn-and-teller-bullsh!/detoxing/episode/992839/summary.html

(bittorrent-kyndige finner episoden her: http://www.mininova.org/tor/659484)

Traxior
22-04-07, 01:20
Mulig jeg har gått glipp av noe, men er det ikke bare bæsj som kommer ut ved tarmskylling? Som hadde kommet om en dag eller to uansett?


Her tror jeg du finner svar på dine spørsmål.... ;)

http://www.yogakurs.no/tarmskylling.html

Carisma
22-04-07, 01:22
Mulig jeg har gått glipp av noe, men er det ikke bare bæsj som kommer ut ved tarmskylling? Som hadde kommet om en dag eller to uansett?
Nja, det og i tillegg endel avleiringer som legger seg langs tarmveggen. Kan vel sammenligne det med et badekar. Når man bruker det så skylles jo det meste ut når man tapper ut badevannet, men hver gang blir en hinne med "usynlig" kalk og smuss liggende igjen slik at man innimellom må gå over med svamp og rengjøringsmidler. Tror det funker litt på samme måte.

lokkebiff
22-04-07, 01:25
Kan vel sammenligne det med et badekar. Når man bruker det så skylles jo det meste ut når man tapper ut badevannet, men hver gang blir en hinne med "usynlig" kalk og smuss liggende igjen slik at man innimellom må gå over med svamp og rengjøringsmidler.

:lol: :lol: :lol:
Jeg liker å tømme "badekaret" mitt...:rodme:

Carisma
22-04-07, 01:27
:lol: :lol: :lol:
Jeg liker å tømme "badekaret" mitt...:rodme:
Med svamp og rengjøringsmidler? :D

lokkebiff
22-04-07, 01:32
Med svamp og rengjøringsmidler? :D

Med det som må til....:lol: :lol: :lol:

Nille
22-04-07, 12:50
Prøvde en sånn rensekur som jeg fikk anbefalt av en naturterapeut. Det kom ikke ut noen grums. Hun sa det var fordi jeg spiste så rent. Har også vært til undersøkelse med en slags gastroskopi (etter 12 timers total faste) - et flott apparat hvor jeg (hvis jeg ville) kunne se "innsia" mi på skjerm. Og da fikk jeg se hvor rent og fint det var i tarmtottene mine. Legen var forbløffa....

Siden så mange mener der er nødvendig uansett hvordan vi spiser, kan noen fortelle meg hvorfor jeg har hatt disse helt forkjellige opplevelsene ? Jeg kjenner flere lavkarbo folk med samme erfaringer som meg

Jeg spør fordi dette er noe jeg ikke har satt meg inn i og ikke vet særlig om....

Fedonisten
22-04-07, 15:48
Nille: en rensekur som du inntar kan ikke sammenlignes med å få vasket tarmene, og ved gastroskopi eller koloskopi vil man ikke klare å se alt som ligger innimellom foldene i tarmen. Det gir et oversiktsbilde som kan gi en indikasjon selvfølgelig.

Disse avleiringene på innsiden av tarmen (som Carisma så morsomt sammenligner med kalk osv. på badekaret) kommer ikke ut ved første gangs skylling. Hvis det kommer ut noe i det hele tatt, så er det bare avføring som ville kommet ut uansett. De første 3-4 gangene er målet primært å få bløtt opp det gamle som ligger på innsiden av tarmen, for det er nødvendig å få bløtt det opp godt for at det i det hele tatt skal komme ut. Mest vanlig er det (visst) at det begynner å skje noe særlig fra den 5. gangen, og da er det som kommer ut SVART og ikke brun/gult som vanlig 'fersk' avføring. Beklager detaljene :rodme: - men jeg bare prøver å svare så godt jeg kan jeg :lol:

Det er helt nødvendig å ta melkesyrekapsler eller andre tilskudd med gode tarmbakterier underveis :ja:

:hest:

Snikende Saccosekk
22-04-07, 21:21
Etter å ha satt meg litt bedre inn i det så kan jeg bekrefte det mine antagelser var, at tarmskylling er moderne kvakksalveri.

Det renser tarmen slik at næringsstoffer blir lettere tatt opp
På ingen måte. Tarmskylling renser tykktarmen. Tynntarmen er hovedansvarlig for å trekke ut næring fra maten. Tykktarmen trekker ut fuktighet og dytter avfall nedover.

Det fjerner belegg fra tarmveggen
Belegget, kjent som Mucoid Plague (http://en.wikipedia.org/wiki/Mucoid_plaque) eksisterer ikke! Derfor kan det heller ikke fjernes. Hadde det vært rester som størknet fast i tarmens kriker og kroker så hadde dette vært dokumentert i medisinsk literatur.

Vi spiser mat som inneholder giftstoffer (toxins) som legger seg i tarmen og forgifter oss
Det stemmer at vi får i oss mye rart, men kroppen er veldig flink til å kvitte seg med alt vi gir den som vi ikke har bruk for.

Fakta er at tarmskylling dreper den sunne bakteriefloraen i tykktarmen. Skal heller ikke se bort ifra at gjentatte tarmskyllinger skader tarmen slik at den vil kunne lekke blod ut i avføringen. Sort avføring er nettopp et symptom på at man blør/har blødd innvendig.

Moralen er: skal du først bruke penger på å stikke noe opp i analen, kjøp noe fra Lek-shop eller lignende. Da ødelegger du ikke kroppen din.

Også verdt å lese:
Gastrointestinal Quackery: Colonics, Laxatives, and More (http://www.quackwatch.org/01QuackeryRelatedTopics/gastro.html)

jeef-micro
22-04-07, 22:48
Jeg har prøvd en sånn "hjemmerensekur" fra helsekosten, og med mine tarmer, som aldri fungerer så ble de faktisk bedre etter en slik kur, så jeg planlegger en til nå neste helg. Problemet med "spisedag" er at den ikke får skyldt ut det belegget som det er snakk om her... Men da skal det sies at jeg ikke har spesielt pene tarmtotter også da...

solungen
23-04-07, 20:22
yepp fedonisten-det er no skikkelig gørr som kommer da :o) og jeg sammenligner tarmen mer med det UNDER badekaret-nemlig rørene :oP

Photobscura
14-05-07, 14:41
Nille: en rensekur som du inntar kan ikke sammenlignes med å få vasket tarmene, og ved gastroskopi eller koloskopi vil man ikke klare å se alt som ligger innimellom foldene i tarmen. Det gir et oversiktsbilde som kan gi en indikasjon selvfølgelig.

Disse avleiringene på innsiden av tarmen (som Carisma så morsomt sammenligner med kalk osv. på badekaret) kommer ikke ut ved første gangs skylling. Hvis det kommer ut noe i det hele tatt, så er det bare avføring som ville kommet ut uansett. De første 3-4 gangene er målet primært å få bløtt opp det gamle som ligger på innsiden av tarmen, for det er nødvendig å få bløtt det opp godt for at det i det hele tatt skal komme ut. Mest vanlig er det (visst) at det begynner å skje noe særlig fra den 5. gangen, og da er det som kommer ut SVART og ikke brun/gult som vanlig 'fersk' avføring. Beklager detaljene :rodme: - men jeg bare prøver å svare så godt jeg kan jeg :lol:

Det er helt nødvendig å ta melkesyrekapsler eller andre tilskudd med gode tarmbakterier underveis :ja:

:hest:
Hei! Kom tilfeldigvis over denne.
Jeg har hørt at man blir avhengig av armskylling, dersom man først begynner. Om det stemmer, hvordan kan det ha seg? Har nemlig tenkt på det selv...

Fedonisten
14-05-07, 14:46
Hei! Kom tilfeldigvis over denne.
Jeg har hørt at man blir avhengig av armskylling, dersom man først begynner. Om det stemmer, hvordan kan det ha seg? Har nemlig tenkt på det selv...

Jeg kan ikke skjønne at det går an å bli avhengig - men har hørt det samme selv.

Merker ingen abstinenser jeg altså ;)

Photobscura
14-05-07, 14:50
Jeg mente tarmskylling altså, ikke armskylling som jeg skrev over, hehe. Jeg er helt avhengig av å skylle armen, klarer ikke å slutte. Føler meg fortsatt skitten om armen er tørr når jeg kommer fra dusjen. Hahahahahahahaha. Jeg er jammen morsom...

Snikende Saccosekk
14-05-07, 14:54
Hei! Kom tilfeldigvis over denne.
Jeg har hørt at man blir avhengig av armskylling, dersom man først begynner. Om det stemmer, hvordan kan det ha seg? Har nemlig tenkt på det selv...

Torkil eller en medisinstudent vet nok dette bedre enn meg men tarmen vår er ikke laget med tanke på å bli skyllt innvendig og tarmskyllinger kan i likhet med overdreven bruk av avføringsmidler føre til at tarmen slutter å jobbe selv. Det er mildt sagt uheldig hvis det skjer.

Det nærmeste jeg kommer av info med litt søking er: http://www.lommelegen.no/php/art.php?id=369646

Photobscura
14-05-07, 16:34
Å han Barexstein! Jeg blir så full av beundring når jeg leser svarene hans...!

Jeg skjønner nok hva du mener, og jeg tviler på om jeg kommer til å bruke mine sure penger på det. Men nå og da tenker jeg på drit som kan ligge der av dårlig mat jeg har spist gjennom årene. Men så har ikke jeg vært den verste til det heller da. Jeg lar det nok være. Tarmen min er så glad, atte:)

donjuanwannabe
15-05-07, 01:43
Tarmskylling er for de som spiser vanlig mat, ikke for oss som spiser lavkarbo. Bortkastede penger!

Og hvis vi på lavkarbo noen ganger spiser litt av det ulovlige og så går over til lavkarbo igjen så blir jo tarmen "skylt" ren igjen.

Photobscura
15-05-07, 07:56
Jeg tror forresten (og nå kan det hende jeg tar vann over hodet hva angår min biologikunnskap) at det svarte som skylles sist ut av kroppen er blodceller. Tenkte bare på det fordi grunnen til at avføring har brunfarge, er fordi den er farget av døde blodceller. (Andre faktorer igjen spiller jo en rolle for fargen, men dette er i alle fall hovedsaken). Eller er jeg helt på viddene nå....?!?!?! (Leker forsker....:p)