View Full Version : Godt å drikke i sommervarmen


nalana
08-07-06, 21:26
Kan vi ikke ha en slik tråd?

Jeg begynner:

Holder på å kutte ned på kald koffein (cola-light og slikt:rolleyes: ), og holder derfor på å teste ut andre gode ting man kan drikke. Helst vann selvfølgelig, og da gjerne med litt smakstilsetning.
Bringebær har vel de fleste av oss i frysa, og jeg fant ved en tilfeldighet ut at noen få bringebær kunne gjøre underverker med smaken i en liter vann. Puttet dem mest i for utseendets skjyld, og fordi de var små isklumper. Ante ikke at det skulle smake så godt etter en stund. Bærene blir blasse, men det er da smaken er i vannet. Prøvde med litt splenda i også jeg, og da ble det bedre enn jålete drikkevann fra butikken. Kjempegodt!!!
Har flere forslag også jeg, men nå vil jeg se hva dere andre kan bidra med først:cool:

jeef-micro
08-07-06, 22:02
Sitron i skiver
annen sitrusfrukt (grapefrukt, appelsin lime)
epler i båter
Ingefær er skikkelig nammis :)
lag te av pepermynteblad og drikk som iste
kommer sikkert på mere etterhvert...

nalana
08-07-06, 22:08
Fant en deilig iskaffe i en annen tråd. Gjorde en varient av den siden jeg har et kjemegodt cappucino-pulver som er sukkerfritt. Sånn gjorde jeg det:

10 isbiter
1/2 dl fløte
2 ts capp-pulver
1ts pulverkaffe (koffeinfri)
1/2 dl vann
litt splenda
litt kanel

ble kjempegodt det også:D

Carisma
09-07-06, 00:13
Har akkurat hellt innpå nærmere en liter vann med jordbærbiter i... utrolig godt!
Ellers er vann med agurk veldig godt.
Testet med melon her om dagen, det fungerer også utmerket!

Lerum har kommet med en ny saft søtet med splenda... Noen som har noen erfaring med den?

Siljevanilje
09-07-06, 00:50
lag te av pepermynteblad og drikk som iste


dette er knall godt. har stående en sveitsermynte potteplante. og stadig vekk skreller jeg den en del og lage et par kanner med iste å har i kjøleksapet.

kjempe absolut yummi

nalana
10-07-06, 19:12
Jeg kjøpte peppermyntekvister på en innvandrerbutikk i dag. Puttet i vannet og lot det stå med isbiter. Avga veldig lite smak, men regner med at dere andre pleier å koke og deretter avkjøle. Kom gjerne med "oppskrift":confused:
Kjøpte også sitronkvister som jeg først prøver på samme måte. I morgen skal jeg prøve å koke :ja:

Siljevanilje
10-07-06, 20:08
oppskrift på siljes peppermynte iste

1 l kokende vann
ca 20-30 urte"blader" ( 20 hvis de er store og 30 hvis de er små)
1 ss splenda

la vannet trekket med mynten i ca 5-7 min.
ta så splendaen oppi, og kjøl ned først i romtemperatur også i kjøleskap, eller blir nesten alt romtemperert der inni :p

kjempe digg i varmen. herlig kaldt og oppfriskendes.

enjoy

guro
10-07-06, 20:53
Min favoritt er en halv sitron, eller en hel lime, presset i en liter kaldt vann.

Kald lakriste (Yogi) er også godt.

Hege_
10-07-06, 21:11
For en liten tid tilbake kjøpte jeg en stor pose med diverse frossen frukt. Det skal jeg jammen prøve å ha i vann og sette i kjøleskapet. At jeg ikke har tenkt på det før :eek:

Frøya
10-07-06, 23:46
tomatjuice! nam

nalana
14-07-06, 01:02
Kanskje jeg har feil type peppermynteblader, for det ble ikke godt etter koking og trekking heller:(

Lakriste høres veldig spennende ut. Helsekost eller?

nalana
14-07-06, 01:04
Kjøpte forresten sukkerfri Oboy i dag. Lagde iskaffe igjen, og denne gangen la jeg til 1 ts oboy. Merket ikke noe forskjell, så jeg får være litt rausere neste gang:p
Eller kanskje jeg bare skal la være å eksperimentere med noe som allerede er mer enn godt nok:o

Dante
14-07-06, 01:25
I fjor sommer drakk jeg hyllebærsaft som jeg kjøpte på Ikea. Hadde melonbiter oppi. Kan ikke huske hva den inneholdt, men den var veldig god.

Carisma
14-07-06, 09:09
I fjor sommer drakk jeg hyllebærsaft som jeg kjøpte på Ikea. Hadde melonbiter oppi. Kan ikke huske hva den inneholdt, men den var veldig god.

Hyllebærsaft/hylleblomstsaft er utrolig godt, men det er som regel mer sukker enn råvarer i de saftene.... :(
Men i danmark har de fun-light med hylleblomstsmak, pleier å hamstre et par-tre flasker når jeg er der :)

Hege_
17-07-06, 21:19
[quote=nalana]Kjøpte forresten sukkerfri Oboy i dag.
Oi! Fins det? Har jeg ikke sett.