View Full Version : Hva er forskjell på karbohydrater?


cemi
06-05-04, 13:12
Sunne og usunne?

Anne
06-05-04, 14:09
Du skal nok få svar, men "noen" må tenke eller komme fra jobb :D
Kikk litt på tidligere spørsmål og svar på dennne lenken "Karbohaydratkontroll generelt" Kanskje får du noe ut av det så lenge...:)

Iset
06-05-04, 14:15
Nå svarer jeg bare litt enkelt her:

Raske karbohydrater, som helst bør unngås, er: poteter, hvitt mel, SUKKER, pasta og ris. Også mais.

Sunnere karbohydrater er: de fleste grønnsaker utenom poteter og mais, og endel frukter. Men går du på Atkins induksjon, skal du ikke ha frukt. ;)

Kristian
07-05-04, 04:39
Det finnes raske og trege karbohydrater. Hvis du går inn på en tabell for Glykemisk Indeks så ser du hva som er raske (Høy GI) og hva som er trege karbohydrater. Glykemisk indeks er ett mål på hvor fort karbohydratene påvirker blodsukkeret og det er om å gjøre at blodsukkeret påvirkes så sakte som mulig. Derfor bør du spise trege karbohydrater (lav GI) fremfor raske karbohydrater. I grove trekk så går dette ut på å spise rå grønnsaker fremfor potet og kornprodukter.

Kjære Iset, må jeg få lov til å rette deg litt, potet og mais er ikke grønnsaker. Potet er en knoll og mais er korn. så vet du det.

Iset
07-05-04, 10:52
Det finnes raske og trege karbohydrater. Hvis du går inn på en tabell for Glykemisk Indeks så ser du hva som er raske (Høy GI) og hva som er trege karbohydrater. Glykemisk indeks er ett mål på hvor fort karbohydratene påvirker blodsukkeret og det er om å gjøre at blodsukkeret påvirkes så sakte som mulig. Derfor bør du spise trege karbohydrater (lav GI) fremfor raske karbohydrater. I grove trekk så går dette ut på å spise rå grønnsaker fremfor potet og kornprodukter.

Kjære Iset, må jeg få lov til å rette deg litt, potet og mais er ikke grønnsaker. Potet er en knoll og mais er korn. så vet du det.

http://www.nybaktmamma.com/plassen/images/smilies/snurt.gif
Jeg bare skrev det Michel Montignac har skrevet i boka si. Hehe.

Men takk for opplysningen. :) Mais er nok kanskje et korn ja, men jeg tror ikke de fleste tenker over det, jeg har aldri tenkt på mais som et korn. Når man sier "kutt ned på kornprodukter", så har jeg ikke tenkt på mais i denne sammenhengen.. Men rett skal vel være rett. :)