View Full Version : Tenåringer på farten, hva med dem?


nalana
09-08-06, 11:41
Jeg vakler litt når det gjelder kostholdet til mine store barn som stadig er på farten og spiser litt her og litt der. Det er vel ganske vanlig det med tenåringer, men det jeg lurer på er hvordan dere andre tenker/gjør når det gjelder mat til disse. :confused:

Jeg lager så ofte som mulig samme mat til meg og barna, men er litt redd for at de får i seg for mye karbo og sukker når de ikke er hjemme, og at jeg med å gi dem ganske fet mat på sikt kanskje kan være med å skape et vektproblem for dem. Synes jeg har løst det greit til nå, men holder nå på å skal teste ut OE som inneholder enda mer fett. Da er jeg redd det blir litt vanskeligere å tilpasse ungenes måltider.

Det jeg har gjort til nå er små justeringer fra min Høy-på-fett-lavkarbo mot litt mer Lindbergs mat for dem, for da føler jeg at det de skulle finne på å spise andre steder ikke skader like mye som hvis jeg hadde gitt dem enda mer fett.:rolleyes:

Dette ble litt rotete, men det kommer av at mine tanker også er det når det gjelder dette temaet.

Jeg er nå ganske spendt på hvordan dere andre tenker om dette, og husk at det ikke er de minste jeg tenker på, men de store som man ikke har helt kontroll på:p

jeef-micro
09-08-06, 12:00
Jeg skjønner godt hva du mener... man kan ikke styre hva ungdommene spiser når de ikke er hjemme... Det jeg lurer på er om du snakker med barna dine om kosthold, og gjør de beviste på hva de putter i munnen? Er de beviste nok, så kan det jo hende de selv begrenser karboinntaket når de ikke er hjemme også?

ellers har du jo rett i at høyfett hjemme og høykarbo ute ikke er noe bra kombinasjon

sirimor
09-08-06, 12:06
skjønner hva du tenker på. OE lar seg ikke gjennomføre hvis man ikke er konsekvent og observant på matinntaket. Og sånt tenker jo ikke ungdommer på, skal vel helst ikke det heller? Foreslår at du serverer basis for OE-mat, men at du øker fettmengden kun til deg selv om det går.
Blir litt sånn her hjemme. Jeg har små barn som ikke liker allverden av mat, så middagen blir i utgangspunktet ganske tradisjonell. Jeg spiser ikke potetene eller pastaen, og de spiser ikke oljen eller meierismøret for eksempel.
Min eldste på 13 er mye på farten, så jeg har ikke den samme påvirkningen til daglig som før. Prøver ikke å gjøre det så mye heller jeg da. Tror at eksepelets makt kan gjøre mye på sikt.

bubavon
18-08-06, 09:52
Jeg er 16 år selv, det er ikke umulig å lære dem det for å si dei sånn, men så har jo jeg stor intresse for dette også da, det har veldig mye å si. Men for tenåringer som ikke har intresse for det og spiser sunn mat hjemme og usunn ute? Det er jo et vanskelig spørsmål.

Ved å gi dem lavkarbomåltider kan det jo hende at de ikke får lyst på noe når de er ute? Jeg klarer meg på to-tre måltider daglig, og har sjelden lyst på noe mellom måltidene. Men så lenge de er tenåringer, så har man jo gjerne mye høyere forbrenning og kan nesten spise hva som helst uten å legge på seg (gutter iallfall), det kan jeg.

Men av egen erfaring så er det den sosiale settingen som oftest krasjer med et lavkarbokosthold, men det er jo vanskelig å gjøre noe med, så hvis man skal gjøre noe, så er vel det beste å lære dem opp, men det kan igjen være vanskelig hvis de har vært vant til noe annet hele livet, men uansett, det er mulig!