![]() |
Sv: Vaniljefudge (myke karameller)
Jeg er tom for smør :(
Får lage i morgen. |
sitter å lurer på om jeg skal prøve denne nå. Kan jeg ha noen dråper vaniljeesens oppi ? Og koker dere den med eller uten lokk ?
|
Kanskje de ville blitt enda bedre med ekte vaniljestang, Gerd ? Eller går ikke det ?
|
Uten lokk :smile:
|
oooh,det lukter himmelsk ! Håper jeg får de til :) Hvor ofte rører dere ?
|
Jeg rørte litt hver 15-20 min. Rører man for ofte skiller den seg fortere. Husk tipset om å røre inn en ss vann på slutten om den har skilt seg.
|
Sitat:
|
Sitat:
Vaniljepulver er jo oppmalt vaniljestang :) |
skal den stivne helt å bli hard, eller bare sånn at du ser den stivner litt ,på skjea ?
Tror det ble kjempe bra jeg. Nå står den til avkjøling !! Gleder meg :) Hvor lenge skal den stå ca ? |
Sitat:
Sitat:
|
Den ble god, men alt for søtt og mektig for min del. Men hadde det vært sjokolade oppi tror jeg den hadde blitt knall god. Så det skal jeg prøve neste gang. :)
|
Denne står til kokings nå! :D gleder meg! har vært så godtesjuk i dag! det lukter godt her i hvertfall! :)
|
bruker dere teflonkjele? da svir det seg vel ikke?
|
Sitat:
|
Dette blir helgekos tror jeg :)
|
Jeg er helt fersk både på lchf og her inne, men prøver meg nå på vaniljefudge. De står og småputrer på komfyren, i teflonkjele uten lokk. Jeg tok en halv vaniljestang, delte og tok ut frøene som jeg selvsagt puttet i kjelen. Så lar jeg barken koke med til alt er ferdig. Har smakt og dette virker veldig lovende.
|
ååå, jeg fikk lyst å lage dette nå, men..
Kan jeg bruke vanlig sukrin istedenfor og vaniljestang? |
Sitat:
|
Ser det er flere som synes disse smakte smør, dette var også min (og gårsdagens gjesters) oppfatning. Er det noen som har prøvd oppskriften med litt mer fløte / mindre smør?
Noen kommenterte prisforskjell sukrin / -melis. Vi kjøpte to pk sukrin og så tok jeg litt av dette i stavmikseren og i løpet av to sekunder hadde jeg sukrinmelis. Har prøvd dette med vanlig sukker på jobben og min oppfatning er at sukrin løste seg mye fortere opp enn vanlig sukker (måtte der stå med stavmikser i en "evighet") |
Sitat:
Ble veldig fin smak av vaniljefrø og -stang (bortsett fra den dominerende smørsmaken, da :() |
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
Gelepulver er jo greit å tilsette, da stivner det vel lett. "Problemet" mitt er at jeg ikke vil tilsette annen smak enn vanilje, det er den jeg synes er best. Her er det godis kun på lørdag, så jeg må vente med å forske mer på dette, men jeg skal nok få det til :p |
veldig godt! :D men neste gang skal eg halvere melissukrin innholdet.. kjenner litt sånn ettersmak som er litt stram...
|
Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:09. |