![]() |
Sv: Et litt anderledes syn på lavkarbo
"Problemet" blir når trollpåstander blir stående uimotsagt - uten at jeg skal påstå at Dydde er et troll da...
Dette er jo et ellers seriøst forum og de fleste får seriøse svar på sine innlegg. Til og med når "sikringene ryker", synes jeg at folk her inne klarer å være seriøse. Vi har jo hatt noen intensive diskusjoner her inne til tider! :) |
Dydde har ennå ikke svart på spørsmålet mitt :(
|
Sitat:
Dyddes første innlegg i forumet: OE av Jan Kwasniewski for unge idrettsutøvere? Heisann jeg er 22 år og veldig aktiv innen fotball og vektløfting. Altså jeg trener mye vekter for å få den perfekte kropp :D Jeg er på diett nå, så har jeg lest mye om denne type kosthold å lurte på om den vil fungere for meg også? Jeg trenger jo mer karbo i form av etter en styrke trening og etter en fotball trening? hvordan vil dette fungere for meg da? vil det fungere som diett samtidig som jeg ikke bryter ned muskler? for det vil jeg ikke gjøre. Noen som har prøvd denne dietten som er rundt min alder og har samme mål som meg? og resultater? 4 år, du liksom..:rolleyes: |
Jeg synes også det er underholdende. Bare synd at faktisk ingen tar til seg noe å fremdeles er like trange
|
Trangt er vel best? :p
|
Har du ikke tenkt å svare på de "ubehagelige" spørsmålene da? Du må forstå at ingen tar deg alvorlig når du kommer med slike åpenbare løgner, lillegutt..
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Og da spurte du om hjelp i et LAVKARBOFORUM? Er det mulig.. Eller for å si det så du skjønner det: Jeezz, likxm. Dude, du har driti deg ut, ass..
|
Sitat:
Tror de aller fleste her har forsøkt ulike typer dietter tidligere, alt fra pulver til Grete Roede. Og har kommet frem til at lavkarbo er noe som fungerer for akkurat dem. Kan du ikke heller fortelle hvordan du har det etter "4 år" på denne livsstilen da? Så kan vi heller vurdere litt mer da ;) Har du lest denne forresten? A vegan No More.... (lagt ut av BitTorres i en anne tråd.. ) |
Sitat:
|
Kjenner jeg gleder meg til trollmor skal legge Dydde og de 10 søsknene hans..:p
|
Sitat:
Eller vi nordboere i løpet av vinteren? (før Rema kom altså... ) |
Sitat:
Sitat:
Sitat:
Jeg kan rive den posten der i fra hverandre pga det er bare masse bullshit. Skal jeg poste 100 poster om folk som gjør det helt vanvittig som veganer? eller 1000 folk kanskje? det er ikke poenget mitt kjære deg som jeg har sagt tusen ganger. |
Sitat:
Jeg mener vi stammer fra de tropiske områdene som det er bevist. Så etter hvert som vi ville undersøke resten av kloden måtte vi ha noe annet å livnære oss på og dermed kom all av stivelse produkter som man kan ha i store mengder på lager og som holder seg leeenge. Poteter ble brukt her, ris i asia, osv. osv. La meg gjøre en ting klart. Jeg snakker ikke om å overleve, eskimoene har jo ikke noe annet valg. Men jeg ser ikke mange eskimoer rundt i verden så jeg kan ikke si at de førte en stor sivilisasjon videre. Jeg snakker om å være den beste du kan være, så hvis alt av mat er tilgjengelig hva er optimalt for deg å velge. Bor du en plass som kun gjør at du må spise kjøtt, ja da har du ikke noe annet valg. Vil det si at det er optimalt? ikke sikkert men det betyr ikke noe pga det er snakk om å overleve. |
Sitat:
Du fikk med hvor lenge denne dama hadde levd vegansk? Og problemene hun fikk? Vet du forøvrig at du fremstår som svært fanatisk, fanatisme er ikke sunt, uansett hva man forkynner om.... :) Hvorfor tror du at det er så mange, og at de stadig blir fler, som lever lavkarbo da? |
Sitat:
At cellene våre trenger glukose betyr på ingen måte at vi er nødt til å spise glukose, men det kan være avlastende for leveren dersom vi får i oss litt fra kosten. Jeg mener dog at cellene våre trenger tilførsel av 8 aminosyrer (valin, isoleucin, leucin, lycin, methionin, fenylalanin, threonin og tryptofan), og i enkelte tilfeller også histidin og arginin. Jeg mener også at cellene våre trenger tilstrekkelig tilførsel av enkelte fettsyrer, og da mener jeg ALA, LA, AA, EPA, DHA og kolesterol. Av disse kan du finne ALA og LA fra vegetabilske kilder, men da fra andre kilder enn frukt (bl.a. nøtter, korn). Jeg mener også at cellene våre trenger tilførsel av vitaminer, og deriblant kobalamin (B12) som du enkelt og greit ikke får i deg uten å innta animalsk mat. Sitat:
Du spiste lever hver dag? Sjekket du noen gang vitaminstatus, for dette plasserer deg i risiko for A-vitaminforgiftning, noe som kan forklare de symptomene du beskriver. Hvem er det som anbefaler å spise 20 eggeplommer om dagen? Jeg kjenner ikke til noen som anbefaler noe annet enn å spise hele egg. Eller, jeg kjenner til mange som anbefaler å bare spise eggehviten, men dette er fordi de er redde for fettet i plommen. Den beste kilden til karbohydrater har alltid vært, og vil alltid være grønnsaker og frukt. Hvem har sagt at potet er den beste karbokilden? Kan vi bare konkludere med at du virkelig ikke satte deg inn i hva denne dietten din gikk ut på. Du fulgte en diett som du trodde var en vanlig lavkarbodiett, men som egentlig var små utdrag som du overdimensjonerte til de grader. Du hørte om enkeltmatvarer som skulle være bra, og dermed så spiste du vannvittig mye av disse (ref: eggeplommer og lever). Hvis dette er din form for lavkarbodiett, så er jeg ikke særlig overrasket over at det ikke fungerte for deg... Du har jo helt åpenbart manglende kunnskaper innen elementær fysiologi og biokjemi, så hvorfor jeg gidder å diskutere dette med deg midt i eksamenstiden skjønner jeg egentlig ikke. Håper folk som leser denne tråden har fått med seg alle hullene i argumentasjonen din, og at ingen følger disse vannvittige rådene dine. Det eneste som er verdt å ta med seg fra din argumentasjon er poenget om at man bør gå til kildene og gjøre seg opp en mening utifra disse, og ikke utifra andres tolkninger av disse. Ironisk nok har du tydeligvis ikke fulgt dette rådet selv. Forresten: Dersom du spiste "lavkarbo" fra du var 18-22, og nå er 25, så betyr det at du hadde spist lavkarbo i 4 år før du meldte deg inn i forumet her. Med tanke på de første postene dine, som etter hva du sier ble skrevet etter at du hadde "ødelagt nok av livet mitt til at jeg kunne fortsette mer", så hadde du ikke skjønt særlig mye på disse 4 årene. Sånn, nå skal du få trolle videre i fred, så skal jeg heller gå å lese til eksamen :) |
The end.
|
Sitat:
Nå er jo sannheten er at lavkarbo er bra på noen type idretter (utholdenhets idretter), mens den er mindre bra for andre typer idretter (mer intensive/eksplosive). Om du driver med en type idrett og kjører på med andre kosthold som ikke er optimalt, så skjønner jeg hvorfor lavkarbo ikke funker for deg. Driver du med f.eks. kroppsbygging/fitness, kampsport eller andre idretter som krever intensivt kjappe bevegelser og mindre (bekostning) utholdenhet, så er ikke akkurat lavkarbo det mest optimale nei. Da kan høykarb være tingen eller en kombo av dette. Å si lavkarbo ikke fungerer for nettopp akkurat deg, (og dermed ikke fungere for alle) er ikke en universiell lov. |
Sitat:
|
Sitat:
Ok hvorfor vinner absolutt alle fra kenya maraton løpene da eller langdistanse? og de spiser insaaaaaaaaaane me ris. Vis meg gjerne de i verdenstoppen som gjør det bra med høy fett på langdistanse eller hvor du enn mener. |
Sitat:
|
Sitat:
Seff prøvde jeg grønnsaker og noe frukt også som karbo, fungerte like dårlig. Jeg har prøvd lavkarbo på rå veggis mat også og var ikke noe vitamin A eller vitamin og mineral bullshit. Du må huske jeg tok blodprøver HELE tiden under tiden på lavkarbo. Alt var fint Klart jeg vet nok ikke like mye om fysiologi osv. osv. jeg har bare lest meg frem og brukt meg selv som test kanin. Jeg har lest høy fett bøkene og høy karbo bøkene nå i senere tid. Jeg driter ganske mye i teori, jeg bryr meg om resultat og logikken, teorien bak resultatene så vurderer jeg selv om dette harmonerer med hva jeg tror og hva som er logisk. Jeg gikk inn i lavkarbo først og fremst for helse, asthma, allergi og eksem men også prestasjon. Jeg tror at det finnes noe som kan dekke alt. Jeg mener vi er skapt for å være fantastiske og har potensiale til å bli det om vi gjør det riktige. Gi meg gjerne bilder osv. fra disse guru`ene som praktiserer det de skriver om altså lavkarbo folka. De som har gjort det i 5+ år 10+ år osv. Så jeg får se hvor fantastiske dem ser ut og hvor atletiske dem ser ut. Jeg vedder ganske mye på at ingen her har prøvd høykarbo som jeg snakker om. Folk har prøvd norsk kost, ingenting med høykarbo å gjøre. Men siden cellene trenger glukose er det veldig logisk for meg at den letteste måten for dem å få glukose er å spise glukose så de slippe å bryte ned å stresse som satan for at det skal bli glukose. |
Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:02. |